Gå til innhold

Nå orker jeg ikke mer av det tredje skiftet (motivasjonstråd)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker det er ondt av en partner å endre seg. Da bryter man den uskrevne kontakten som oppsto da man møttes. Jeg forventet samme fordeling av husarbeid, sex og annet gjennom et forhold. Endrer den ene seg så er det den som er problemet. Men om man plutselig forventer noe annet av partneren ettet mange år enn det man gjorde i starten så er det en selv som er problemet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vibelator skrev (8 timer siden):

Damer tenker med tomrommet mellom beina og velger menn som er flinke i senga,og mange av di mennene mangler husmor egenskapene,og da blir det slik.

Finnes mange kvalitetsmenn som aldri får ett blikk en gang av kravstore damer.

Det er ikke kravstort å forvente at han bidrar i hjemmet. 

Antar du er lik TS (og min) sin mann, som også synes å bidra er uhåndterlig kravstort.

Anonymkode: 61a1a...ef6

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 time siden):

Hvorfor? Jeg er sikker på at menn som skifter dekk selv er overrepresentert i gruppen som gjør lite hjemme. For ikke å snakke om de som mekker.

Ekte mannfolk lager mat og passer barn.

Helt enig med deg her. Når man snakker om menns tradisjonelle roller har det vært å være ivaretager av sin familie, og sitt samfunnet, og så sitter det altså menn rundt som ikke klarer basic for å ivareta sin familie. Det burde være pinlig, og MANN er man da ikke. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en mann som din, Ts. Jeg er organisatoren som holder oversikt over alt som skal skje og ufrivillig har blitt utpekt til julesjef, bursdagssjef, 17.mai-sjef og you name it. Når han i tillegg ikke bidrar en pøkk ift husarbeid og klesvask så er det jo til å bli GAL av. Har mast og mast. Streiket har jeg også (for å se om han ville se rotet i huset når det ble ille nok - noe han ikke gjorde).

Klesvaskproblemet fikset jeg med å la han ta ansvar for vask av egne klær. Jeg vasker nå bare egne klær og barnas. Etter hvert gikk han tom for rene klær og satte på vask av egne klær. Hang de til tørk gjorde han også, men da de var tørre kom de aldri av tørkestativet. Da kastet jeg dem bare ubrettet i en pose og satte posen foran klesskapet hans.

Men så var det husarbeidet (rydding og vasking). Hverken masing eller streiking hjalp ift husarbeidet. Han er en type som roter helt ekstremt, fyller alle husets flater med tingene sine, klær, papirer, kopper og kar, duppeditter osv. Det som fikk han til å rote mindre var følgende:

Jeg satte av en helg og ryddet ekstremt. Med ekstremt mener jeg at jeg kastet en hel masse, slik at det rett og slett var færre ting i huset å lage rot av. Så organiserte og kategoriserte jeg tingene som var igjen i skuffer og skap. Alt dette gjorde jeg for mest for meg selv. Så la jeg opp til en minimalistisk stil med svært få pyntegjenstander, glatte flater osv, slik at rot ville bli veldig synlig. Så til det viktigste: Jeg begynte å holde pinlig orden hele tiden. I noen dager gikk jeg og ryddet etter han konstant. Hver gang han slapp ned noe, eller tømte lommene sine på spisebordet, var jeg rask på pletten og ryddet det opp (og helst så han fikk det med seg også). Om det så bare var en fyrstikk så ble den ryddet umiddelbart. Jeg lot ALDRI rot bygge seg opp. Det som skjedde da, var at han sluttet å rote!! 🙂 Jeg syntes dette var et underlig fenomen, og googlet litt rundt. Det viser seg at fenomenet har et navn - “Broken window theory” (google gjerne). Det er det samme fenomenet som ofte viser seg på offentlige toaletter der noen har skriblet på veggene. Er det skribbel på veggene, så får andre idèen om at de også kan skrible. Har ingen skriblet, starter ingen. Her hjemme viste det seg altså at han roter når det er rotete fra før. Når det er pinlig orden, dritryddig og tomme flater (benker, bord osv), så tør han ikke rote 🤭

Krever litt innsats i starten, men er verdt det mtp husarbeidet. Han har til og med begynt å rydde litt på eget initiativ etter at jeg prøvde denne metoden.

Anonymkode: b32b4...072

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dritt lei selv til tider. Vi har kun en på 4 år, og en baby på 5 mnd så fritidsaktiviteter utgår foreløbig, men det er jeg som:

- sorterer klær til barna/pakker vek klær som er for små + oversikt over hva barna trenger evt til enhver tid.

- sorterer, vasker, tørker og bretter klær, og legger vekk klærne til ungene + meg selv. Hvis han vasker klær så glemmer han å ta det ut etterpå, og det kan bli liggende i maskinen 2 dager.. 

- har oversikt over hva som finnes av mat/hygiene/renholdsartikler her i huset, og hva som trengs å handles inn. Det er stort sett jeg som legger inn handleliste på oda, eller sender sms om hva som må handles til mannen.

- jeg som kjøper bursdag gaver og julegaver til omtrent alle av de vi gir til.

- organiserer begivenheter som bursdag selskap og dåp. Jeg booket lokale, fikset invitasjoner, Mat, drikke, kirke, dekorasjoner. Ved bursdag er det stort sett jeg som baker..

- tar meg av mesteparten av vask av gulv i leiligheten + vasking av bad. Jeg mener at kjøkken og badegulv bør vaskes en gang i uka, mens andre rom feks annen hver uke. Ellers mener jeg at tydelig søl/,bøss er slike ting man tar med engang man ser det. Som feks smuler under bordet i stua = fei opp/støvsug.

- jeg har stort sett et overblikk over hva som må gjøres. Jeg ser  feks at vasken er møkkete feks av Tannkrem flekker, jeg vasker det bort der og da, mens mannen kan gå glatt forbi i flere uker, eller helt til jeg ber han om ta badet.

- når det gjelder kjøkken: Jeg må stort sett alltid vaske over benker, ovn og bord etter de gangene mannen har satt tung inn i oppvaskmaskin.  Mannen min ser ikke behovet for å rengjøre disse tingene hver dag virker det som..

- og i tillegg til det, så har jeg stort sett hovedansvar for barna når det gjelder helse: Jeg er med til lege, helsestasjon, møter i bhg, avslutninger i bhg, møter med ppt, ønh lege - og jeg er stort sett hjemme med 4 åringen hvis han blir syk. 

 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er LEI av kvinnfolk som syter å klager over dette tredje skiftet som ikke eksisterer. Barn velger du å få selv, så slutt å syt! 

Barna er kvinnens hovedansvar. Det er kvinnen som velger å bære frem og føde et barn, det er DITT ansvar.

Anonymkode: f84ef...bbc

Det er derfor du fortsatt bor hjemme på gutterommet til foreldrene dine, med møkkete boksere og tomme grandiosa esker på gulvet. Ikke en dame ville tatt i deg med tang

Anonymkode: 9e03c...062

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er derfor du fortsatt bor hjemme på gutterommet til foreldrene dine, med møkkete boksere og tomme grandiosa esker på gulvet. Ikke en dame ville tatt i deg med tang

Anonymkode: 9e03c...062

Jeg er ikke han du svarte, men virker jo som hele denne tråden er full av kvinner som dater udugelige menn, som han du nettop beskrev. 

Så damer dater jo tydeligvis sånne ..

Anonymkode: 1a706...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er ikke han du svarte, men virker jo som hele denne tråden er full av kvinner som dater udugelige menn, som han du nettop beskrev. 

Så damer dater jo tydeligvis sånne ..

Anonymkode: 1a706...252

Hva vet du om han er udugelig?

Jeg er en kvinne med samme innstilling som den dere siterer, og jeg har aldri vært borti en udugelig mann, selv eller hos venner eller familiemedlemmer.

Hvis man stadig finner udugelige menn, så er det kanskje på tide å innse at man ser etter feil ting, og, dermed også, at de man trodde var helt ubrukelige, ikke nødvendigvis er det.

Dette er enkel logikk. Hvis man stadig prøver på noe og det ikke fungerer, så bør man angripe problemet på en ny måte, ikke på den samme gamle.

Trådstarter er omtrent den eneste dama i denne tråden som viser evne til å tenke nytt og prøve nye ting. Det gjør henne til en av trådens smarteste. Er noen andre her også altså, denne her var jo bare fantastisk;

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Har selv en mann som din, Ts. Jeg er organisatoren som holder oversikt over alt som skal skje og ufrivillig har blitt utpekt til julesjef, bursdagssjef, 17.mai-sjef og you name it. Når han i tillegg ikke bidrar en pøkk ift husarbeid og klesvask så er det jo til å bli GAL av. Har mast og mast. Streiket har jeg også (for å se om han ville se rotet i huset når det ble ille nok - noe han ikke gjorde).

Klesvaskproblemet fikset jeg med å la han ta ansvar for vask av egne klær. Jeg vasker nå bare egne klær og barnas. Etter hvert gikk han tom for rene klær og satte på vask av egne klær. Hang de til tørk gjorde han også, men da de var tørre kom de aldri av tørkestativet. Da kastet jeg dem bare ubrettet i en pose og satte posen foran klesskapet hans.

Men så var det husarbeidet (rydding og vasking). Hverken masing eller streiking hjalp ift husarbeidet. Han er en type som roter helt ekstremt, fyller alle husets flater med tingene sine, klær, papirer, kopper og kar, duppeditter osv. Det som fikk han til å rote mindre var følgende:

Jeg satte av en helg og ryddet ekstremt. Med ekstremt mener jeg at jeg kastet en hel masse, slik at det rett og slett var færre ting i huset å lage rot av. Så organiserte og kategoriserte jeg tingene som var igjen i skuffer og skap. Alt dette gjorde jeg for mest for meg selv. Så la jeg opp til en minimalistisk stil med svært få pyntegjenstander, glatte flater osv, slik at rot ville bli veldig synlig. Så til det viktigste: Jeg begynte å holde pinlig orden hele tiden. I noen dager gikk jeg og ryddet etter han konstant. Hver gang han slapp ned noe, eller tømte lommene sine på spisebordet, var jeg rask på pletten og ryddet det opp (og helst så han fikk det med seg også). Om det så bare var en fyrstikk så ble den ryddet umiddelbart. Jeg lot ALDRI rot bygge seg opp. Det som skjedde da, var at han sluttet å rote!! 🙂 Jeg syntes dette var et underlig fenomen, og googlet litt rundt. Det viser seg at fenomenet har et navn - “Broken window theory” (google gjerne). Det er det samme fenomenet som ofte viser seg på offentlige toaletter der noen har skriblet på veggene. Er det skribbel på veggene, så får andre idèen om at de også kan skrible. Har ingen skriblet, starter ingen. Her hjemme viste det seg altså at han roter når det er rotete fra før. Når det er pinlig orden, dritryddig og tomme flater (benker, bord osv), så tør han ikke rote 🤭

Krever litt innsats i starten, men er verdt det mtp husarbeidet. Han har til og med begynt å rydde litt på eget initiativ etter at jeg prøvde denne metoden.

Anonymkode: b32b4...072

Broken window theory, haha.

Applaus til deg for å ha funnet en veldig god strategi 👏🏻👏🏻👏🏻

Anonymkode: d285a...877

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Googlet broken windows theory og ser at det var det Rudy Giuliani og co, benyttet da de ryddet opp New York City for noen år siden.

Birds of a feather flock together :fnise:

Anonymkode: d285a...877

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja da får du vel forbli singel da? Det å date er helt frivillig :)

Anonymkode: 1a706...252

Ja det er jo det eg sier folk gjør. Kvinner vil heller være singel enn å være i et forhold med en mann som ikke bidrar hjemme der hun må ta hele det "tredje skiftet". Før hadde man ikke et valg. Nå har man det.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Sååååå oppbrukt kommentar.

Anonymkode: 84062...2bc

Menn sine holdninger er oppbrukt.

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ymse meninger skrev (23 minutter siden):

Ja det er jo det eg sier folk gjør. Kvinner vil heller være singel enn å være i et forhold med en mann som ikke bidrar hjemme der hun må ta hele det "tredje skiftet". Før hadde man ikke et valg. Nå har man det.

Du vet ikke om han bidrar hjemme før du har datet han. Du kan ikke dra alle menn under samme kam fordi du har hatt noen dårlige opplevelser.  

 

Anonymkode: 1a706...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Wow, HER var det mye rart...

1. Nei, han er ikke en ubrukelig idiot. Han har fantastisk mange fine sider som jeg elsker ved ham - både raus, generøs, omtenksom, snill, støttende, smart og reflektert.

Men det er ikke dette som skaper gnisninger for meg. Det er evnen til å ikke få med seg at søpla må tømmes jevnlig for å ikke skape lukt, at klær og gaver må kjøpes inn til riktige anledninger (ikke bare kjøpes inn, men også pakkes inn/sendes i posten, merke tøy (må da huske å kjøpe merkelapper), passe på at klær og uteutstyr blir vasket jevnlig), og alt det andre som umiddelbart ikke er synlig. I de triste kunen anerkjenne all den jobben, og prøve å engasjere seg litt mer for å ta noe belastning.

Hadde han generelt vært en ubrukelig idiot hadde jeg selvfølgelig aldri blitt sammen med ham i utgangspunktet.

2. Nei, jeg kommer ikke til å gå fra han pga det per nå. Men om vi ikke klarer kommunisere bedre går det ikke mange år før jeg ikke orker mer.

3. Det er tydeligvis ikke et "Min mann"-problematikk, men noe som ganske mange i denne tråden kjenner seg igjen i. Fascinerende at det mannlige kjønn i snitt klarer å være så ignorant ovenfor denne problemstillingen.

TS

Anonymkode: 51f88...0d8

Hva får deg til å tro at han vil endre seg? 
Om noen år kommer du til å angre på at du ikke gikk i år. At det er flere enn din mann som har dette vedvarende problemet, og at de er så ignorante, sier jo at det er langt fra en unik problemstilling. Det er faktisk en systematisk problem! 

han er jo faktisk ikke raus, generøs, omtenksom, snill, støttende, smart og reflektert når han ikke evner å endre på dette… 

Det er en ting som går igjen hos kvinner som går fra mennene sine. Og det er at de etterpå synes de har holdt ut for lenge. 

Anonymkode: 1481b...516

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...