Gå til innhold

Må skifte benkeplate. Trenger tips


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 
jeg har et kjøkken som er ca 20 år gammelt. Huset mitt trenger endel oppussing, men kjøkkenet er et skikkelig bra kvalitetskjøkken som egentlig ikke trenger å skiftes ut riktig enda og jeg må prioritere andre og mer prekære prosjekter.  Jeg har malt kjøkkenet og skiftet håndtak. Problemet er at jeg har en vask som må skiftes ut, den er både stygg og den lekker. 
dette er en gammeldagsvask i stål med en stor kum, en mindre kum og en stålplate med riller ved siden av. 
Jeg ønsker en enklere vask med bare en kum, og den nye vasken blir da mindre enn den som er der fra før. Dermed blir det et hull i benkeplaten som allerede ligger der. Har ikke klart å finne vask med samme mål som den vasken som allerede ligger der.. 
Se det kunstneriske bildet mitt om det blir uforståelig med forklaring 😆 

jeg har fått tilbud om benkeplate til den nette sum av 9000,- laminat. Dette synes jeg er dyrt, med tanke på at dette skulle være en rimelig oppussing frem til hele kjøkkenet skal byttes ut en gang. 
 
Er det noen flinke folk der ute som har en løsning jeg ikke har tenkt på? Jeg blir supertakknemlig for alle forslag 🙏🏻
 

Går det feks an å fjerne benkeplaten i skjøten og bare legge benkeplate på den delen der vasken er, for å så feks legge kontaktplast slik at det blir lik farge på alt?  

IMG_4660.jpeg

Anonymkode: bf68e...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye billigere å få laminert benkeplate fra ikea. Vi har en på 10ende året. Kan knapt se at den er brukt. 

Men, er ikke de 9000 inkl arbeidet også? Isåfall er det billig.

 

Anonymkode: f9d20...d26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mye billigere å få laminert benkeplate fra ikea. Vi har en på 10ende året. Kan knapt se at den er brukt. 

Men, er ikke de 9000 inkl arbeidet også? Isåfall er det billig.

 

Anonymkode: f9d20...d26

Nei, det er kun benkeplata. Arbeidet gjør vi selv 😅 

Anonymkode: bf68e...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det enkleste er en hel plate helt inn til veggen, uten skrå skjøt. Deretter en benkeplate der komfyr er (koketopp eller komfyr?) Hvis det er en frittstående komfyr kan du ha 2 mindre biter av benkeplate og en lang (der vask er).

Folie både stinker og blir fort ødelagt. Alternativ kan du male den benkeplata som er rundt komfyren.

Men det aller enkleste er faktisk å fikse lekkasjen du nevner. Kan ikke være mer enn noen pakninger, nytt billig blandebatteri og silikon. 

Anonymkode: f9d20...d26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det er kun benkeplata. Arbeidet gjør vi selv 😅 

Anonymkode: bf68e...7cf

Da er det dyrt. Billigere på ikea.

Anonymkode: f9d20...d26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du må ha ny vask må vel det absolutt billigste med bra resultat være å bytte alle benkeplater i noe fra Ikea.

Anonymkode: df98f...e17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det fordi benkeplata er identisk som den som ligger der at den er så dyr? Ekstremt dyr, uansett. Jeg mener jeg betalte 2900 eller noe sånt for 3 m på et byggvarefirma. Og i ditt tilfelle kommer jo kummen i tillegg også. Men hvis du finner noe rimeligere, ville jeg i ditt tilfelle bytta begge platene. Og kanskje de kan brukes igjen når dere skal renovere på sikt? 

Vær forberedt på litt jobb med å få de av og få dem på fint. 

Anonymkode: d10de...d47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Men det enkleste er en hel plate helt inn til veggen, uten skrå skjøt. Deretter en benkeplate der komfyr er (koketopp eller komfyr?) Hvis det er en frittstående komfyr kan du ha 2 mindre biter av benkeplate og en lang (der vask er).

Folie både stinker og blir fort ødelagt. Alternativ kan du male den benkeplata som er rundt komfyren.

Men det aller enkleste er faktisk å fikse lekkasjen du nevner. Kan ikke være mer enn noen pakninger, nytt billig blandebatteri og silikon. 

Anonymkode: f9d20...d26

Det er selve vasken som er ødelagt, ikke bare blandebatteriet. Går dessverre ikke an å reparere, Hvertfall ikke sånn at den ser nogenlunde ålreit ut i tillegg. 

Anonymkode: bf68e...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Er det fordi benkeplata er identisk som den som ligger der at den er så dyr? Ekstremt dyr, uansett. Jeg mener jeg betalte 2900 eller noe sånt for 3 m på et byggvarefirma. Og i ditt tilfelle kommer jo kummen i tillegg også. Men hvis du finner noe rimeligere, ville jeg i ditt tilfelle bytta begge platene. Og kanskje de kan brukes igjen når dere skal renovere på sikt? 

Vær forberedt på litt jobb med å få de av og få dem på fint. 

Anonymkode: d10de...d47

Nei. Ikke identisk benkeplate som allerede ligger der, Er helt ny. Blir fort 5 meter med benkeplate tilsammen, derfor den koster litt antar jeg? 

Anonymkode: bf68e...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...