Gå til innhold

Det svake landet Israel har full kontroll over USA og resten av Vesten. Hvorfor?

Majer

Anbefalte innlegg

Svava skrev (1 time siden):

Det ble jo først forsøkt insuniert at pro-israelere ville gjort det. Aliquis svarte som rett var at det ville i så fall vært pro-palestinerne siden det er fra den kanten hatet mot jødene kommer. Det var ikke rettet mot deg. 

Aliquis skrev (På 8.12.2024 den 23.46):

Så ja, enig, folkene som tar det populære og emosjonelt appellerende pro-palestinske/anti-Israelske standpunktet i Norge i 2024 ville nok også vært mot jødene under holocaust. Heldigvis er jødene i dag i stand til å forsvare seg selv, i motsetning til det de var for 90 år siden.

Det står ganske tydelig at de som er i mot Israel i denne konflikten, eller gjør emosjonelle appeller på vegne av palestinske sivile, ville støttet nazistene i sitt massedrap på jødene.

Det er veldig merkelig å sidestille det å være i mot industrielle drap av sivile (som kalles å være pro-palestinsk eller anti-Israel), skal bety at man ville vært mot jødene under holocaust.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Katten.2.0 skrev (25 minutter siden):

Det står ganske tydelig at de som er i mot Israel i denne konflikten, eller gjør emosjonelle appeller på vegne av palestinske sivile, ville støttet nazistene i sitt massedrap på jødene.

Det er veldig merkelig å sidestille det å være i mot industrielle drap av sivile (som kalles å være pro-palestinsk eller anti-Israel), skal bety at man ville vært mot jødene under holocaust.

Du ser da selv at det ikke står det du nå hevder? Atter en gang ignorerer du hatet som jødene nå opplever fra pro-palestinere. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (2 minutter siden):

Du ser da selv at det ikke står det du nå hevder? Atter en gang ignorerer du hatet som jødene nå opplever fra pro-palestinere. 

Det står at folkene som støtter palestinerne og er mot Israel i 2024 (altså innen denne konflikten), ville vært mot jødene i holocaust (altså støttet nazistene).

Det er fryktelig rart å gjøre en logisk slutning at om man er i mot en konflikt så ville man støttet industrielt drap på jøder.

Hatet går såpass grundig begge veier, at jeg ser ikke noe poeng i å gå inn på den ene siden uten å i så fall balansere det med hvordan det kommer fra det andre siden. Siden jeg klassifiseres som pro-palestinsk, så kan du gjerne vise hvor jeg kommer med jødehat, så er det relevant for meg.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (52 minutter siden):

Men Vestens økende press på Kina, Trumps tilbakekomst, Kinas egne imperialistiske ambisjoner i Midtøsten og Afrika og BRICS kan fort endre dette. 

Spesielt når det eneste de trenger å gjøre, er å fokusere på det Taiwanske problemet når Iran sender rakettene.

Kina har nok med å holde landet samlet og som du vet, har Kina kollapset flere ganger i historien. Kina har nå flere interne problemer som en økonomisk boble og en aldrende befolkning. Det vil være å ta en veldig stor sjanse med uforutsette konsekvenser. Men, det kan jo hende Xi er villig til å gamble. Jeg håper i alle fall at du tar feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (11 minutter siden):

Det står jo at folk som er pro palestina/anti israrl i 2024, nok vile vært mot jødene under holocost.... Det sluter aldri å fasinere meg hvor langt folk i dise trådene er villige til å gå i å fornekte det åpenbare! Og jeg forstår ikke hva som er poenget med å benekte det, når alle kan se hva som står der..... 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

000VF000 skrev (8 minutter siden):

Kina har nok med å holde landet samlet og som du vet, har Kina kollapset flere ganger i historien. Kina har nå flere interne problemer som en økonomisk boble og en aldrende befolkning. Det vil være å ta en veldig stor sjanse med uforutsette konsekvenser. Men, det kan jo hende Xi er villig til å gamble. Jeg håper i alle fall at du tar feil. 

Og hvis du ser til historien : I hvilken forfatning pleier land å være når de  plutselig begynner å fokusere på nasjonal idealisme?

Dette er ikke gambling : når hestene begynner å bites for krybben er tom, gi dem en felles fiende. 

Spesielt når den aldrene befolkningen faktisk er ett av problemene som gjør at Xi har det travelt med å ta over Taiwan : om 10 år har han kansje ikke kapasiteten.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katten.2.0 skrev (10 minutter siden):

Det står at folkene som støtter palestinerne og er mot Israel i 2024 (altså innen denne konflikten), ville vært mot jødene i holocaust (altså støttet nazistene).

Jeg tror, basert på anekdoter, og enkeltstående uttalelser, at det finnes ikke så rent få jødehatere i pro-palestina leiren. Både nasjonalt og internasjonalt. 
Gjelder dette alle, det gjør det nok neppe. 
Om man tar den norske frøken som stilte i en demonstrasjon i Warszawa med en banner «keep the world clean» og davidsstjerne på vei ned i et søppelspann, og andre som stiller seg opp attmed henne, så er ikke budskapet «love and peace» akkurat. 
Normale mennesker hadde ikke villet bli assosiert med sånt. Om vi ikke hadde tatt til motmæle så hadde vi gått der i fra. 

Det er mye rart som ropes i disse pro-pal demonstrasjonene, men allikevel går ikke folk der i fra. Det er for meg temmelig merkelig. De står side ved side med jødehatere, virkelig tvilsomme individer og grupperinger, det er nok det som  gjør at folk tenker de hadde nok ikke tatt avstand fra nazistene heller. At det må være noe grunnleggende i veien med menneskesynet til de som aksepterer jødehat.

Generelt tenker jeg at her i landet er årsaken til den store støtten til palestinerne, den fortvilte situasjonen til denne folkegruppen i Vestbredden og Gaza. Det utelukker allikevel ikke at der er renspikkede jødehatere blant dem også, som har en helt annen drivkraft. 

Om jeg tenker litt logisk rundt dette, så tenker jeg at fred og rettferd delen av demonstrasjonene er tatt over av jødehat fraksjonen, for om det var rettferdighet og fred som var hovedbudskapet tenker jeg at situasjonen hadde sett annerledes ut, slagord hadde vært andre, symbolbruk hadde vært annerledes, tone og argumentasjon, fokuset hadde vært et annet. 
Det hadde ikke vært tvetydig, og det hadde ikke vært hatsk og voldelig. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (35 minutter siden):

Det står jo at folk som er pro palestina/anti israrl i 2024, nok vile vært mot jødene under holocost.... Det sluter aldri å fasinere meg hvor langt folk i dise trådene er villige til å gå i å fornekte det åpenbare! Og jeg forstår ikke hva som er poenget med å benekte det, når alle kan se hva som står der..... 

Det var jo ikke det Katten 2.0 skrev. Ingen gjorde den sammenligningen som Katten 2.0 viste til. Det som ble sammenlignet med 1930-årene var det økte hatet som jødene nå opplever. 

Katten.2.0 skrev (1 time siden):

Det er dere som fornekter det åpenbare. Det har vært en økning i hatkriminalitet mot jøder på flere hundre prosent siden 7. oktober. Det er rett og slett respektløst å avfeie det med at det er hat begge veien. 

Igjen, det ble først hevet at pro-israelere ville vært mot jødene under Holocaust. Noe som er ganske ironisk gitt at det er pro-palestinerne som står bak økt hat mot jødene nå. 

Endret av Svava
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (28 minutter siden):

Jeg tror, basert på anekdoter, og enkeltstående uttalelser, at det finnes ikke så rent få jødehatere i pro-palestina leiren. Både nasjonalt og internasjonalt. 
Om man tar den norske frøken som stilte i en demonstrasjon i Warszawa med en banner «keep the world clean» og davidsstjerne på vei ned i et søppelspann, og andre som stiller seg opp attmed henne, så er ikke budskapet «love and peace» akkurat. 
Normale mennesker hadde ikke villet bli assosiert med sånt. Om vi ikke hadde tatt til motmæle så hadde vi gått der i fra. 

Det er mye rart som ropes i disse pro-pal demonstrasjonene, men allikevel går ikke folk der i fra. Det er for meg temmelig merkelig. De står side ved side med jødehatere, virkelig tvilsomme individer og grupperinger, det er nok det som  gjør at folk tenker de hadde nok ikke tatt avstand fra nazistene heller. At det må være noe grunnleggende i veien med menneskesynet til de som aksepterer jødehat.

Generelt tenker jeg at her i landet er årsaken til den store støtten til palestinerne, den fortvilte situasjonen til denne folkegruppen i Vestbredden og Gaza. Det utelukker allikevel ikke at der er renspikkede jødehatere blant dem også, som har en helt annen drivkraft. 

Om jeg tenker litt logisk rundt dette, så tenker jeg at fred og rettferd delen av demonstrasjonene er tatt over av jødehat fraksjonen, for om det var rettferdighet og fred som var hovedbudskapet tenker jeg at situasjonen hadde sett annerledes ut, slagord hadde vært andre, symbolbruk hadde vært annerledes, tone og argumentasjon, fokuset hadde vært et annet. 

Enig. 
Og så har vi situasjonen på nett. Nordmenn med fullt navn som sprer konspi-teorier om at ingen ble voldtatt 7/10, folk ble «bare» skutt og de fleste ble drept av IDF. 
Det er ville tilstander. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (2 timer siden):

I en verden der det kan påvirke kinesisk økonomi, er jeg helt enig. 

Men Vestens økende press på Kina, Trumps tilbakekomst, Kinas egne imperialistiske ambisjoner i Midtøsten og Afrika og BRICS kan fort endre dette. 

Spesielt når det eneste de trenger å gjøre, er å fokusere på det Taiwanske problemet når Iran sender rakettene.

Vi er på vei til et punkt der Kina trenger Taiwan ideologisk mere enn de trenger Vestens penger, og det er en enveisbillett til krig. Og i en slik krig kan vi regne med at Kina gir godt F i om en liten røverstat leker med ting de ikke forstår.

Hvilke raketter tenker du at Iran kommer til å sende, og hvor? 😉 

De er jo svekket nå etter sanksjoner, bombing av gassrørledninger og Assad's fall......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (29 minutter siden):

Det var jo ikke det Katten 2.0 skrev. Ingen gjorde den sammenligningen som Katten 2.0 viste til. Det som ble sammenlignet med 1930-årene var det økte hatet som jødene nå opplever. 

Det er dere som fornekter det åpenbare. Det har vært en økning i hatkriminalitet mot jøder på flere hundre prosent siden 7. oktober. Det er rett og slett respektløst å avfeie det med at det er hat begge veien. 

Selvfølgelig er det hat begge veier. Det er merkverdig å hevde noe annet. Selv her på forumet ser vi tendenser til jødehat og hat mot palestinere (og andre arabere).

Igjen, det ble først hevet at pro-israelere ville vært mot jødene under Holocaust. Noe som er ganske ironisk gitt at det er pro-palestinerne som står bak økt hat mot jødene nå. 

Vedkommende hevdet at dette gjaldt de han hadde diskutert med her inne ville vært det. Jeg er uenig i det.

Det Aliqius derimot sier er: At folkene som støtter palestinerne og er mot Israel i 2024 (altså innen denne konflikten), ville vært mot jødene i holocaust (altså støttet nazistene).

Det er en vesentlig forskjell på å anklage en spesifikt utvalg av mennesker, kontra mesteparten med x mening. Ser du ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (47 minutter siden):

Jeg har aldri hevdet at det ikke eksisterer jødehat eller at det har eskalert. Jeg hevder derimot at det er hat på begge sider, og at det er pill råtten retorikk å hevde at de som støtter palestinere eller er i mot Israel ville også vært mot de 6 millioner jøder (kan sikkert slenge på de ~6 millionene andre "uønskede" som ble drept i konsentrasjoner) som ble drept av nazistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportydame skrev (26 minutter siden):

Hvilke raketter tenker du at Iran kommer til å sende, og hvor? 😉 

De er jo svekket nå etter sanksjoner, bombing av gassrørledninger og Assad's fall......

Med såpass mye korrupsjon det er i russisk militæret og så mye fokus som er konsentrert rundt Ukraina, er det utrolig hvor lett noen russiske strategiske eller taktiske atomvåpen kan komme på «avveie» …

Putin kan legge skyld på vestlige sanksjoner og ukrainske attentat mot generalene og de som er ansvarlig.  Det han trenger, er bare å vaske hendene fra ansvar.

Og Israel har aktivt angrepet Syria, så selv om Syria ville stoppet et angrep, ville de ikke militært vært i stand til å skyte ned raketter eller iranske fly.

Og Iran ville ikke trenge ressurser: målet med dette gjør at Russland ikke ville ta bryet med å bli betalt: gevinsten i Ukraina ville vært nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bacteria skrev (2 timer siden):

Enig. 
Og så har vi situasjonen på nett. Nordmenn med fullt navn som sprer konspi-teorier om at ingen ble voldtatt 7/10, folk ble «bare» skutt og de fleste ble drept av IDF. 
Det er ville tilstander. 

Jeg holder meg for det meste borte fra sosiale medier som Instagram og TikTok, så skånes nok for mye at det. Men har dessverre sett akkurat det du skriver om her. Husker Mahmoud Farahmand la ut et innlegg på Instagram der han sa at voldtekt ikke er frihetskamp og kritiserte de som forsvarte 7. oktober. Kommentarfeltet fullt av sinte mennesker som mener han lyver. Tror de menneskene virkelig selv på det de skriver? Det er bare trist. Forstår ikke hvor de får feilinformasjonen fra. Om det er bevisst eller om de faktisk har tilgang til og tror på så forvridd informasjon. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder meg for det meste borte fra sosiale medier som Instagram og TikTok, så skånes nok for mye at det. Men har dessverre sett akkurat det du skriver om her. Husker Mahmoud Farahmand la ut et innlegg på Instagram der han sa at voldtekt ikke er frihetskamp og kritiserte de som forsvarte 7. oktober. Kommentarfeltet fullt av sinte mennesker som mener han lyver. Tror de menneskene virkelig selv på det de skriver? Det er bare trist. Forstår ikke hvor de får feilinformasjonen fra. Om det er bevisst eller om de faktisk har tilgang til og tror på så forvridd informasjon. 

Husker innlegget. Mahmoud fikk beskjed om at han var «hus-iraner» og andre «hyggelige» ting. 
Lurer på hvor disse får informasjonen sin fra. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (På 8.12.2024 den 23.46):

Enig. Som i Tyskland i opptakten til andre verdenskrig, er fiendtlige holdninger mot jøder/Israel i Norge i dag i vekst, og det er ingen tvil om at det er særdeles sosialt akseptabelt. På samme måte som den vanlige tysker på 1930-tallet ikke var ond, men heller påvirket av de rundt seg, så blir nordmenn i dag sterkt påvirket av at den offentlige samtalen er så pro-palestinsk/anti-Israelsk som den er.

Som man ser godt på dette forumet er de pro-palestinske argumentene i all hovedsak drevet av appeller til emosjoner. Ikke ulikt NSDAP sin retorikk mot jødene på 1930-tallet. Det er heller ikke unikt eller sosialt kostbart å ha et pro-palestinsk standpunkt i Norge i 2024. Det er det soleklart mest utbredte standpunktet. På samme måte var anti-jødiske holdninger mye mer utbredt i Tyskland på 1930-tallet enn pro-jødiske.

Så ja, enig, folkene som tar det populære og emosjonelt appellerende pro-palestinske/anti-Israelske standpunktet i Norge i 2024 ville nok også vært mot jødene under holocaust. Heldigvis er jødene i dag i stand til å forsvare seg selv, i motsetning til det de var for 90 år siden.

Dette er innlegget som diskuteres, ikke sant? 

Jeg kjenner ikke et eneste menneske som hadde gått i en nynazistisk demo med skinheads og hakekors. Samme om det var vindturbiner eller gruveslam det demonstrerte mot, hadde hat symbol dukket opp, hadde de fleste tatt avstand. 
Jødehat i disse propal demonstrasjonene har ikke samme effekt, ingen ser ut til å ha problemer med å stå side om side med folk som bærer de mest grufulle bannere, da selv protesterer mot tap av uskyldige liv. 
Det er noe som skurrer der, synes jeg. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Druid skrev (19 timer siden):

Med såpass mye korrupsjon det er i russisk militæret og så mye fokus som er konsentrert rundt Ukraina, er det utrolig hvor lett noen russiske strategiske eller taktiske atomvåpen kan komme på «avveie» …

Putin kan legge skyld på vestlige sanksjoner og ukrainske attentat mot generalene og de som er ansvarlig.  Det han trenger, er bare å vaske hendene fra ansvar.

Og Israel har aktivt angrepet Syria, så selv om Syria ville stoppet et angrep, ville de ikke militært vært i stand til å skyte ned raketter eller iranske fly.

Og Iran ville ikke trenge ressurser: målet med dette gjør at Russland ikke ville ta bryet med å bli betalt: gevinsten i Ukraina ville vært nok.

Tviler - Russland er fornøyd om de får et par områder av Ukraina - noe de sannsynligvis vil få nå uansett over nyttår.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (På 3.10.2024 den 9.11):

De har ikke full kontroll over USA eller andre.

Det skulle bare mangle at demokratier støtter demokratiet Israel.

Demokrati betyr ikke nødvendigvis et godt land. Omtrent alle som har stemt i valget er eller har vært medlem av en av de organisasjoner i verden som har bombet flest småbarn i fillebiter, nemlig IDF.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (På 29.12.2024 den 12.02):

Hva ropes? Har du vært i et tog å hørt? 

Jeg har nemlig ikke hørt noe til det du skriver.  Så avfeier det derfor som tøv for å skape et narrativ om meningsmotstander for å diskreditere de og ilegge de onde hensikter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (På 29.12.2024 den 17.40):

Dette er innlegget som diskuteres, ikke sant? 

Jeg kjenner ikke et eneste menneske som hadde gått i en nynazistisk demo med skinheads og hakekors. Samme om det var vindturbiner eller gruveslam det demonstrerte mot, hadde hat symbol dukket opp, hadde de fleste tatt avstand. 
Jødehat i disse propal demonstrasjonene har ikke samme effekt, ingen ser ut til å ha problemer med å stå side om side med folk som bærer de mest grufulle bannere, da selv protesterer mot tap av uskyldige liv. 
Det er noe som skurrer der, synes jeg. 

Ikke annet en sutring fra dere Israel vennene, over at noen er kritisk til at IDF dreper barn. Eller, dere er verken venner av Israel eller Jødene, dere bare ser på Jødene som et redskap som skal oppfylle et bibelsk profeti. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...