Gå til innhold

Gjeldsproblemer og lån og lav uføretrygd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så er det dagen etter, og dagen derpå, etter at jeg har betalt husleie, faste regninger og avdrag på gjeld. Jeg har selv redusert avdraget på min shoppekreditt, fra tre store avdrag på cirka 3 x 1.200 kr. per måned, til nå 20 avdrag under 250 kr. per måned. Så det ble rundt 1.100 kr. ekstra til meg per måned 🙂 I går tok jeg ut noen hundrelapper til lommeboka, spiste en god lunsjpizza og handlet litt mer mat og annet for omtrent 150 kroner. Nå kan jeg mye lettere spare noen penger gjennom hele oktober måned, til den store ekstra varmeregningen. Jeg må snart begynne å betale ned på den, med tre store avdrag. Samtidig økes akonto-varmen med omtrent 400 kr. per måned. Jeg må derfor prøve å spare opp litt ekstra penger til hele høsten og vinteren, fram til våren.

Lånebetingelsene på de to gamle, avsluttede kassakredittene mine, på 2 x 20.000 kroner, har blitt helt endret nå. Avtalen var 1.400 kr. per måned, rentefritt i de neste 24 månedene eller 2 år. Men dette har blitt omgjort til to dårlige forbrukslån over 3 og 4 år, med 36 og 48 avdrag, og med en årlig effektiv rente (ÅOP) på 18,5-20,5%. Så de neste 1-2 årene vil jeg stort sett bare betale renter, og veldig lite ned på selve lånesummen :-((

Men slik er det dessverre å være "fattig" og ha rotet seg inn i slik dårlig forbruksgjeld med høye renter. Man får dårlige og dyre lån med høye renter og dårlige betingelser, som utlåneren selv gir seg rett til å endre som de vil. Hvis man har lav inntekt, slik som meg på en lav uførepensjon, bør man nok holde seg LANGT unna alle slike online forbrukslån og rentefrie "Kjøp nå, betal om 30 dager"-lån på nett. For selv om man kjøper nå og betaler om 30 dager, er det jo en ny gjeldspost og et online lån som kan utløse skyhøye renter og gebyrer hvis man ikke betaler i tide. Da kan det "gratis" rentefrie lånet, som man kjøpte for 3.000-4.000 kroner, plutselig bli til et stort, dyrt online lån på 6.000-7.000 kroner per måned med 30-35% ÅOP-renter og avdrag på over 2.000 kr. per måned. Det er dyrt å være fattig?

Anonymkode: 8898e...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er fattig (Og ufør) selv, men har aldri rota meg borti kassakreditt og forbrukslån. 

De 1100 ekstra du mener du har i måneden nå, bør du ikke bruke ei krone av, men sette alt til sparing! Det er tydelig at du ikke har kontroll på hverken økonomien din eller hvordan lån og økonomi fungerer. Når du har så dårlig råd, hvorfor kjøper du deg lunsjpizza?

Det første du bør se på er om du har noen måte å få inn ekstra penger på. Selge ting og utstyr f.eks. har du en hobby du kan tjene noen penger på? Strikke for salg, privat leksehjelp for barn, eller andre småjobber du kan klare helsemessig? 

Og 1200 kr er ikke et stort avdrag, det er et lite avdrag. Så du bør nok endre tankegangen din ang lån, penger og økonomi. Du må øyeblikkelig slutte å kjøpe ting på nett om du ikke allerede har gjort det du bør i grunn slutte å kjøpe annet enn mat i det hele tatt. Du har garantert nok både klær og stæsj, og kan klare seg fint med det du har. Er det ting du mener du trenger, lag deg selv en regel om at du venter minst to uker før du evt kjøper, for å trekke grundig gjennom om du faktisk trenger det eller ikke. 

Synes synd på deg som har rotet deg så ut økonomisk, men føler samtidig at du ikke helt tar det alvorlig nok. 

Anonymkode: 21120...656

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For selv om man kjøper nå og betaler om 30 dager, er det jo en ny gjeldspost og et online lån som kan utløse skyhøye renter og gebyrer hvis man ikke betaler i tide.

Hvis du betaler, som du skriver i første del av setningen, vil du jo ikke få noen problemer. Uansett mye bedre å vente en mnd før man kjøper det, om man vet man har råd litt senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tankegangen på at du har 1100kr ekstra i mnd til "deg selv" blir vell feil når dette i utgangspunktet er penger du har lånt og skal tilbakebetales? 

Alle vet man bør holde seg unna dyre forbrukslån. 

F eks Klarna med faktura og betaling rentefritt innen 30 dager er super hvis man ikke er 100% sikker på om man vil beholde varen, etc. 

Men det krever jo at man faktisk betaler det inenn 30 dager. 

Hvorfor er kassekreditten gått over til forbrukslån?

Anonymkode: ba9b4...09e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også uføretrygdet og har ikke et eneste forbrukslån eller kreditt. Handler jeg noe på Klarna, betaler jeg den dagen varen kommer/blir levert. Og jeg vet på forhånd at jeg har penger til det, selvsagt. Er jeg usikker på om jeg har råd, lar jeg ganske enkelt være å bestille noe.

Det er leit for deg som har rotet deg borti så mye dyr forbruksgjeld, men jeg skjønner jo hvorfor du sliter, når du tror at bittesmå avdrag på 250 kr i mnd noen gang vil gjøre at du blir ferdig med gjelda... og så spiser du dyr pizza ute for penger du tror du har "til overs"? Nei, dette lover ikke bra.

Anonymkode: f548c...7b1

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tankegangen på at du har 1100kr ekstra i mnd til "deg selv" blir vell feil når dette i utgangspunktet er penger du har lånt og skal tilbakebetales? 

Alle vet man bør holde seg unna dyre forbrukslån. 

F eks Klarna med faktura og betaling rentefritt innen 30 dager er super hvis man ikke er 100% sikker på om man vil beholde varen, etc. 

Men det krever jo at man faktisk betaler det inenn 30 dager. 

Hvorfor er kassekreditten gått over til forbrukslån?

Anonymkode: ba9b4...09e

Vet ikke.

Anonymkode: 8898e...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke dyrt være fattig, men det er dyrt ha dårlig økonomisk styring og ta opp grisedyre lån man ikke klarer betale.

Det er overhode ikke handle på "kjøp nå, betal om 30 dager", så lenge man betaler innen 30 dager.

Jeg har selv hatt ekstremt dårlig råd, og lunsjpizza eksisterte kun om noen spanderte. Hvor mye betalte du for lunsjen?

Anonymkode: bcc3f...06d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg er fattig (Og ufør) selv, men har aldri rota meg borti kassakreditt og forbrukslån. 

De 1100 ekstra du mener du har i måneden nå, bør du ikke bruke ei krone av, men sette alt til sparing! Det er tydelig at du ikke har kontroll på hverken økonomien din eller hvordan lån og økonomi fungerer. Når du har så dårlig råd, hvorfor kjøper du deg lunsjpizza?

Det første du bør se på er om du har noen måte å få inn ekstra penger på. Selge ting og utstyr f.eks. har du en hobby du kan tjene noen penger på? Strikke for salg, privat leksehjelp for barn, eller andre småjobber du kan klare helsemessig? 

Og 1200 kr er ikke et stort avdrag, det er et lite avdrag. Så du bør nok endre tankegangen din ang lån, penger og økonomi. Du må øyeblikkelig slutte å kjøpe ting på nett om du ikke allerede har gjort det du bør i grunn slutte å kjøpe annet enn mat i det hele tatt. Du har garantert nok både klær og stæsj, og kan klare seg fint med det du har. Er det ting du mener du trenger, lag deg selv en regel om at du venter minst to uker før du evt kjøper, for å trekke grundig gjennom om du faktisk trenger det eller ikke. 

Synes synd på deg som har rotet deg så ut økonomisk, men føler samtidig at du ikke helt tar det alvorlig nok. 

Anonymkode: 21120...656

Legg ut budsjettet ditt her så kan vi hjelpe deg til å få bedre kontroll!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke dyrt være fattig, men det er dyrt ha dårlig økonomisk styring og ta opp grisedyre lån man ikke klarer betale.

Det er overhode ikke handle på "kjøp nå, betal om 30 dager", så lenge man betaler innen 30 dager.

Jeg har selv hatt ekstremt dårlig råd, og lunsjpizza eksisterte kun om noen spanderte. Hvor mye betalte du for lunsjen?

Anonymkode: bcc3f...06d

Det er dyrt å være fattig. Når man må velge hva som er tilgjengelig innenfor budsjett og ikke kvalitet. 
 

Og det er selvsagt dyrere å handle på kreditt enn å ta av egne midler. For noen noen ganger kan det oppleves nødvendig, eller være det. Selv om det kan gjøre økonomien veldig vanskelig. Sørlig om man har små utsikter til endring i inntekt fremover. 

Anonymkode: 9c773...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miewyn77 skrev (8 timer siden):

Legg ut budsjettet ditt her så kan vi hjelpe deg til å få bedre kontroll!

Er vel neppe meg du mente å sitere😉 Jeg har stålkontroll på økonomien min. 

Men TS kunne nok helt klart trengt noe hjelp ja..

Anonymkode: 21120...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er dyrt å være fattig. Når man må velge hva som er tilgjengelig innenfor budsjett og ikke kvalitet. 
 

Og det er selvsagt dyrere å handle på kreditt enn å ta av egne midler. For noen noen ganger kan det oppleves nødvendig, eller være det. Selv om det kan gjøre økonomien veldig vanskelig. Sørlig om man har små utsikter til endring i inntekt fremover. 

Anonymkode: 9c773...87b

Det er ikke dyrt handle på rentefri kreditt om man betaler til rett tid. Det er dyrt om man ikke betaler til avtalt tid ja.

Og joda, det kan være dyrere handle mye av lav kvalitet, men det er fortsatt valgene om å ta opp masse handlekreditt og ikke betale tidlig nok som er problemet her. Hvis man ikke betaler for seg, så har det egentlig ikke noe si hvilken kvalitet varene har, rentene løper uansett og gjør det dyrt. Når man klager over høye lån, lav inntekt, og spiser lunsjpizza, så er det først og fremst forbruket som er problemet.

Anonymkode: bcc3f...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løp til Dave Ramsey. ❤️

Anonymkode: 2762f...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...