tio Skrevet 3. oktober 2024 #1 Del Skrevet 3. oktober 2024 Hva ville du ha valgt,- ved av eik eller bjørk? Og hvorfor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2024 #2 Del Skrevet 3. oktober 2024 Hvis prisen er lik per liter, så ville jeg valgt eik. Den har større brennverdi. https://oslovedsentral.no/fakta-tips/brennverdi-pa-ved Anonymkode: 7eed5...3b9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 4. oktober 2024 #3 Del Skrevet 4. oktober 2024 Vi bruker blanding ut fra hva vi hugger. Går mye i Gran, osp og bjørk. På nye vedovner merker nå ikke vi noe særlig forskjell 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #4 Del Skrevet 4. oktober 2024 utsalgene har som regel ikke eik. men jeg tar alltid med en sekk om de har. Den varer mye lenger enn bjørk. Men vær klar over at du ofte må ha "lettere" ved som fx bjørk for å få fyr på eik. Forøvrig foretrekker jeg "blandingsved" men det er vanskelig å få tak i fordi østlendinger vil ha bjørk💩 Anonymkode: 91546...394 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #5 Del Skrevet 4. oktober 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): utsalgene har som regel ikke eik. men jeg tar alltid med en sekk om de har. Den varer mye lenger enn bjørk. Men vær klar over at du ofte må ha "lettere" ved som fx bjørk for å få fyr på eik. Forøvrig foretrekker jeg "blandingsved" men det er vanskelig å få tak i fordi østlendinger vil ha bjørk💩 Anonymkode: 91546...394 Jeg kjøper ved lokalt (i Østfold), og han unnskyldte seg et år for at en av pallene var blandingsved. Den luktet så godt (tror det var mest furu) og minnet meg om hytte og barndom, men selv om jeg har sagt at jeg gjerne tar blandingsved - så kommer han alltid med bjørk. Han er ellers veldig grei, leverer gratis og sjekker med meg om jeg vil ha mer før han selger de siste pallene. I år har jeg tatt med litt furu fra hytta bare for kosens skyld. Anonymkode: 7eed5...3b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #6 Del Skrevet 4. oktober 2024 Bjørk, for det er gratis. Anonymkode: 637d2...56b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tio Skrevet 4. oktober 2024 Forfatter #7 Del Skrevet 4. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bjørk, for det er gratis. Anonymkode: 637d2...56b Okei, det visste jeg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #8 Del Skrevet 4. oktober 2024 Bjørk holder lenge for meg. Anonymkode: 5177d...2db 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #9 Del Skrevet 4. oktober 2024 Jeg er ingen vedrasist,alt som brenner bruker jeg. Anonymkode: 5343c...a54 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #10 Del Skrevet 4. oktober 2024 tio skrev (55 minutter siden): Okei, det visste jeg ikke. Nå vet du det. Har ikke sagt det er gratis for deg, men for meg. Anonymkode: 637d2...56b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tio Skrevet 5. oktober 2024 Forfatter #11 Del Skrevet 5. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 3.10.2024 den 22.35): Hvis prisen er lik per liter, så ville jeg valgt eik. Den har større brennverdi. https://oslovedsentral.no/fakta-tips/brennverdi-pa-ved Anonymkode: 7eed5...3b9 Her var eik faktisk 200 kr billigere enn bjørk pr.pall. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LiseTV Skrevet 5. oktober 2024 #12 Del Skrevet 5. oktober 2024 Hjelper en venn med ved som han har på sin eiendom. 50% bjørk og resten blanding, en del fure. Brenner ikke gran. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaneel Skrevet 5. oktober 2024 #13 Del Skrevet 5. oktober 2024 LiseTV skrev (5 timer siden): Hjelper en venn med ved som han har på sin eiendom. 50% bjørk og resten blanding, en del fure. Brenner ikke gran. Hvorfor brenner du ikke gran? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2024 #14 Del Skrevet 5. oktober 2024 tio skrev (10 timer siden): Her var eik faktisk 200 kr billigere enn bjørk pr.pall. Det har med hva folk etterspør, bøk som har enda høyere brennverdi var helt umulig å selge for en i familien som driver litt med ved mens bjørk var lett å selge. Anonymkode: ed77b...7e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2024 #15 Del Skrevet 5. oktober 2024 Bjørk kan man sette høyt opp i pris fordi det ser pent ut i stabel,den lukter godt når den brenner,det brenner rent og folk tror den har høyest brennverdi. Så som vedprodusent kan jeg lure av folk en del penger. Anonymkode: 637d2...56b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LiseTV Skrevet 6. oktober 2024 #16 Del Skrevet 6. oktober 2024 Kaneel skrev (18 timer siden): Hvorfor brenner du ikke gran? Fordi den lukter dårleg, dårleg bark og knitrer og slår ut små gløder. Furu grener og kvister har mye høyere brennverdi enn den "rene" furuveden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #17 Del Skrevet 6. oktober 2024 gran lukter jo jul;) men gran brenner opp på et blunk. kan evt brukes til opptennings Anonymkode: 91546...394 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå