Gå til innhold

Smerter i ryggen og bekken, hva kan jeg selv gjøre først ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, trenger tips til gode øvelser eller generelle råd hva jeg kan gjøre for ryggen min. 

Jeg sliter med korsryggen nå og kjenner det godt når jeg skal reise meg eller sette meg og gjerne etter løft. Går jeg eller er mye i bevegelse, kjenner jeg det godt i bekkenet. Er relativt aktiv, jobber i bhg og har egne barn.

Har også fått ganske øm nakke, mulig pga stress. 

Jeg har ikke tid eller råd til kiropraktor og sånt, og vil gjerne vite hva jeg selv kan gjøre og om det er noe dere her inne har god erfaring med ? 

Hilsen kvinne, 34. 

Anonymkode: b9e5b...080

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Katt/ku er ganske gode for å myke opp stiv rygg. Stå på alle fire, svai på innpust og krom på utpust. Det kan også være godt å stå på alle fire og "logre" langsomt med "halen".

Prøv å løfte mindre på jobb. Det er mye som kan tilrettelegges i barnehagen for å gjøre jobben deres enklere, og disse tiltakene er også bra for barnas utvikling. Trondheim kommune har en fin Video.

Anonymkode: 60b3f...ead

Skrevet

Trening og evt vektnedgang. De aller fleste nordmenn begynner å slite med rygg, knær og ledd når de runder 40 pga overvekt og inaktivitet.

Anonymkode: 9796d...683

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Katt/ku er ganske gode for å myke opp stiv rygg. Stå på alle fire, svai på innpust og krom på utpust. Det kan også være godt å stå på alle fire og "logre" langsomt med "halen".

Prøv å løfte mindre på jobb. Det er mye som kan tilrettelegges i barnehagen for å gjøre jobben deres enklere, og disse tiltakene er også bra for barnas utvikling. Trondheim kommune har en fin Video.

Anonymkode: 60b3f...ead

Takk for gode tips, kan prøve meg litt på det. Skal sjekke videoen også 😊 nå er jeg på storbarnsavdeling, så det blir ikke veldig mye løfting, men litt blir det jo 😅

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Trening og evt vektnedgang. De aller fleste nordmenn begynner å slite med rygg, knær og ledd når de runder 40 pga overvekt og inaktivitet.

Anonymkode: 9796d...683

Føler jeg selv er ganske aktiv og sitter sjeldent før etter barna er lagt. Men har lagt på meg fem kg på kort tid og er oppi 52 kg nå. Jeg er ikke vant til å være så tung, så mulig det kan påvirke litt..

Anonymkode: b9e5b...080

Skrevet

Gå deg varm og tøy godt. Du finner gode tøyningsøvelser på nett for rygg, hofter og rumpe. Mye smerter kan komme av stram muskulatur, noe en kan få både av aktivitet og inaktivitet. Regner med at du er i første gruppe. 

Gå i ulent terreng (skog/fjell), det gjør underverker for muskulaturen der. Unngå myr til å begynne med, for det er tungt for hoftene synes jeg. Det vil også hjelpe på stress og høye skuldre.

Husk arbeidsstilling på jobb, og ta deg tid til å bruke hjelpemidler hvis dere har det, f.eks påkledningsbenk. 

Fysioterapi går på egenandelskortet, så hvis du har råd til det vil det fort bli "gratis" hjelp.

Hør eventuelt om bedriften din har tilgang til en ergoterapeut som kan gi råd om hva du kan gjøre på jobben. 

Anonymkode: fb106...1f1

Skrevet

Tren mage og rygg og øv på å "aktivere" kjernemuskulaturen når du er i aktivitet. Tipper det hjelper godt på.

Skrevet

Montere to turnsirkler i taket, slike som er til turn. Og ligge på yogamatte på gulvet i noen minutter hver dag. Turnsirklene letter presset mellom knoklene i ryggen når du løfter deg opp, og hardt flatt gulv hjelper skjelett og muskler til å komme tilbake i fysisk riktig posisjon. Du skal aldri presse deg igjennom mer fysisk hard trening så lenge du har dette ubehaget. Sjekk ut feks Thoughwoerthy.co og hva han forteller om sine erfaringer. Finnes flere på youtube også.

Anonymkode: 9836e...e08

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...