Gå til innhold

Julefeiring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er vant med at alle gaver åpnes julaften etter middag osv. Men etter at vi ikke lenger har foreldre, og vi i stede feirer med noen i vår utvidede familie som stortsett kun får gaver fra oss + fra 1-3 til, har vi begrenset hva vi åpner når vi er samlet. Gaver fra venner osv åpner vi når vi er alene- gjerne 1. juledag. Føles mye bedre, selv om vi bare er voksne til stede. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er to ganger i året barna kan åpne gaver. Bursdag og julaften. Så at jeg holder på den tradisjonen og er «vanskelig» da får jeg bare være det. Jeg gleda meg ikke til julemiddag når jeg var barn, men pakkene og det skal jeg la barna mine få oppleve og ha den spenningen på julaften. Så hvis en person skal ha mye å si, da er jeg vanskelig å lar være å feire jul med de og kjenner jeg svigermor rett er dette noe hun ikke vil være fornøyd med :) 

Anonymkode: df397...644

Da forstår jeg ikke hvorfor du gidder å lage tråd om det en gang. 

Du har jo bestemt deg for å være den sære svigerdattera. 

Anonymkode: ef967...150

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.10.2024 den 7.30):

Da forstår jeg ikke hvorfor du gidder å lage tråd om det en gang. 

Du har jo bestemt deg for å være den sære svigerdattera. 

Anonymkode: ef967...150

😂

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.10.2024 den 2.09):

Vi har alltid hatt som tradisjon at barna kan åpne en gave julemorgen og resten på kvelden etter julemiddag. Helt siden jeg var liten har det vært slik, men svoger og svigerinne har fått et barn og de er veldig minimalistiske (skal ikke ha noe, ønsker seg ingenting) Fikk et spm om vi ikke kunne fordele julegavene på flere dager og ikke åpne alle pakkene på julaften. Jeg sa jeg ikke ønsket det og at tradisjonen vår har alltid vært å åpne pakker julaften.  Jeg husker selv at jeg nesten ikke fikk sove siden jeg gledet meg sånn til julaften når jeg var barn, (mest pga pakker) Hva hadde dere tenkt/sagt hvis noen spurte om dere kan endre tradisjonen gjennom flere år fordi noen dere skal feire med tenker «annerledes?» 

Det er en tåpelig forespørsel, da tenker jeg de kan feire jul et annet sted.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det blir noe særlig flere enn et par unger og flere familier som feirer  sammen, blir det rett og slett for mye pakker. Jeg synes derfor det beste er å redusere pakkene barna får til de som er til stede og eventuelt de besteforeldrene som ikke er der. 
I tillegg blir det til tider for mye å ta inn over seg for små barn, så helt greit å fordele litt ut over i romjula.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår deg godt, jeg hadde heller ikke likt om noen «nye» plutselig skulle endre hele julaften. 
En må gi og ta, men i noen saker så er det vanskeligere enn i andre. 

Anonymkode: a9fef...3cd

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår deg ts. Veldig spesielt at din svigerinne skal komme å bestemme når deres barn skal få åpne julegavene sine. 

Jeg tenker at hvis svigerinnen din ønsker visse regler og føringer for sitt barn, så får dette gjelde hennes barn. Ingen kan forlange at alle andre rundt skal tilpasse seg. Typisk selvopptatt person, som tror hun er verdens midtpunkt. 

Anonymkode: 52929...224

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg forstår deg ts. Veldig spesielt at din svigerinne skal komme å bestemme når deres barn skal få åpne julegavene sine. 

Jeg tenker at hvis svigerinnen din ønsker visse regler og føringer for sitt barn, så får dette gjelde hennes barn. Ingen kan forlange at alle andre rundt skal tilpasse seg. Typisk selvopptatt person, som tror hun er verdens midtpunkt. 

Anonymkode: 52929...224

Jeg mener ts er minst like opptatt av seg selv. Det blir mye for andre å se på barn som pakker opp en haug av pakker. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (42 minutter siden):

Jeg mener ts er minst like opptatt av seg selv. Det blir mye for andre å se på barn som pakker opp en haug av pakker. 

Ikke opptatt av meg selv. Det er slik vår familie alltid har gjort det. Ikke bare barna som har fått mye gaver. Det er enkelte voksne som også får en del pakker og det har ikke vært noe snakk om dette før denne personen kom inn i bilde. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (46 minutter siden):

Det er ikke et problrm om man lærer barn folkeskikk 

Anonymkode: 942b1...a33

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (På 16.10.2024 den 18.07):

Når det blir noe særlig flere enn et par unger og flere familier som feirer  sammen, blir det rett og slett for mye pakker. Jeg synes derfor det beste er å redusere pakkene barna får til de som er til stede og eventuelt de besteforeldrene som ikke er der. 
I tillegg blir det til tider for mye å ta inn over seg for små barn, så helt greit å fordele litt ut over i romjula.

Aldri vært dt problem , barn synes det er gøy å se hva andre får

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er ikke et problrm om man lærer barn folkeskikk 

Små barn kan ikke folkeskikk. Og større barn er veldig forskjellige. At noen er roligere enn andre har minimalt med oppdragelse å gjøre. Det har mest med flaks å gjøre om barna er rolige. Man ser jo det på søsken. Ofte ulik oppførsel på søsken selv om de får identisk oppdragelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ikke opptatt av meg selv. Det er slik vår familie alltid har gjort det. Ikke bare barna som har fått mye gaver. Det er enkelte voksne som også får en del pakker og det har ikke vært noe snakk om dette før denne personen kom inn i bilde. 

Det er aldri for sent å innføre en bedre rutine. Svigermor syntes tydelig vis det var en god ide siden det var greit for henne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 4.10.2024 den 2.09):

Vi har alltid hatt som tradisjon at barna kan åpne en gave julemorgen og resten på kvelden etter julemiddag. Helt siden jeg var liten har det vært slik, men svoger og svigerinne har fått et barn og de er veldig minimalistiske (skal ikke ha noe, ønsker seg ingenting) Fikk et spm om vi ikke kunne fordele julegavene på flere dager og ikke åpne alle pakkene på julaften. Jeg sa jeg ikke ønsket det og at tradisjonen vår har alltid vært å åpne pakker julaften.  Jeg husker selv at jeg nesten ikke fikk sove siden jeg gledet meg sånn til julaften når jeg var barn, (mest pga pakker) Hva hadde dere tenkt/sagt hvis noen spurte om dere kan endre tradisjonen gjennom flere år fordi noen dere skal feire med tenker «annerledes?» 

Om barna er små så tror jeg at jeg kunne gjort det, mer fordi at barna fort blir slitne lenge før. Men er barna så store at de synes det er gøy hele veien så hadde jeg ikke vært fan av det. Men da må jo dere også feire hos dere selv. Tradisjonene dine kan du ha hos deg. Så blir det svigerinne og mann sine tradisjoner hos de

Anonymkode: 0e59c...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...