Gå til innhold

Kan jeg få utvidet fosterdiagnostikk/annen helsehjelp på grunn av "ting" med mine to barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har to barn som det er litt ekstra med. De er ellers friske og fine begge to, men har trengt litt ekstra oppfølging av helsevesen som følge av de to forskjellige (somatiske) tilstandene sine. Den ene tilstanden lar seg helt ukomplisert behandle med en tablett daglig, og den andre er mer sånn "vi ser hva som skjer, kanskje må noe gjøres når hen blir eldre, kanskje ikke". Ingen av tilstandene er hemmende på noe vis, og begge deler har til en viss grad blitt bagatellisert av helsepersonell, noe som forsåvidt er bra.

Jeg er utrolig takknemlig for barna mine og ville ikke hatt dem på noen annen måte, men jeg må jo innrømme at jeg er litt bekymret for hva som kan komme med et eventuelt neste barn. En del av meg synes det er umulig å tro at det er helt tilfeldig at vi har fått barn som helsemessig ikke er helt A4 ikke bare en, men to ganger. Og da går jo tankene dithen at det må være noe galt med oss foreldrene.

Jeg har alltid fulgt alle råd i svangerskapet og er ellers frisk, og det samme med samboeren min, så det er ingen åpenbar grunn til at det har blitt sånn. Vi har vanlige kontorjobber og blir ellers ikke utsatt for skadelige stoffer eller lignende. Lurer på om noen her har erfaringer med sånt? Kjenner jeg er litt redd for å skulle prøve på en tredjemann, for hva om det barnet skulle fått noe mye verre? Noen erfaringer her?

Anonymkode: 8bc9a...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fostervannsdiagnostikk er ikke riskofritt. Er du villig til å ta den risikoen, bare fordi ungene har såpass ukompliserte greier? Det kan oppstå ting etter fødsel også, ingen menneskerett å få barn uten behov for medisiner eller annet. 

Anonymkode: 1cf57...750

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et barn med ekstra behov, men her ble det også sett en liten generell markør på ultralyd i svangerskapet. I de neste 2 svangerskapene fikk vi veldig grundig oppfølging fra fostermedisink avdeling, og vi ble også henvist til genetisk avdeling som da fant et avvik hos eldste når jeg var gravid med yngste. Så vi har faktisk ikke tatt fostervanprøve når vi var gravde, men gentest av alle oss andre. Uansett, det skader ikke be jordmor henvise, men det høres kanskje ut som utfordringene til barna dine er vage, og hva skal man da lete etter på ultralyd eller dna test. Som for oss, er det  ofte mer hensiktsmessig å faktisk dna teste de andre barna for å vite hva man står overfor.

Anonymkode: 9beb5...1a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har to barn som det er litt ekstra med. De er ellers friske og fine begge to, men har trengt litt ekstra oppfølging av helsevesen som følge av de to forskjellige (somatiske) tilstandene sine. Den ene tilstanden lar seg helt ukomplisert behandle med en tablett daglig, og den andre er mer sånn "vi ser hva som skjer, kanskje må noe gjøres når hen blir eldre, kanskje ikke". Ingen av tilstandene er hemmende på noe vis, og begge deler har til en viss grad blitt bagatellisert av helsepersonell, noe som forsåvidt er bra.

Jeg er utrolig takknemlig for barna mine og ville ikke hatt dem på noen annen måte, men jeg må jo innrømme at jeg er litt bekymret for hva som kan komme med et eventuelt neste barn. En del av meg synes det er umulig å tro at det er helt tilfeldig at vi har fått barn som helsemessig ikke er helt A4 ikke bare en, men to ganger. Og da går jo tankene dithen at det må være noe galt med oss foreldrene.

Jeg har alltid fulgt alle råd i svangerskapet og er ellers frisk, og det samme med samboeren min, så det er ingen åpenbar grunn til at det har blitt sånn. Vi har vanlige kontorjobber og blir ellers ikke utsatt for skadelige stoffer eller lignende. Lurer på om noen her har erfaringer med sånt? Kjenner jeg er litt redd for å skulle prøve på en tredjemann, for hva om det barnet skulle fått noe mye verre? Noen erfaringer her?

Anonymkode: 8bc9a...515

Umulig å vite, men er det viktig for dere å få flere barn? Hvis det er usikkerhet om hvorfor begge to har somatiske sykdommer? Å få barn er jo aldri helt risikofritt? Det høres ut som dere vil ha flere, men samtidig vil sikre dere om at eventuelt barn nummer tre/ fire blir friskt. Det er ikke mulig

Anonymkode: 608eb...09b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Du har rett til tilbud om relevant genetisk fosterdiagnostikk eller ultralydundersøkelse ved et fostermedisinsk senter hvis:

  • en ultralydundersøkelse viser at fosteret kan ha et utviklingsavvik, eller NIPT viser at fosteret kan ha en trisomi.
  • du har økt risiko for å få et foster eller barn med alvorlig utviklingsavvik eller alvorlig arvelig sykdom, som for eksempel cystisk fibrose og spinal muskelatrofi.
  • du/dere tidligere har fått et foster eller barn med alvorlig sykdom eller utviklingsavvik

Du kan få henvisning til fostermedisinsk senter/medisinsk-genetisk avdeling fra primærhelsetjenesten eller lokalsykehus.»

 

info fra helsenorge 

https://www.helsenorge.no/undersokelse-og-behandling/fosterdiagnostikk/

 

Endret av Lija
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...