Gå til innhold

Å være uenige med partner om Israel/Palestina-konflikten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen er uenige om Israel/Palestina-konflikten, og vi har diskutert konflikten sikkert nesten ukentlig snart ett år. Vi er enig i det meste ellers, men ikke dette. Det er irriterende. Å overtale partner til å bli enig med meg er fånyttes, og ikke aktuelt. Er det noen som har det likt, eller som har noen tips til å takle dette? 

Anonymkode: 43adc...9de

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal da ikke drive å overtale han? 

Sånn jeg ser det har du to valg.

1 du finner deg i det og kanskje ikke diskuterer dette da! 2

det er for store grunnleggende forskjeller du ikke kan leve med og går fra han. 

 

Anonymkode: 9f3a0...60d

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du skal da ikke drive å overtale han? 

Sånn jeg ser det har du to valg.

1 du finner deg i det og kanskje ikke diskuterer dette da! 2

det er for store grunnleggende forskjeller du ikke kan leve med og går fra han. 

 

Anonymkode: 9f3a0...60d

Takk for svar. Jeg skriver jo at det ikke er aktuelt å forsøke å overtale partner. Det er heller på ingen måte aktuelt å gå fra hverandre, for vi har det veldig bra sammen. Vi har bare aldri vært uenig om noe slikt før. Det er i media hele tiden, så det er vanskelig å aldri diskutere dette.

 

Anonymkode: 43adc...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å droppe å diskutere det. Være enige om å være uenige. 
 

Jeg er veldig interessert i Midtøsten og leser masse nyheter hver dag. Mannen min vil ikke høre om krig, lever best med å ikke forholde seg til den. Det respekterer jeg, og prater heller med andre om den. 

Anonymkode: bdd55...6e0

  • Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som har stemmerett i Israel eller Gaza? 

Det spiller egentlig ingen rolle hva noen av oss i Norge mener. Ingen bryr seg om hva Støre eller Eide mener heller, når alt kommer til alt. Betyr det så mye om dere blir enige?

Det finnes ikke noe enkelt svar på den konflikten bortsett fra at begge parter gjør ting som ikke kan forsvares.

Endret av Isambard
  • Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er bare å droppe å diskutere det. Være enige om å være uenige. 
 

Jeg er veldig interessert i Midtøsten og leser masse nyheter hver dag. Mannen min vil ikke høre om krig, lever best med å ikke forholde seg til den. Det respekterer jeg, og prater heller med andre om den. 

Anonymkode: bdd55...6e0

Ja, vi er nok enige om å være uenige, men blir såret når mannen sier jeg har blitt "ekstrem" og sikkert leser forvridde nyheter siden jeg er uenig med ham. Det er irriterende nok når han sier "Har du lest om Libanon?" For jeg vet jo hvor han vil. 

Prøver å stoppe før det blir en diskusjon, men bare nyhetene minner meg på at vl er uenige om noe. Noen ganger tuller vi med det, andre ganger blir vi irritert på hverandre.

Anonymkode: 43adc...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg og mannen er uenige om Israel/Palestina-konflikten, og vi har diskutert konflikten sikkert nesten ukentlig snart ett år. Vi er enig i det meste ellers, men ikke dette. Det er irriterende. Å overtale partner til å bli enig med meg er fånyttes, og ikke aktuelt. Er det noen som har det likt, eller som har noen tips til å takle dette? 

Anonymkode: 43adc...9de

Gud bedre så kjedelig å være enige om alt. Har du ikke respekt for andre meninger? Tenker du at du er etisk og moralsk overlegen, og at folk som ikke er enige med deg er dumme? 

Verden er bygget på uenighet. Uenighet er sunt. Et forhold bygget på enighet om alt høres nesten psykotisk ut. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (Akkurat nå):

Er det noen av dere som har stemmerett i Israel eller Gaza? 

Det spiller egentlig ingen rolle hva noen av oss i Norge mener. Ingen bryr seg om hva Støre eller Eide mener heller, når alt kommer til alt.

Det finnes ikke noe enkelt svar på den konflikten bortsett fra at begge parter gjør ting som ikke kan forsvares.

Det er sant, og syns nesten det gjør det enda verre at vi har blitt så uenige om dette. 

Anonymkode: 43adc...9de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kygos skrev (2 minutter siden):

Gud bedre så kjedelig å være enige om alt. Har du ikke respekt for andre meninger? Tenker du at du er etisk og moralsk overlegen, og at folk som ikke er enige med deg er dumme? 

Verden er bygget på uenighet. Uenighet er sunt. Et forhold bygget på enighet om alt høres nesten psykotisk ut. 

Heldigvis ikke. Mannen er intelligent, og en interessant samtalepartner, var han dum hadde jeg nok overtalt ham for 11 måneder siden. 

Dette var et litt forfriskende svar. 

Må nevne at vi er uenige om andre ting og, men da er det ofte ubetydelige småting. Israel/Palestina-konflikten føles som en større ting å være uenige om. 

Anonymkode: 43adc...9de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner egentlig ikke folk som greier å holde med en part i denne konflikten. Begge parter har fanatikere som har utført utilgivelig handlinger. Den store andelen av ultraortodokse jøder i Israel er etter min mening ikke noe bedre en "From-the-river-to-the-sea"-gjengen i Hamas og islamister generelt.

Anonymkode: 96d9a...ac5

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem mener hva? En parter som mener det er greit å slakte barn kunne jeg ikke levd med.

 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjønner egentlig ikke folk som greier å holde med en part i denne konflikten. Begge parter har fanatikere som har utført utilgivelig handlinger. Den store andelen av ultraortodokse jøder i Israel er etter min mening ikke noe bedre en "From-the-river-to-the-sea"-gjengen i Hamas og islamister generelt.

Anonymkode: 96d9a...ac5

nei men de er ikke mange i verden i forhold til Hamas og Islamister...

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal dere lage dårlig stemning for noe som ikke vi kan påvirke på noen som helst måte?

Anonymkode: beead...49e

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kometen skrev (Akkurat nå):

Hvem mener hva? En parter som mener det er greit å slakte barn kunne jeg ikke levd med.

 

hvem snakker du om her ? Israel eller Hamas ??

  • Liker 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skal dere lage dårlig stemning for noe som ikke vi kan påvirke på noen som helst måte?

Anonymkode: beead...49e

Så sant, det er jo egentlig dumt, men når det er en ny sak i media om dette, så kommer det en kommentar fra én av oss, og så husker vi at vi er uenige igjen. 

Anonymkode: 43adc...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så sant, det er jo egentlig dumt, men når det er en ny sak i media om dette, så kommer det en kommentar fra én av oss, og så husker vi at vi er uenige igjen. 

Anonymkode: 43adc...9de

Tipper du holder med Israel? Vi er flere🤭 Men upopulært å nevne, for de fleste er lurt trill rundt til å tro at islamistene har rett til å utslette fredelige Israel. 

Anonymkode: bdd55...6e0

  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvem er på hvilken side? Siden dette er anonymt.

Anonymkode: 322b9...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så sant, det er jo egentlig dumt, men når det er en ny sak i media om dette, så kommer det en kommentar fra én av oss, og så husker vi at vi er uenige igjen. 

Anonymkode: 43adc...9de

Ja vi nordmenn liker å tro vi sitter på fasiter, her i vårt bittelille trygge land.

Anonymkode: bcbc7...a0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvem er på hvilken side? Siden dette er anonymt.

Anonymkode: 322b9...eda

Den anonyme over deg har rett i sin tipping, men orker ikke diskutere det her og. 

Anonymkode: 43adc...9de

  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den anonyme over deg har rett i sin tipping, men orker ikke diskutere det her og. 

Anonymkode: 43adc...9de

Mitt råd er å ikke diskutere det med andre enn de du er enig med. Det er lett å bli psyket ut av å få barnemorder etc kastet etter seg. Finn likesinnede på Tiktok, her inne etc, og hold tema borte fra hjemmet. Si til mannen at du ikke vil prate om det mer, og om han ikke respekterer det, er det andre problemer enn denne uenigheten dere har. 

Anonymkode: bdd55...6e0

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...