Bacteria Skrevet 26. november 2024 #81 Del Skrevet 26. november 2024 Ulovlig verdi skrev (1 time siden): Dette får bli et svar til de siste svarene til meg. Vi oppfatter rett og slett virkeligheten forskjellig. Dere tror ikke på leger som har vært i Gaza og som beskriver hvordan skarpskyttere plasserer skudd midt mellom øynene på barn i barneskolealder, hvordan droner skyter barn som allerede er skadet etter bombeangrep osv. Dere tror ikke på antall døde som oppgis av helsemyndighetene i Gaza og som størsteparten av vestlige media finner etterrettelige og som til og med USA og Israel ser ut til å basere anslag på. Dere ser ut til å se på dette som en sivilisasjonskrig, islamisme mot vestlige demokratier, kristne verdier, eller hva enn. Og jeg ser dette annerledes. Jeg ser et folk, palestinerne, som har blitt okkupert, angrepet, undertrykt og fordrevet, først av britene og deretter av Israel. I Israel ser jeg apartheid, mangel på demokrati, okkupasjon og nå, ja, folkemord. Det gjør også en rekke eksperter på området. Når virkelighetsoppfatningen er så grunnleggende forskjellig er det nok poengløst å forsøke å overbevise hverandre, og faktisk til og med diskutere. Det er en dyp uenighet om fakta her. Og det får være ok. Jeg har brukt en del energi her på å argumentere med folk som garantert ikke kommer til å skifte standpunkt pga. noe jeg skriver. Mye av grunnen til at jeg har skrevet her har vært for å få uttrykt sinne og frustrasjon. Men det er i lengden en meningsløs øvelse. Det sprer bare dårlig energi til folk som uansett ikke vil la seg overbevise. Jeg tror Mats Gilbert har helt rett når han sier at det du gjør nå er det du ville gjort under Holocaust. I lys av det kommer jeg ikke til å bruke mer tid her. Jeg tror faktisk ikke alle dere som unnskylder Israel er dårlige mennesker. Men jeg tror dere tar grunnleggende feil, og at dere ikke har tatt inn over dere hva som faktisk skjer, hvor mye lidelse Israel påfører uskyldige, hver dag, og hvor mye død og sorg som kunne vært unngått. Her er jeg helt enig med deg. Virkelighetsoppfattelse, og faktaene vi legger til grunn er helt forskjellige. Jeg tror ikke du er et dårlig menneske heller, bare så det er klart. Det sies at det motsatte av kjærlighet ikke er hat, men likegyldighet. Ingen av oss som skriver her i tråden er likegyldige, det er hvertfall sikkert. Det kan sikkert gi en pekepinn om hva vi ville gjort under Shoa, som taler til vår begges fordel. Det som opprører meg så veldig (og nå er jeg generell, har ikke fått inntrykk av at dette gjelder deg i det hele tatt) er den blatante antisemittismen som har kommet til overflaten overalt. Gå inn på en post på SoMe som handler om jødisk kultur, jødiske skuespillere osv. Samme om posten handler om bagels eller toraen, i kommentarfeltet er det 100 grusomme antisemittiske kommentarer. Dette gjør at endel folk stiller seg i Israels hjørne på autopilot. Som fex meg selv. Galt eller riktig, sånn er det bare. Nå er folk i opprør fordi Netflix har laget film om jesu mor, Maria. Hun spilles av en jødisk israeler, en «sionist» Dette er tydeligvis enormt provoserende, selv om Jesu mor faktisk var jødisk, og fra det jødiske kongeriket Judea som da var under romersk okkupasjon. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 27. november 2024 #82 Del Skrevet 27. november 2024 @Ulovlig verdi du har nok rett i det, det er et enormt lerret å bleke. Når man ikke har samme oppfatning av virkeligheten. Kanskje vi alle her griper diskusjonen an feil. Kanskje vi heller bør starte med hva vi kan enes om? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 8. desember 2024 #83 Del Skrevet 8. desember 2024 Ulovlig verdi skrev (På 26.11.2024 den 22.42): Jeg tror Mats Gilbert har helt rett når han sier at det du gjør nå er det du ville gjort under Holocaust. I lys av det kommer jeg ikke til å bruke mer tid her. Enig. Som i Tyskland i opptakten til andre verdenskrig, er fiendtlige holdninger mot jøder/Israel i Norge i dag i vekst, og det er ingen tvil om at det er særdeles sosialt akseptabelt. På samme måte som den vanlige tysker på 1930-tallet ikke var ond, men heller påvirket av de rundt seg, så blir nordmenn i dag sterkt påvirket av at den offentlige samtalen er så pro-palestinsk/anti-Israelsk som den er. Som man ser godt på dette forumet er de pro-palestinske argumentene i all hovedsak drevet av appeller til emosjoner. Ikke ulikt NSDAP sin retorikk mot jødene på 1930-tallet. Det er heller ikke unikt eller sosialt kostbart å ha et pro-palestinsk standpunkt i Norge i 2024. Det er det soleklart mest utbredte standpunktet. På samme måte var anti-jødiske holdninger mye mer utbredt i Tyskland på 1930-tallet enn pro-jødiske. Så ja, enig, folkene som tar det populære og emosjonelt appellerende pro-palestinske/anti-Israelske standpunktet i Norge i 2024 ville nok også vært mot jødene under holocaust. Heldigvis er jødene i dag i stand til å forsvare seg selv, i motsetning til det de var for 90 år siden. 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 8. desember 2024 #84 Del Skrevet 8. desember 2024 Aliquis skrev (5 minutter siden): Enig. Som i Tyskland i opptakten til andre verdenskrig, er fiendtlige holdninger mot jøder/Israel i Norge i dag i vekst, og det er ingen tvil om at det er særdeles sosialt akseptabelt. På samme måte som den vanlige tysker på 1930-tallet ikke var ond, men heller påvirket av de rundt seg, så blir nordmenn i dag sterkt påvirket av at den offentlige samtalen er så pro-palestinsk/anti-Israelsk som den er. Som man ser godt på dette forumet er de pro-palestinske argumentene i all hovedsak drevet av appeller til emosjoner. Ikke ulikt NSDAP sin retorikk mot jødene på 1930-tallet. Det er heller ikke unikt eller sosialt kostbart å ha et pro-palestinsk standpunkt i Norge i 2024. Det er det soleklart mest utbredte standpunktet. På samme måte var anti-jødiske holdninger mye mer utbredt i Tyskland på 1930-tallet enn pro-jødiske. Så ja, enig, folkene som tar det populære og emosjonelt appellerende pro-palestinske/anti-Israelske standpunktet i Norge i 2024 ville nok også vært mot jødene under holocaust. Heldigvis er jødene i dag i stand til å forsvare seg selv, i motsetning til det de var for 90 år siden. 👏👏👏👏 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 20. desember 2024 #85 Del Skrevet 20. desember 2024 Aliquis skrev (På 8.12.2024 den 23.46): Enig. Som i Tyskland i opptakten til andre verdenskrig, er fiendtlige holdninger mot jøder/Israel i Norge i dag i vekst, og det er ingen tvil om at det er særdeles sosialt akseptabelt. På samme måte som den vanlige tysker på 1930-tallet ikke var ond, men heller påvirket av de rundt seg, så blir nordmenn i dag sterkt påvirket av at den offentlige samtalen er så pro-palestinsk/anti-Israelsk som den er. Som man ser godt på dette forumet er de pro-palestinske argumentene i all hovedsak drevet av appeller til emosjoner. Ikke ulikt NSDAP sin retorikk mot jødene på 1930-tallet. Det er heller ikke unikt eller sosialt kostbart å ha et pro-palestinsk standpunkt i Norge i 2024. Det er det soleklart mest utbredte standpunktet. På samme måte var anti-jødiske holdninger mye mer utbredt i Tyskland på 1930-tallet enn pro-jødiske. Så ja, enig, folkene som tar det populære og emosjonelt appellerende pro-palestinske/anti-Israelske standpunktet i Norge i 2024 ville nok også vært mot jødene under holocaust. Heldigvis er jødene i dag i stand til å forsvare seg selv, i motsetning til det de var for 90 år siden. Det er imponerende at siden som ser antisemittisme overalt også klarer å lire av seg slikt som dette. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trubadur Skrevet 21. desember 2024 #86 Del Skrevet 21. desember 2024 Katten.2.0 skrev (11 timer siden): Det er imponerende at siden som ser antisemittisme overalt også klarer å lire av seg slikt som dette. Så du mener at det ikke er sant at antisemittismen blomstrer, eller hva er det du prøver å si her..? 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 25. desember 2024 #87 Del Skrevet 25. desember 2024 Katten.2.0 skrev (På 20.12.2024 den 22.29): Det er imponerende at siden som ser antisemittisme overalt også klarer å lire av seg slikt som dette. Jeg er imponert selv.. Å påstå at de som ønsker å forhindre massemord og utsulting av en gruppe mennesker for å ha villet støttet Nazistene i 2-verdenskrig viser kun at det brister voldsomt i kontakten med virkeligheten.. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 25. desember 2024 #88 Del Skrevet 25. desember 2024 (endret) Trubadur skrev (På 21.12.2024 den 9.32): Så du mener at det ikke er sant at antisemittismen blomstrer, eller hva er det du prøver å si her..? At det forkastelig å si at om man er i mot det Israel gjør i dag / støtter palestinske sivile (og gjerne med en emosjonell appell), så ville man vært mot jødene mens de ble henrettet på industrielt nivå under andre verdenskrig. Det er så pill råtten retorikk. Samme som det bildet som viser en voldtatt blødende israelsk kvinne som bli bortført med teksten "jeg er på hennes side" og "du er på hans side". Retorisk sett blir jeg imponerende ofte overrasket over hvilket lavmål Israels iherdige støttespillere synker til. Endret 25. desember 2024 av Katten.2.0 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svava Skrevet 25. desember 2024 #89 Del Skrevet 25. desember 2024 Katten.2.0 skrev (10 minutter siden): At det forkastelig å si at om man er i mot det Israel gjør i dag / støtter palestinske sivile (og gjerne med en emosjonell appell), så ville man vært mot jødene mens de ble henrettet på industrielt nivå under andre verdenskrig. Det er så pill råtten retorikk. Samme som det bildet som viser en voldtatt blødende israelsk kvinne som bli bortført med teksten "jeg er på hennes side" og "du er på hans side". Retorisk sett blir jeg imponerende ofte overrasket over hvilket lavmål Israels iherdige støttespillere synker til. Mens jeg blir imponert over at man totalt lukker øynene for antisemittismen som er på anmarsj. Det har vært en økning i hatkriminalitet mot jøder på flere hundre prosent i flere vestlige land siden 7. oktober. Det skyldes jødehat - ikke kritikk av Israel. På 1930-tallet var det for øvrig også de som argumenterte for at det ikke var antisemittisme. Det ble hevdet at jødene utgjorde et økonomisk og sosial problem som ikke hadde noe med den tidligere religiøst motiverte forfølgelsen av jødene. Nå er det Israel som brukes som unnskyldning for hatet. 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 25. desember 2024 #90 Del Skrevet 25. desember 2024 Svava skrev (2 timer siden): Mens jeg blir imponert over at man totalt lukker øynene for antisemittismen som er på anmarsj. Det har vært en økning i hatkriminalitet mot jøder på flere hundre prosent i flere vestlige land siden 7. oktober. Det skyldes jødehat - ikke kritikk av Israel. På 1930-tallet var det for øvrig også de som argumenterte for at det ikke var antisemittisme. Det ble hevdet at jødene utgjorde et økonomisk og sosial problem som ikke hadde noe med den tidligere religiøst motiverte forfølgelsen av jødene. Nå er det Israel som brukes som unnskyldning for hatet. På hvilken måte er dette relevant for å hevde at ens meningsmotstandere (meg) ville støtte nazistene i å utrydde jødene under andre verdenskrig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 25. desember 2024 #91 Del Skrevet 25. desember 2024 Katten.2.0 skrev (7 timer siden): At det forkastelig å si at om man er i mot det Israel gjør i dag / støtter palestinske sivile (og gjerne med en emosjonell appell), så ville man vært mot jødene mens de ble henrettet på industrielt nivå under andre verdenskrig. Det er så pill råtten retorikk. Samme som det bildet som viser en voldtatt blødende israelsk kvinne som bli bortført med teksten "jeg er på hennes side" og "du er på hans side". Retorisk sett blir jeg imponerende ofte overrasket over hvilket lavmål Israels iherdige støttespillere synker til. Det er ikke rart at dette bildet deles. Israelernes lidelser er totalt fraværende i media. Den jenta på bildet er fortsatt gissel, om hun lever. Gud vet hva hun er blitt utsatt for. Hun har kanskje tom blitt gravid og fått barn i fangenskap. Bryr noen i MSM seg om det, i norsk offentlighet. Neida. Det er bare «de stakkars uskyldige palestinerne» mot de slemme israelerne. Det er til å bli kvalm av. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 26. desember 2024 #92 Del Skrevet 26. desember 2024 Bacteria skrev (5 timer siden): Det er ikke rart at dette bildet deles. Israelernes lidelser er totalt fraværende i media. Den jenta på bildet er fortsatt gissel, om hun lever. Gud vet hva hun er blitt utsatt for. Hun har kanskje tom blitt gravid og fått barn i fangenskap. Bryr noen i MSM seg om det, i norsk offentlighet. Neida. Det er bare «de stakkars uskyldige palestinerne» mot de slemme israelerne. Det er til å bli kvalm av. Media dekket terrorangrepet i den tiden da det skjedde på samme måte som media dekker nedslaktningen av Palestinere som kontinuerlig har skjedd det siste året.. At media er mer pro-palestinske enn deg er det liten tvil om, men at du bruker offerrollen for Israel i forhold til mediedekning for å neglisjere skaden Israel har gjort mot palestinere er sjokkerende. Spesielt om du i det hele tatt ser et menneskeverd i palestinere på Gaza og på Vestbredden. Det at du setter anførselstegn i forhold til de stakkars palestinerne i denne konteksten er ekstremt respektløst mot sivile Palestinere i dag som lever hjemløse, i en humanitær krise og i sorg etter å ha mistet nære.. Denne konflikten handler ikke kun om ditt eget forhold til de uskyldige menneskene som måtte lide under terrorangrepet. De fleste av oss fordømte dette.. På tide å få hodet opp av sanden. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 26. desember 2024 #93 Del Skrevet 26. desember 2024 Bigote skrev (6 timer siden): Media dekket terrorangrepet i den tiden da det skjedde på samme måte som media dekker nedslaktningen av Palestinere som kontinuerlig har skjedd det siste året.. At media er mer pro-palestinske enn deg er det liten tvil om, men at du bruker offerrollen for Israel i forhold til mediedekning for å neglisjere skaden Israel har gjort mot palestinere er sjokkerende. Spesielt om du i det hele tatt ser et menneskeverd i palestinere på Gaza og på Vestbredden. Det at du setter anførselstegn i forhold til de stakkars palestinerne i denne konteksten er ekstremt respektløst mot sivile Palestinere i dag som lever hjemløse, i en humanitær krise og i sorg etter å ha mistet nære.. Denne konflikten handler ikke kun om ditt eget forhold til de uskyldige menneskene som måtte lide under terrorangrepet. De fleste av oss fordømte dette.. På tide å få hodet opp av sanden. Du har helt rett i at det var respektløst av meg å sette palestinerne i anførselstegn. Det burde jeg ikke ha gjort. Lidelsene til disse folkene er høyst reelle, ikke bare pga Israel men mest pga at de blir holdt som gisler og skjold av Hamas og likesinnede. Og at de blir brukt i et politisk spill (som har pågått i 80 år) av andre arabiske stater som vha bla UNRWA og vestlige venstreradikaler har holdt de i en kunstig flyktningestatus. Det du (og i stor grad norsk media) glemmer er at dette er en pågående situasjon også for israelerne, hadde palestinerne ikke tatt gisler men bare slaktet folk ville situasjonen på Gaza roet seg tidligere. Det har ikke skjedd, det sitter tom israelske småbarn som gisler i terrortunnelene as we speak. Med fortvilte og traumatiserte familier i Israel. Palestinere har blitt tilbudt fritt leide og store kontantsummer for å bidra til å fri gisler. Ingen har bitt på. Ingen! Det sier også noe. 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 28. desember 2024 #94 Del Skrevet 28. desember 2024 Tråden er ryddet for brukerdebatt og svar til dette. Elaine Marley, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svava Skrevet 29. desember 2024 #95 Del Skrevet 29. desember 2024 Katten.2.0 skrev (På 25.12.2024 den 17.47): På hvilken måte er dette relevant for å hevde at ens meningsmotstandere (meg) ville støtte nazistene i å utrydde jødene under andre verdenskrig? Det ble jo først forsøkt insuniert at pro-israelere ville gjort det. Aliquis svarte som rett var at det ville i så fall vært pro-palestinerne siden det er fra den kanten hatet mot jødene kommer. Det var ikke rettet mot deg. Det er både stor økning i hatkriminalitet, og en skremmende aksept for noe av hatet som også Aliquis peker på. NRK gjorde blant annet en god kartlegging av antisemittisme mot jøder. Men de får seg til å spørre en elev som har blitt kalt "jævla jøde" på skolen om hun ikke bør ha forståelse for at folk er sinte. Jeg kan aldri se for meg at de ville stilt det spørsmålet om det var en nynazist som hadde sagt det samme, eller om noen andre minoriteter hadde blitt utsatt for tilsvarende hat. https://www.nrk.no/spesial/nrk-kartlegging-av-jodehat-i-norge-etter-7.-oktober.-1.16644625 Sitat – Burde dere ikke ha mer forståelse for at mange av deres jevnaldrende er sinte for det som skjer i Gaza, når Israel slår tilbake? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 29. desember 2024 #96 Del Skrevet 29. desember 2024 På 30-tallet arrangerte nazisten Mosley en marsj som skulle gå gjennom de jødiske bydelene i London. Flere titusen høyreekstremister fulgte ham. Så mobiliserte den andre siden. Hundretusen kommunister, arbeidere stilte seg opp for å hindre marsjen. De vant slaget. I våre dager; hvem hindrer islamofascisters marsj gjennom Londons gater? Ingen. Det har gått utallige marsjer i flere måneder nå, der de verste slagord har blitt ropt ut. Kilde: Brendan O Neill. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 29. desember 2024 #97 Del Skrevet 29. desember 2024 Druid skrev (På 7.10.2024 den 11.00): "Hei, Putin , har du en taktisk atombombe til oss. Vi har vært flinke med å gi dere våpenhjelp; dere kan ikke bruke dem i Ukraina, men vi har et bruksområde for det, og det ville definitivt ta vekk oppmerksomheten hos deg. Tar du en samtale med Xi ser han sikkert et rom for Taiwan" Kina vil aldri tillate at noen bruker atomvåpen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 29. desember 2024 #98 Del Skrevet 29. desember 2024 Gjest Ulovlig verdi skrev (På 26.11.2024 den 22.42): … Jeg tror Mats Gilbert har helt rett når han sier at det du gjør nå er det du ville gjort under Holocaust. … Ja og det er derfor veldig å skremmende å se den økende antisemittismen i Norge. Mats Gilbert støttet jo angrepet 7. oktober, med voldtekter og spedbarnsdrap, og kalte det «frigjøring», så man kan jo lett se for seg ham være med å samle inn jøder til gasskammerene ja. 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 29. desember 2024 #99 Del Skrevet 29. desember 2024 000VF000 skrev (29 minutter siden): Kina vil aldri tillate at noen bruker atomvåpen. I en verden der det kan påvirke kinesisk økonomi, er jeg helt enig. Men Vestens økende press på Kina, Trumps tilbakekomst, Kinas egne imperialistiske ambisjoner i Midtøsten og Afrika og BRICS kan fort endre dette. Spesielt når det eneste de trenger å gjøre, er å fokusere på det Taiwanske problemet når Iran sender rakettene. Vi er på vei til et punkt der Kina trenger Taiwan ideologisk mere enn de trenger Vestens penger, og det er en enveisbillett til krig. Og i en slik krig kan vi regne med at Kina gir godt F i om en liten røverstat leker med ting de ikke forstår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 29. desember 2024 #100 Del Skrevet 29. desember 2024 Hadde Israel kontrollert USA hadde det ikke vært noe Palestina å anerkjenne eller ikke anerkjenne. Det hadde vært Judea, Samaria, Jordandalen, ambassader i Jerusalem, og jøder boende i Gaza. Det hadde ikke vært noe UNWRA og palestinere hadde blitt absorbert av arabiske land og andre. Vel det er hva jeg tror. Jeh forstår ikke helt hvor det kommer fra dette med at Israel kontrollerer verden? Er det samme tankegang som at jødene kontrollerer pressen, og de internasjonale banksystemer? 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå