Gå til innhold

Er det greit å være kulturrasist i Norge? Lurer på om jeg er det

Majer

Anbefalte innlegg

Med kulturrasist så menes det at minoriteter skal tilpasse seg den kulturen som råder i et land og ikke motsatt. Man kan eks forvente at alle i en skoleklasse går i kirken ved påsketider, men man kan ikke forvente at alle i klassen skal gå like ofte i moskeen. Det samme gjelder på andre områder.

Som nordmann hadde jeg tilpasset meg andre sin kultur om jeg flyttet til utlandet fremfor å forvente det motsatte. Selv om jeg antar jeg er kulturrasist er jeg ikke for å ha mye strengere innvandring osv

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hadde du ikke nødvendigvis klart fullt ut. 

Jeg er veldig glad for at jeg mine reiser rundt i verden har blitt akseptert som annerledes enn normalen i land jeg har bodd i, fordi jeg er norsk, og har norsk hode og tilpasning, uansett hvor mye jeg har prøvd å tilpasse meg. Jeg blir for eksempel ufattelig sliten i kulturer hvor de ikke er vant til alenetid, og tenker mer at jo flere dess bedre, bare koselig å ha 20 mennesker i en liten leilighet 24/7 i ukevis, og dem det ikke er seng til ligger rundt på tepper på gulvet. Jeg er da den "rare", som blir utrolig sliten av slikt, og som derfor trenger å trekke meg bort og finne et sted å være alene innimellom, men dette er blitt møtt med respekt og forståelse. "Hun er norsk, og nordmenn er ikke vant med det vi er vant med og trives med." blir det forklart dem som lurer på om jeg er misfornøyd siden jeg trekker meg bort litt, og så er det blitt akseptert. 

Det er mye av verdens kulturer vi nordmenn ikke er veldig godt tilpasset også, og jeg er så inderlig glad for å da ha blitt møtt med nysgjerrighet, omtanke og forståelse istedenfor å bli fordømt for å ikke klare å tilpasse meg til å bli nøyaktig som dem i den kulturen jeg har vært i. Det er også elementer ved andre kulturer vi nordmenn kanskje bør være glad for at noen introduserer oss for. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med deg, tenk om Japan hadde endret seg til sine innvandrere, der kan du vel gå fra sykkelen din uten at den blir tatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (På 2.10.2024 den 17.22):

Med kulturrasist så menes det at minoriteter skal tilpasse seg den kulturen som råder i et land og ikke motsatt. Man kan eks forvente at alle i en skoleklasse går i kirken ved påsketider, men man kan ikke forvente at alle i klassen skal gå like ofte i moskeen. Det samme gjelder på andre områder.

Som nordmann hadde jeg tilpasset meg andre sin kultur om jeg flyttet til utlandet fremfor å forvente det motsatte. Selv om jeg antar jeg er kulturrasist er jeg ikke for å ha mye strengere innvandring osv

Jeg er i utgangspunktet enig med deg, man må kunne forvente at mennesker som bosetter seg i et land tilpasser seg kulturen der man bor. 

Men akkurat kirke/moské-eksempelet ditt er jeg ikke med på. Ja, det er greit at skolen arrangerer tur i kirka i forbindelse med høytider, men jeg synes ikke at alle må delta. Vi har religionsfrihet i Norge, ergo er det ingen som bør "tvinges" til å gå i kirken (eller i moskeen, eller i synagogen). 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (16 minutter siden):

Jeg er i utgangspunktet enig med deg, man må kunne forvente at mennesker som bosetter seg i et land tilpasser seg kulturen der man bor. 

Men akkurat kirke/moské-eksempelet ditt er jeg ikke med på. Ja, det er greit at skolen arrangerer tur i kirka i forbindelse med høytider, men jeg synes ikke at alle må delta. Vi har religionsfrihet i Norge, ergo er det ingen som bør "tvinges" til å gå i kirken (eller i moskeen, eller i synagogen). 

På barnas skole var det eget opplegg for barna som ikke skulle være med i kirka. Et morsomt fakta var at samtlige barn med muslimske foreldre ble med i kirka, og samme med innvandrere generelt. De som ble igjen på skolen var barn av norske ateister, samt en der foreldrene var katolske. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (3 timer siden):

På barnas skole var det eget opplegg for barna som ikke skulle være med i kirka. Et morsomt fakta var at samtlige barn med muslimske foreldre ble med i kirka, og samme med innvandrere generelt. De som ble igjen på skolen var barn av norske ateister, samt en der foreldrene var katolske. 

Det er da vært kjent lenge at det kun er (rasistiske) nordmenn som mener at det er muslimene som liksom skal lage bråk av den turen i kirka. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for innlegg postet av utestengt bruker. Akkurat denne modereringen gjelder kun sletting av nevnte innlegg, og øvrige regelbrudd kan derfor ha blitt stående. Om det er tilfellet oppfordres det til å rapportere dem, slik at de kan få en separat vurdering.

Rhodiola, adm.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minoriteter kan gjerne bevare og feire sin kultur så lenge det ikke går på bekostning av majoritetskulturen, det er vel bare rett og rimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hører det ordet tenker jeg først og fremst på folk som mener at sin kultur er bedre enn andre kulturer. Dem er det ekstremt mange av. Det er nesten normen, vil jeg påstå.

Jeg synes det er ganske flaut å ytre noe sånt. Det er ingenting spesielt med Norge og nordmenn.

Og det er mange rasister som gjemmer seg bak "kulturisme". Jeg tenker som oftest at det er dette som er grunnen når folk begynner å snakke ned andre kulturer. I bunn og grunn er det rasisme, bare litt mer stuerent. Men det er kanskje bare mine egne fordommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (På 4.10.2024 den 16.34):

Et morsomt fakta var at samtlige barn med muslimske foreldre ble med i kirka, og samme med innvandrere generelt.

Nå er det jo knapt noenting som demotivere så sterkt mot å bli kristen som gudstjeneste i "statskirken" organisert av skolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (På 2.10.2024 den 17.22):

Du møter deg selv i døren i allerede første setning, der du skriver "kulturen som råder i et land". Vil du svare litt på hvilken kultur du mener råder i Norge akkurat nå? Den norrøne? Den europeiske? Eller, se rundt deg, den amerikanske?

Og så tenker jeg, som rent etnisk norsk: hva er egentlig så fantastisk med den norske kulturen? Å sitte for seg selv på bussen? Å trenge alkohol for å ligge med alt og alle? Og være sykeste i hele verden? Nei, vet du hva, jeg ønsker alle kulturene velkommen til Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ashley jackson skrev (På 12.10.2024 den 6.47):

Du møter deg selv i døren i allerede første setning, der du skriver "kulturen som råder i et land". Vil du svare litt på hvilken kultur du mener råder i Norge akkurat nå? Den norrøne? Den europeiske? Eller, se rundt deg, den amerikanske?

Og så tenker jeg, som rent etnisk norsk: hva er egentlig så fantastisk med den norske kulturen? Å sitte for seg selv på bussen? Å trenge alkohol for å ligge med alt og alle? Og være sykeste i hele verden? Nei, vet du hva, jeg ønsker alle kulturene velkommen til Norge.

Kultur er en samlebetegnelse for alle ideene som får hjulene til å gå rundt i et samfunn. Deriblant samfunnets normer, lover og regler. Så lenge Norge fungerer som en selvstendig statsdannelse, blir det nærliggende å omtale kulturen i Norge som den norske kulturen. Som alle kulturer, står den norske nærmere visse kulturer enn andre. Til den norske kulturens fordel kan man sammenlignet med andre lands kulturer hevde at norsk kultur har relativt lite rusk i maskineriet. I likhet med statsdannelsene som omgir oss, går hjulene i det norske samfunnet i større grad på skinner enn de fleste andre samfunn gjør.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ashley jackson skrev (På 12.10.2024 den 6.47):

Det handler ikke bare om hva som er fantastisk med den norske kulturen, men også hva som er unikt. I Europa skiller eks land som Hellas, Italia og Frankrike seg ut fra andre land. Det betyr ikke at alt er bra i disse landene- eksempelvis Italia er på europatoppen i partnervold, men det er fint at vi unngår å amerikanisere alt. Så unikt kan altså være fint.

Det neste punktet er å se på hva som faktisk er fantastisk med Norge. Tillit, sosial mobilitet osv er ting det er viktig å ta vare på

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok litt kulturalist. Jeg synes ikke det er noe problem at innvandrere har annen hudfarge. Så jeg er ikke raseopphengt/rasist. Jeg er ganske nærme fargeblind, behandler alle likt.

Men jeg synes det kan være et problem at noen innvandrere drar med seg kultur som ikke er kompatibel med norsk kultur og norske verdier. Likestilling, kvinners frihet. Menn som ikke vil jobbe, men overlate alt til kvinner. Alt av menns kontroll på kvinner, fra sosial kontroll til kjønnslemlestelse. Det er mange fremmede kulturer som glir godt inn i det norske samfunnet, men ikke alle.

Dette tankesettet og bevisstheten gjør at jeg tenker om meg selv som en kulturalist. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (9 timer siden):

Det handler ikke bare om hva som er fantastisk med den norske kulturen, men også hva som er unikt. I Europa skiller eks land som Hellas, Italia og Frankrike seg ut fra andre land. Det betyr ikke at alt er bra i disse landene- eksempelvis Italia er på europatoppen i partnervold, men det er fint at vi unngår å amerikanisere alt. Så unikt kan altså være fint.

Det neste punktet er å se på hva som faktisk er fantastisk med Norge. Tillit, sosial mobilitet osv er ting det er viktig å ta vare på

Haha hvilken tillit? Må være politiker for å ytre sånt tøv... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...