Gå til innhold

Omskolering via NAV

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har fått omskolering via nav mens de har vært på aap? Hva slags studie? Har du evt spurt uten å få noe? 
Generelle tips til å gå frem angående dette? 

(Har vært sykemeldt ett år, fra en jobb jeg ikke kan tilbake til pga arbeidsbelastningen i oppgavene. Har lite utdannelse og er alenemamma. Kunne strengt tatt jobbet med hva som helst for min del, men feks yrker som butikk etc blir umulig pga arbeidstidene. Jeg må kunne levere og hente i bhg. E utbrent og kapasiteten er foreløpig elendig. Men håper veldig på å kunne ta noe utdannelse slik at jeg kan ha et mer stabilt arbeidsliv som funker med min helse… Å ta utdannelse uten aap/annen støtte utover lånekassen er ikke økonomisk mulig)

Anonymkode: 45f39...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner en som utdanner seg på nytt mens han går på aap, fordi han sannsynligvis ikke vil få tilbake helsen som kreves i hans nåværende jobb. Men hva slags ytterligere støtte tenker du egentlig? Aap er jo økonomisk støtte. Men veiledning i hva som er lurt å studere kan du sikkert be om fra nav.

Anonymkode: 40245...a56

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min utviklet allergi mot det han jobbet med, så han kunne ikke stå i yrket sitt. Han fikk innvilget en 3 årig ingeniør grad som påbygg til fagbrevet sitt. Det innvilges normalt sett to år utdanning, men siden dette var relevant påbygg og sikker jobb i andre enden fikk han tre år. Det har vært meget samfunnsøkonomisk lønnsomt, han har stått i full jobb i 14 år siden han var ferdig. Istedenfor å være ufør fordi kroppen ikke tålte den opprinnelige jobben.

En annen jeg kjenner har tatt fagbrev innen helsearbeid, hen hadde et annet fagbrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok ferdig barne og ungdomsarbeider som privatist/i praksis via NAV på AAP. Det var min avtalte aktivitet frem til jeg tok fagbrevet 

Anonymkode: 6c0a3...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.10.2024 den 21.09):

Er det noen her som har fått omskolering via nav mens de har vært på aap? Hva slags studie? Har du evt spurt uten å få noe? 
Generelle tips til å gå frem angående dette? 

(Har vært sykemeldt ett år, fra en jobb jeg ikke kan tilbake til pga arbeidsbelastningen i oppgavene. Har lite utdannelse og er alenemamma. Kunne strengt tatt jobbet med hva som helst for min del, men feks yrker som butikk etc blir umulig pga arbeidstidene. Jeg må kunne levere og hente i bhg. E utbrent og kapasiteten er foreløpig elendig. Men håper veldig på å kunne ta noe utdannelse slik at jeg kan ha et mer stabilt arbeidsliv som funker med min helse… Å ta utdannelse uten aap/annen støtte utover lånekassen er ikke økonomisk mulig)

Har du aap nå? Vet ikke hvordan det er med utdannelse via NAV, men du blir nok satt på arbeidsrettede tiltak etterhvert, og da får du muligheten til å finne ut hva som passer deg i forhold til arbeidsbelastninger og bli mer sikker på hva du ønsker og klarer å gjøre.

Anonymkode: ec50f...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
AnonymBruker

Hvordan gikk dette? Er i lignende situasjon selv. Har en utdanning og jobb jeg har utviklet en stress diagnose mot. Kan ikke tilbake i samme bransje. Men usikker på om nav bare vil ha meg i jobb, samme hvilken lønnsnivå eller stilling det er. Jeg ser for meg omskolering i en retning der 95 prosent har jobbtilbud før endt studie på grunn av etterspørsel. Det er og en retning som opner opp for digital arbeidsplass som gjør at mulighetene er flere. 

Anonymkode: 8c7bb...d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg var alene med tre barn uten formell utdannelse og hadde en alt for tung fysisk jobb. Ble syk og fikk omskolering på aap som førskolelærer. Til meg sa de at jeg ikke hadde fått det dersom jeg hadde hatt utdannelse fra før (fagbrev eller batchelor)  og jeg kunne ikke få hvilken som helst utdannelse men førskolelærer var greit.

Anonymkode: 85656...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg var alene med tre barn uten formell utdannelse og hadde en alt for tung fysisk jobb. Ble syk og fikk omskolering på aap som førskolelærer. Til meg sa de at jeg ikke hadde fått det dersom jeg hadde hatt utdannelse fra før (fagbrev eller batchelor)  og jeg kunne ikke få hvilken som helst utdannelse men førskolelærer var greit.

Anonymkode: 85656...7c4

Hvordan var søknadsprosessen for deg? Hvor lang tid tok det før du fikk svar osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk dette? Er i lignende situasjon selv. Har en utdanning og jobb jeg har utviklet en stress diagnose mot. Kan ikke tilbake i samme bransje. Men usikker på om nav bare vil ha meg i jobb, samme hvilken lønnsnivå eller stilling det er. Jeg ser for meg omskolering i en retning der 95 prosent har jobbtilbud før endt studie på grunn av etterspørsel. Det er og en retning som opner opp for digital arbeidsplass som gjør at mulighetene er flere. 

Jeg blir nyskjerig, i hvilken utdanelse får 95% jobb og digitale arbeidsplaser? Har ingen erfaring med det du spør om desvere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Utdanning under aap om det er fare for å bli ufør, evnt klare å  bli ferdig er veldig lønnsomt. Fikk det  selv. Og mannen fikk det. Og begge kom ut i full jobb igjen.

Her ble det dobbelt uhell. Da det ble kreft og kronisk syk noen år senere. Men om ikke det hadde intruffet, ville det ikke blitt  noe uføretrygd. 

Hadde vi måtte stått i gamle jobben, hadde vi begge endt opp som ufør den gangen. 

Ser dette har blitt mer strengt nå. Og vet om et par som kunne ha klart en type jobb, med utdanning. Men får ikke utdannelse på aap. Og står nå fast. Kan selvsagt  ta studielån. Men slik helsa er nå, er det svært risikabelt økonomisk, dersom det  ikke skulle gå. Og er ikke frisk nok til å  ta den risikoen. 

Spørsmålet om de klarer  det komner an på om de klarer studiet.  Men fraværsregler er også et hinder. Og må da ta noen fag om gangen. Iallefall i begynnelsen.  Hun ene fungeree ikke flere dager i uken. Men er i en progresjon der. Så alle aktiviteter er nå på frivillig  basis uten møte plikt. Og begynt å få litt stabilitet iht faste oppmøter nå. 

Så det  å få til full skole uten for mye fravær fordelt på ett helt år , er også urealistisk pr.nå. så jeg syntes det er trist at kravene som rettes da mot disse, blir større enn de klarer å komme seg igjennom det. Og da ikke engang  får muligheten  til  å komme ut av det pga systemet.  

Den ene ønsker jobb, innenfor noe som jobbes med på frivillig  basis. Og iht det er friheten litt større, iht å jobbe ujevnt, og kan jobbe med det liggende hjemme. Men desverre  en jobb man må ha utdannelse innen faget for å få. Selv om kunnskapen allerede er der. Det står bare ikke på papirer som gir rett til slike jobber. 

Så dumt at systemet stopper en, som  kunne ha hatt et yrke som kunne ha kombinert med kronisk sykdom. Så da blir det nav som eneste mulighet til inntekt

Anonymkode: 8dcbb...f21

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er og en retning som opner opp for digital arbeidsplass som gjør at mulighetene er flere. 

Hva slags studie/jobb er det? 

Anonymkode: ac9ea...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har akkurat startet arbeidsavklaring, hvor vi skal teste ut kapasitet i det hele tatt først. Har vært åpen om at jeg håper på studier. Men ting går saaaakte…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har akkurat startet arbeidsavklaring, hvor vi skal teste ut kapasitet i det hele tatt først. Har vært åpen om at jeg håper på studier. Men ting går saaaakte…

Hvordan tester de kapasitet? Og får du noe tilbakemelding på ønske ditt om studier? Tenker på søknadsfrister feks som er nå til mars/april for kommende studiestart i august. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser dette har blitt mer strengt nå. Og vet om et par som kunne ha klart en type jobb, med utdanning. Men får ikke utdannelse på aap. Og står nå fast. Kan selvsagt  ta studielån. Men slik helsa er nå, er det svært risikabelt økonomisk, dersom det  ikke skulle gå. Og er ikke frisk nok til å  ta den risikoen. 

Det er der jeg er nå. Jeg vil gjerne studere og mener at det ville vært en vei tilbake med det beste resultatet. Men NAV mener at jeg bare trenger noen kurs ettersom jeg har en bachelor. Denne bacheloren er profesjonsrettet og ubrukelig for andre yrker uten videreutdanning. Kjenner en annen i samme situasjon og han har tatt disse kursene til NAV. Men det førte ingen sted og vi begge er nå tilbake i de jobbene vi ble syke fra, fordi vi er avhengig av inntekt. Så får vi se hvor lenge det holder og hvor langt det går å pushe kroppen. 

Anonymkode: 1719d...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...