Gå til innhold

Den annerledes søsteren


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er oppvokst sammen med knapt to PRs aldersforskjell. Likevel var vi som natt og dag. Helt ulike interesser. Skjønte ikke hverandre. Hun hadde problemer med å få venner og jeg var mye med henne, mest som plikt fordi vi hadde så ulike interesser. Hun hadde en litt annerledes måte å prate på. Stemmen. Tonefallet. Klarer ikke å sette fingen på det. Det ble svært mye krangling. Fordi jeg ikke forstod henne og hun irriterte meg. Og jeg irriterte henne.

Da vi ble voksne og ferdig med videregående valgte jeg den lette veien med kort videre utdannelse og enkel jobb. Gikk derimot fort opp i gradene og klarer meg i dag svært bra med god jobb, mann ig barn. Søsteren  min valgte lang utdannelse med skyhøye studielån. Studiene var av typen  ‘endeløse’ der man ikke blir noe spesifikt. Fordi hun var så usikker på hva hun ville jobbe med.  Endte likevel med god utdannelse og greie karakterer. Hun jobbet litt  i studietiden og bodde hjemme. Nå er dette snart 5 år siden og hun bor enda hjemma. Jobber ikke og får alt servert. . Hun er stadig på jobbintervjuer og det er mange jobber å søke på med hennes utdannelse, men det stopper ved intervjuet.

Hun er pen og snill . Ikke minst omtenksom og egentlig sosial. Men hun har aldri vært i nærheten av å få seg kjæreste.

Opplever at søsteren min faller utenfor samfunnet. Selv om hun er litt annerledes har det aldri blitt snakket høyt om i familien. Tenker likevel at om hun var barn i dag så hadde hun kanskje fått en diagnose og kanskje lært seg sosiale koder bedre eller fått noe tilrettelegging.

Nå er hun på en måte en vanlig kvinne som faller utenfor fordi samfunnet ikke klarer å håndtere folk som skiller seg ut. Antagelig er det måten hun utrykker seg på og tonefallet som skremmer på intervjuene. Hun kan finne på å snakke litt høyt. Litt tregt. Og le på feil steder.

Nå kjenner jeg nesten daglig på at jeg har så vondt av henne. Klarer å leve meg inn i mislykketheten hun sikkert må kjenne på. Bo hjemme hos foreldrene fortsatt når man nærmer seg 30 år uten noen klare mål for framtiden. Lure på hvor mange flere intervjuer hun må igjennom bare for å oppleve nok et avslag.

Når jeg er hjemme vet jeg nesten ikke hva vi skal prate om lengre. Det blir mingling om løst og fast, men føler at det fakta at hun ikke får jobb, lån og mulighet for å etablere seg blir en elefant i rommet det blir for vanskelig å si noe om.

Vet ikke helt hva jeg vil med innlegget, men er det noen som kjenner seg igjen? Eller er pårørende til mennesker som skiller seg it eller er i lignende situasjon? Hva kan jeg som søster gjøre for henne? Annet enn å bare være en god søster som er vennlig og viser at jeg er glad i henne?

Har dere noen råd jeg kan gi henne? 
 

 

.

Anonymkode: 09f59...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du høres ut som en god søster. Hva med å prøve og ta opp elefanten i rommet, så det kan føre til en utredning? Trå varsomt og bruke lang tid. 

Anonymkode: 65106...2c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er noe litt rart og trist over at det at hun ikke har en jobb er en så stor greie for deg at du ikke kan snakke om noe som helst med henne. Er jobb og bolig det eneste som interesserer deg? Er det det eneste som definerer et menneske? I motsetning til den som skrev over meg er jeg usikker på om du er en god søster når slike ting står i veien for et søskenforhold. Det er jo en hel verden av samtaleemner og interesser som ikke dreier seg om jobb og bolig! Det er ikke noe galt i å skille seg ut. Og du vet tydeligvis ikke hvordan søsteren din har det, du bare antar at hun føler seg mislykket. Sannsynligvis fordi du selv mener hun er mislykket. Du må ta deg sammen og slutte å dømme henne. Det er du som ødelegger forholdet deres, ikke mangelen på jobb.

Anonymkode: e0da0...379

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er fryktelig opphengt i hvor mislykket hun er. Det er ditt syn. Og så overfører du denne på henne også "mislykketheten hun sikkert må kjenne på."

Det beste du kan gjøre for henne er å tenke at hun er god nok som hun er. Og å la det skinne gjennom.

Hun har garantert lagt merke til den nedlatende holdningen din, du er dermed den siste som bør komme med gode råd. Det kommer ikke til å falle i god jord.

Anonymkode: 8e48e...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...