Gå til innhold

Vi har "bare" et barn. Hvorfor er det feil??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så utrolig lei omgangskrets og svigerforeldre poengtere at vi kun har et barn. Kommentarer som "hun trenger mange venner fordi hun ikke har søsken". "Hun er nok sånn fordi hun ikke har søsken"  "hun hadde blitt en fantastisk storesøster".  Dette er kommentarer fra svigers, og det sårer meg. De mener ikke noe vondt med det, men det er stadig en slik stakkarslig tone ovenfor vårt barn fordi hun ikke har søsken. Hun er veldig sosial og aktiv, så derfor konkluderer de med at hun er sånn fordi hun er enebarn? Av andre familiemedlemmer eller venner er det også stadig en slik medfølende måte å være på, akkurat som at det er synd på henne/oss. Og jeg tror ikke de mener å være det, men det oppleves som at vi må forsvare det hele tiden. Vi har tatt et bevist valg med å få et barn, og skulle ønske det ble godtatt og sett på som normalt uansett grunn. Det kan være mange grunner til at folk ikke ønsket flere barn og det trenger ikke være en spesiell grunn en gang. Jeg er så lei av å føle meg som en dårlig forelder fordi at vi ikke valgte å hi henne søsken. Det spiser meg opp innvendig og ødelegger mye av gleden med å være forelder. Noen som føler det på samme måte? Jenta vår er 7 år, og er ei glad, lykkelig, sosial og aktiv jente uten noen tendenser til å være bortskjemt eller lide noen nød av å ikke ha søsken. 

Anonymkode: a3293...83b

  • Liker 2
  • Hjerte 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 Helt enig med meg. Mitt enebarn er 11, glad og sosial, og vi har kapasitet til å følge opp ordentlig

Anonymkode: ba831...f29

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare et barn, veldig glad for at jeg fikk et overhode. Uansett, hun er en aktiv og glad unge. Hun har mange venner og vi har mulighet til å følge ordentlig opp. Selv har jeg to søsken og er eldst, følte meg ofte glemt og til overs eller i veien som barn. 

Anonymkode: ca2f5...505

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ett barn høres fantastisk ut! Ikke hør på de som sier noe annet.

 

Anonymkode: 8d1e3...dfd

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det for alle.

Ingen barn, har du tenkt på alderdommen. 

To av samme kjønn, skal dere prøve å få det til på tredje? 

Oi, tre, var det planlagt. 

Ingen vits i å være så nærtagende. Folk er ikke så opptatt av deg. De slenger bare ut kommentarer, uansett, og har glemt det sekundet etter. 

Anonymkode: 9c6e8...4f7

  • Liker 19
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De henger igjen i gamle tanker! Be de om å passe sine egne saker og ikke komme med kommentarer om ting de ikke vet noe om!  
Forbanna idioter! 

Anonymkode: 1bf9a...93c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, hun får jo en ensom og tung jobb når hun skal ta seg av sine gamle foreldre uten å ha noen til å avlaste seg. 
Søsken har faktisk en stor verdi. 
Noen å dele sorger og glede med 

Anonymkode: ec881...2c5

  • Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har foreløpig bare en også. Jeg syns det er trist å tenke på all leken, sosialiseringen og søskenrelasjonene han muligens går glipp av. I verste fall blir han alene når vi dør, uten egen familie, nieser, nevøer og andre rundt seg. (Dette er worst case, så klart)

Jeg jobber med mange menn. De som er single og uten foreldre har kun søsken å feire høytider med. 

Anonymkode: ac9c8...dc8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe ego å bare få ett barn, vitner om manglende kapasitet og overskudd

Anonymkode: 0b3a6...54e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noe ego å bare få ett barn, vitner om manglende kapasitet og overskudd

Anonymkode: 0b3a6...54e

Det mest egoistiske mann gjør er å få barn overhodet. Det er mindre egoistisk å få barn å være reflektert nok til å se at man ikke greier å følge opp flere av ulike grunner enn å bare ansvarsløst få flere. 

Anonymkode: 0bb61...412

  • Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det mest egoistiske mann gjør er å få barn overhodet. Det er mindre egoistisk å få barn å være reflektert nok til å se at man ikke greier å følge opp flere av ulike grunner enn å bare ansvarsløst få flere. 

Anonymkode: 0bb61...412

Normalt oppegående foreldre bør fint klare to barn. Trist for barnet å ikke ha søsken, det er ego

Anonymkode: 0b3a6...54e

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det mest egoistiske mann gjør er å få barn overhodet. Det er mindre egoistisk å få barn å være reflektert nok til å se at man ikke greier å følge opp flere av ulike grunner enn å bare ansvarsløst få flere. 

Anonymkode: 0bb61...412

Du bør forresten lære deg å/og

Anonymkode: 0b3a6...54e

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Noe ego å bare få ett barn, vitner om manglende kapasitet og overskudd

Anonymkode: 0b3a6...54e

Så det er bedre å få flere barn enn man har kapasitet til, og syte om hvor slitsomt det er, både på KG og på jobben? Og klage over at man ikke får avlastning hos besteforeldre, for det er jo så slitsomt med alle disse barna. 
 

Da er det jo bra at noen har selvinnsikt, og får det ene barnet de har kapasitet til.

Anonymkode: bb74f...814

  • Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Normalt oppegående foreldre bør fint klare to barn. Trist for barnet å ikke ha søsken, det er ego

Anonymkode: 0b3a6...54e

Det er utrolig mange som klager over at de er trøtte og slitne av å ha fulltidsjobb og to barn, så i følge deg finnes det ganske mange lite oppegående foreldre, altså.

Anonymkode: bb74f...814

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jaja, hun får jo en ensom og tung jobb når hun skal ta seg av sine gamle foreldre uten å ha noen til å avlaste seg. 
Søsken har faktisk en stor verdi. 
Noen å dele sorger og glede med 

Anonymkode: ec881...2c5

🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Satansopp skrev (1 minutt siden):

🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️

Vondt i hodet ? 

Anonymkode: ec881...2c5

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vondt i hodet ? 

Anonymkode: ec881...2c5

Ja, fikk akutt migrene og elveblest av å lese den tåpelige kommentaren.

  • Liker 4
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så det er bedre å få flere barn enn man har kapasitet til, og syte om hvor slitsomt det er, både på KG og på jobben? Og klage over at man ikke får avlastning hos besteforeldre, for det er jo så slitsomt med alle disse barna. 
 

Da er det jo bra at noen har selvinnsikt, og får det ene barnet de har kapasitet til.

Anonymkode: bb74f...814

Nettopp! Ett barn er topp, særlig når barnet blir stort. Stille og rolig og man har nok av tid til både barnet og seg selv ☁️☁️☁️ 

Ærlig talt, man kan ikke få seks barn og slite mye mer enn man klarer, bare fordi noen sa "tenk på alderdommen." Man skal leve et godt liv i mange år før det! Og dessuten så er eldrehjem fullt av folk med flere barn, som sitter alene uansett. 

Full forståelse for at det blir stadig flere frivillig barnfrie også. Alle barn fortjener å være ønsket og foreldrerollen er definitivt ikke for alle!

Anonymkode: e3bf5...39d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er evig takknemlig for at jeg bare fikk ett barn, jeg. Han har vokst til en svært sympatisk ung mann, med mange venner og gode ferdigheter. Vi har hatt tid til å følge han opp, hatt overskudd til leksehjelp, fritidsaktiviteter osv. Foreløbig kun positivt. Det negative er selvsagt at han blir alene når vi blir gamle og dør. Men fram til den tid håper jeg han har fått seg familie selv, og har noen han kan mentalt støtte seg på. Mannen min, med flerfoldige søsken, endte opp med å være alene om ansvaret for sine eldre foreldre, fordi søsknene bodde langt unna og ikke kunne være der for dem. Så, det er ingen garanti for at søsken vil være til hjelp heller.

Anonymkode: 5f8f4...a44

  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...