Gå til innhold

Hunderaser å ha løs

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Selv om gjeterhunder gjerne ikke jakter for å drepe, så er de avlet for å … akkurat ja… gjete dyr. Og mange av de har sterkt gjeterinstingt. En lite lydig gjeterhund sprenger lett en sau i iveren etter å gjete eller leke seg.

Anonymkode: 4475e...c7c

Som jeg skrev, det krever trening. Men min erfaring er at det er lettere med gjeterhund enn f.eks jakthund (eller polarhund for den saks skyld med mye instinkter), men det krever trening. Vi har en jakthund i familien, og han kan ikke gå løs uansett hva, selv hvor godt trent han er. Instinktene sier jag fugler. Mens min gjeterhund tuslet sammen med oss, stakk han av gårde.

Endret av Tingelling
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes noen virker litt vel kritiske til spørsmålet ditt. Det er ganske store forskjeller mellom ulike raser, så jeg synes det er fint at du tenker på det. Vi bor på landet med mulighet til å slippe hunden rett ut, så det var viktig for oss også, selv om vi selvfølgelig ikke hadde noen garanti for hvordan det ville gå.

Vi har labradoodle. Nå er ikke det en godkjent rase da, og det kan være store forskjeller mellom individer. Hunden vår har lite instinkter på dyr og spor, så det er mest opp til oss og treningen vi gjør. Mye mer spennende med ball og pinne heldigvis. Hunden er også flink til å holde seg i nærheten, både hjemme og på tur. Det er et mye lettere utgangspunkt enn en husky for eksempel.

Anonymkode: 12ef4...b6e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde shetland sheepdog, og hun jaget aldri katter e.l. Virket ikke å ha noe jaktinstinkt eller "forfølgelsesinstinkt" i det hele tatt.

Men så èn gang da vi var på tur over en slette, sto det et rådyr der. Vi så det ikke først pga skumring. Rådyret så oss og begynte å løpe, og jeg tror hunden min bare begynte å løpe automatisk fordi hun så noen andre løpe. Hun hadde imidlertid ikke tatt mange skrittene før jeg ropte "STÅ!" og hun bråstanset midt i spranget, kikket etter rådyret og så på meg og ventet til jeg kom bort. 

Det er eneste gangen i sitt 12,5 årige liv hun løp etter noe, selv om det bare var noen få skritt.

Lydige, flinke hunden min! Som jeg savner henne ❤️

Endret av Million
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ikke eier dyret under «total kontroll», så skal den aldri gå løs. Båndtvang eller ikke. Båndtvang er med andre ord ikke bare kalenderstyrt, den forutsetter at eier har stor grad av kontroll på dyret. 

Anonymkode: 4475e...c7c

Det vet jeg. Har drevet med hund i over 20 år. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...