Gå til innhold

Toårskontrollen på helsestasjonen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare lurte på om noen av dere som har hatt barna med på toårskontrollen på helsestasjonen kunne fortelle litt om det? Hva skjer der egentlig? Begynner å bli så lenge siden vi har vært på helsestasjonen (siden ettårskontrollen) at jeg nesten har "glemt" det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg husker de gjorde var at vi i forkant fikk et skjema hvor vi skulle krysse av hvilke ord barnet kunne. På helsestasjonen var det legekontroll og så inn til helsesøster. Hun hørte litt hvilke ord barnet kunne ved å vise frem leker og spørre hva det var. Ut over det husker jeg ikke så mye... Men det var sikkert litt mer hun gjorde, men hovedtingen var språket

Skrevet

Det de sjekket på 2 års kontrollen vår var:

- Språk

- Tegneferdigheter (hvordan de holder blyant)

- om hun visste hvor dukka skulle ligge

- satte frem en liten vogn, vogge, fikk litt tekopper og kanner osv. Hvordan de leker rett og slett.

- Spurte bare masse spørsmål for å teste språket.

Gikk veldig greit og var ikke noe stress i det hele tatt. Jenta mi ville ikke gå hjem igjen hun.

Gjest Mamma Mø
Skrevet

Hos oss tok de en medisinsk sjekk først, deretter samtale/lek med helsesøster. Hun så litt på motorikken, spurte om hvisden det gikk med mat, soving, sosiale aktiviteter osv. Ikke noe stress i det hele tatt.

På fireårskontrollen sjekket de mye mer (tegning, tallforståelse, motorikk og finmotorikk, språk og syn) men heller ikke det var særlig stress... barna syntes det bare var gøy :)

Skrevet

Eit spørsmål litt på kanten, men er det ingen kontroll mellom 1 og 2 år? Synast det er lenge, mot alle de kontrollane første året.

Skrevet
Eit spørsmål litt på kanten, men er det ingen kontroll mellom 1 og 2 år? Synast det er lenge, mot alle de kontrollane første året.

Det er 15 mnd kontroll, pluss vi fikk tilbud om 18 mnd kontroll hvis vi ville (vi så ikke behovet for det, vi veier og måler hjemme)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...