Gå til innhold

Mannen er så mutt og sliten hver dag

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utrolig slitsomt

Vi begge har vært på jobb. Han er mutt, sliten og småsur. Fordi han er sliten. Helst må han sove.

Og det forstår jeg, men jeg er sliten jeg også. Vi kan da ikke begge bare komme hjem og være sur...

Kjenner det drar ut all energi hos meg også og alltid måtte være positiv og blid

Anonymkode: 62d75...1b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og vi har småbarn.

• Hjerte 1
Skrevet

Du må jo ikke være så blid. Bli sur på ham og adresser det,spør om hva han tror det gjør med følelser for ham  og sexlyst.

Anonymkode: 3bd1e...bdc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvor lenge har han vært sånn?

Anonymkode: 147a6...c68

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor lenge har han vært sånn?

Anonymkode: 147a6...c68

Lenge... husker ikke eksakt.

Han har muligens udiagonsert add så han er mye trøtt og sovner sent på kveldene. Mye labert humør og stort sett negativ.

Det er så ufattelig drenerende med en så trøtt mann... og mutt og sur.

Skrevet

Du trenger ikke være positiv og blid. Du kan få lov til å ha de følelsene du har på ekte du også. 

Skrevet

Jeg tror ikke du kommer så langt med å klage til ham at han er mutt og sur, jeg tror heller jeg ville lagt det frem på en annen måte. Heller at du ser han er mye sliten og at det påvirker humøret hans, og hans humør påvirker også deg, og at dere må finne en løsning på det. Er han overarbeidet på jobb? Noe annet som plager ham som han kan snakke med deg om? Åpne døren litt der. Kanskje han skulle tatt blodprøver hos legen for å se at han ikke har noen mangler. Depresjon? Kan dere om så midlertidig kjøpe dere fri fra enkelte oppgaver? Vaskehjelp, matvare/matkasse leveranse, barnepass e.l?

Anonymkode: 092b2...844

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg skjønner hvordan det er! 

Men. Her ville jeg virkelig fokusert på løsninger. Ting som kan lette hverdagen som vaskehjelp, oda-levering, barnevakt etc. Og om det har pågått i mange uker bør han oppfordres til å oppsøke lege/psykolog. Vil han ikke og det går mnd, kan du begynne å stille ultimat. 
Men husk at du er hans nærmeste, han trenger din støtte! Mest sannsynlighet han godt klar over hvordan han er. Så gå forsiktig frem og spør hvordan han har det for tiden og hva han tenker om hjemmesituasjonen. 

Alle mennesker går gjennom kjipere tider i blant og om partnerne skal gå hver gang man møter motgang er det ikke mange forhold som overlever.

• Liker 1
Skrevet

Minn han på at han er far og har et ansvar å følge opp. 

Anonymkode: 3ba1b...dba

• Nyttig 1
Skrevet

Det første som slo meg er at jeg kjenner meg igjen med tanke på å være sliten hver dag og trenge veldig mye søvn. Jeg har slitt med dette i alle år og aldri skjønt hva det kommer av. Alle tester har alltid vært fine. Men tidligere i år ble jeg som 30 år gammel kvinne diagnosert med adhd. Plutselig ga veldig mye mening og nå forstår jeg også hvorfor jeg er så sliten. Jeg bruker opp all energien jeg har på jobb, og når jeg kommer hjem har jeg ikke mer igjen å gå på. Så alt av husarbeid utgår. Jeg sykemeldte meg tidlig i år, rett før utredning. Det var først da jeg innså at jeg faktisk kunne ha et liv utenom jobb. Jeg hadde såå mye energi og overskudd. Husarbeid gikk som en lek og jeg var bare så lykkelig. Tenk om jeg kunne hatt det sånn etter jobb også! Det er et godt tegn på at jeg gjør noe feil. Jeg har enda ikke funnet ut hvordan jeg skal "leve livet" og hvordan jeg skal få ting til å fungere. Men det er veldig tydelig at det må gjøres endringer for at jeg skal sitte med et overskudd. 

Jeg har full forståelse for mannen din, selv om det ikke bør gå utover deg. Men det er sikkert ikke enkelt for han heller å forsøke og være blid og positiv når han ikke har mer energi å gå på. 

Samtidig må han innse at han må gjøre endringer i livet sitt. Hvis han mistenker adhd bør han lese seg opp på dette og strategier for å takle adhd bedre. Jeg elsker alt som gjør livet litt lettere. Har blant annet kjøpt meg robotstøvsuger, har plassert kurver rundt i huset så det blir vanskeligere å rote, skål til nøkler etc ved inngangsdør, enkle løsninger for sortering av pant, papp osv. Prøver også å lage meg strategier på jobb. Jeg har jo aldri forstått hva mine utfordringer på jobb er eller hva jeg har behov for, før jeg fant ut at jeg har adhd og har lest meg opp på det. Fant da ut for eksempel at jeg har utfordringer meg å planlegge arbeidsdagen min, og fokusere på en arbeidsoppgave om gangen. Det er ikke rart man blir sliten når man hopper fra den ene til den andre oppgaven og ender med ti forskjellige oppgaver som er halvferdige, istedet for fem som er unnagjort. Det blir fort mye kaos i hodet, og det sluker energi. Jeg forsøker å bli bevisst slike ting og jobbe med å finne strategier for å unngå dette. Det er ikke enkelt og er en lang prosess. Man må liksom bli kjent med seg selv på nytt også. 

I tillegg bør han jo vurdere utredning og medisiner. Selv om medisiner ikke er noe vidunderkur kan det likevel være et godt hjelpemiddel og som vil gi han litt mer overskudd. 

• Liker 1
Skrevet

Og jeg er helt enig med de som sier at man sannsynligvis ikke kommer så langt med å klage på at han er sur og negativ. Veldig greit at han blir bevisst hvordan du føler det. Men samtidig må han da bare sette på en maske. Han må jobbe med seg selv og de underliggende årsakene til hvorfor han er så sliten. Klarer han det vil den positive og blide siden automatisk komme tilbake 

Skrevet

Alder? Husk etter 37 år synker testosteron...da kan menn bli deprimerte...det finnes "4him"- piller med testosteron osv........

Anonymkode: 22add...7af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...