Gå til innhold

Celleprøve - møtt av grusom gynekolog


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var på 1 års kontroll etter prøvesvar ifjor. Ifjor fikk jeg ikke en tlf om prøvesvaret, det var min første time hos gynekolog og jeg fikk bare en kort setning i helsenorge om celleforandringer og at vi sjekker igjen om ett år. 

Var der igjen idag og jeg var redd og har gruet meg lenge. Hun sa det ikke var en av de farligste typene med hpv iallefall, men at hun regna med jeg måtte tilbake når jeg får prøvesvar og kanskje ta biopsi og hele pakka. Er det noen mer erfaringer? Jeg er redd og føler meg alene i dette, hva skjer om det viser seg at det utvikler seg.

Hun møtte meg med at det flest jenter på min alder dør av er dette osv, orker ikke gjenta alt som skjedde idag men jeg satt og gråt, Hun bare kjørte på og prata og tok ikke hensyn i det hele tatt til at jeg var redd..

Vil egentlig bytte gynekolog men legen ba meg om å prøve å stå i det akkurat nå siden prøver er tatt av henne osv, men at han forsto.

Anonymkode: 102f4...69e

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva gjorde hun feil, mener du?

Anonymkode: 38fbf...5ed

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det beryktede Kristin i Trondheim? At ikke folk lærer av å lese om henne på legelisten?!?

Anonymkode: 142fa...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du får samme beskjeden av en annen gynekolog også, at dette må følges med på siden det kan utvikle seg. 

Mulig at en annen gynekolog har litt mer omtanke og ikke så direkte, men innholdet i budskapet vil være det samme.

Hun sier jo at det ikke er av den farligste typen.

Det går nok bra, bare følg opp kontrollene.

Anonymkode: 06b00...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at du er tidlig i forløpet, altså ikke hatt celleforandringer så lenge, så kan det være de bare forsvinner og. Neste steg om du har grove celleforandringer er kolposkopi (det gynekologen snakket om, biopsi og greier). Det går nok bra, pust med magen!

Anonymkode: 1bc65...65a

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det beryktede Kristin i Trondheim? At ikke folk lærer av å lese om henne på legelisten?!?

Anonymkode: 142fa...b8c

Link? 

Anonymkode: 80f0b...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvir mye bomull tenker du at du har behov for?

Anonymkode: 3a7f6...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så irritert på enkelte gynekologer. 

Tro meg, du er IKKE alene. Vi er så utrolig mange kvinner som får påvist celleforandringer! Hos mange går det over av seg selv (spesielt for de i ung alder), for andre må det tas biopsi og deretter konisering. Det er veldig lite som fjernes. Jeg tok biopsi og måtte konisere for over 5 år siden og er både kreftfri, frisk og uten celleforandringer nå. Jeg hadde celleforandringer i hele 5 år før det var nødvendig å gjøre noe. 

Fra man har utviklet celleforandringer og til man får kreft kan det ta titalls år. Det kan ta 20 år. 30 år. For noen kan det ta kortere tid. Men det er kjempe sjeldent. 

Det er vel rundt 300 kvinner eller noe som får det i året. Dette går helt fint, det du går gjennom er faktisk veldig vanlig og du er IKKE ALENE. ❤️ 

Anonymkode: 80f0b...de2

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hva gjorde hun feil, mener du?

Anonymkode: 38fbf...5ed

Tja, total mangel på empati fra en lege/gynekolog overfor en ung pasient som aldri har vært hos gynekolog tidligere (utenom hos samme gynekolog i fjor). Når en pasient gråter trenger man muligens ikke å gni budskapet inn med formål om at med ondt skal ondt fordrives. Kunne heller satt opp en ny time for å ta seg tid til å forklare bedre så pas forstår informasjonen som blir gitt fremfor å spre skremselspropaganda som ikke gagner noen. 

Ser du virkelig ikke at gynekologen kunne formidlet riktig budskap på en mer korrekt måte så TS ikke sitter igjen med opplevelsen hun har i dag? 

Anonymkode: 60114...01f

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvir mye bomull tenker du at du har behov for?

Anonymkode: 3a7f6...b94

Hun hadde ikke trengt å si "flest jenter på din alder dør av dette". Det er ikke sikkert det stemmer engang. Og så må gynekologer lære seg å kommunisere til pasientene sine at celleforandringer er ikke farlig. Det å få påvist kreft er ille, men celleforandringer, biopsi og konisering betyr IKKE at man har kreft. 

Det er tråd etter tråd her inne om kvinner som har celleforandringer og som tror de skal dø av kreft om noen dager. Dette skjer jo fordi gynekologen kommuniserer altfor dårlig. Når jeg fikk påvist celleforandringer var gyn veldig tydelig på at det er stor sannsynlighet for at det ikke er kreft, men biopsi var nødvendig for å være sikker. Når det viste alvorlige celleforandringer, sa hun at konisering var nødvendig for å unngå utvikling av kreft i fremtiden og at jeg ikke hadde kreft. Jeg var aldri redd og helt rolig, nettopp fordi gyn trygget meg med faktiske fakta. 

Anonymkode: 80f0b...de2

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hva gjorde hun feil, mener du?

Anonymkode: 38fbf...5ed

 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvir mye bomull tenker du at du har behov for?

Anonymkode: 3a7f6...b94

Herregud - tydeligvis ikke bare gynekologer som mangler empati.

Anonymkode: 60114...01f

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun hadde ikke trengt å si "flest jenter på din alder dør av dette". Det er ikke sikkert det stemmer engang. Og så må gynekologer lære seg å kommunisere til pasientene sine at celleforandringer er ikke farlig. Det å få påvist kreft er ille, men celleforandringer, biopsi og konisering betyr IKKE at man har kreft. 

Det er tråd etter tråd her inne om kvinner som har celleforandringer og som tror de skal dø av kreft om noen dager. Dette skjer jo fordi gynekologen kommuniserer altfor dårlig. Når jeg fikk påvist celleforandringer var gyn veldig tydelig på at det er stor sannsynlighet for at det ikke er kreft, men biopsi var nødvendig for å være sikker. Når det viste alvorlige celleforandringer, sa hun at konisering var nødvendig for å unngå utvikling av kreft i fremtiden og at jeg ikke hadde kreft. Jeg var aldri redd og helt rolig, nettopp fordi gyn trygget meg med faktiske fakta. 

Anonymkode: 80f0b...de2

Når man har gruet seg i mange dager og er veldig redd så har man visse briller på og tolkningen blir sterkt påvirket av det. Nøyaktig hva gynekologen sa vet vi jo ikke, høres ganske rart ut at gynekologen skulle snakke om døden til noen som er på 1 års kontroll, men det er en grunn til at det er lurt å ha med seg noen når man er veldig redd. Da kan de gjenfortelle og klare opp i evt. misforståelser.

Anonymkode: 1c0f7...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Link? 

Anonymkode: 80f0b...de2

Legelisten taler sitt

Anonymkode: 142fa...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Når man har gruet seg i mange dager og er veldig redd så har man visse briller på og tolkningen blir sterkt påvirket av det. Nøyaktig hva gynekologen sa vet vi jo ikke, høres ganske rart ut at gynekologen skulle snakke om døden til noen som er på 1 års kontroll, men det er en grunn til at det er lurt å ha med seg noen når man er veldig redd. Da kan de gjenfortelle og klare opp i evt. misforståelser.

Anonymkode: 1c0f7...609

Men herregud da, TS har jo et språk å bruke. Hun kunne ha kvinnet seg opp og ringt inn og fortalt om sin redsel FØR hun møtte opp til time. Det er hennes ansvar, og formidle. Dette er ikke noe man skal belaste gynekologen for. Ansvarsforskrivelse. 

Anonymkode: a2bb6...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men herregud da, TS har jo et språk å bruke. Hun kunne ha kvinnet seg opp og ringt inn og fortalt om sin redsel FØR hun møtte opp til time. Det er hennes ansvar, og formidle. Dette er ikke noe man skal belaste gynekologen for. Ansvarsforskrivelse. 

Anonymkode: a2bb6...a8c

Du synes virkelig at det er innafor å si «Hun møtte meg med at det flest jenter på min alder dør av er dette osv.»

Hun har ikke engang fått vurdering av prøve nummer to. Legen burde passet språket sitt, det er ikke en gang sikkert hun må ta biopsi og legen planlegger begravelsen.

Anonymkode: 9767a...ad5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS,

Be om å bytte gynekolog. Jeg håper du slipper å måtte ta biopsi, men du trenger heller ikke måtte returnere til henne igjen.

Anonymkode: 9767a...ad5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...