AnonymBruker Skrevet 2. oktober #1 Del Skrevet 2. oktober Har hørt i det siste at studenter som har studert data.tek i 3 eller 5 år sliter seg med å få en jobb fordi det er så mange som har studert dette at det er altfor mye konkurranse. Er dette sant? Kunne gjerne tenkt meg å studere dette men dersom det er vanskelig å få jobb vil jeg ikke... Anonymkode: f7466...703 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #2 Del Skrevet 2. oktober Nope. I grunn veldig enkelt få jobb, selv om de lhs utdannede her på kg er uenige. Problemet er at du må ha et nettverk. Gjerne allerede før du starter utdanningen. Nettverk er det viktigste du kan ha innen teknologistudier. Og prøv lære deg litt obskure emmner innen teknologi, og så mye relevant deltidsarbeid du klarer få deg(hjelper på nettverksbyggingen) Anonymkode: c7753...56b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #3 Del Skrevet 2. oktober Jeg ble ferdigutdannet med master i fjor og sliter med å finne fast jobb. Blir innkalt til intervju, men det er alltid noen med mer erfaring som får jobben. Enn så lenge jobber jeg i et engasjement. Anonymkode: 10f51...251 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #4 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Har hørt i det siste at studenter som har studert data.tek i 3 eller 5 år sliter seg med å få en jobb fordi det er så mange som har studert dette at det er altfor mye konkurranse. Er dette sant? Kunne gjerne tenkt meg å studere dette men dersom det er vanskelig å få jobb vil jeg ikke... Anonymkode: f7466...703 Nei, det er ikke for mange som har studert det. Vi er egentlig alt for få. Markedet har alltid vært brennhett, men i 2023 etter korona så kom vi inn i en vanskelig periode som er så og si en finanskrise. På grunn av den heftige rentehevingen så stoppet så og si alle opp masse prosjekter, satt det på pause for å spare penger. Det er fortsatt et bra marked for seniorer, men mange vil ikke lenger ha junior og nyutdannede. Jeg er selv senior utvikler og får lett ny jobb enda. Men har fått med meg og merket litt på markedet. Markedet er i bedringens vei og det har blitt bedre enn i 2023. Men det vil nok gå litt inn i 2024 før markedet blir som før. Anonymkode: 909d4...411 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #5 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Nei, det er ikke for mange som har studert det. Vi er egentlig alt for få. Markedet har alltid vært brennhett, men i 2023 etter korona så kom vi inn i en vanskelig periode som er så og si en finanskrise. På grunn av den heftige rentehevingen så stoppet så og si alle opp masse prosjekter, satt det på pause for å spare penger. Det er fortsatt et bra marked for seniorer, men mange vil ikke lenger ha junior og nyutdannede. Jeg er selv senior utvikler og får lett ny jobb enda. Men har fått med meg og merket litt på markedet. Markedet er i bedringens vei og det har blitt bedre enn i 2023. Men det vil nok gå litt inn i 2024 før markedet blir som før. Anonymkode: 909d4...411 så hvordan skal nyutdannede få sin fot i arbeidsmarkedet dersom de bare vil ha erfarne folk? Anonymkode: f7466...703 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #6 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Har hørt i det siste at studenter som har studert data.tek i 3 eller 5 år sliter seg med å få en jobb fordi det er så mange som har studert dette at det er altfor mye konkurranse. Er dette sant? Kunne gjerne tenkt meg å studere dette men dersom det er vanskelig å få jobb vil jeg ikke... Anonymkode: f7466...703 Ja og nei. Det er definitivt mange flere i dag som studerer informatikk/datateknologi enn før(typ 15 år siden). I 2010 var det vel kun siving datatek ved NTNU som hadde poenggrense(på grunn av at det var/er populært), og data/informatikk var ofte et studie for spesielt interesserte - tenk "datanerd". I dag må du ha 50+ poeng for å studere informatikk hos de store universitetene, siden det har blitt populært/mainstream - føler informatikk har blitt det nye økonomistudiet. Samtidig har det blitt bråstopp for ansettelse av juniorer(dvs de som ikke har relevant arbeidserfaring) siden renta gikk opp. Markedet er fortsatt bra for seniorer, og det vil nok ta seg opp for juniorer også om litt. Når det skjer vet vi ikke, men når renta går ned blir det billigere å låne penger igjen, noe som vil øke investeringer = behov for flere teknologer. Jeg vil tro at ved 2026 begynner ting å bli bedre igjen. Om du vil studere informatikk/datateknologi så ikke vær veldig bekymret. Du vil ikke være ferdig før om 3+ år uansett, og da vil markedet mest sannsynlig være mye bedre enn nå. Anonymkode: 6b259...6a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #7 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): så hvordan skal nyutdannede få sin fot i arbeidsmarkedet dersom de bare vil ha erfarne folk? Anonymkode: f7466...703 Det er problemet. For de aller fleste med bachelorgrad så har de søkt seg inn på master, siden man ikke får jobb. Bare se på UiO sine master poenggrenser i år vs tidligere år f eks. Det gikk fra at alle med C-snitt(2.5, altså som er masterkravet) kom inn til at man må ha 4.0+ på enkelte linjer. Anonymkode: 6b259...6a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #8 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (5 minutter siden): så hvordan skal nyutdannede få sin fot i arbeidsmarkedet dersom de bare vil ha erfarne folk? Anonymkode: f7466...703 De må jobbe med hobbyprosjekter på siden, holde ut, bedre seg selv og ikke gi opp før de bedre tidene kommer. Jeg tror det er endel som kommer til å falle fra nå. Det ble mer og mer bootcamps som lovet jobb allt for lett med 3 måneders kurs som har gått konkurs og gitt opp markedet nå. De er det ikke plass til lenger og kom når pengene satt allt for lett under korona. Anonymkode: 909d4...411 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 2. oktober #9 Del Skrevet 2. oktober Tidene bedrer seg, men det er halve kull som står uten jobb. Det tar tid å få inn dem i tillegg til alle nyutdannede Hobbyprosjekter, nettverk og sertifiseringer er veien inn. Ville prioritert det over karakterer jo mindre man går på de "hardere" linjene på UIO eller NTNU 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå