Gå til innhold

Psoriasis i hodebunn, hvilke symptomer gir det dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 95% sikker på at jeg har psoriasis, har hatt det før, kjenner store tørre flak i hodebunnen som jeg kan pelle av. Ekstremt med flass.

Men håret mitt er mye tørrere og, kan det være  psoriasis? Hvilke symptomer har dere?

Anonymkode: 234d9...037

Skrevet

Kløe og flas

Anonymkode: d4420...031

Skrevet

Kløe og flass, men også at det kommer i flekker og klumper. Kan av og til skrape av seige masser på ett bestemt område i hodebunnen. Man kjenner liksom på noen flekker at her har det virkelig eksplodert, uten at det gjelder hele hodebunnen. 

Anonymkode: 1ed71...e06

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kløe og flas

Føles håret ditt tørrere enn vanlig?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kløe og flass, men også at det kommer i flekker og klumper. Kan av og til skrape av seige masser på ett bestemt område i hodebunnen. Man kjenner liksom på noen flekker at her har det virkelig eksplodert, uten at det gjelder hele hodebunnen. 

Anonymkode: 1ed71...e06

Såpass ja. Men ingen tørrhet? Mitt er så sinnsykt tørt/frizzy og.

Skrevet

Har du hatt det en gang har du det. Det er ikke noe du blir kvitt for alltid. Du kan synptombehandle, men du blir ikkf kvitt det. 

Skrevet

Flekker/områder som klør og flasser. Danner seg tykke skorper (samme som psoriasis-skorper på albuer). Seige, harde og tørre på én gang, litt vanskelig å forklare. Blir ofte betent under skorpene fordi jeg klør, og da kommer det naturligvis puss også. Er mest plaget med hodebunnen i bakhodet, og der blir det ofte sånne "kjøttkaker".

Mister også en del hår på grunn av skorpene. Håret følger med når skorpene løsner.

Anonymkode: 996c7...008

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Flekker/områder som klør og flasser. Danner seg tykke skorper (samme som psoriasis-skorper på albuer). Seige, harde og tørre på én gang, litt vanskelig å forklare. Blir ofte betent under skorpene fordi jeg klør, og da kommer det naturligvis puss også. Er mest plaget med hodebunnen i bakhodet, og der blir det ofte sånne "kjøttkaker".

Mister også en del hår på grunn av skorpene. Håret følger med når skorpene løsner.

Takk! Er det sånn når du grer over håret, så kommer det masse flass ut? Sånn er det hos meg. Så fort jeg børster håret, så kommer det masse ut.

Skrevet

Psoriasis har intens kløe og tykke skjell. Jeg synes ikke det stemmer med hva du beskriver. Jeg ville først prøvd en sjampo mot flass, f.eks. Dercos (brukes i 6 uker). Hvis det ikke fungerer ville jeg prøvd Fungoral. Hvis ingen av disse fungerer så ville jeg begynt å tenke psoriasis.

Anonymkode: 9cab7...9f7

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Føles håret ditt tørrere enn vanlig?

Nop mer fett 

Skrevet

Psoriasis har intens kløe og tykke skjell. Jeg synes ikke det stemmer med hva du beskriver. Jeg ville først prøvd en sjampo mot flass, f.eks. Dercos (brukes i 6 uker). Hvis det ikke fungerer ville jeg prøvd Fungoral. Hvis ingen av disse fungerer så ville jeg begynt å tenke psoriasis.

Anonymkode: 9cab7...9f7

På hvilken måte? Det er både skjell, og flassing hos meg. Og noe kløe.

Skrevet

Kløe,blemmer,hårtap.

Anonymkode: cb396...67c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk! Er det sånn når du grer over håret, så kommer det masse flass ut? Sånn er det hos meg. Så fort jeg børster håret, så kommer det masse ut.

Ikke før utbruddet er over og skorpene løsner. Og da kommer det ikke vanlig flass, men skrope-biter.

Opplever heller ikke at jeg blir mer tørr og frizzy, heller motsatt. Håret blir synlig fett på dag 2-3 etter hårvask, mens jeg vanligvis vasker håret på dag 7.

Skrevet

Høres ut som du har samme problemet jeg hadde med flass og kløe i hodebunn. Jeg vegret meg nesten for å børste håret, da jeg følte at jeg børstet løs/frem enda mer flass. Er helt fin nå. Kjøpte en shampoo på apoteket, Fungoral, og fulgte anvisningen på denne. Skum opp sjampoen mellom henda før du har i hodebunn. Og så alltid, ALLLTID, føn håret etter dusj, aldri la det lufttørke. Lufttørking er sikkert bra for lengdene, men ikke for hodebunn som over lengre tid er fuktig, blir fort sopp i hodebunn, som kan minne mye om psoriasis. 

Anonymkode: ddf4f...65e

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Høres ut som du har samme problemet jeg hadde med flass og kløe i hodebunn. Jeg vegret meg nesten for å børste håret, da jeg følte at jeg børstet løs/frem enda mer flass. Er helt fin nå. Kjøpte en shampoo på apoteket, Fungoral, og fulgte anvisningen på denne. Skum opp sjampoen mellom henda før du har i hodebunn. Og så alltid, ALLLTID, føn håret etter dusj, aldri la det lufttørke. Lufttørking er sikkert bra for lengdene, men ikke for hodebunn som over lengre tid er fuktig, blir fort sopp i hodebunn, som kan minne mye om psoriasis. 

Takk for tips! Men da høres det ut som du hadde psioaris? Siden fungoral hjalp?

Skrevet

Takk for tips! Men da høres det ut som du hadde psioaris? Siden fungoral hjalp?

Nei, symptomene mine lignet mer på serboereisk eksem i hodebunn synes jeg når leser om det og ser på bilder på Google. Serboerisk eksem kommer av en sopp, og Fungoral sjampo er soppdrepende. Hva enn det var, så er det uansett helt borte nå etter Fungoral og føning av hår etter dusj. Absolutt null flass eller tørr og sår hodebunn. Verdt et forsøk. 

Skrevet

Jeg hadde null effekt av fungoral, kortison osv. Det eneste som fungerer på meg er ikke medisinsk engang, men Vichy Dercos flassjampo til tørr hodebunn. Den er forresten med 30% avslag hos apotek1 nå.

Anonymkode: 9f202...866

Skrevet (endret)

Jeg har litt psoriasis i hodebunn, mest nærmest panne og ører. Jeg tok som regel Fungoral kur om høsten, den tok det verste selv om det ikke var sopp og ellers var jeg veldig forsiktig med sjampoo med tanke på parfyme og ymse. Ellers hadde jeg god nytte av hodebunn skrubb. 
Jeg fikk også Dermovat liniment til å påføre om kvelden som funket veldig bra. 

Har fremdeles psoriasis, men går på MTX så plagene i hodebunnen er ikke så intense lengre

(Det er også helt normalt at håret blir fortere fett når hodebunnen er tørr og sår, da oljeproduksjonen øker pågrunn av tørrheten)

Endret av Thjelp
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg hadde null effekt av fungoral, kortison osv. Det eneste som fungerer på meg er ikke medisinsk engang, men Vichy Dercos flassjampo til tørr hodebunn. Den er forresten med 30% avslag hos apotek1 nå.

Anonymkode: 9f202...866

Den har jeg faktisk her hjemme! Men hadde du psioaris da? Den er vel kanskje for tørr hodebunn og? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...