AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #1 Skrevet 2. oktober 2024 Jeg er en 40 år gammel kvinne, gift og to tenåringsbarn. Jeg lever et svært hektisk liv med en krevende lederstilling med stort personal- og resultatansvar. Dette medfører mye jobbing, og mye stress knyttet til jobb. Det siste året har jobb vært nesten det eneste jeg har tenkt på, fordi det stilles så enormt mye krav til meg. Jeg la raskt merke til at et glass vin eller to roet dette tankekjøret og gjorde at jeg kunne slappe av. Jeg er imidlertid bekymret for at jeg drikker for mye. Jeg drikker gjerne 2-3 flasker rødvin i løpet av uken. Det blir vin hver fredag og lørdag, og ofte på søndag mens jeg manner meg opp til ny arbeidsuke. Ofte tar jeg meg et glass på onsdagen også, når halve arbeidsuken er passert. Når vet man om man drikker for mye? Jeg kan helt fint gå uten alkohol for eksempel en uke og kjenner ingen fysisk avhengighet , men kjenner nok da litt på savnet... Anonymkode: 10248...2b5 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #2 Skrevet 2. oktober 2024 når søvnen blir dårlig drikker du for mye. Anonymkode: 3791b...e97
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #3 Skrevet 2. oktober 2024 Hva med å prøve og trappe ned to dager. Dvs droppe onsdagen og søndagen og holde det til helgen. Jeg drikker bare vin i helgene 🙂 Men skjønner deg 🙂 Er selv kvinne 48 år. Anonymkode: 7519c...224 4
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #4 Skrevet 2. oktober 2024 Du er alkoholiker allerde, sorry. Dette kan jeg alt som selv, 1-2 glass hver kveld...måtte ha det til slutt. Kutta alt helt ut, har det MYE bedre uten. Du må heller endre levestilen din, passer ikke lederjobben for deg som menneske må du avslutte det arbeidsforholdet. Er ikke verdt å offre helsen for jobben. Anonymkode: 7969d...3ae 9 5
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #5 Skrevet 2. oktober 2024 Oppsøk hjelp hvis du mener du drikker for mye. Det at du skriver her sier meg at du drikker altfor mye allerede. Søk hjelp nå før det blir blir et stort problem. Sikkert AA i nærheten hvor du bor og ikke lyv for deg selv eller familien. Er gift med en tørrlagt over 30 år nå. Han var på avrusningsklinikk. Trodde ikke det var så alvorlig han heller. Anonymkode: 784f1...aca 1 3
Honey Dew Skrevet 2. oktober 2024 #6 Skrevet 2. oktober 2024 Hvis du synes det, er det bare å drikke litt mindre. 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #7 Skrevet 2. oktober 2024 Alkoholavhengighet kommer ofte snikende. Tre flasker vin i uka er allerede veldig problematisk. Prøv å ta et halvt år uten alkohol. Anonymkode: 5d627...684 3 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #8 Skrevet 2. oktober 2024 Ser ikke problemet hvis du føler deg opplagt på jobb, ikke har problemer med søvn eller å komme deg opp på morgenen Anonymkode: 0e85a...46a 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #9 Skrevet 2. oktober 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg er en 40 år gammel kvinne, gift og to tenåringsbarn. Jeg lever et svært hektisk liv med en krevende lederstilling med stort personal- og resultatansvar. Dette medfører mye jobbing, og mye stress knyttet til jobb. Det siste året har jobb vært nesten det eneste jeg har tenkt på, fordi det stilles så enormt mye krav til meg. Jeg la raskt merke til at et glass vin eller to roet dette tankekjøret og gjorde at jeg kunne slappe av. Jeg er imidlertid bekymret for at jeg drikker for mye. Jeg drikker gjerne 2-3 flasker rødvin i løpet av uken. Det blir vin hver fredag og lørdag, og ofte på søndag mens jeg manner meg opp til ny arbeidsuke. Ofte tar jeg meg et glass på onsdagen også, når halve arbeidsuken er passert. Når vet man om man drikker for mye? Jeg kan helt fint gå uten alkohol for eksempel en uke og kjenner ingen fysisk avhengighet , men kjenner nok da litt på savnet... Anonymkode: 10248...2b5 Et problematisk forhold til alkohol, ts, er flytende. Noen kan drikke daglig i flere pr, uten at de føler på savn. Og så bare «glemme» å drikke alkohol når feks jobbendring, livsstil etc endrer seg. Andre kan drikke en dag i måneden, og fortsatt oppleve forholdet sitt til alkohol som et problem. Svaret på «drikker jeg for mye?» er ja dersom du går ut fra rådende anbefalinger knyttet til fysisk helse. Som er null enheter. Men vi mennesker rusler ikke og går på «optimalisert fysisk helse». Vi rusler og går på «nyte livet mens det varer». Og da kan en flaske eller to i uka være helt uproblematisk. Eller ei. Men dersom du, personlig, og i ditt eget selskap, synes ditt forhold til, forbruk av eller bruksområde for alkohol er blitt eller kan være på vei retning ugreit? Da tar du grep. Du drikker for å roe ned. Kunne du gjort det ved å ta en fjelltur, jogge deg en runde, ta et varmt bad, begynne med isbading, ringe en venninne eller oppsøke psykolog? Og du drikker for å roe ned fra noe. Betyr det at livsstilen du har valgt deg ikke faktisk er bærekraftig? At den har vart for lenge, du er for gammel, eller den rett og slett ikke er bærekraftig? Tenk på årsakene. På vanene. På hvorfor og når og «er dette et godt livsvalg?» Og ta grep. Anonymkode: 1d111...640 7 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #10 Skrevet 2. oktober 2024 Du drikker for å mestre hverdagen. Det er et problem. Anonymkode: 1dae2...fcb 9 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #11 Skrevet 2. oktober 2024 https://avogtil.no/drikkestatus/ Ja, du drikker nok for mye, men du kan ta denne testen og se. Anonymkode: 240a7...261 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #12 Skrevet 2. oktober 2024 Det høres ut som du har et problematisk forhold til alkohol og et forhøyet alkoholkonsum, men at du ennå er i en ganske tidlig fase, slik at det foreløpig ikke har utviklet seg et alvorlig alkoholproblem. Det er bra - det er mye lettere å ta tak i dette nå enn det vil bli hvis du lar det skli ut mer. Jeg har drukket slik som du gjør nå, av liknende årsaker, og jeg begynte å reflektere over det på samme måte som deg. Jeg bestemte meg da for å slutte, og det var først da jeg oppdaget at det ikke var helt lett å slutte, at jeg skjønte at alkoholforbruket mitt faktisk allerede hadde nådd et problematisk nivå. Den gode nyheten - selv om det er litt vanskelig i starten, er det ikke SÅÅ vanskelig i slutte med noe forhøyet alkoholkonsum av det omfang du beskriver. For meg var løsningen å definere at alkohol bare kan konsumeres i sosiale sammenhenger (dvs fester, middager med flere enn meg og nærmeste familie, øl med jobben osv.) Da begrenser det seg av seg selv til et par ganger i uka, og et par øl eller glass vin hver gang. Nå drikker jeg under 5 enheter i uka i snitt, noe jeg er helt komfortabel med. Jeg har fått bedre helse, mer overskudd og mindre stress. For ja, alkohol får oss til å føle at vi slapper av, men effekten er kortvarig og illusorisk. Allerede når rusen er på vei ut av blodet kommer stresset tilbake. I det lange løp gir alkoholen bare dårlig søvn, mindre overskudd og høyere stressnivå. Finn andre måter å regulere stresset ditt. Trening, yoga, pusteøvelser, turer, et varmt bad, lista er lang. Finn noe som du liker og som passer nå. Hvis du klarer å slutte å drikke så mye nå, trenger du ikke å kutte ut alkohol fra livet ditt. Hvis du lar det skli ut, kan du få et alvorlig problem og evt bli nødt til å slutte å drikke helt. Anonymkode: 53591...2ca 1 5
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #13 Skrevet 2. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er en 40 år gammel kvinne, gift og to tenåringsbarn. Jeg lever et svært hektisk liv med en krevende lederstilling med stort personal- og resultatansvar. Dette medfører mye jobbing, og mye stress knyttet til jobb. Det siste året har jobb vært nesten det eneste jeg har tenkt på, fordi det stilles så enormt mye krav til meg. Jeg la raskt merke til at et glass vin eller to roet dette tankekjøret og gjorde at jeg kunne slappe av. Jeg er imidlertid bekymret for at jeg drikker for mye. Jeg drikker gjerne 2-3 flasker rødvin i løpet av uken. Det blir vin hver fredag og lørdag, og ofte på søndag mens jeg manner meg opp til ny arbeidsuke. Ofte tar jeg meg et glass på onsdagen også, når halve arbeidsuken er passert. Når vet man om man drikker for mye? Jeg kan helt fint gå uten alkohol for eksempel en uke og kjenner ingen fysisk avhengighet , men kjenner nok da litt på savnet... Anonymkode: 10248...2b5 Du kan lett ende opp som alkoholiker om du ikke setter bremsene på. Alkohol er noe man ikke bør ha overhodet, i følge de nye kostholdsrådene. Kjører du bil i tillegg til dette alkoholkonsumet? Hvordan opplever barna dine deg, egentlig, med et slikt alkoholkonsum? Reagerer du nå i tillegg med sinne eller irritasjon på dette innlegget? Ja, da bekrefter du at du drikker for mye, og du vet det vel egentlig selv, før du opprettet denne tråden? Anonymkode: e5528...ea5 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #14 Skrevet 2. oktober 2024 Ville tatt ett par hvite måneder. Ellers så drikker du ikke mer enn mange jeg kjenner. Personlig drikker jeg også på fredag+noen ganger lørdag. Et glass eller to til middagen en gang i blant i tillegg. Men jeg drikker meg ikke snydens lenger, slik mange gjør som drikker like store mengder, men alt på en gang i stedet for litt her og litt der. Jeg drakk mye mer før, det fulgte med jobben min. Straks jeg byttet jobb til en som ikke innebar stadige sosiale sammenkomster, gikk alkoholforbruket mitt ned av seg selv. Alkoholiker er du ikke før drikkingen går utover livet ditt, både jobb og fritid. Anonymkode: acc0e...e88
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #15 Skrevet 2. oktober 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ville tatt ett par hvite måneder. Ellers så drikker du ikke mer enn mange jeg kjenner. Personlig drikker jeg også på fredag+noen ganger lørdag. Et glass eller to til middagen en gang i blant i tillegg. Men jeg drikker meg ikke snydens lenger, slik mange gjør som drikker like store mengder, men alt på en gang i stedet for litt her og litt der. Jeg drakk mye mer før, det fulgte med jobben min. Straks jeg byttet jobb til en som ikke innebar stadige sosiale sammenkomster, gikk alkoholforbruket mitt ned av seg selv. Alkoholiker er du ikke før drikkingen går utover livet ditt, både jobb og fritid. Anonymkode: acc0e...e88 Mange som har ts sitt drikkemønster, særlig i ferier, fordi gårsdagens maksimumsanbefalinger var høyere. Jeg hater å være bakfull og drikker derfor ikke mer enn at formen og promillen passer til bilkjøring dagen derpå. Anonymkode: 6801f...ee0
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #16 Skrevet 2. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): men kjenner nok da litt på savnet... Anonymkode: 10248...2b5 Det er nok til å tenke at du har et begynnende alkoholproblem. Om man kjenner savn eller uro uten å drikke, selvom det går 6 mnd, så blinker varsellampene.🚨 Anonymkode: db440...4d9 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #17 Skrevet 2. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du er alkoholiker allerde, sorry. Dette kan jeg alt som selv, 1-2 glass hver kveld...måtte ha det til slutt. Kutta alt helt ut, har det MYE bedre uten. Du må heller endre levestilen din, passer ikke lederjobben for deg som menneske må du avslutte det arbeidsforholdet. Er ikke verdt å offre helsen for jobben. Anonymkode: 7969d...3ae Så sant! Anonymkode: 3b79c...51b 1
kissmequick Skrevet 2. oktober 2024 #18 Skrevet 2. oktober 2024 For meg er det problematisk når man drikker for å løse et problem, slik du beskriver. Prøv noen måneder uten, med tur eller isbading eller te istedenfor.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #19 Skrevet 2. oktober 2024 Joda, jeg kjenner meg igjen. Samtidig; Jeg var i ferd med å bli utbrent og taklet det ved å drikke vin. Etter at jeg var blitt utbrent og ble bedre, så følte jeg ikke den trangen. Kanskje du faktisk er sliten og stresset og ikke har en måte å reagere på? Vin er ikke en god måten å takle det på, men kanskje ikke bare vinen er problemet her hvis du søker en måte for å få mot til å møte uka på? Det er en selvmedisinering, og vinen kan virke som den er problematisk- men jeg bare kjenner igjen noe av det stresset du snakker om- og det ER virkelig problematisk. Anonymkode: bdbf7...01f 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2024 #20 Skrevet 3. oktober 2024 Det er utrolig mange alkoholikere der ute, som ikke forstår det selv. Som lever et vanlig fungerende liv, blitt vandt med å føle seg litt groggy dagen etterpå. Booster seg på koffeinen på morgenen...for å kvikne til. Når kvelden kommer/etter jobb medisinerer de seg med etpar glass vin eller annen alkohol. Å komme inn i en slik ond sirkel er veldig lett. Jeg selv tenker at flertallet i Norge over 18år har et usunt forhold til alkohol, vi læres opp til at alkohol er gøy. Det er gøy å bli drita, alkoholen skal alltid være med om noe skal skje. Firmaer inviterer til fylla, til og med på fjellturer skal den være med. Er så glad jeg kom meg ut av alkoholen, på alle områder. Stoppet vin-drikkinga som var ukentlig, hver helg....skulle jo "kose" seg! Så dum var jeg, lurte meg selv trill rundt. Nå etter 4år uten alkohol har jeg det beste livet noensinne, juster kostholdet også. Startet med styrketrening....nytt liv. ❤️ Alkoholen har for stor plass i samfunnet. Anonymkode: 7969d...3ae 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå