AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2024 #1 Skrevet 3. oktober 2024 Jeg skal trekke to tenner. Der har betennelsen gått ned til rota (betennelse under den gamle plomben som har falt ut), og det gjør vondt. Jeg har time til å trekke tennene om 10 dager. Hvordan overleve med smertene og klare å spise noe disse dagene, mens jeg venter? Anonymkode: 01b91...224 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2024 #2 Skrevet 3. oktober 2024 Jeg hadde god hjelp av store mengder c-vitamin i en lignende situasjon (1 tann og ganske stor hevelse i ansiktet), men jeg tok mye mer enn anbefalt - 1g flere ganger om dagen. Jeg tok ny når jeg kjente verkingen tiltok igjen. Behovet ble mindre etter en dag, men det er jo noe man gjør på eget ansvar. Anonymkode: 860c1...546
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2024 #3 Skrevet 3. oktober 2024 10 dager?! Det må da gå ann å få noe tidligere enn det? Det finnes akuttannleger. Det verste med tannpine er å kunne sove. En gang var jeg våken i nesten 3 døgn og begynte å hallusinere. Anonymkode: 588bb...3b0
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2024 #4 Skrevet 3. oktober 2024 Rota pleier å dø i løpet av en dag eller 2, da forsvinner smerten Anonymkode: be6ec...962
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2024 #5 Skrevet 3. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Rota pleier å dø i løpet av en dag eller 2, da forsvinner smerten Anonymkode: be6ec...962 Her har det gått to uker, og fortsetter enda. Anonymkode: 01b91...224
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2024 #6 Skrevet 3. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): 10 dager?! Det må da gå ann å få noe tidligere enn det? Det finnes akuttannleger. Det verste med tannpine er å kunne sove. En gang var jeg våken i nesten 3 døgn og begynte å hallusinere. Anonymkode: 588bb...3b0 Finnes ikke noe sånt her jeg bor, dessverre. Anonymkode: 01b91...224
Grüner Skrevet 3. oktober 2024 #7 Skrevet 3. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg skal trekke to tenner. Der har betennelsen gått ned til rota (betennelse under den gamle plomben som har falt ut), og det gjør vondt. Jeg har time til å trekke tennene om 10 dager. Hvordan overleve med smertene og klare å spise noe disse dagene, mens jeg venter? Anonymkode: 01b91...224 Smertestillende: ibux og paracet i kombinasjon gjennom hele dagen for å holde smerten nede. Ring tannlegen for å høre om dosering. Endret 3. oktober 2024 av Grüner
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2024 #8 Skrevet 3. oktober 2024 Jeg har er litt rart kjerringråd som reddet meg sist jeg hadde tannpine (såkalt «dry socket» etter operasjon, verre enn fødsel). Jeg synes ikke smertestillende fungerte mot den lokale smerten i det hele tatt, og fant ut at nellik tidligere ble brukt som lokalbedøvende middel av tannleger. Jeg tror man kan kjøpe nellikolje som kan brukes i munn, men jeg tygget faktisk nellikspiker siden det kun var et par dager til jeg hadde time. Jeg luktet som jul, men det lindret! Tipper olje er enda bedre. Anonymkode: a486c...7e3 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2024 #9 Skrevet 3. oktober 2024 Du ringer rundt til alle tannleger i en radius på 30 km, og spør om hastetime. Om ingen har noe ledig, så ber du om at de alle setter deg på “ringeliste”, slik at om de skulle få en avbestilling i løpet av de neste ti dagene, så ringer de til deg. Anonymkode: 6f9f1...cba 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2024 #10 Skrevet 3. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du ringer rundt til alle tannleger i en radius på 30 km, og spør om hastetime. Om ingen har noe ledig, så ber du om at de alle setter deg på “ringeliste”, slik at om de skulle få en avbestilling i løpet av de neste ti dagene, så ringer de til deg. Anonymkode: 6f9f1...cba Vi har kun to tannlegekontorer i byen, ingen har hastetime. Det med ringeliste visste jeg ikke, skal se om jeg får det til. Takk! Anonymkode: 01b91...224
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2024 #11 Skrevet 3. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg skal trekke to tenner. Der har betennelsen gått ned til rota (betennelse under den gamle plomben som har falt ut), og det gjør vondt. Jeg har time til å trekke tennene om 10 dager. Hvordan overleve med smertene og klare å spise noe disse dagene, mens jeg venter? Anonymkode: 01b91...224 Hvorfor må du vente ti dager? Tannlegen skal ha akutte timer og du bør få hjelp lenge før ti dager er gått. Betennelse i tennene skal man ikke kimse av. Antibiotika er vel det første du bør få, og før du trekker? Ring tannlegen og forklar smerter… Anonymkode: 1e7e0...931 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå