Gå til innhold

Rehabilitering

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hei

Lurte på om noen har fått rehab penger for februar av dere som er på rehab?

Og evt noen som vet når de kommer?

Videoannonse
Annonse
Gjest Liten Tapir
Skrevet
Hei

Lurte på om noen har fått rehab penger for februar av dere som er på rehab?

Og evt noen som vet når de kommer?

Det står på trygdeetaten sine sider at de kommer i morgen, den 24. februar. Så da satser jeg på det!

Gjest Gjest_bia_*
Skrevet

Ja jeg fikk i går.

Jeg har fått innvilget MINSTESATSEN f.o.m 8 februar.. så jeg fikk bare 4.500,- for februar..

Jeg har 24% skatt, kan det stemme?? jeg har ingen formue, og aldri skattet før.. likningene mine er alt på 0.

Jeg får ca 8500-9000 i mnd. MINUS 24%skatt.. da får jeg netto ca 6000-6800 kr i mnd. så har jeg husleie på 4000, strøm på 1000-1500, mat, andre regninger++++++ !!! hvordan skal jeg klare meg??jeg går jo i minus pr mnd...

har jeg krav på noe hjelp fra sosialen i tillegg??

Skrevet

bare ring sosialen og forklar situasjonen. jeg har en venninne som får yrkesrettet attføring men det er ikke nok til å betale alle regninger så hun får penger fra sosialen i tillegg.

Skrevet

Sosialkontoret kommer til å kreve at du går ned i skatt men du kan søke krisehjelp hvis du har så lite penger. Jeg tror ikke du er pliktig til å betale en krone i skatt når du har rehabi.stønad og ikke høyere beløp enn du har (brutto).

Ring skatteetaten og få frikort.

Gjest Liten Tapir
Skrevet

Jeg har fått mine penger nå, men har fått mindre enn jeg fikk i januar. Er det sånn at summen varierer etter hvor mange dager det er i måneden, eller er det noe annet som er feil her?

Dette er bare andre måneden jeg går på rehab, å jeg vet ikke så mye om det enda...

Gjest Gjest_bia_*
Skrevet
Sosialkontoret kommer til å kreve at du går ned i skatt men du kan søke krisehjelp hvis du har så lite penger. Jeg tror ikke du er pliktig til å betale en krone i skatt når du har rehabi.stønad og ikke høyere beløp enn du har (brutto).

Ring skatteetaten og få frikort.

Jeg har pratet med likningskonoret(skatteetaten) og de mete at skatte % stemte.....

pg trygdekontoret ba meg gå på likningskontoret og ordne skattekort og si til dem at forventet årsinntekt er 109000,- så da fikk jeg høy skatt.....

helt sykt at jeg har DÅRLIGERE råd nå enn da jeg gikk på sosialen..2000-3000 MINDRE i mnd..

jeg vet ikke hva jeg skal gjøre eller foreta meg... er helt frustrert ogdeprimert....

Skrevet

Hva er kriteriene for å få rehabiliteringspenger?

Må det være en yrkesskade? :forvirret:

Brukes slike penger til fysioterapeut?

Gjest GreenSky
Skrevet
Jeg har pratet med likningskonoret(skatteetaten) og de mete at skatte % stemte.....

pg trygdekontoret ba meg gå på likningskontoret og ordne skattekort og si til dem at forventet årsinntekt er 109000,-  så da fikk jeg høy skatt.....

helt sykt at jeg har DÅRLIGERE råd nå enn da jeg gikk på sosialen..2000-3000 MINDRE i mnd..

jeg vet ikke hva jeg skal gjøre eller foreta meg... er helt frustrert ogdeprimert....

Kontakt sosialkontoret. Ev. søk om bostøtte.

Gjest Liten Tapir
Skrevet
Hva er kriteriene for å få rehabiliteringspenger?

Må det være en yrkesskade?  :forvirret:

Brukes slike penger til fysioterapeut?

Kriteriene for å få rehabiliteringspenger er, kort fortalt:

*at man er for syk til å jobbe eller prøve ut arbeidsevnen, men at det (etter trygdekontorets skjønn) er utsikt til bedring

*at man har brukt opp sykepengerettighetene ved å være sykmeldt et år først

*at man er under aktiv behandling (fysioterapi, medisinering, trening, terapi, diett, operasjoner, cellegift etc), eller at man fortsatt er under utredning for enkelte spesielle diagnoser der utredningen tar spesielt lang tid.

Det er ingen krav om at det skal være en yrkesskade; det kan være en hvilken som helst langvarig sykdom/skade hvor det er utsikt til bedring på sikt.

Rehabiliteringspenger er ikke ment brukt til spesielle utgifter, men er et generelt bidrag til livsopphold (ment som en erstatning for lønn).

Skrevet
Kriteriene for å få rehabiliteringspenger er, kort fortalt:

*at man er for syk til å jobbe eller prøve ut arbeidsevnen, men at det (etter trygdekontorets skjønn) er utsikt til bedring

*at man har brukt opp sykepengerettighetene ved å være sykmeldt et år først

*at man er under aktiv behandling (fysioterapi, medisinering, trening, terapi, diett, operasjoner, cellegift etc), eller at man fortsatt er under utredning for enkelte spesielle diagnoser der utredningen tar spesielt lang tid.

Det er ingen krav om at det skal være en yrkesskade; det kan være en hvilken som helst langvarig sykdom/skade hvor det er utsikt til bedring på sikt.

Rehabiliteringspenger er ikke ment brukt til spesielle utgifter, men er et generelt bidrag til livsopphold (ment som en erstatning for lønn).

Takk for utfyllende svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...