Gå til innhold

Hvilken biff er best? Tenker på den man kjøper på butikk og ikke lokal slakter.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som tittelen sier. Skal ha besøk av biffglade mennesker så vil gjerne ha tips til hva som er brukbart.

Anonymkode: ce13a...dc5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her må man nesten bare se på kvaliteten i butikken, for det er ekstrem variasjon i kvaliteten. Den ene dagen er den billigste biffen den beste, uka etter kan det plutselig være et annet merke, så dette kan være frustrerende tilfeldig. Gå heller etter god marmorering, og velg helst blant de som nærmer seg utløpsdato 

• Liker 2
Skrevet

Jo mer marmorert jo mørere er ofte biffen. Så se etter marmorering. Ikke ta den magreste du finner, for det er fettet som er med å gjør den saftig. 
Som over så er det ikke nødvendigvis billig vs dyrt som avgjør, men stykkene de har i butikken. 

• Hjerte 1
Skrevet

Mine favoritter er indre og ytrefilet, i den rekkefølgen. Men som nevnt tidligere i tråden så kommer det også an på tykkelsen på stykkene.
Foretrekker stykker på ca 2,5 cm og rundt 170 gram til 240. 

entrecote anser jeg ikke som biff engang 🙊

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker best entrecote. Den har godt med fettmarmorering og er saftig. Og som noen ovenfor nevner, er biffen mørest når den har fått tid til å mørne, nemlig nærmer seg utløpsdato på pakningen.

Anonymkode: 436b1...ee0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
PurpleTuliip skrev (1 minutt siden):

entrecote anser jeg ikke som biff engang 🙊

Spesielt. Hvorfor ikke? 

Entrecôte er vel av de flertallet sett på som det beste stykket 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Velger du ytrefilet av okse så er det ganske mørt. Den er også lettere å steke porsjonsvis synes jeg. 

Så lenge det er snakk om biffmiddag så ville jeg valgt det.

Entrecote er supert på grillen 🔥

• Nyttig 1
Skrevet

Om du skal ha flere, så ville jeg kjøpt en hel ytrefilet og helstekt den. Da MÅ du ha steketermometer.

Ellers så er entrecôte nydelig biff, men noe vanskeligere å steke til mange.

Indrefilet synes jeg personlig er det kjedeligste stykket på kjøttet; det er magert og må i såfall servereres stekt medium rare eller som carpaggio/tartar.

• Nyttig 1
Skrevet
Arild37 skrev (24 minutter siden):

Spesielt. Hvorfor ikke? 

Entrecôte er vel av de flertallet sett på som det beste stykket 

Fordi en biff i mine øyne skal være mør og omtrent smelte på tungen.
Har aldri vært servert en entrecôte hvor man opplever noe som ligner det engang. Her i hus brukes entrecôte (om jeg feks finner det på tilbud, ellers kjøpes det ikke) til biffstrimler og sosekjøtt. 

Skrevet

Langtidsmørnet indrefilet fra gilde er bra. Se på utløpsdato; jo nærmere jo bedre. Ps: velg.de lyseste stykkene, syntes de mørkeste ofte har en litt rar lukt.

Hvis du virkelig vil slå på stortromma: velg indrefilet av reinsdyr i frysedisken på meny!! Fantastisk god og hundre ganger bedre enn storfe 😂

Anonymkode: 28ccd...be0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...