AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #21 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hvis dere er invitert bort og vertsskapet foreslår dette, så er det sært å motsette seg det. Det er ganske vanlig praksis at man kun åpner gaver fra de som faktisk feirer sammen. Hvis dere vil ha siste ord om hvordan ting gjøres bør dere feire hjemme hos dere selv. Anonymkode: c3a91...bc4 Vi voksne trenger ikke åpne gaver og det er ikke like viktig for oss. Vi har alltid åpnet gaver på kvelden hos vertskapet som er mine svigerforeldre. MEN siden min svigerinne som kom inn i familien for kanskje tre år siden ikke ønsker at barnet deres skal få mye pakker på julaften prøver svigermor og please alle (mest de) ved at barna våres som alltid har åpnet pakker julaften kan åpne de ellers i jula noe vi (jeg) ikke ønsker siden det har vært våre tradisjoner med barna! Også når vi har feirer med svigerforeldre. Har selv sagt til mannen at hvis det er slik det skal være kan vi ikke feire sammen lenger. Julaften er da pakkene åpnes. Det er de som har tatt et valg om at barnet ikke skal ha mye pakker og da får de stå i det og forklare hvorfor de gjør slik. Anonymkode: df397...644 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #22 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vi voksne trenger ikke åpne gaver og det er ikke like viktig for oss. Vi har alltid åpnet gaver på kvelden hos vertskapet som er mine svigerforeldre. MEN siden min svigerinne som kom inn i familien for kanskje tre år siden ikke ønsker at barnet deres skal få mye pakker på julaften prøver svigermor og please alle (mest de) ved at barna våres som alltid har åpnet pakker julaften kan åpne de ellers i jula noe vi (jeg) ikke ønsker siden det har vært våre tradisjoner med barna! Også når vi har feirer med svigerforeldre. Har selv sagt til mannen at hvis det er slik det skal være kan vi ikke feire sammen lenger. Julaften er da pakkene åpnes. Det er de som har tatt et valg om at barnet ikke skal ha mye pakker og da får de stå i det og forklare hvorfor de gjør slik. Anonymkode: df397...644 Helt enig i at pakkene åpnes julaften, så her syns jeg du skal holde på ditt. Dine barn har allerede en tradisjon, og den bør de få fortsette med. Anonymkode: 38502...509 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #23 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 4.10.2024 den 2.23): Skal feire hos svigerfamilien og fikk det spm i kveld om barna ikke kunne åpne pakker som bare var fra de vi feirer med på julaften (og det er mest sannsynlig pga min svigerinne syns det blir for mye fokus på pakker og ting, de ønsker seg ingenting, tenker mye gjenbruk og arv, og slik jeg har forstått det så ønsker de ikke at barnet skal få så mye pakker på julaften, de har fått sitt første barn i år) Anonymkode: df397...644 Jeg skjønner godt at de vil gjøre det på den måten, særlig hvis det er sånn at noen av barna får mange flere gaver enn noen av de andre. Hos oss er det sånn fordi to av barna vi feirer med har veldig små familier, mens tre har veldig store familier. Da kan det bli veldig sårt for de som får minst. Hvis det er grunnen til at de ønsker en slik løsning, synes jeg du skal bli med på det Anonymkode: f9f79...6e2 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #24 Skrevet 6. oktober 2024 Det må da være en vinn vinn situasjon. Dere slipper og pakke med dere alle pakkene og vertskapet får det som de ønsker. Anonymkode: b8811...a08 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #25 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg skjønner godt at de vil gjøre det på den måten, særlig hvis det er sånn at noen av barna får mange flere gaver enn noen av de andre. Hos oss er det sånn fordi to av barna vi feirer med har veldig små familier, mens tre har veldig store familier. Da kan det bli veldig sårt for de som får minst. Hvis det er grunnen til at de ønsker en slik løsning, synes jeg du skal bli med på det Anonymkode: f9f79...6e2 Her er det en svigerinne med baby som vil legge føringen, og endre juletradisjoner for større barn, og det syns jeg blir feil. Babyen bryr seg uansett ikke om antall gaver. Anonymkode: 38502...509 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #26 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 4.10.2024 den 2.23): fikk det spm i kveld om barna ikke kunne åpne pakker som bare var fra de vi feirer med på julaften (...) Anonymkode: df397...644 Vi har gitt opp å feire jul med svigers på grunn av samme problemstilling. Når ét barn får 5 gaver og andre får 50+, er det ikke gøy for barnet som får minst. Og dropp preiken om at barn må tåle ulikheter; en faktor 10 eller mer er for stor en forskjell. Bakgrunn: Svigers har to barn, min mann og hans bror. Broren+kona+barn feirer alltid hos svigers fordi konas foreldre bor i utlandet og på grunn av turnusjobber. Brorens kone har kjempestor familie; vi/jeg har lite familie og tradisjon for å utveksle gaver når vi ses i/omkring jul, noe jeg/vi ikke kan endre på. Broren og kona insisterer på medbringe absolutt alt av gaver fra hennes familie, og i tillegg gir de gjerne 10+ gaver til dem selv fra dem selv. Så det blir fort 100+ gaver bare internt mellom dem. Vi kan ikke hamle opp med det på noen måte. Dessuten er svigers er ganske rigide med pakkeåpning: Det er én etter én, man skal vente til den er pakket opp og pent takke giveren (som kanskje ikke er tilstede), uansett hvor evinnelig langsomt det går. Så julaften hos svigers er et «se på andre få gaver»–marathon hvor vi likesom er statister. Det er ikke stemning for å endre på noe, så vi har takket nei til mer. Anonymkode: d5bfb...38f 4 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #27 Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 6.10.2024 den 2.08): Vi voksne trenger ikke åpne gaver og det er ikke like viktig for oss. Vi har alltid åpnet gaver på kvelden hos vertskapet som er mine svigerforeldre. MEN siden min svigerinne som kom inn i familien for kanskje tre år siden ikke ønsker at barnet deres skal få mye pakker på julaften prøver svigermor og please alle (mest de) ved at barna våres som alltid har åpnet pakker julaften kan åpne de ellers i jula noe vi (jeg) ikke ønsker siden det har vært våre tradisjoner med barna! Også når vi har feirer med svigerforeldre. Har selv sagt til mannen at hvis det er slik det skal være kan vi ikke feire sammen lenger. Julaften er da pakkene åpnes. Det er de som har tatt et valg om at barnet ikke skal ha mye pakker og da får de stå i det og forklare hvorfor de gjør slik. Anonymkode: df397...644 Så du har vært den som har satt agendaen tidligere år. Ingen gaver til de voksne, fordi voksne ikke trenger slik. Mens den barløse broren må sitte og se på at dine barn åpner et lass med gaver. (tro meg, jeg har vært der selv, var vanvittig kjip gaveåpning for en som ikke er så interessert i den tyvende gaven tantebarnet åpner) Nå har endelig svigermor mulighet til å si at "her er vi flere som feirer sammen"(indirekte; kan ikke bare ta hensyn til deg) Full forståelse Anonymkode: ef967...150 4 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #28 Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nå har endelig svigermor mulighet til å si at "her er vi flere som feirer sammen"(indirekte; kan ikke bare ta hensyn til deg) Full forståelse Anonymkode: ef967...150 Ja, svigermor ønsker at det også skal bli en god opplevelse for barnet som får minst. Det har jeg kun respekt for, jf. #26. Selv om det går noen år før det barnet er gammelt nok til å skjønne noe, er det fint å venne de eldre barna til den ny tradisjon. Anonymkode: d5bfb...38f
Ymra Skrevet 7. oktober 2024 #29 Skrevet 7. oktober 2024 Sånn fra utsiden fremstår det som litt rart at du, som fikk barn først, skal legge sånne føringer. Der alt kunne vært motsatt om svigerinnen fikk barn først. Tradisjoner skal jo være til glede og ingen tvangstrøye… De har det med å endre seg - både med nye barn og med nye voksne… Selv ikke med barn må absolutt alt være på akkurat samme måte hvert år. Nå er jeg sikkert preget av at jeg også synes det er helt håpløst med gaver til og fra andre enn de som er til stede. Dette er en av hovedgrunnene til at jeg ikke er sammen med svigerfamilien på julaften. Men du har fått veldig mange gode forslag til løsninger som ikke er å trumfe gjennom ditt syn. Litt repetisjon likevel. - Dropp akkurat svigerfamilien på julaften. Få akkurat den julaften dere vil, med deres familie og deres opplegg rundt alt, så klart også gaver. Da kan man lage nye superkoselige tradisjoner lille julaften, formiddagen julaften, første eller andre juledag, eller ellers i juletiden. Min erfaring er at slike tradisjoner er vel så hyggelige som selve julaften, kanskje nettopp fordi gavefokuset er borte og forventningene er færre. Sånn har vi det med min svigerfamilie nå, og det er helt nydelig. - Gjør gaver på annet tidspunkt til en ny hyggelig tradisjon med barna. Om det er julaften på morningen, første juledag på morningen eller annet, så kan også dette gjøres til noe virkelig fint for barna dine. Kombinasjonen god julefrokost, julemusikk og pakkeåpning i passe tempo kan også være helt magisk. 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #30 Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Så du har vært den som har satt agendaen tidligere år. Ingen gaver til de voksne, fordi voksne ikke trenger slik. Mens den barløse broren må sitte og se på at dine barn åpner et lass med gaver. (tro meg, jeg har vært der selv, var vanvittig kjip gaveåpning for en som ikke er så interessert i den tyvende gaven tantebarnet åpner) Nå har endelig svigermor mulighet til å si at "her er vi flere som feirer sammen"(indirekte; kan ikke bare ta hensyn til deg) Full forståelse Anonymkode: ef967...150 Jeg mener at det ikke er like viktig for meg og mannen min å få gaver på julaften! Ikke at de andre voksne ikke skal få gaver! Her prøver dere å vende på orda mine 🤣 Mannen min har alltid hatt samme tradisjoner med julegaver på julaften. Så er ikke jeg som er «vanskelig» det er slik vi alle har gjort i ALLE ÅR! men pga svigerinna mi syns det er håpløst med gaver så vil hu endre våres tradisjon igjennom alle år! Det gidder jeg ikke. Hvis det skal være sånn så kan vi ikke feire med de. Det er bare provoserende at en som plutselig dukker opp i familien skal ha så veldig mye å si! Anonymkode: df397...644 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #31 Skrevet 8. oktober 2024 Jeg tenker at om man skal feire sammen, så må man faktisk inngå kompromisser om hvordan man skal feire. Det er jo ikke ok at dere skal bestemme hvordan alt skal være, bare fordi dere fikk barn først. Her har vi forøvrig gått over til å fordele pakkene litt over flere dager, rett og slett fordi det blir alt for mye pakker. Gaveåpningen tar kjempelang tid, ungene får overload og klarer ikke ta inn over seg, det er bare å rive av papiret, ikke se glade ut, skynde og kave til neste pakke, osv. Mye bedre å kose seg med pakkene, enn å skulle tvinge gjennom at alle skal åpnes NÅ! Anonymkode: 9ab4c...b54
jegerrinne Skrevet 8. oktober 2024 #32 Skrevet 8. oktober 2024 Vi har feiret med 12 til 14 stk i alle år. Og aldri vært noe kaos. Her leser en opp hvem gaven er til og fra hvem. Leverer gaven til rett person og pakker opp å viser hva den har fått. Så neste pakke. Slik har nå vi gjort i alle år. Og ikke vært noe kaos, eller uro fra ungene. Slik de var vant med. Nå er yngste som feirer med oss I år 17 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #33 Skrevet 8. oktober 2024 jegerrinne skrev (1 time siden): Vi har feiret med 12 til 14 stk i alle år. Og aldri vært noe kaos. Her leser en opp hvem gaven er til og fra hvem. Leverer gaven til rett person og pakker opp å viser hva den har fått. Så neste pakke. Slik har nå vi gjort i alle år. Og ikke vært noe kaos, eller uro fra ungene. Slik de var vant med. Nå er yngste som feirer med oss I år 17 Det er jo ikke antall voksne som gjør at det blir kaos med gavene, men antall barn, og om de får gaver fra folk som ikke er tilstede også. Verste julene jeg har hatt har vært når min søster har vært her med sine 2 unger. Selv når det bare var 4 unger totalt, ble det helt fullstendig kaos med gavene. Vi brukte seriøst tre timer et år, og det var dritkjedelig og jeg tror alle var møkka lei.. Mannen min har fire søsken, som alle gir gaver til mine unger, og så har han et par tanter som gir gave til dem, så de får gjerne 15-20 pakker hver... Samme situasjon på søsteren min sin side, så helt alvorlig: hver unge skal pakke opp minimum 15 gaver. 4 unger = 60 gaver, bare på ungene. Skal man ta én og én gave, lese pent på kortet, pelle papiret rolig av, oe og ae og beundre og takke, så tar det så jævlig lang tid... og er ikke noe kos! Jeg vokste også opp med at vi tok en og en pakke, leste på lappen osv, men vi fikk jo ikke i nærheten så mange gaver hver! Det er de store svigerfamiliene her som gjør at pakkene tar helt av. Anonymkode: 9ab4c...b54 1
jegerrinne Skrevet 8. oktober 2024 #34 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det er jo ikke antall voksne som gjør at det blir kaos med gavene, men antall barn, og om de får gaver fra folk som ikke er tilstede også. Verste julene jeg har hatt har vært når min søster har vært her med sine 2 unger. Selv når det bare var 4 unger totalt, ble det helt fullstendig kaos med gavene. Vi brukte seriøst tre timer et år, og det var dritkjedelig og jeg tror alle var møkka lei.. Mannen min har fire søsken, som alle gir gaver til mine unger, og så har han et par tanter som gir gave til dem, så de får gjerne 15-20 pakker hver... Samme situasjon på søsteren min sin side, så helt alvorlig: hver unge skal pakke opp minimum 15 gaver. 4 unger = 60 gaver, bare på ungene. Skal man ta én og én gave, lese pent på kortet, pelle papiret rolig av, oe og ae og beundre og takke, så tar det så jævlig lang tid... og er ikke noe kos! Jeg vokste også opp med at vi tok en og en pakke, leste på lappen osv, men vi fikk jo ikke i nærheten så mange gaver hver! Det er de store svigerfamiliene her som gjør at pakkene tar helt av. Anonymkode: 9ab4c...b54 Her var de 6 barn når de var yngre og ingen kaos. Ungene satt ved hver sin voksen. Leste opp lap ga til rett person som åpner. Papiret rett i søppel, gavene til ungene ble samlet i hver sin plass der de satt. Men ja her er det få personer som gir gave pga liten familie. Var vel kansje 12 gaver pr per barn 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #35 Skrevet 8. oktober 2024 jegerrinne skrev (3 minutter siden): Her var de 6 barn når de var yngre og ingen kaos. Ungene satt ved hver sin voksen. Leste opp lap ga til rett person som åpner. Papiret rett i søppel, gavene til ungene ble samlet i hver sin plass der de satt. Men ja her er det få personer som gir gave pga liten familie. Var vel kansje 12 gaver pr per barn Ja, og det er det med antall gaver pr barn som er cluet. Og også personligheten til ungene. Det er forskjell på unger. Noen er rolige av natur, mens andre har store problemer med å sitte stille. Både ett av mine barn og ett av tantebarna mine har autisme og adhd, og altså, det er tortur for dem å skulle sitte stille i 3 timer og rolig høre etter når noen pakker opp pakke på pakke på pakke på pakke på pakke på pakke.... Anonymkode: 9ab4c...b54 1
Kometen Skrevet 11. oktober 2024 #36 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 7.10.2024 den 22.12): Jeg mener at det ikke er like viktig for meg og mannen min å få gaver på julaften! Ikke at de andre voksne ikke skal få gaver! Her prøver dere å vende på orda mine 🤣 Mannen min har alltid hatt samme tradisjoner med julegaver på julaften. Så er ikke jeg som er «vanskelig» det er slik vi alle har gjort i ALLE ÅR! men pga svigerinna mi syns det er håpløst med gaver så vil hu endre våres tradisjon igjennom alle år! Det gidder jeg ikke. Hvis det skal være sånn så kan vi ikke feire med de. Det er bare provoserende at en som plutselig dukker opp i familien skal ha så veldig mye å si! Anonymkode: df397...644 Er det ansiennitet blant svigerdøtre som er utslagsgivende for hvem som bestemmer? Svigermor er vertinne og bestemmer. Du kan bestemme å ha julefeiring hjemme og gjøre det slik dere vil. 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #37 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 7.10.2024 den 22.12): Jeg mener at det ikke er like viktig for meg og mannen min å få gaver på julaften! Ikke at de andre voksne ikke skal få gaver! Her prøver dere å vende på orda mine 🤣 Mannen min har alltid hatt samme tradisjoner med julegaver på julaften. Så er ikke jeg som er «vanskelig» det er slik vi alle har gjort i ALLE ÅR! men pga svigerinna mi syns det er håpløst med gaver så vil hu endre våres tradisjon igjennom alle år! Det gidder jeg ikke. Hvis det skal være sånn så kan vi ikke feire med de. Det er bare provoserende at en som plutselig dukker opp i familien skal ha så veldig mye å si! Anonymkode: df397...644 Men broren din, og nå også foreldrene dine, er jo enige. I at nå bruker de muligheten, og lar jula handle om mer enn gaver til barna dine. Her er det du som er vanskelig. Anonymkode: ef967...150
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #38 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Men broren din, og nå også foreldrene dine, er jo enige. I at nå bruker de muligheten, og lar jula handle om mer enn gaver til barna dine. Her er det du som er vanskelig. Anonymkode: ef967...150 Det er to ganger i året barna kan åpne gaver. Bursdag og julaften. Så at jeg holder på den tradisjonen og er «vanskelig» da får jeg bare være det. Jeg gleda meg ikke til julemiddag når jeg var barn, men pakkene og det skal jeg la barna mine få oppleve og ha den spenningen på julaften. Så hvis en person skal ha mye å si, da er jeg vanskelig å lar være å feire jul med de og kjenner jeg svigermor rett er dette noe hun ikke vil være fornøyd med Anonymkode: df397...644
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #39 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Men broren din, og nå også foreldrene dine, er jo enige. I at nå bruker de muligheten, og lar jula handle om mer enn gaver til barna dine. Her er det du som er vanskelig. Anonymkode: ef967...150 Det er ikke snakk om min bror og mine foreldre. Anonymkode: df397...644 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #40 Skrevet 11. oktober 2024 Kometen skrev (9 timer siden): Er det ansiennitet blant svigerdøtre som er utslagsgivende for hvem som bestemmer? Svigermor er vertinne og bestemmer. Du kan bestemme å ha julefeiring hjemme og gjøre det slik dere vil. Når det er en som kommer inn i familien og prøver å endre på tradisjoner vi begge familier har hatt igjennom alle år så reagerer jeg ja! Hun må gjerne bestemme det, men da feirer ikke vi jul med de, noe jeg vet kommer til å påvirke henne. Anonymkode: df397...644 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå