Gjest eBayer Skrevet 23. februar 2006 #1 Skrevet 23. februar 2006 Jeg var med i en eBayauksjon for noen dager siden. Jeg ga meg da varen passerte £50, og tapte auksjonen. Men rett etter at auksjonen var slutt, mottok jeg en mail fra selger om at han hadde tilsvarende vare jeg kunne få kjøpt for mitt høyeste bud. Jeg godtok tilbudet, så selgeren fikk emailadressen min så vi kunne fikse det privat, uten at han behøvde å legge varen ut for salg på eBay. Da risikerer jeg jo at noen andre kjøper varen før jeg rekker det. Fikk i dag forespørsel om pengeoverføring til selger via PayPal. Men jeg ble plutselig litt usikker på om dette var en god ide... Siden handelen ikke går via eBay, har jeg vel ikke noe egentlig bevis på at jeg har kjøpt varen, og sitter da med et stort problem hvis jeg betaler, og selgeren ikke sender meg varen... Eller har PayPal noen form for forsikring mot slikt fusk? På den annen side, så har selgeren 100% positiv feedback på eBay, og det er et godt tilbud jag har fått, så jeg må innrømme at jeg er fristet til å slå til... Er det noen her som vet hvordan jeg kan sikre meg mot lureri?
Gjest Piper Skrevet 23. februar 2006 #2 Skrevet 23. februar 2006 Paypal har en sikkerhet også, for de ønsker ikke kunder som svindler. Man kan faktisk bli utestengt fra paypal, og jeg hadde ikke hatt noen problemer med å betale for varen.
Gjest Gjest_sol_* Skrevet 24. februar 2006 #4 Skrevet 24. februar 2006 Hvordan virker egentlig paypal?
Ravenna Skrevet 24. februar 2006 #5 Skrevet 24. februar 2006 Sånn Hovedgreia er at du slepper å oppgi kontonummeret ditt til noen, og at handelen foregår via paypal. Man får en paypal konto som sender pengene fra f.eks kjøpers bankkonto til selgers paypalkonto på en sikker måte, og man bruker en emailadresse i stedenfor kontonummer. Paypal er med andre ord et mellomledd. Det er gratis, og det går fort.
Gjest allium Skrevet 24. februar 2006 #6 Skrevet 24. februar 2006 Jeg stusser over at det ikke går via eBay. eBay har en funksjon for nettopp dette, og jeg har flere ganger fått "Second Chance Offer" fra selgere på mitt høyeste bud, når de har hatt flere av en vare. Så hvorfor velger din selger å gjøre dette privat?
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2006 #7 Skrevet 24. februar 2006 Jeg var med i en eBayauksjon for noen dager siden. Jeg ga meg da varen passerte £50, og tapte auksjonen. Men rett etter at auksjonen var slutt, mottok jeg en mail fra selger om at han hadde tilsvarende vare jeg kunne få kjøpt for mitt høyeste bud. Jeg godtok tilbudet, så selgeren fikk emailadressen min så vi kunne fikse det privat, uten at han behøvde å legge varen ut for salg på eBay. Da risikerer jeg jo at noen andre kjøper varen før jeg rekker det. Fikk i dag forespørsel om pengeoverføring til selger via PayPal. Men jeg ble plutselig litt usikker på om dette var en god ide... Siden handelen ikke går via eBay, har jeg vel ikke noe egentlig bevis på at jeg har kjøpt varen, og sitter da med et stort problem hvis jeg betaler, og selgeren ikke sender meg varen... Eller har PayPal noen form for forsikring mot slikt fusk? På den annen side, så har selgeren 100% positiv feedback på eBay, og det er et godt tilbud jag har fått, så jeg må innrømme at jeg er fristet til å slå til... Er det noen her som vet hvordan jeg kan sikre meg mot lureri? ← Veldig, veldig, veldig lite lurt. Det er ikke uten grunn Ebay og andre advarer mot slike handler. PayPal HAR selgerbeskyttelse, men når du handler off Ebay kaster du alt det ut av vinduet. Selvfølgelig kan det gå bra, men skjer det noe, står du med skjegget i postkassen.
Ravenna Skrevet 24. februar 2006 #8 Skrevet 24. februar 2006 Hvorfor kan han ikke legge gjenstanden ut for kjøp igjen da, og så kjøper du den med en gang, siden du faktisk er skeptisk til å gjøre handelen privat.
Cilla Skrevet 25. februar 2006 #9 Skrevet 25. februar 2006 Jeg stusser over at det ikke går via eBay. eBay har en funksjon for nettopp dette, og jeg har flere ganger fått "Second Chance Offer" fra selgere på mitt høyeste bud, når de har hatt flere av en vare. Så hvorfor velger din selger å gjøre dette privat? ← Dette har jeg også fått tilbud om, og da har det vært en buy knapp jeg kunne bruke, og fikk da email med beskjed om at jeg hadde "vunnet" auksjonen. Hadde aldri handlet med noen privat slik, når det finnes muligheter for annet via ebay.
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2006 #10 Skrevet 25. februar 2006 eBay er ikke noen butikk, men en markedsplass hvor selgere treffer kjøpere. Ser derfor ikke noe galt her. Man MÅ ikke bruke eBay eller gjøre opp i eBay
Gjest Piper Skrevet 25. februar 2006 #11 Skrevet 25. februar 2006 Jeg stusser over at det ikke går via eBay. eBay har en funksjon for nettopp dette, og jeg har flere ganger fått "Second Chance Offer" fra selgere på mitt høyeste bud, når de har hatt flere av en vare. Så hvorfor velger din selger å gjøre dette privat? ← De må vel betale for det, om de legger varen ut igjen. Derfor vil de jo spare litt penger, om de gjør det på denne måten.
Gjest Verdande Skrevet 26. februar 2006 #12 Skrevet 26. februar 2006 eBay er ikke noen butikk, men en markedsplass hvor selgere treffer kjøpere. Ser derfor ikke noe galt her. Man MÅ ikke bruke eBay eller gjøre opp i eBay Selv om du ikke ser noe galt i det, gjør uansett eBay det. Å bruke eBay-systemet til å avtale en handel utenfor eBay er brudd på brukerbetingelsene, og kan medføre utestengelse om det blir rapportert.
Gjest Verdande Skrevet 26. februar 2006 #13 Skrevet 26. februar 2006 (endret) Men rett etter at auksjonen var slutt, mottok jeg en mail fra selger om at han hadde tilsvarende vare jeg kunne få kjøpt for mitt høyeste bud. Spurte du ikke selger hvorfor h*n ikke sendte deg et Second Chance Offer i stedet? Jeg godtok tilbudet, så selgeren fikk emailadressen min så vi kunne fikse det privat, uten at han behøvde å legge varen ut for salg på eBay. Da risikerer jeg jo at noen andre kjøper varen før jeg rekker det. Du risikerer ikke at noen andre kjøper varen om selger enten gir deg et SCO (som nevnt ovenfor), eller setter opp en Buy It Now-auksjon der kun forhåndsgodkjente budgivere har adgang til å by. Sistnevnte fungerer selvsagt bare dersom selger blokkerer alle andre enn deg fra å by på auksjonen, og er uansett unødvendig mye styr når vedkommende heller bare kan fikse et SCO. Siden handelen ikke går via eBay, har jeg vel ikke noe egentlig bevis på at jeg har kjøpt varen, og sitter da med et stort problem hvis jeg betaler, og selgeren ikke sender meg varen... Ja, nemlig. Roll the dice, pay the price. På den annen side, så har selgeren 100% positiv feedback på eBay, Det er jo positivt i seg selv, men det forteller ingenting om hvor pålitelig selgeren er i forhold til off-eBay-transaksjoner, ettersom man naturlig nok ikke kan legge igjen feedback for slike. Altså, det kan godt hende at vedkommende bare vil spare litt penger på å ta handelen utenfor eBay (selv om det som nevnt i en annen posting er i strid med brukerbetingelsene), men i mine øyne får du ingen fordeler i denne situasjonen. Selger sparer penger, og har større mulighet til å svindle deg uten at det får konsekvenser, du mister tryggheten både eBay og PayPal normalt gir deg som kjøper. Den sjansen ville jeg kun tatt dersom det var noe veldig unikt, som det var nesten usannsynlig at jeg ville få tak i på annet vis. Nå vet ikke jeg hva slags gjenstand dette dreier seg om, men det er vel neppe tilfelle? og det er et godt tilbud jag har fått, så jeg må innrømme at jeg er fristet til å slå til... Er det noen her som vet hvordan jeg kan sikre meg mot lureri? Si til selger at du er interessert i å kjøpe varen til ditt høyeste bud, men bare dersom det skjer via eBay. Endret 26. februar 2006 av Verdande
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2006 #14 Skrevet 27. februar 2006 Men rett etter at auksjonen var slutt, mottok jeg en mail fra selger om at han hadde tilsvarende vare jeg kunne få kjøpt for mitt høyeste bud. ← Forsiktig.. Populeart naa for tiden og bli lurt slik... andre folk sender mail til deg som prover og lure til seg pengene dine.. vear sikker pa at emailen er fra selgeren og spor han om han sendte mailen!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå