Gå til innhold

Gladhistorie fra DPS og ADHD-utredning.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser mange som ikke får god nok behandling i norsk helsevesen. Så ville bare skrive en positivt historie. I går sendte fastlegen min søknad om utredning for ADHD og sa hun skrev at min søknad skal prioriteres siden jeg sliter svært tungt psykisk og sliter mye på jobb. Allerede i dag ringte DPS og sa de ville ta meg inn til en kartleggingssamtale og spurte om hvilke dag neste uke som passet for meg. Raskere kan det jo ikke gå. 

Er selvsagt svært trist med deres som enten får avslag eller får svært lange ventetider. Men tenkte det at man også bør høre om de positive erfaringene fra DPS. For selv om DPS har alt for lite ressurser synes jeg de jeg har møtt på DPS har gjort en fantastisk jobb. Jeg har vært en del hos DPS tidligere også og jeg har som regel fått svært god behandling.  

Igjen jeg vet at ikke alle har vært like heldige som meg. 

Anonymkode: 27471...980

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har gått i behandling siden 2012, og har bare gode erfaringer med DPS 😊 Går ikke i behandling akkurat nå, ble avsluttet i for litt over 2 mnd siden (i samarbeid med psykologen jeg hadde gått sammenhengende til i 3 år). Fastlegen vil ha meg inn igjen, men jeg vil ikke selv. Er så sliten og lei av behandling, og jeg ønsker å klare meg på egenhånd.

DPS får mye kritikk, når de gjør en utrolig god jobb. Men jeg tror mye av problemet er at mange av pasientene opplever veldig mye bytting av behandlere. Det er mye utskifting. Heldigvis har jeg gått på en DPS, der jeg får inntrykk av at arbeidsmiljøet er veldig godt - og at behandlere blir værende. Har derimot et annet inntrykk av en annen DPS her i byen.

Men vi har jo også de som syter og klager over at de får avslag, men de oppfyller ikke kriteriene til prioriteringsveilederen. 

Anonymkode: a30b3...58e

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har gått i behandling siden 2012, og har bare gode erfaringer med DPS 😊 Går ikke i behandling akkurat nå, ble avsluttet i for litt over 2 mnd siden (i samarbeid med psykologen jeg hadde gått sammenhengende til i 3 år). Fastlegen vil ha meg inn igjen, men jeg vil ikke selv. Er så sliten og lei av behandling, og jeg ønsker å klare meg på egenhånd.

DPS får mye kritikk, når de gjør en utrolig god jobb. Men jeg tror mye av problemet er at mange av pasientene opplever veldig mye bytting av behandlere. Det er mye utskifting. Heldigvis har jeg gått på en DPS, der jeg får inntrykk av at arbeidsmiljøet er veldig godt - og at behandlere blir værende. Har derimot et annet inntrykk av en annen DPS her i byen.

Men vi har jo også de som syter og klager over at de får avslag, men de oppfyller ikke kriteriene til prioriteringsveilederen. 

At DPS får mye kritikk tar ikke vekk det faktum at de også gjør en god jobb, men heller ikke det faktum at de også feiler. Og da mener jeg ikke mtp avslag. Kjempebra at du har gode erfaringer. 

Anonymkode: 317b2...98b

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Takk for svar og flott at du også har gode erfaringer med DPS. 

Det er typisk slik at det er  kun de som er misfornøyd som går til avisene og som poster innlegg på nettforumer. Det var også derfor jeg skrev denne tråden og også hvorfor jeg er glad for innlegget ditt. Synes det er viktig at folk også ser at mange av oss får svært god behandling og at DPS får anerkjennelse for jobben de gjør. 

Håper du blir bedre. :hjerte:

TS

Skrevet

Jeg har samme erfaring.  Fastlegen ville ikke sende meg til utredning for adhd i 2015 fordi det var en vanlig oppfatning før, at du ikke kan ha adhd og autisme samtidig.  Noen år senere var tydeligvis legen litt mer oppdatert, så da jeg fortalte om alle symptomene og hvordan det påvirker og tidvis ødelegger hverdagen min,  ble han mer samarbeidsvillig.  Så nå har jeg fått utredning hos DPS.  Det er ikke sikkert at det er adhd jeg har, men det er godt mulig og jeg er veldig takknemlig for å få en utredning 

Skrevet
Laraa skrev (1 time siden):

Jeg har samme erfaring.  Fastlegen ville ikke sende meg til utredning for adhd i 2015 fordi det var en vanlig oppfatning før, at du ikke kan ha adhd og autisme samtidig.  Noen år senere var tydeligvis legen litt mer oppdatert, så da jeg fortalte om alle symptomene og hvordan det påvirker og tidvis ødelegger hverdagen min,  ble han mer samarbeidsvillig.  Så nå har jeg fått utredning hos DPS.  Det er ikke sikkert at det er adhd jeg har, men det er godt mulig og jeg er veldig takknemlig for å få en utredning 

Så bra du også får utredning. Jeg er ikke sikker på om jeg har ADHD jeg heller, men både jeg og fastlegen trodde det var mulig jeg hadde ADHD og jeg er veldig takknemlig for å få en utredning. 

Jeg er også spesielt takknemlig for at DPS behandlet saken min raskt. Har det ganske tungt og det er veldig kritisk med jobben så det hjelper enormt at jeg slipper lang ventetid. 

TS

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Positiv erfaring med DPS jeg også i dag! 
Har slitt i lang tid med å få riktig helsehjelp. Blitt sendt hjem fra døgnposter for tidlig og fått avslag / blitt avsluttet av poliklinikk. 

I dag ble jeg tatt inn til ny vurdering etter at jeg klagde til enhetsleder på tap av behandlingsplass, og de sa at de veldig gjerne ville hjelpe. De mener visst nå at jeg er for syk til å ha bare poliklinisk oppfølging, og vil ha meg innlagt på ubestemt tid (pga anoreksi). Første gang helsevesenet har foreslått innleggelse før meg - og endelig, etter mye inn og ut, kan det se ut som at de har skjønt at jeg trenger litt mer langvarige innleggelser enn bare inn et par dager og så ut.

Virker som noe positivt har skjedd i dag. ❤️

Bra du får utredning, TS! DPS er helt fantastiske når man får den hjelpen man så sårt trenger. Den er verdt å kjempe for og vente på. 

Endret av Paneera
Skrevet
Paneera skrev (14 minutter siden):

Positiv erfaring med DPS jeg også i dag! 
Har slitt i lang tid med å få riktig helsehjelp. Blitt sendt hjem fra døgnposter for tidlig og fått avslag / blitt avsluttet av poliklinikk. 

I dag ble jeg tatt inn til ny vurdering etter at jeg klagde til enhetsleder på tap av behandlingsplass, og de sa at de veldig gjerne ville hjelpe. De mener visst nå at jeg er for syk til å ha bare poliklinisk oppfølging, og vil ha meg innlagt på ubestemt tid (pga anoreksi). Første gang helsevesenet har foreslått innleggelse før meg - og endelig, etter mye inn og ut, kan det se ut som at de har skjønt at jeg trenger litt mer langvarige innleggelser enn bare inn et par dager og så ut.

Virker som noe positivt har skjedd i dag. ❤️

Bra du får utredning, TS! DPS er helt fantastiske når man får den hjelpen man så sårt trenger. Den er verdt å kjempe for og vente på. 

Trist å høre om anoreksien din, men bra du endelig får hjelp! 

Det er dessverre slik at en del må kjempe for å få hjelpen de trenger. Sånn var det med min farmor også. Men selv har jeg fått hjelp med en gang jeg ba om det. 

Jeg har forresten vært innlagt selv og synes de som jobbet der jeg var innlagt var superhyggelige. 

TS

Skrevet
Laraa skrev (9 timer siden):

Jeg vet legene trodde dette for noen år siden.

Men jeg har alltid følt at det er rart at ikke legene tenkte: "ADHD og autisme har stort overlapp i symptomer så man kan ikke alltid se om pasienten har kun autisme eller både autisme og ADHD. Men siden vi har medisiner mot en del av ADHD symptomene så burde vi sjekke om pasienten får det bedre med ADHD medisin når vi ikke kan se om symptomene stammer fra ADHD eller autisme". 

Vet mange leger og psykologer er skeptiske til ADHD-medisin. Men når man først gir det til pasienter med ADHD så er det spesielt å ikke tenke tanken på å gi det til pasienter hvor man ikke kan se om pasienten har ADHD og autisme eller kun autisme. 

Anonymkode: d3aea...e57

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men vi har jo også de som syter og klager over at de får avslag, men de oppfyller ikke kriteriene til prioriteringsveilederen

Og så har du de som får avslag fordi en del av diagnosen handler om å dissosiere og når man kommer ut etter evaluering, har man ikke blitt tatt på alvor. Vi vet ikke alltid hvorfor folk får avslag, men det var meg ett år før jeg gikk på en skikkelig smell, ble tatt tilbake til samme DPS men to andre som evaluerte, og jeg har nå fått hjelp.

Siden dette er en 'hurra for DPS'-tråd, er jeg glad for at jeg fikk ny evaluering, og jeg er glad for at jeg nå får hjelp.

Anonymkode: 94551...791

• Hjerte 1
Skrevet

At DPS får kritikk er i enkelte tilfeller der pasienten virkelig er (p)syk,men lyver til behandlerene for å kunne "slippe"

Da blir det fort kritikk fra foreldre og pårørende.  

Anonymkode: c9447...e2c

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

At DPS får mye kritikk tar ikke vekk det faktum at de også gjør en god jobb, men heller ikke det faktum at de også feiler. Og da mener jeg ikke mtp avslag. Kjempebra at du har gode erfaringer. 

Anonymkode: 317b2...98b

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Og så har du de som får avslag fordi en del av diagnosen handler om å dissosiere og når man kommer ut etter evaluering, har man ikke blitt tatt på alvor. Vi vet ikke alltid hvorfor folk får avslag, men det var meg ett år før jeg gikk på en skikkelig smell, ble tatt tilbake til samme DPS men to andre som evaluerte, og jeg har nå fått hjelp.

Siden dette er en 'hurra for DPS'-tråd, er jeg glad for at jeg fikk ny evaluering, og jeg er glad for at jeg nå får hjelp.

Anonymkode: 94551...791

Selvsagt gjør DPS feil. Det er mennesker som jobber der. Siden det kan være svært syke mennesker som ikke får behandlingen de burde ha så kan det også få fatale konsekvenser. Men det er også sant at mange av de som klager over DPS ikke skjønner at DPS må prioritere, de har ikke ubegrenset med ressurser. For at noen skal bli prioritert, må noen andre bli nedprioritert, det er ren matematikk. 

Selv har jeg gode erfaringer fra DPS, men jeg har også opplevd en del papirrot med dem.  2 ganger har jeg fått utsatt behandling fordi DPS har surret med papirene. Begge gangene hadde jeg først fått godkjent behandling før papirene forsvant og likevel måtte det søkes på nytt.  Nå gjorde DPS sitt beste for å bøte på skaden og tilbød meg midlertidig behandling mens jeg ventet på å få min faste behandler. Så sånn sett skal ikke jeg klage. Om noe så fikk jeg mer ressurser enn jeg skulle pga feilen til DPS. 

Anonymkode: d3aea...e57

Skrevet

Jeg er også veldig fornøyd med "Helse-Norge". Har hatt spiseforstyrrelser av og på i 18 år. I første omgang var det litt kludrete, men en fastlege som ikke helt skjønte alvoret. Men etter det har alt vært veldig fint: Rask hjelp, og tett oppfølging med både psykolog, gruppeterapi, ernæringsfysiologer osv. 

Flere ganger har jeg tenkt at det nesten er for godt til å være sant. Man kan jo selvsagt spørre hvor bra det har vært, siden jeg fremdeles strever, men jeg tror ikke det handler om oppfølgingen. 

Sist runder var jeg hos fastlegen i mai, ble henvist til DPS, og starter der i midten av juni. Går fremdeles dit. Psykologen er den beste jeg har hatt :) 

Anonymkode: 0b890...ce3

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.10.2024 den 10.58):

Jeg er også veldig fornøyd med "Helse-Norge". Har hatt spiseforstyrrelser av og på i 18 år. I første omgang var det litt kludrete, men en fastlege som ikke helt skjønte alvoret. Men etter det har alt vært veldig fint: Rask hjelp, og tett oppfølging med både psykolog, gruppeterapi, ernæringsfysiologer osv. 

Flere ganger har jeg tenkt at det nesten er for godt til å være sant. Man kan jo selvsagt spørre hvor bra det har vært, siden jeg fremdeles strever, men jeg tror ikke det handler om oppfølgingen. 

Sist runder var jeg hos fastlegen i mai, ble henvist til DPS, og starter der i midten av juni. Går fremdeles dit. Psykologen er den beste jeg har hatt :) 

Anonymkode: 0b890...ce3

Trist å høre at du ar slitt med spiseforstyrrelser i 18 år, men bra du har fått god hjelp av Helse-Norge. 

Synes det er flott å høre også de positive historiene når det kommer til hjelp med psykisk helse. 

TS

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.10.2024 den 10.48):

Ser mange som ikke får god nok behandling i norsk helsevesen. Så ville bare skrive en positivt historie. I går sendte fastlegen min søknad om utredning for ADHD og sa hun skrev at min søknad skal prioriteres siden jeg sliter svært tungt psykisk og sliter mye på jobb. Allerede i dag ringte DPS og sa de ville ta meg inn til en kartleggingssamtale og spurte om hvilke dag neste uke som passet for meg. Raskere kan det jo ikke gå. 

Er selvsagt svært trist med deres som enten får avslag eller får svært lange ventetider. Men tenkte det at man også bør høre om de positive erfaringene fra DPS. For selv om DPS har alt for lite ressurser synes jeg de jeg har møtt på DPS har gjort en fantastisk jobb. Jeg har vært en del hos DPS tidligere også og jeg har som regel fått svært god behandling.  

Igjen jeg vet at ikke alle har vært like heldige som meg. 

Det er såvidt jeg vet de som er i ferd med å miste studieplass/arbeidsplass som får utredning for ADHD/. Dette for å fange opp folk rett før de blir trygder. Det er liksom kapasitet til DPS i dag.

Anonymkode: d1a49...e90

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er såvidt jeg vet de som er i ferd med å miste studieplass/arbeidsplass som får utredning for ADHD/. Dette for å fange opp folk rett før de blir trygder. Det er liksom kapasitet til DPS i dag.

Ja, var nok pga jobben jeg ble prioritert. Forklarte fastlegen at det var svært kritisk.

Synes som nevnt at det er leit med de som ikke får tilstrekkelig hjelp. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er en av de og jeg fikk time om seks uker.

Anonymkode: 65878...1ee

Skrevet

Jeg fikk også raskt time tin ADHD-utredning. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...