Gå til innhold

Er det lett å lage toast/ostesmørbrød uten toastjern?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Svært rart å se alle i tråden her som ikke vet forskjell på toast og ostesmørbrød 🫠

Anonymkode: e1c17...993

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge tenåringen faktisk bruker det jevnlig, synes jeg det er dårlig gjort å hive det ut fordi du vil bli kvitt det som i dine øyne er rot.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Svært rart å se alle i tråden her som ikke vet forskjell på toast og ostesmørbrød 🫠

Anonymkode: e1c17...993

Hva mener du er forskjellen? For meg er toast ristet brød, men jeg har oppfattet at andre tenker ostesmørbrød.

Anonymkode: 4f76e...a39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva mener du er forskjellen? For meg er toast ristet brød, men jeg har oppfattet at andre tenker ostesmørbrød.

Anonymkode: 4f76e...a39

Mulig det er forskjeller på hva man synes? Men i min verden er toast to brødskiver klappa sammen med (minimum) ost mellom, mens ostesmørbrød er enkel skive med (minimum) ost oppå. Relativt likt men absolutt ikke samme matretten. 

Anonymkode: e1c17...993

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mulig det er forskjeller på hva man synes? Men i min verden er toast to brødskiver klappa sammen med (minimum) ost mellom, mens ostesmørbrød er enkel skive med (minimum) ost oppå. Relativt likt men absolutt ikke samme matretten. 

Anonymkode: e1c17...993

Ok, men brødet må være ristet for at det skal være toast, men ikke hvis det er ostesmørbrød? Eller er det to skiver som gir toast?

Anonymkode: 4f76e...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ok, men brødet må være ristet for at det skal være toast, men ikke hvis det er ostesmørbrød? Eller er det to skiver som gir toast?

Anonymkode: 4f76e...a39

Brødet er ikke ristet. Det er stekt i toastjern

Anonymkode: 94d05...b56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La nå ungdommene ha det toastjernet til de flytter hjemmefra. 

Anonymkode: 86fb2...b61

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kaste noe som tenåringen bruker? Bare fordi det irriterer deg? Det er jo litt egoistisk eller..?

Du har sikkert en suppeterrin eller raclette-jern eller pastamaskin som du bare innbiller deg at du bruker men aldri gjør, som du heller kan legge i boden.

La nå ungen ha toastjernet, så sender du det med dem når de skal ut og studere. Det kommer til å bli hoved-kjøkkenapparatet deres det første studieåret 😂

Det går fint an å lage varianter av ostesmørbrød med alle slags varmekilder, men toastjern-toast er en egen rett omtrent. Vaffeljern er vel det nærmeste man kommer for og så samme resultatat, men det blir jo ikke rett form. Og vaffeljern er laget for røre, ikke for å klemme sammen ting med kraft, så det kan nok fort bli ødelagt.

Blir ikke det samme i en panne. Hallo. Om det er like godt eller bedre, det er jeg med på! Men det er faktisk ikke det samme. Brødet skal bli most, og få en ren, glatt, litt svidd overflate. 

Anonymkode: 95335...f7c

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Brødet er ikke ristet. Det er stekt i toastjern

Anonymkode: 94d05...b56

Toast er engelsk og beskriver ristet brød, i andre sammenhenger en skål.

IMG_5127.jpeg

Anonymkode: ee136...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stekepanne, middels temperatur på panna, lokk og en steg for steg prosess med brød først, dersom de skal brunes. Og ekte meierismør og ekte ost.

Litt som arme riddere.

Anonymkode: 07c8f...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Stekepanne er best, med smør på skivenes utside også. Lav varme så de ikke blir brent, bare harde og crispy og alt inni smelter. 

Anonymkode: 22e8a...c6f

Et veldig tynt lag med majones på utsiden blir enda bedre syns seg 😍

Anonymkode: 14c41...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har belgisk vaffeljern som kun brukes til toast fordi vi lager ikke belgiske vafler ☺️ Men kan også bruke vanlig vaffeljern.

Anonymkode: ba87e...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Toast er engelsk og beskriver ristet brød, i andre sammenhenger en skål.

IMG_5127.jpeg

Anonymkode: ee136...0a5

Den type skiver kan du få av brødrister, stekepanne eller ovn. 

Men her snakker vi om et veldig spesielt appart, som heter toastjern. 

Dette er et eksempel på et toastjern, og hvordan toastene ser ut etter å ha vært i dette spesielle jernet.

PRINCESS TOASTJERN 750W

At ordet toast også brukes om ristet brød og en skål, blir litt tullete her. Det er ikke den type toast det snakkes om, når man snakker om toastjern. Vi diskuterer ikke språk her, men et kjøkkenapparat, og akkurat den varianten av ostesmørbrød som det lager.

Anonymkode: 95335...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Prøver å bli kvitt litt rot på kjøkkenet og toastjern er et av irritasjonsmomentene mine. Tar mye plass og er i veien og vanskelig å rengjøre. Har helt ærlig aldri laget toast uten jern før da jeg ikke er så glad i toast og det er kun tenåringen som bruker det. Klarer en tenåring å lage toast uten jern eller blir tiltaket for stort?

Anonymkode: fc3a3...a4f

Hvorfor ikke gå sammen med tenåringen og teste ut de forskjellige måtene å lage toast og smørbrød og la tenåringen vurdere hva som fungerer best? Hvis det er kun tenåringen som bruker jernet da kan du kreve at hen rengjør etter bruk og setter det på plass der det skal stå (i et skap eller evt på egen hylle på soverommet hvis du absolutt vil bli kvitt det og tenåringen vil beholde det.

Anonymkode: 07c8f...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...