AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2024 #1 Skrevet 3. oktober 2024 Hei! Jeg trenger litt råd da jeg ikke finner infoen jeg trenger på nav. Har en datter på 16 år som nå har tenkt til å flytte sammen med sin kjæreste. Er ikke så positiv til dette sånn egentlig, men det er en annen historie. Til det jeg lurer på, jeg får barnebidrag for datteren min av hennes far, vil dette stoppe når hun flytter for seg selv? Eller vil det bli overflyttet direkte til henne? Anonymkode: 9890e...59b
monican94 Skrevet 3. oktober 2024 #2 Skrevet 3. oktober 2024 (endret) er vel du som bestemmer over en 16-åring.. Hadde aldri latt en 16-åring flytte med kjæresten... dere begge foreldrene har uansett forsørgelsesplikt, og hun vil ikke selv kunne skrive under på husleiekontrakt etc. det må dere som forsørgere gjøre. Endret 5. oktober 2024 av monican94 feil 5 2 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2024 #3 Skrevet 3. oktober 2024 Ho får den. Ho kan og søke bidrag fra deg som mor hvis Ho har lest seg opp på sine rettigheter. Og så lenge ho er under videregående utdanning kan Ho søke om dette til Ho fyller 21 år. Anonymkode: 889c2...8de 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2024 #4 Skrevet 3. oktober 2024 Hun kan og må søke bidrag fra dere begge. Hun får ikke borteboerstipend eller andre stønader før hun har søkt bidrag fra dere. Jeg hadde sagt nei. Det er dyrt å ha ungdom boende på hybel, når det ikke er nødvendig. Anonymkode: 3b684...90e 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2024 #5 Skrevet 3. oktober 2024 Logisk sett,er det begge foreldrene som skal betale barnebidrag samt at hun også får barnetrygden. Husk at ei jente på 16 er mer moden og utviklet enn en mann på 18🤣 Anonymkode: eabcd...8e1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #6 Skrevet 4. oktober 2024 Hun får bidraget fra far....og kan kreve tilsvarende fra deg. Personlig hadde jeg aldri latt min jente på 16 flytte ut, der hadde jeg satt ned foten og sakt at det skjer ikke. Anonymkode: 5bc78...4a6 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #7 Skrevet 4. oktober 2024 Jeg mener at så lenge hun er under 18 år og går på videregående skole så har dere forsørgerplikt. Mener at bidraget kan ikke hun få før hun er 18 år. Anonymkode: ed689...2c8
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #8 Skrevet 4. oktober 2024 Vis hun selv velger å flytte før 18år, kan hun ikke kreve bidrag osv. Hun er ikke myndig, og samværsavtalen mellom deg og far gjelder fortsatt. Når hun har fylt 18år, kan hun derimot flytte ut og kreve både deg og faren for bidrag, til ferdig på vgs (maks alder er 23år). Anonymkode: f0a57...0a8
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #9 Skrevet 4. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 3.10.2024 den 22.25): Logisk sett,er det begge foreldrene som skal betale barnebidrag samt at hun også får barnetrygden. Husk at ei jente på 16 er mer moden og utviklet enn en mann på 18🤣 Anonymkode: eabcd...8e1 Stemmer ikke. Så lenge jenta ikke er myndig, da 18år, gjelder fortsatt samværsavtalen mellom mor/far. Barnet kan heller ikke kreve bidrag fra foreldrene før hun er 18år. Frem til barnet har blitt voksen, er det fortsatt foreldrene som bestemmer. Flytter barnet ut på eget initiativ, og går «mot» foreldrene, kommer hun nok fort hjem igjen når hun møter virkeligheten i døra og ikke har penger Blir det noe mer «styr» så kommer nok barnevernet inn i bildet. Om da ikke foreldrene ønsker å bidra økonomisk uavhengig av alder/rettigheter osv. Anonymkode: f0a57...0a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå