Gå til innhold

Stort vekttap, redd for å legge på meg igjen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har siden i sommer vært alvorlig syk og har siden 1. juli gått ned fra 100 til 75 kilo.  (Normalvekt, BMI 25, er for meg 66 kilo).  Dette er selvfølgelig ikke en "anbefalt" metode, det var noen dager legene ikke visste om jeg kom til å overleve, og vekttapet innebar også 3 uker fullstendig uten mat).  Jeg vil bli sånn noenlunde frisk igjen, men har hatt meget liten matlyst og stort sett spist salat/grønnsaker, da det er dette som har vært lettest å få ned.

Nå har jeg begynt å få igjen matlysten, kvalmen er borte - og jeg får nærmest panikk...  Jeg har vært veldig overvektig i mange år, og hadde egentlig resignert før jeg altså har oppnådd stor vektreduksjon omtrent gratis.  Selvfølgelig skjønner jeg at vekttapet vil gå mye langsommere framover, men er livredd for å gå opp i vekt igjen like raskt.

Noe som kompliserer det hele, er at jeg har treningsforbud minst en måned til.  Grunnet sykdommen får jeg ikke lov til å gå på slankemedisin (kreftfare, sier spesialist) - og jeg er i overgangsalderen.  Hvordan skal jeg klare å ikke miste det helt når jeg ikke lengre går ned et par kilo i uka?

Anonymkode: 093b4...d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også opplevd stor vektreduksjon som bivirkning av livskrise og påfølgende depresjon. Jeg har nå blitt frisk, men sliter med den samme angsten for å bli tykk igjen.
 

Jeg har gått opp 7-8 kg på 3 måneder, selv om jeg har halvert kaloriinntaket sammenliknet med det jeg spiste før jeg ble syk. Spiser nå max 1500 kalorier i snitt per dag, og praktiserer 16/8 faste i hverdagen. Håper jeg klarer å holde vekten slik den er nå. Er nå normalvektig (172 cm/ 69 kg). Trener 2 - 3 økter i uka.

K41

Anonymkode: ab027...4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jobbe med selve årsaken til overspisingen.

Anonymkode: 4a8ae...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du må jobbe med selve årsaken til overspisingen.

Anonymkode: 4a8ae...724

Ja, men jeg tenker det ikke trengs overspisingsepisoder for at vekta skal øke nå.  Kaloribehovet til en person som er meget stillesittende (sykmeldt og treningsforbud) kan ikke være spesielt høyt, og jeg trenger jo mindre mat for å opprettholde vekta med 25 kilo i minus.

(I tillegg føler jeg på en måte at vekttapet er "ufortjent", da det har kommet veldig billig, det vil si, ingen sult og opplevelse av forsakelse.  Frykter at sultfølelsen vil slå inn som ei slegge etter hvert).

Anonymkode: 093b4...d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, men jeg tenker det ikke trengs overspisingsepisoder for at vekta skal øke nå.  Kaloribehovet til en person som er meget stillesittende (sykmeldt og treningsforbud) kan ikke være spesielt høyt, og jeg trenger jo mindre mat for å opprettholde vekta med 25 kilo i minus.

(I tillegg føler jeg på en måte at vekttapet er "ufortjent", da det har kommet veldig billig, det vil si, ingen sult og opplevelse av forsakelse.  Frykter at sultfølelsen vil slå inn som ei slegge etter hvert).

Anonymkode: 093b4...d5a

Du får telle kalorier frem til du kommer deg til psykolog, for å prøve å holde det i sjakk frem til du tar tak i årsaken.

Anonymkode: 4a8ae...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...