Gå til innhold

Impulskontroll på 4-åring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig normalt og ikke?

Vår 4 år gamle gutt sliter litt. Det gjelder spesielt i ukjente situasjoner og med ukjente mennesker. Han blir helt «bajas» og tar ikke i mot instrukser, beskjeder, tilsnakk eller noen ting. Kjører helt sitt egen løp og blir apekatt.  Det er vel usikkerhet i bunnen der, men hvordan fikse?! 
 

Han er sjeldent sånn hjemme men med én gang vi får besøk for eksempel, henger han i gardina. (Ikke bokstavelig, men dere skjønner) 

I dag var vi på 4-årskontroll på HS og der gikk det akkurat som forventet. Gjorde ikke det han skulle, fjaset bort, fant på andre ting, hørte ikke etter osv. 

Dette etter MYE forberedelse fra min side hva som skulle skje der. Det var til slutt jeg som måtte ta «sjekken» på han for å få han til å gjøre de ulike tingene. 

(HS la jo så klart merke til dette og kommer til å ringe meg i morgen)

Han er ellers en velfungerende herlig gutt med masse venner i bhg og de har aldri kommentert noe av dette men der er han jo også veldig trygg. 
Han bor hjemme med oss foreldre og søsken og han har egentlig vært sånn siden han var veldig liten. 
 

Det er altså null filter og null impulskontroll. Han kommenterer ALLE han ser på gata/ute, sjefer over ukjente, ekstremt dårlig på instrukser og generelt og bli satt noe krav til når vi er andre steder enn hjemme. 

Jeg skjønner jo mye av dette er helt vanlig, men han lærer jo aldri?! 
 

Jeg har begynt på COS-kurs nå, men føler ikke helt det har hjulpet på akkurat denne biten. Jeg kan jo bare nevne at bursdager osv er jo et sant mareritt for han klarer jo ikke oppføre seg. Enda vi har med leker, gir han oppmerksomhet, tar han med ut ++. Han skjønner ikke hvordan man oppfører seg når noe er ukjent. Selv om jeg forbereder før hver eneste gang.  Han blir roligere og «seg selv» igjen etter en times tid - uten unntak. 

Hjelp 🥲

Anonymkode: 3bb47...94f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Følger. Har en gutt på snart 4 som er veldig lik. Har også tatt COS kurs som hjalp veldig på mye annet (og med det andre barnet), men i sånn villstyring-modus hvor ingen beskjeder går hjem blir jeg helt rådvill. Prøver stort sett enten å få kontakt med blikk, kos, og rolig stemme, eller mer bestemt og tydelig og stiller krav. Like fånyttes begge deler…

Anonymkode: e6fa9...3d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbyr helsestasjonen tibir veiledning?

Anonymkode: cc2c9...c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tilbyr helsestasjonen tibir veiledning?

Anonymkode: cc2c9...c7a

Det skal jeg sjekke opp, tusen takk! 

Anonymkode: 3bb47...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt hadde/har noe av det samme, han får et ekstra gir når vi har besøk, eller er ute, på besøk,i fornøyelsesparker etc. Mye armer og ben, prater, skal ha oppmerksomhet av alle, mye mas 😅 nå er han snart 10 og ting har jo blitt bedre med alder og mer modenhet, men han blir fortsatt fort giret opp og da er det vanskelig å nå inn med en beskjed om å roe seg litt ned. Ellers en velfungerende gutt både på skolen og sosialt. Jeg har lært meg å i større grad akseptere at det er sånn han er, men korrigerer selvfølgelig der det er nødvendig.  Samtidig ser jeg at det er vanskelig for han å helt kontrollere disse impulsene eller hva man skal kalle det og at det er noe som kanskje må læres og utvikles i takt med at barnet blir mer bevisst hvordan andre reagerer på han/henne. Hjemme er det ikke slik, her er han ganske rolig og kan pusle med sitt lenge. 

Anonymkode: 4afdb...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...