Gå til innhold

Fastlege og parforhold med psykisk vold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har egentlig skrevet dette innlegget i en annen tråd, men legger det også ut her siden det sannsynligvis blir mer synlig… 

Jeg er i et ekteskap som bærer mer og mer preg av psykisk vold, og den siste tiden har det også begynt å gå ut over ungene, spesielt et av barna. Jeg klarer ikke å gå ennå, men har så vidt begynt å legge planer, slik at den dagen jeg eventuelt blir klar så blir det lettere. Vurderer å bestille meg en time hos fastlegen for å snakke ut, samtidig litt bekymret for at hun kontakter bv… Nå skal det sies at jeg ikke er redd bv, samarbeider godt med de gjennom jobben, men er redd det kan eskalere ting hos mannen min. Er det noen som har erfaring med å lufte psykisk vold i parforholdet hos fastlegen? 

Anonymkode: 049b9...605

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke barn, så kan ikke svare når det gjelder bv og hva fastlegen eventuelt gjør der. Men jeg gikk til fastlegen angående psykisk (og noe fysisk) vold fra min eks. Jeg ble tatt veldig seriøst, henvist til psykolog som ført ble avvist av DPS, men deretter til privat psykolog med offentlig tilskudd.

Til eksen sa jeg at jeg hadde en psykisk knekk og trengte noen å snakke med - jeg visste det kom til å eskalere om jeg fortalte hvorfor jeg plutselig gikk til psykolog. 

Dette var første skritt til å gå fra han, og selvom det tok 2 år etter første møte med fastlegen gjorde det veien mye enklere for min del. 

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å oppsøke krisesenter? Tror man kan få hjelp der også mens man bor hjemme.

Anonymkode: e7c58...5b7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du er ikke klar til å gå når denne volden går ut over barnet ditt? Hva tenker du skal til for at du blir klar da TS? Siden du "så smått legger planer" som du sier? 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du ser at det er begynt å gå ut over barna, så blir du klar og flytter asap. Det handler ikke om deg lengre, men om et menneskeliv du har valgt å ha ansvar for. Jeg forstår at det er tøft, men du har ikke et valg om å ikke klare å forlate lengre.

Anonymkode: 5181c...380

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vent til du er klar, du har flere å tenke på her. For hver voldshendelse, blir barna mer og mer traumatisert, dette vil gå utover deres fundamentale fungering. De ødelegges. 

For hver hånd som legges på de barna er det ditt ansvar. Du er alene om å være oppegående i hjemmet deres. For hver gang de er redde, du er den som skal og må hente dem ut derfra. Du må finne styrken og løsrive deg fra mannen som aldri vil bli mer enn en trussel for dere. Dere kan ende opp døde.

Krisesenter idag. Ikke ta noen sjanser. 

Anonymkode: 66063...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har egentlig skrevet dette innlegget i en annen tråd, men legger det også ut her siden det sannsynligvis blir mer synlig… 

Jeg er i et ekteskap som bærer mer og mer preg av psykisk vold, og den siste tiden har det også begynt å gå ut over ungene, spesielt et av barna. Jeg klarer ikke å gå ennå, men har så vidt begynt å legge planer, slik at den dagen jeg eventuelt blir klar så blir det lettere. Vurderer å bestille meg en time hos fastlegen for å snakke ut, samtidig litt bekymret for at hun kontakter bv… Nå skal det sies at jeg ikke er redd bv, samarbeider godt med de gjennom jobben, men er redd det kan eskalere ting hos mannen min. Er det noen som har erfaring med å lufte psykisk vold i parforholdet hos fastlegen? 

Anonymkode: 049b9...605

Har selv luftet ting hos helsesøster, ting som virkelig ikke er bra. Samtidig har jeg søkt hjelp fra de med kursing og råd. Har også ordnet parterapi og ser an litt før evt veien videre. Jeg gir dette 1 år til, så får vi se. 

Anonymkode: 5bbc4...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de sier at vold utsatt mot partner er ensbetydende som vold utsatt mot barna til partneren. 
 

Det vil si at utsettes DU for vold, utsettes også barna for volden. 
 

Du trenger ikke vente. Du må agere. NÅ. For du lar voldsutøveren fortsette å skade barna, og det er IKKE bra. GÅ. 
 

Du kan google nærmeste krisesenter, eller ringe 116 117, eller 116 123. 

Anonymkode: 5faa4...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har egentlig skrevet dette innlegget i en annen tråd, men legger det også ut her siden det sannsynligvis blir mer synlig… 

Jeg er i et ekteskap som bærer mer og mer preg av psykisk vold, og den siste tiden har det også begynt å gå ut over ungene, spesielt et av barna. Jeg klarer ikke å gå ennå, men har så vidt begynt å legge planer, slik at den dagen jeg eventuelt blir klar så blir det lettere. Vurderer å bestille meg en time hos fastlegen for å snakke ut, samtidig litt bekymret for at hun kontakter bv… Nå skal det sies at jeg ikke er redd bv, samarbeider godt med de gjennom jobben, men er redd det kan eskalere ting hos mannen min. Er det noen som har erfaring med å lufte psykisk vold i parforholdet hos fastlegen? 

Anonymkode: 049b9...605

Hvorfor skrive så mye piss? Samarbeider godt med bv gjennom jobben? Så du ikke er redd de? Hadde dette vært et faktum, så hadde du vist at bv er nøytrale. De driter i om du samarbeider med de i jobben. 

Og hvorfor ikke time rett hos psykolog eller parterapaut(man kan dra alene)?

Og om det er så ille som du sier at du må ha kontakt med noen. Så hvorfor i hel..... gjør du ikke det voksne og hva en god forelder hadde gjort? Tatt med unga og kommet seg unna før de blir psykisk ødelagte? 

Er pokker så skumelt når slike troll som deg driver lager slike innlegg. Du aner ikke hva psykisk syk/slitsomhet er og tror det er moro lage idiotiske innlegg om det. 

(Og om du mot formodning ikke er et troll, bare litt treg. Så ta med unga og kom deg vekk. Ta ansvar.)

Anonymkode: 07f93...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det. Allier deg med legen eller krisesenter. Be om støtte til å komme deg ut.

Anonymkode: 07288...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på å lufte psykisk vold i partnerforhold, og det å lufte at man ikke er klar for å gjøre tiltak for å forbindre/begrense psykisk vold mot barn... For lege, barnehage/skole er pliktig til å melde når de får vite at en forelder utøver vold mot barn, og spesielt hvis den andre forelderen ikke kan beskytte barnet. Barnets beste er det viktigste.

Anonymkode: d9cd5...8e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er stor forskjell på å lufte psykisk vold i partnerforhold, og det å lufte at man ikke er klar for å gjøre tiltak for å forbindre/begrense psykisk vold mot barn... For lege, barnehage/skole er pliktig til å melde når de får vite at en forelder utøver vold mot barn, og spesielt hvis den andre forelderen ikke kan beskytte barnet. Barnets beste er det viktigste.

Anonymkode: d9cd5...8e1

Barnets beste er absolutt at flere vet om hva som skjer i hjemmet. 

De fleste bruker vel 6-7 forsøk før de permanent forlater et voldelig forhold. 

Anonymkode: 07288...377

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det ikke bare å ta med seg barna å gå. Spesielt psykisk vold er ofte vanskelig å bevise, og det skal mye til for at den andre forelderen ikke får samvær. Så etter et brudd risikerer ts å måtte sende barna på samvær med far, i verste fall annenhver uke. Helt alene med far. Så om mor "gjør det rette", og forsøker å beskytte barna, risikerer hun å gjøre vondt verre. Mulig vil et brudd også føre til store økonomiske problemer.

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor skrive så mye piss? Samarbeider godt med bv gjennom jobben? Så du ikke er redd de? Hadde dette vært et faktum, så hadde du vist at bv er nøytrale. De driter i om du samarbeider med de i jobben. 

Og hvorfor ikke time rett hos psykolog eller parterapaut(man kan dra alene)?

Og om det er så ille som du sier at du må ha kontakt med noen. Så hvorfor i hel..... gjør du ikke det voksne og hva en god forelder hadde gjort? Tatt med unga og kommet seg unna før de blir psykisk ødelagte? 

Er pokker så skumelt når slike troll som deg driver lager slike innlegg. Du aner ikke hva psykisk syk/slitsomhet er og tror det er moro lage idiotiske innlegg om det. 

(Og om du mot formodning ikke er et troll, bare litt treg. Så ta med unga og kom deg vekk. Ta ansvar.)

Anonymkode: 07f93...7ac

Hvorfor tror du ts er et troll? Det er jo ganske vanlig at voldsutsatte sliter med å bryte ut. Og som sagt, det er ikke bare å ta med seg barna å dra, når begge foreldrene har like stor juridisk rett på barna.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvorfor skrive så mye piss? Samarbeider godt med bv gjennom jobben? Så du ikke er redd de? Hadde dette vært et faktum, så hadde du vist at bv er nøytrale. De driter i om du samarbeider med de i jobben. 

..   

Anonymkode: 07f93...7ac

Akkurat det kan jeg forstå faktisk. Jeg har og mye mer de å gjøre og selv om jeg vet hvor de står og hva de kan bidra med, er det noe med å gå fra kollega/ samarbeidsinnstans til privatperson i møte med folk man har kjent i flere år og å innrømme at en ikke klarer å praktisere hjemme det man gjør på jobb. Kanskje i sær når det har gått så langt. Og så kanskje møte de i jobbsammenheng igjen to timer senere. Det tror jeg kan være ekstremt ydmykende, selv om det nå er nødvendig

Anonymkode: 5181c...380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...