Gå til innhold

Økonomi når den ene ektefellen kommer på sykehjem


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min far har demens. Bor foreløpig hjemme med min mor. De er gift, og eier boligen 50-50. I tillegg har min far en del penger i fond, aksjer og konti.

Når han kommer på sykehjem - eller, før det da... Hva er viktig å tenke på i forhold til hva som trekkes for hans sykehjemsopphold (snakker om når han får fulltidsplass, ikke eventuelt hvis de starter med avlastning). Er det kun den månedlige pensjonen hans som brukes til å betale sykehjemsplassen med, eller går det på formue også? Bør noe overføres til min mor, eller er dette "fredet" sånn at det får stå i ro til han evt dør og hun arver det?

Ønsker selvfølgelig at han skal betale for sykehjem når vi kommer dit, men ikke mer enn han må sånn at min mor sitter igjen med mindre enn hun hadde kunnet. Synes reglene rundt dette er litt forvirrende når jeg leser, og vurderer å høre med en advokat for å være sikker...

Anonymkode: 49837...f41

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han må betale 85% av det han får inn av inntekt/trygd. Når det gjelder formue må han betale 85% av renter/avkastning; altså ikke av selve formuen.

Hadde det ikke vært et velferdsgode, ville et døgn på sykehjem kostet ca 10 000kr, så for de aller fleste er jo dette noe man ikke taper på. Gratis tannlege og alle måltider servert, samt lege/sykepleie.

Anonymkode: c9414...d3c

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HER kan du finne relevant, oppdatert og seriøs info.

Anonymkode: c9414...d3c

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han må betale 85% av det han får inn av inntekt/trygd. Når det gjelder formue må han betale 85% av renter/avkastning; altså ikke av selve formuen.

Hadde det ikke vært et velferdsgode, ville et døgn på sykehjem kostet ca 10 000kr, så for de aller fleste er jo dette noe man ikke taper på. Gratis tannlege og alle måltider servert, samt lege/sykepleie.

Anonymkode: c9414...d3c

Blir og minuset litt hvis kone fortsatt blir boende i huset de eier.

Det gjorde de i hvertfall da min demente far havnet på hjemmet. Mor mi fikk rundt 3500kr i mnd fra vergen til min far

Anonymkode: 41ee9...39d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Blir og minuset litt hvis kone fortsatt blir boende i huset de eier.

Det gjorde de i hvertfall da min demente far havnet på hjemmet. Mor mi fikk rundt 3500kr i mnd fra vergen til min far

Anonymkode: 41ee9...39d

Ja, alt slikt står i det jeg linket til nedenfor. Det er riktig at den ektefelle som bor igjen i huset får et vederlag.

Anonymkode: c9414...d3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Han må betale 85% av det han får inn av inntekt/trygd. Når det gjelder formue må han betale 85% av renter/avkastning; altså ikke av selve formuen.

Hadde det ikke vært et velferdsgode, ville et døgn på sykehjem kostet ca 10 000kr, så for de aller fleste er jo dette noe man ikke taper på. Gratis tannlege og alle måltider servert, samt lege/sykepleie.

Anonymkode: c9414...d3c

 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Blir og minuset litt hvis kone fortsatt blir boende i huset de eier.

Det gjorde de i hvertfall da min demente far havnet på hjemmet. Mor mi fikk rundt 3500kr i mnd fra vergen til min far

Anonymkode: 41ee9...39d

 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, alt slikt står i det jeg linket til nedenfor. Det er riktig at den ektefelle som bor igjen i huset får et vederlag.

Anonymkode: c9414...d3c

Har det noe å si om hun selger boligen og flytter til en annen (mindre) bolig når han flytter på sykehjem? Da vil jo han eventuelt ikke stå som eier på ny bolig og pr definisjon ikke ha flyttet "hjemmefra".... Men det kan bli for stort for henne å bli boende, og å flytte ham til ny bolig nå før han må flytte på sykehjem som de eventuelt kunne kjøpt sammen, det er ikke aktuelt, da blir han bare forvirret. Hvis hun bor i leilighet han ikke står som eier i, vil han da måtte være med å betale der også, så lenge de fortsatt er gift, eller vil det bli hennes ansvar alene?

Anonymkode: 49837...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

HER kan du finne relevant, oppdatert og seriøs info.

Anonymkode: c9414...d3c

Takk for link!

Anonymkode: 49837...f41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

 

 

Har det noe å si om hun selger boligen og flytter til en annen (mindre) bolig når han flytter på sykehjem? Da vil jo han eventuelt ikke stå som eier på ny bolig og pr definisjon ikke ha flyttet "hjemmefra".... Men det kan bli for stort for henne å bli boende, og å flytte ham til ny bolig nå før han må flytte på sykehjem som de eventuelt kunne kjøpt sammen, det er ikke aktuelt, da blir han bare forvirret. Hvis hun bor i leilighet han ikke står som eier i, vil han da måtte være med å betale der også, så lenge de fortsatt er gift, eller vil det bli hennes ansvar alene?

Anonymkode: 49837...f41

Hvis han er dement i dag kan han ikke signere for et salg av en bolig han eier  halvparten av, og ektefelle er dessverre den som sitter med svarteper. 

FREMTIDSFULLMAKT før noen ikke er samtykkekompetent , folkens!! 

Anonymkode: b0668...7f1

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

 

 

Har det noe å si om hun selger boligen og flytter til en annen (mindre) bolig når han flytter på sykehjem? Da vil jo han eventuelt ikke stå som eier på ny bolig og pr definisjon ikke ha flyttet "hjemmefra".... Men det kan bli for stort for henne å bli boende, og å flytte ham til ny bolig nå før han må flytte på sykehjem som de eventuelt kunne kjøpt sammen, det er ikke aktuelt, da blir han bare forvirret. Hvis hun bor i leilighet han ikke står som eier i, vil han da måtte være med å betale der også, så lenge de fortsatt er gift, eller vil det bli hennes ansvar alene?

Anonymkode: 49837...f41

Hvis de har felleseie vil også ny bolig være en del av dette. Hun vil fortsatt ha rett til vederlag.

Anonymkode: 247c4...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis han er dement i dag kan han ikke signere for et salg av en bolig han eier  halvparten av, og ektefelle er dessverre den som sitter med svarteper. 

FREMTIDSFULLMAKT før noen ikke er samtykkekompetent , folkens!! 

Anonymkode: b0668...7f1

Fremtidsfullmakt er i orden, for flere år siden. Det står at det gis fullmakt til salg av bolig osv, men jeg kan ikke nok til å vite om regler hvis ektefelle kjøper ny bolig etter at den felles er solgt... Altså om han skal være med å betale hennes utgifter i en bolig han ikke eier....

Anonymkode: 49837...f41

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis de har felleseie vil også ny bolig være en del av dette. Hun vil fortsatt ha rett til vederlag.

Anonymkode: 247c4...77b

Okei, takk!

Anonymkode: 49837...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er han ikke fratatt samtykkekompetansen, så pr definisjon kan han signere på hva som helst.....

Anonymkode: 49837...f41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Fremtidsfullmakt er i orden, for flere år siden. Det står at det gis fullmakt til salg av bolig osv, men jeg kan ikke nok til å vite om regler hvis ektefelle kjøper ny bolig etter at den felles er solgt... Altså om han skal være med å betale hennes utgifter i en bolig han ikke eier....

Anonymkode: 49837...f41

Han eier jo boligen hvis de har felleseie.

Anonymkode: 247c4...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hvis han er dement i dag kan han ikke signere for et salg av en bolig han eier  halvparten av, og ektefelle er dessverre den som sitter med svarteper. 

FREMTIDSFULLMAKT før noen ikke er samtykkekompetent , folkens!! 

Anonymkode: b0668...7f1

Til Ts. Om dere har ordnede familieforhold og alle er vel forlikte, pass på å ordne en fremtidsfullmakt din far signerer på som er datert langt tilbake i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Han eier jo boligen hvis de har felleseie.

Anonymkode: 247c4...77b

Ja, gjør han det selv om hun selger nåværende bolig etter at han har flyttet og kjøper en mindre leilighet når hun skal bo alene?

Anonymkode: 49837...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (11 minutter siden):

Til Ts. Om dere har ordnede familieforhold og alle er vel forlikte, pass på å ordne en fremtidsfullmakt din far signerer på som er datert langt tilbake i tid.

Fremtidsfullmakten er i orden, signert for flere år siden. Alt er i orden der. Jeg lurer egentlig bare på om min mor blir sett på som "alene" hvis hun selger nåværende bolig (som hun kan gjøre pga fremtidsfullmakten) når han flytter på sykehjem, for å ha et mindre og enklere sted å bo... Eller om han skal være med å "forsørge" henne i en annen bolig han aldri har bodd i, hvis det er mulig å skjønne hva jeg mener....

Anonymkode: 49837...f41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, gjør han det selv om hun selger nåværende bolig etter at han har flyttet og kjøper en mindre leilighet når hun skal bo alene?

Anonymkode: 49837...f41

Ja, verdiene er fortsatt felleseie. Hun kan ikke alene opprette et særeie.

Anonymkode: 247c4...77b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

 

 

Har det noe å si om hun selger boligen og flytter til en annen (mindre) bolig når han flytter på sykehjem? Da vil jo han eventuelt ikke stå som eier på ny bolig og pr definisjon ikke ha flyttet "hjemmefra".... Men det kan bli for stort for henne å bli boende, og å flytte ham til ny bolig nå før han må flytte på sykehjem som de eventuelt kunne kjøpt sammen, det er ikke aktuelt, da blir han bare forvirret. Hvis hun bor i leilighet han ikke står som eier i, vil han da måtte være med å betale der også, så lenge de fortsatt er gift, eller vil det bli hennes ansvar alene?

Anonymkode: 49837...f41

Dersom boligen som begge to eier selges mens den ene er på sykehjem og ikke lenger samtykkekompetent så går pengene fra salget av boligen på konto til vedkommende. Dermed får ikke ektefellen bruke pengene til ny bolig. Og det er godt mulig at oppholdet da også øker i pris.

Anonymkode: ae9a6...d6c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, gjør han det selv om hun selger nåværende bolig etter at han har flyttet og kjøper en mindre leilighet når hun skal bo alene?

Anonymkode: 49837...f41

Ja, selvsagt gjør han det.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis fremtidsfullmakten er i orden/ han er samtykkekompetent, så kan de selge felles bolig, og  hun vil få kostnader for sin bolig (Der han ikke skal delta) Men alt overskudd på dere felles formue vil deles på to og han vil få beregnet inntekt på sin halvpart som vil være med å avgjøre hva han skal betale på sykehjemmet ( Inkl i det 85% som de krever) 

Anonymkode: b0668...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...