Gå til innhold

Livet med barnehagebarn er søren meg ingenting mot livet med større aktive barn, og jeg er utslitt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det går i et bankende konstant kjør fra 0615 HVER dag. 
Når man hadde barnehagebarn var det travelt, men da var det turn eller allidrett og lignende EN gang i uka, og senest 2000 sov de. 
Nå er det trening på alle tre hver dag. Det er å komme hjem 1600, så lage middag, deretter kjøre nummer en, hjem å hente og kjøre nummer to og tre. Så rundt 2100 er alle barna ferdig. Så litt lekser mellom der. Så rydde inn middag. Så kveldsmat. Så rydde ut av oppvaskmaskin og sette inn. Samme med klesmaskin. Prøve å brette noe klær. Så er kl 2230 og man kan sette seg. Helgene går til cup og kamp. 
Vi har meldt oss rundt lagene til barna og, som trener og oppmann osv. For å toppe dette jobber mannen turnus og er ofte borte på kveldsvakt, og ingen av oss har noe som helst fleksibilitet på jobben.  

Jeg lurer på hva dere andre i lik situasjon gjør for å overleve? For å få tid til seg selv av og til? Jeg føler veggen er nærmere og nærmere for hver eneste dag…. 

Anonymkode: 12ab2...735

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eldre barn kan frakte seg selv til trening, det er ikke nødvendig at foreldre kjører (og hvis dere har bosatt dere slik at dere må kjøre kan dere skylde dere selv). Barn kan også gjøre sin del av husarbeidet og ha faste dager hvor de lager middag. Eldre barn bør også være selvgående hva gjelder lekser. Jeg synes det å ha eldre barn er superenkelt i forhold til barnehagebarn, nettopp fordi de er så mye mer selvstendige. 

Anonymkode: 64a47...0c8

  • Liker 21
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I feel you, sister 🤗🥲Tenk at dere gjør en kjempegod jobb! 

Det er et vanvittig kjør ja, vi er i samme situasjon. Selvfølgelig meldt oss i støttefunksjoner i idrettene og det er et kjør uten like. Det jeg tenker når det er på sitt verste, er at det er for en begrenset periode i livet. En dag blir det stille. 
Det jeg har gjort er å slå av varslinger i messengergruppene og spond og slik at jeg ikke blir sittende med dette på kveldstid. Det er stress å se alt av meldinger poppe opp, bedre å se alt på morgenen i et konsentert tidsrom.

Viktig: samkjøring er gull. Prøv å få til mest mulig av det, man må ikke være tilstede på hver kamp, trening etc. Barna klarer seg uten at vi er der, oppmann må ikke være på hver trening. 
Deleger! Er det oppgaver som kan delegeres? Utnevn en dugnadsansvarlig, en økonomiansvarlig, en cupansvarlig etc. Blir det mye er det på tide å fordele oppgaver 💪😊
 

 

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset er det så enkelt at regelen er én aktivitet per barn. Og skolearbeid kommer i første rekke. Eldstemann på 15 har fast trening fire ganger i uka, yngstemann på 13 har to. Trening hver dag må vel være dersom man går på flere aktiviteter? Dét er jo noe man som foreldre kan ta litt kontroll over; altså ikke hive ungene rundt på hundre aktiviteter. Både barn og tenåringer trenger søvn, hvile, ro og tid til lekser, og ingen MÅ ha aktiviteter hver dag.

Anonymkode: 61fea...52b

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får dere sette tak på antall aktiviteter/treninger. Ingen barn MÅ holde på med noe hver dag. Dette styrer dere selv. 

  • Liker 9
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet trenger ikke være at de har så ulike aktiviteter, men hvis 3 barn i ulike aldesgrupper er med på f. eks kun fotball blir det hver dag uansett….kamper, treninger  på ulike dager. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Også lurer man på i en annen tråd her,hvorfor noen bare får ett barn...... 

Anonymkode: d1a40...c9a

  • Liker 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I feel you! Vi er midt i dette kjøret selv og. Og ja, det er vår egen feil som har fått mange barn, bosatt oss på landet og må kjøre de på hver sin trening. Men det er jo moro!! 

Men føler på at jeg ikke har tid til meg selv eller bare det å være hjemme.  Vi er borte fra huset 8-16 hver dag, så 17-21.... phu. 

Anonymkode: 49944...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym90059005 skrev (5 minutter siden):

Da får dere sette tak på antall aktiviteter/treninger. Ingen barn MÅ holde på med noe hver dag. Dette styrer dere selv. 

Jepp.

Vi har to tenåringer + en andreklassing med spesielle behov, og opplever ikke at vår hverdag er så hektisk som deres. Dere har selv valgt å bruke all fritid på sport. Vi har styrt ungene unna veldig krevende fritidsaktiviteter (de var heldigvis skikkelig dårlige i fotball uansett), og sørger for at vi ikke trenger å være taxi i stor grad. 
Det er 💯mer jobb å ha småbarn. MEN mentalt kan det være minst like krevende å ha større barn, men det er gjerne hvis noe er galt. Diagnose, rus, tenåringsgraviditet, falt ut av skolen eller lignende. Det er mer krevende enn småbarn. Men kjøre til trening og kamp? Nope.

Anonymkode: 55e3d...137

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har dere jo valgt at barna skal trene hver dag, går de på det samme eller flere ulike ting? jeg tenker at om dere ønsker at de skal være aktive innen denne idretten så er høy aktivitet prisen dere betaler. 

Jeg må jo si jeg er imponert over at dere stiller som trenere og lagledere, vi burde hatt flere foreldre som dere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo et liv dere har valgt selv… ?

Anonymkode: e46ea...1a3

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen år som er sånn, men så blir de større og mer selvdrevne og trykket letter litt. Helt normalt, og det går over. Men klart det er hektisk i den perioden de trenger mye assistanse.

For oss har 5./6. klasse vært et markant skille. Plutselig dro de selv til spilletimer, tok bussen til trening (vi henter på vinterstid, men det er da bare én kjøring og ikke to) og de kan selv huske på å pakke sekk og bag med det de trenger, og rydde ut etterpå. Derfra blir det bare enklere, og plutselig har dere ungdommer som styrer det meste selv og dere trenger bare møte opp på konserter/oppsidninger og kamper innimellom. Hold ut! :)

Anonymkode: 95107...e26

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er barna i stand til å gå/ta buss til skolen, er de ofte i stand til å komme seg på trening, øvelse mm selv. Ihvertfall på større steder med offentlig transport. Foreldre i dag kjører barn altfor mye.

Det at dere har valgt å være trenere er jo flott men noe dere må se om dere har reell kapasitet til. Det er ikke noe obligatorisk ved å være forelder.

Anonymkode: 535f0...652

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi flyttet slik at barna kunne enkelt komme seg til og fra aktiviteter selv da de ble tenåringer. Vipps var taxikjøring minimalt. Kun kamper, cuper og dugnad, men hverdagen ble enkel. 

Anonymkode: ff976...5a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I feel you! ❤️

Jeg har kun ett barn, som begynte på skolen i høst. Og jeg kan virkelig relatere til det du skriver om! Det er et helt annet tempo, og så skal man også invitere med hjem sånn at barnet får seg gode relasjoner også. Noen fredags kvelder har jeg pleid introverten i meg ved å gjøre nada husarbeid og glodd på TV 😆

MEN! Dette er for en kort periode, og det er mye glede i å se barnet mitt vokse av gode opplevelser. Og så tenker jeg på logistikken: Kan dere samkjøre? Kan de eldste ha ansvar for en middagslaging i uka? For det kan jo være det er noe å hente på slikt.

Håper dere finner noen gode løsninger 💖

Anonymkode: 3a7b7...cac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I USA har de extra curricular activities i eller etter skoletid, arrangert av skolen. De får mat på skolen også. Mannen min vokste opp der, var med på svømming, alpint, løping, band og andre aktiviteter. Måtte hentes litt senere på skolen når han hadde aktiviteter. 

Anonymkode: 8c591...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er helt enig i at det er betydelig mer travelt med større barn, enn i småbarnstida. Da har man kontroll på ungene hele tiden og det er veldig lite ekstra utover å hente i barnehagen. Nå er det aktiviteter og selv om vi begrenser antall aktiviteter, så binder det allikevel opp 4 av 5 ukedager og gjerne helgen også. I tillegg kommer lekser og vennebesøk. Vi har ikke tatt på oss verv, det har vi rett og slett ikke kapasitet til. All ære til dere som gjør det! 

Anonymkode: 9060b...943

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 barn, yngste er fremdeles barnehagebarn, de går på 1-2 hobbyer hver (korps, 2*fotball, kampsport, turn). Og akkurat nå så er det iallefall MYE lettere enn for 2-3 år siden.

Vi står opp 06:30 alle sammen, istedenfor at et av barna (og dermed mor) står opp 04:00. Vi kan kjøre på butikken eller ta med et av barna i bilen mens vi kjører til trening UTEN at barnet sovner og ødelegger hele nattesøvnen. Og ALLE barna er i seng før 23:00, ofte tilogmed før 22:30. Det er så DEILIG. Frem til yngste var 3 år så hadde vi jo nattevåk HVER ENESTE natt, enten fikk han ikke sove eller så våknet han 04:00 eller så våknet et av søsknene av mareritt eller noe sånt midt på natta. 

Og så kan jeg faktisk sende ungene på do og de klarer seg selv istedenfor at jeg må våke som en hauk over når de er ferdige, ellers løper de rundt med buksa på knærne og uten å tørke seg eller vaske hende. Og jeg kan sende dem for å leke på rommet sitt og de GJØR DET så jeg kan gjøre husarbeid. Og i verste fall kan jeg plante dem i sofaen med en mobil/ipad for å få litt ro og fred. Så ja, det er er godt med litt større barn. Selv om jeg ender opp med å kjøre på aktiviteter nesten hver kveld og annenhver helg, pluss dugnader, og så leksehjelp 2 timer om dagen mandag-torsdag. 

Anonymkode: 17eb2...8e9

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har 3 barn, yngste er fremdeles barnehagebarn, de går på 1-2 hobbyer hver (korps, 2*fotball, kampsport, turn). Og akkurat nå så er det iallefall MYE lettere enn for 2-3 år siden.

Vi står opp 06:30 alle sammen, istedenfor at et av barna (og dermed mor) står opp 04:00. Vi kan kjøre på butikken eller ta med et av barna i bilen mens vi kjører til trening UTEN at barnet sovner og ødelegger hele nattesøvnen. Og ALLE barna er i seng før 23:00, ofte tilogmed før 22:30. Det er så DEILIG. Frem til yngste var 3 år så hadde vi jo nattevåk HVER ENESTE natt, enten fikk han ikke sove eller så våknet han 04:00 eller så våknet et av søsknene av mareritt eller noe sånt midt på natta. 

Og så kan jeg faktisk sende ungene på do og de klarer seg selv istedenfor at jeg må våke som en hauk over når de er ferdige, ellers løper de rundt med buksa på knærne og uten å tørke seg eller vaske hende. Og jeg kan sende dem for å leke på rommet sitt og de GJØR DET så jeg kan gjøre husarbeid. Og i verste fall kan jeg plante dem i sofaen med en mobil/ipad for å få litt ro og fred. Så ja, det er er godt med litt større barn. Selv om jeg ender opp med å kjøre på aktiviteter nesten hver kveld og annenhver helg, pluss dugnader, og så leksehjelp 2 timer om dagen mandag-torsdag. 

Anonymkode: 17eb2...8e9

Enig!

Vi har en baby, en 2åring og et stort barn i mellomskolen. Det største barnet er det  minst jobb med! Kan virkelig ikke sammenlignes med de små engang. Ikke nattevåk, ordner seg selv, ligger ikke i meltdown i gangen når vi skal steder, hyler ikke i bilen, kaster ikke maten på gulvet osv. Kjøring til trening er rene ferien for oss, så jeg og mannen bruker nesten krangle om hvem som følger eldste på aktiviteter vs hvem som er hjemme med de små. Så må jeg også si at 2 åringen vår akkurat nå er mer jobb enn baby, og å sove mer enn 2 timer i strekk har jeg ikke gjordt siden mellomste var født.

Forskjellen TS er at dere har valgt dette selv. Dere hadde ikke trengt å følge på aktiviteter og når aktivitetene har ferie så har dere fri. Er du eller barnet fri en dag så får du en pause. Småbarn får man ingen pause fra. De er 100% hele døgnet alle dager.

Anonymkode: 962bc...4f6

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker litt samme tanke hver gang noen snakker om hvor travel småbarnsperioden er, det er travelt ja men ingenting i forhold til tenåringsperioden :D Det er ca null alenetid på kveldstid der det er ro i huset (at alle andre sover), jeg legger meg lenge før eldstemann, pengene flyr ut og man brukes som taxi.

Men samtidig har jeg lært meg å sette pris på den tiden vi har i bilen, det er da de gode samtalene kommer fram. Når vi lærekjører eller kjører til fotballkamper går praten enkelt og jeg får plutselig innsyn i hva de tenker og gjør. Jeg tror fort jeg kommer til å savne denne tiden når ungene plutselig er flyttet ut :) 

Anonymkode: 64c3e...83d

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...