Gå til innhold

Nå orker jeg ikke mer av det tredje skiftet (motivasjonstråd)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er jeg etter 7 år lei av de samme diskusjonene om og om igjen - fordeling av husarbeid, følge opp oppgaver uten å bli mast på, se oppgaver som må gjøres uten å måtte mase. Disse diskusjonene har vi hver 3-4. måned, det blir bedring i 2-3 uker før det sklir ut igjen. "Bare minn meg på hva jeg skal gjøre, så gjør jeg det". MEN KJÆRE DEG, DET ER DET JEG ER LEI AV. OG DET HAR JEG SAGT CA EN MILLION GANGER.

Jeg er møkklei av stempelet "urealistiske høye krav til husarbeid som damer alltid har" (seriøst, når det knaser under beina når man går på gulvet på 3.dagen så er det ikke MINE forventninger som er for høye), eller "jeg orker ikke bo i et støvfritt hjem" (nei, men med 2 barn og dyr forventer man et noenlunde hygienisk hjem), eller "damer må finne bedre måter å kommunisere på". (Jeg startet med milde, fine beskjeder, huskelapper, sms-påminning, x antall rolige samtaler rundt å bidra i felles hjem, x antall spørsmål rundt om han er fornøyd med fordeling av oppgaver, som etter noen år har blitt til kjefting, oppgitthet, trekker meg tilbake, skarpe kommentarer. For de milde, fine påminnelsene jeg brukte i kommunikasjonen de første årene hjalp jo ikke, så hva vil han da?).

Men nå orker jeg ikke mer. Når jeg kommer hjem fra jobb og må ta med barna rett på fritidsaktiviteter etter jobb mens han har hatt hele dagen fri til å gjøre egne fritidssysler, så er det stopp for min del. 

Jeg må dog ha motivasjon til å holde ut uten å kjefte, smelle eller sette i gang rydding på eget initiativ. Jeg gjør ikke mer enn jeg må for å holde ungene og huset i live, så får han kjenne på hvor frustrerende det er når mat ikke blir handlet inn, klær ikke er rene og ting og tang ikke blir kjøpt inn før han maser selv.

Så denne tråden vil bli brukt for utløp av frustrasjon, for den kommer til å bygge seg opp relativt kjapt de neste dagene.

Anonymkode: 51f88...0d8

  • Liker 12
  • Hjerte 23
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er vel prisen man må betale når man hopper inn i forhold med noen man egentlig ikke passer med. 

Ja han høres udugelig ut, men du valgte han, og laget unger. Han har forhåpentligvis andre gode kvaliteter som gjør opp for hans latskap hjemme. 

Anonymkode: 1a706...252

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder med deg TS

Jeg er dritlei

Anonymkode: 25b4a...5c6

  • Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er fler. Er så drittlei. Har innfunnet meg med å være en masete drittkjerring ned på makronivå (ja, jeg må faktisk si ifra «ta med deg tallerkenen din når du går fra bordet» «kan du ta med deg søpleposen du akkurat flyttet for å passere i gangen UT med det samme du går?»).

Jeg orker ikke gå rundt og plukke opp sol en slave etter en voksen mann lenger. 10 år var nok.

Orker han ikke maset mitt får han gå eller innrette seg.

Anonymkode: 29ff6...856

  • Liker 18
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere begge i jobb kan dere betale en tredje person til å ta rengjøring. 
 

Ps. Det tredje skift er et konsept laget av kontroll freaks som vil få sitt kontrollbehov validert. 

Anonymkode: e545c...605

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Droppet slike i datingfasen.

Har en mann som fungerer. 

Jeg er på tampen av en forkjølelse+pms, og har hatt en slitsom dag på jobb. Han har tatt alt i kveld. God middag, huset er nettop støvsugd, og bestemte seg også for å rense stekeovner. Jeg ligger på sofaen og veksler mellom kg og youtube. 

Så mulig han får bidra med sitt frustrasjonsinnlegg akkurat i dag.. 

Anonymkode: cdc62...333

  • Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også lei. Er på vei ut etter flere år. Jeg gidder ikke være mamma og hushjelp for det som skal være en likestilt partner. 

Anonymkode: 5b8e7...ce2

  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, ikke for å underkjenne hvor frustrerende og slitsomt det må være for deg å leve med et jævla mehe, har dere satt dere ned med en ukeplan/månedsplan feks. og fordelt absolutt hver eneste oppgave dere kommer på? 

Han klarer åpenbart ikke insje sjøl og trenger disiplin. Så gi han det noe grønnjævlig! Med verdens største teskje. 
 

UKE 1:

Mandag: mor middag, far støvsuger og vasker gulv, felles opprydding av kjøkken

Tirsdag: far middag, mor kjører til aktiviteter 

osv osv

Enklest å først legge inn sånne ting man MÅ uansett som middag, klesvask og aktiviteter. Og så legger man inn en frekvens på støvsuging og gulvvask som passer deres familie.  Feks to ganger i uka. Vask av badet en gang per uke. Skifte sengetøy annenhver uke. Du skjønner tegninga.. 

 

 

Anonymkode: 2670e...e0b

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at du enten må lage en plan der det står svart på hvitt hva dere skal gjøre, eller mase. 

Jeg tenker at dere bare tar den samtalen en gang i uka. "Du tar ungene på fritidsaktiviteter, og den andre lager middag og støvsuger denne uka. Den som kjører på trening, rydder etter middag og setter på oppvaskmaskin. Ikke forvent at han tar ansvar, når han ikke ser hva han skal ta ansvar for. For det har du prøvd i 10 år. Det går ikke, så hvorfor tror du at det skal gå?

Bare fordel, og aksepter. 

PS; Det virker som om menn fungerer når de nærmer seg 50. Ett eller annet skjer da...Min mann gjør mer enn meg NÅ. Det er som om han prøver å ta igjen for tapt arbeid. Jeg ser det samme på venninnene sine menn. 

 

Anonymkode: 35559...aea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men altså, ikke for å underkjenne hvor frustrerende og slitsomt det må være for deg å leve med et jævla mehe, har dere satt dere ned med en ukeplan/månedsplan feks. og fordelt absolutt hver eneste oppgave dere kommer på? 

Han klarer åpenbart ikke insje sjøl og trenger disiplin. Så gi han det noe grønnjævlig! Med verdens største teskje. 
 

UKE 1:

Mandag: mor middag, far støvsuger og vasker gulv, felles opprydding av kjøkken

Tirsdag: far middag, mor kjører til aktiviteter 

osv osv

Enklest å først legge inn sånne ting man MÅ uansett som middag, klesvask og aktiviteter. Og så legger man inn en frekvens på støvsuging og gulvvask som passer deres familie.  Feks to ganger i uka. Vask av badet en gang per uke. Skifte sengetøy annenhver uke. Du skjønner tegninga.. 

 

 

Anonymkode: 2670e...e0b

"Vi er voksne mennesker og klarer å finne ut av det her uten å måtte gå ned i detaljstyring", svarer han nok da 

Anonymkode: 51f88...0d8

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gå fra dem da! Hvorfor i huleste finner dere dere i det?? 

Og ja, det er faktisk mye lettere uten de udugelige i huset! Det er en mindre person! Tenk så fredelig det blir i sinnet! 
 

 

Anonymkode: 1481b...516

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

"Vi er voksne mennesker og klarer å finne ut av det her uten å måtte gå ned i detaljstyring", svarer han nok da 

Anonymkode: 51f88...0d8

Og da bare svarer du "Nei, det kan vi ikke. Det har du bevist dag ut og dag inn i sju år". Seriøst, vil du bare ha det sånn?? Få deg noen baller og ta tak i denne ubrukelige mannebabyen. Som sagt - disipliner som du ville med unga dine. De vokser opp med dere som rollemodeller! Vil du at jenta di skal se deg slite og tenke "sånn skal det sikkert være" og ende opp sånn sjøl? Eller at gutten din skal se til faren sin og tenke "ahhh sånn oppfører en ekte mann seg". 
 

Jeg tok denne diskusjonen når førstemann kom, og brukte nettopp denne metoden. Først var gubben motvillig men etterhvert innså han hvor sinnsykt mye jeg dro lasset og gjorde for Familien AS, og han ble helt annerledes mot meg. Til det bedre. 

Anonymkode: 2670e...e0b

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skilte meg. Både jeg og ungen ble lykkeligere og fikk et mer harmonisk liv❤️

Anonymkode: cbd13...120

  • Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gitt opp diskusjonene og ansatt hushjelp!! Fantastisk

Anonymkode: 06a27...03b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skjønner deg så godt. Vært der og ingenting ble bedre. Ikke etter 25 år heller. Jeg jobbet, studerte, tok meg av to barn med alt det som var. Hadde også en dement far som fortsatt bodde hjemme. Jeg følte meg ødelagt, og utslitt. I tillegg var han utro. Men en DaAG var det nok. Jeg sa « kom deg til helvete ut herfra». Ja litt brutalt var det jo. Men fy søren så godt jeg fikk det etterpå.Hvorfor skal kvinner, mødre, døtre og ektefeller tolererer alt!

Anonymkode: 58d00...733

  • Liker 8
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må vi ikke glemme at de skifter dekk på bilen to ganger for året eller maler hele huset hvert 10. År 🤣

Anonymkode: 93c26...b32

  • Liker 23
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Er dere begge i jobb kan dere betale en tredje person til å ta rengjøring. 
 

Ps. Det tredje skift er et konsept laget av kontroll freaks som vil få sitt kontrollbehov validert. 

Anonymkode: e545c...605

En liten korreksjon: "Det tredje skiftet" er skapt av kvinner etter det tok plass i arbeidslivet og nå prøver å tvinge mennene inn i hjemmet og bidra der.

Her må alle som en stå i mot.

Anonymkode: 84062...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En liten korreksjon: "Det tredje skiftet" er skapt av kvinner etter det tok plass i arbeidslivet og nå prøver å tvinge mennene inn i hjemmet og bidra der.

Her må alle som en stå i mot.

Anonymkode: 84062...2bc

Etter at de tok plass, ikke "det".

Anonymkode: 84062...2bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...