Gå til innhold

Redd jeg drikker for mye

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg er en 40 år gammel kvinne, gift og to tenåringsbarn. Jeg lever et svært hektisk liv med en krevende lederstilling med stort personal- og resultatansvar. Dette medfører mye jobbing, og mye stress knyttet til jobb. Det siste året har jobb vært nesten det eneste jeg har tenkt på, fordi det stilles så enormt mye krav til meg. Jeg la raskt merke til at et glass vin eller to roet dette tankekjøret og gjorde at jeg kunne slappe av. Jeg er imidlertid bekymret for at jeg drikker for mye. Jeg drikker gjerne 2-3 flasker rødvin i løpet av uken. Det blir vin hver fredag og lørdag, og ofte på søndag mens jeg manner meg opp til ny arbeidsuke. Ofte tar jeg meg et glass på onsdagen også, når halve arbeidsuken er passert. Når vet man om man drikker for mye? Jeg kan helt fint gå uten alkohol for eksempel en uke og kjenner ingen fysisk avhengighet , men kjenner nok da litt på savnet... 

Anonymkode: 10248...2b5

Kanskje lurt å finne andre mestringsstrategier en alkohol -kan fort skli ut, høres jo ut som det er en risikofaktor hos deg. Det går alltid an å få mer tilrettelegging og «slækk» på jobb selvom man ikke tror det selv -gjerne en selv som skaper det forventningspresset. 

Anonymkode: c61ac...9b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er utrolig mange alkoholikere der ute, som ikke forstår det selv. Som lever et vanlig fungerende liv, blitt vandt med å føle seg litt groggy dagen etterpå. Booster seg på koffeinen på morgenen...for å kvikne til.

Når kvelden kommer/etter jobb medisinerer de seg med etpar glass vin eller annen alkohol. Å komme inn i en slik ond sirkel er veldig lett. Jeg selv tenker at flertallet i Norge over 18år har et usunt forhold til alkohol, vi læres opp til at alkohol er gøy. Det er gøy å bli drita, alkoholen skal alltid være med om noe skal skje. Firmaer inviterer til fylla, til og med på fjellturer skal den være med.

Er så glad jeg kom meg ut av alkoholen, på alle områder. Stoppet vin-drikkinga som var ukentlig, hver helg....skulle jo "kose" seg! Så dum var jeg, lurte meg selv trill rundt. Nå etter 4år uten alkohol har jeg det beste livet noensinne, juster kostholdet også. Startet med styrketrening....nytt liv. ❤️

Alkoholen har for stor plass i samfunnet.

Anonymkode: 7969d...3ae

Det du beskriver er ikke alkoholisme. Ja, det er sunnere å ikke drikke alkohol. Men en som drikker to glass vin på kveldene er ikke alkoholiker. Værsågod, her har du en definisjon:

"Alkoholisme er en kronisk, progressiv sykdom preget av en overveldende appetitt på alkohol, manglende evne til å kontrollere inntaket, og en vedvarende tilstand av benektelse. Dette er en alvorlig helsetilstand som kan påvirke nesten alle aspekter av en persons liv, inkludert fysisk helse, psykisk velvære, forhold, arbeid og økonomi." 

Anonymkode: acc0e...e88

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg er en 40 år gammel kvinne, gift og to tenåringsbarn. Jeg lever et svært hektisk liv med en krevende lederstilling med stort personal- og resultatansvar. Dette medfører mye jobbing, og mye stress knyttet til jobb. Det siste året har jobb vært nesten det eneste jeg har tenkt på, fordi det stilles så enormt mye krav til meg. Jeg la raskt merke til at et glass vin eller to roet dette tankekjøret og gjorde at jeg kunne slappe av. Jeg er imidlertid bekymret for at jeg drikker for mye. Jeg drikker gjerne 2-3 flasker rødvin i løpet av uken. Det blir vin hver fredag og lørdag, og ofte på søndag mens jeg manner meg opp til ny arbeidsuke. Ofte tar jeg meg et glass på onsdagen også, når halve arbeidsuken er passert. Når vet man om man drikker for mye? Jeg kan helt fint gå uten alkohol for eksempel en uke og kjenner ingen fysisk avhengighet , men kjenner nok da litt på savnet... 

Anonymkode: 10248...2b5

Når man drikker for å "fikse noe" så er det et dårlig tegn. Ta heller grep i livet og fiks de tingene som gjør at du trenger vin for å slappe av. Sett krav tilbake på jobb og ikke bare si ja, gå igjennom med din leder hva som er oppgavene, hva som er tidsbruken og hvilke oppgaver som må bort, eller finn en ny jobb hvis det ikke fungerer. 
Den veien du er på nå er en nedadgående spiral som kommer til å bli værre og værre; søvnen blir dårligere, overskuddet lavere, du får mer og mer dårlig samvittighet, og drikker mer og mer for å føle du kan slappe av. 

Anonymkode: 6df17...377

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det du beskriver er ikke alkoholisme. Ja, det er sunnere å ikke drikke alkohol. Men en som drikker to glass vin på kveldene er ikke alkoholiker.

Andre sine definisjoner lever jeg ikke etter ❤️

Anonymkode: 7969d...3ae

Skrevet (endret)

Når alkohol blir brukt som en form for medisin er man på en farlig vei TS.. Det er ikke sikkert du er avhengig av alkohol ennå, men det er for sent den dagen du er det. Jeg ville funnet en bedre måte å stresse ned på enn alkohol om jeg var deg, for til slutt går det på bekostning av familie og jobb såvel som din egen helse. 

Endret av Carrot
Skrevet

Du trenger behandling for ditt stress. Alkohol er ikke behandling for stress. Stressmestringskurs, for eksempel, er behandling for stress. Evt. samtale/kognitiv terapi. Vil råde deg til å ta tak i dette på en konstruktiv måte og ta ansvar for helsen din. Ikke gå til du blir sykemeldt i månedsvis.

Anonymkode: d0a22...fd4

Gjest Lars1009
Skrevet

Null stress. Kjenner mange med det mønsteret. Du har jo 3-4 hvite dager i uka... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det du beskriver er ikke alkoholisme. Ja, det er sunnere å ikke drikke alkohol. Men en som drikker to glass vin på kveldene er ikke alkoholiker. Værsågod, her har du en definisjon:

"Alkoholisme er en kronisk, progressiv sykdom preget av en overveldende appetitt på alkohol, manglende evne til å kontrollere inntaket, og en vedvarende tilstand av benektelse. Dette er en alvorlig helsetilstand som kan påvirke nesten alle aspekter av en persons liv, inkludert fysisk helse, psykisk velvære, forhold, arbeid og økonomi." 

Dette. Er helt sjokkert hvordan folk i denne tråden kaster rundt seg med begreper som «alkoholiker». Det er både stygg, nedsettende og ikke korrekt terminologi. 

Anonymkode: 3e88b...305

• Liker 1
Skrevet

Til ts: her er fine podcaster å begynne med hvis du vil lefle litt med å slutte å drikke og se om du blir motivert: 

https://podcasts.apple.com/no/podcast/sobriety-uncensored/id1650860909?i=1000670807595

https://podcasts.apple.com/no/podcast/recovery-elevator/id971959728?i=1000651047859

https://podcasts.apple.com/no/podcast/for-decades-alcohol-ran-stephanies-life-and-getting/id1650658049?i=1000669837427&l=nb

bøker jeg syntes er fine: “this naked mind” av Annie Grace og “quit like a woman” av Wittaker. 

AA- møter er også enkelt og gratis. Ville startet der, og så hvis det absolutt ikke går så kontakt legen, men da ryker lappen og du risikerer å måtte ta blodprøver i lang, lang tid etc.  jeg ville prøvd å unngå det om du kan. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

https://avogtil.no/drikkestatus/

Ja, du drikker nok for mye, men du kan ta denne testen og se.

Anonymkode: 240a7...261

Støtter forslag om å ta denne testen.

Anonymkode: d0a22...fd4

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Alkoholisme kommer i like mange forkledninger som der er mennesker som holder i et glass eller noe annet med alkohol inni. 

Anonymkode: e5528...ea5

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Alkoholisme kommer i like mange forkledninger som der er mennesker som holder i et glass eller noe annet med alkohol inni. 

Anonymkode: e5528...ea5

Slutt å kalle det alkoholisme, det er ingen diagnose som heter det. Det er stigmatiserende og skadelig ordbruk. Det heter alkoholavhengighet. 

• Nyttig 2
Skrevet

Ryddet for avsporinger. 

Christina82, mod

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2024 den 19.28):

Du drikker for å mestre hverdagen. Det er et problem. 

Anonymkode: 1dae2...fcb

Dette

Anonymkode: ef28a...190

Skrevet

Det har du allerede svaret på selv. 

Finn andre måter å ta ut stresset, jeg vet hvordan du har det. Trening hjelper meg mye, bare du kommer over terskelen. Kuttet ut pulsklokke og løp full guffe når det stormet som verst, det hjalp for å finne roen når alt rundt oppleves som kaos. 

Anonymkode: 583d8...a5b

Skrevet

Jeg tenker alkholoen ikke er problemet her, men mengden arbeid og stress som fører til ditt behov for å akkutt slappe av og fjerne deg fra situajonen.

Samme følelse kunne du sikkert fått ved trening, spising og annen aktivitet som gir deg et pusterom. 

Det er utrolig synd om du lar arbeidet ødelgge livet ditt, og kansje føre deg ut i et uføre som er vanskelig å komme tilbake fra. Det er ingen arbeidsgiver som takker deg når du ligger der utbrendt med rødvinsglasset for å si det sånn. 

Det virker som du har familie. Vil du ikke heller bruke mer tid med dem? Du lever aller mest trolig bare en gang, og har du barn og partner vil de mest trolig bare oppleve deg en gang. 

Tenk på hvordan du ønsker å bruke tiden din ❤️

Anonymkode: e91f3...833

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...