AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #1 Skrevet 2. oktober 2024 Jenta på 15 valgte selv ut en vinterjakke på nettet hun ville ha. Hun henter den på posten, river av merkelappene og kaster embalasjen hos posten. Når hun kommer hjem med jakken på seg sier jeg som sant var at den satt som støpt på henne. Nå i dag sier hun at hun ikke likte jakken alikevel, jeg blir forbannet å spør hvorfor i huleste river du av lappene å kaster embalasjen slik at vi ikke for returnert den? Da sa hun bare at hun tenkte ikke over det, å at vi kunne kjøpe en ny. Jeg kaldte henne utakknemlig og tankeløs. Hun har tidligere gjort det samme med en bukse hun ville ha som hun fikk, å for å få den slik hun ville hjalp moren min med å legge den opp slik at den skulle sitte perfekt akkuratt slik hun ville ha den, men den buksen vil hun heller ikke bruke, å sa at hun kunne bare bruke den som hjemmebukse. Jeg svarte at man kjøper ikke nye klær for å daffe i hjemme, slikt bruker man gamle klær til. Jeg er alene med henne å har dårlig økonomi noe hun er fullt klar over, derfor jeg blir så sint og lei meg for at hun bare gir blaffen i å bruke klær hun selv har valgt ut å ville ha. Vet ikke hva jeg vil med dette innlegget, kanskje bare få en utblåsning.. Anonymkode: dcdd7...544 5 8 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 Populært innlegg #2 Skrevet 2. oktober 2024 Hun får gå med jakken hun ville ha. Hun må få konsekvenser av sine valg. Det er den raskeste måten å lære på. Anonymkode: 75f40...8f3 39 33
missLynch Skrevet 2. oktober 2024 #3 Skrevet 2. oktober 2024 (endret) Enig med deg, jeg hadde ikke bare blitt irritert, men blitt skikkelig sint. Dette er totalt unødvendig og sløsing med penger. Du må innprente i henne at man ALDRI må ta av metkelapper før man er helt 100% sikker på at man vil ha plagget. Hvis hun i tillegg vet at dere har dårlig økonomi så er dette nesten slemt gjort , hun er 15 år og bør skjønne såpass. Kan det være en ide å få henne til å selge jakka på Finn eller Tise? Så får du i hvertfall tilbake penger? Endret 2. oktober 2024 av missLynch 16 1 5
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #4 Skrevet 2. oktober 2024 Skjønner du er irritert, 15åringer kan være ganske så irriterende. Men da ble dette en fin lærepenge for henne da, ikke riv av lappene før du er sikker på at du vil ha jakka. Så får hun enten gå rundt i en jakke hun ikke liker likevel, eller fryse gjennom vinteren. Er det noen som har kommentert jakka negativt, kanskje? Anonymkode: 1fb51...20c 21
Carrot Skrevet 2. oktober 2024 #5 Skrevet 2. oktober 2024 hun får få seg jobb og kjøpe annen jakke selv eller bruke den hun så tankeløst tok i bruk da.. ser ikke problemet? 12
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #6 Skrevet 2. oktober 2024 Hun sa det bare var å kjøpe en ny? Er hun helt fjern når det kommer til penger? Hun får selge den på Tise, og kjøpe ny jakke for pengene hun får fra salget, ikke én krone ekstra. Alternativt får hun bare gå i den hun valgte ut. Har forsåvidt aldri sett eller hørt om noen som åpner en pakke på posten og hiver emballasjen der. Hvorfor gjør hun det? Anonymkode: 56037...7da 13 16
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #7 Skrevet 2. oktober 2024 Ingen har kommentert negativt om jakken fordi hun brukte den ikke på skolen i dag, hentet pakken sent i går. Jeg har tatt opp dette med merkelapper før at man river dem ikke av før man er sikker på om man vil ha plagget. Hun kjøpte et par topper engang som hun ombestemte seg over å ikke ville ha alikevel. Jeg minnet på henne at de må byttes innen fristen får å få pengene igjen, jada jada sier hun, sisste dag av fristen måtte jeg nærmest tvinge henne ned til sentrum for å få det gjort. Anonymkode: dcdd7...544 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #8 Skrevet 2. oktober 2024 Ikke ordne opp for henne. La henne løse problemet selv. Hun er ikke en drittunge. -hun kan ringe leverandør og høre om de lar henne bytte uten merkelapper. Det sier de mest sannsynlig nei til. -hun kan selge jakken, få lavere pris og kjøpe billigere jakke omhu får solgt. -hun kan bytte jakke med en venninne som vil ha den Osv..hun er stor nok til å finne en løsning selv. Anonymkode: 81575...cc8 19 6
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #9 Skrevet 2. oktober 2024 Hadde det hvert min unge hadde hun fått den jakken hun ville ha eller gått ut uten Jakke. Det er her hun kan begynne å lære om økonomi! Man sluser ikke med penger man ikke har. Og bruker det man har Anonymkode: 7d621...4c7 5
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #10 Skrevet 2. oktober 2024 Carrot skrev (5 minutter siden): hun får få seg jobb og kjøpe annen jakke selv eller bruke den hun så tankeløst tok i bruk da.. ser ikke problemet? Problemet er at jenta er utakknemlig og totalt mangler respekt for at moren har begrenset med økonomiske midler? Og at dét er SKIKKELIG frustrerende for en forelder som prøver så godt hun kan? Og ja, selvsagt må 15-åringen bruke jakken eller ordne seg en ny en sjæl uten hjelp fra mor. Anonymkode: b02dd...617 6 7
Liljerød Skrevet 2. oktober 2024 #11 Skrevet 2. oktober 2024 Har selv to døtre på samme alder, så jeg vet godt hvordan det der er. Jeg gjør det sånn at de selv får penger til klær som de disponerer selv. Hvis de er brukt opp, så er de brukt opp og da må de vente på neste måned. Akkurat som jeg må gjøre hvis jeg har brukt opp lønnen min. I tillegg betaler jeg for ytterklær og sko, ettersom de ikke får et så veldig høyt beløp til klær og jeg påregner ikke at de har råd til dyrere ting med de månedlige klespengene. Jeg tar de alltid med når jeg kjøper klær og får dem til å prøve klærne osv. sånn at de er helt sikre på at de faktisk liker jakka/skoene. Dersom de hadde gjort noe sånt som du beskriver ville jeg ikke ha kjøpt ny jakke, jeg ville ha sagt at de får de selv selge jakka og kjøpe ny jakke for de pengene de får inn. Eller de må bruke den jakka, til det er naturlig å kjøpe ny av andre grunner. Jeg mistenker at noen kanskje har sagt noe stygt om jakken, også vil hun ikke si noe til deg fordi det er "flaut" ... 3 3
Trolltunge Skrevet 2. oktober 2024 #12 Skrevet 2. oktober 2024 Hadde min datter gjort slikt hadde det ikke vært mitt problem. Hun hadde ikke fått ny jakke. Fikk gå med den hun hadde eller noe annet. 7 6
Carrot Skrevet 2. oktober 2024 #13 Skrevet 2. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Problemet er at jenta er utakknemlig og totalt mangler respekt for at moren har begrenset med økonomiske midler? Og at dét er SKIKKELIG frustrerende for en forelder som prøver så godt hun kan? Og ja, selvsagt må 15-åringen bruke jakken eller ordne seg en ny en sjæl uten hjelp fra mor. Anonymkode: b02dd...617 kun hvis moren lar jenta slippe unna med den slags er dette et reelt problem, om mor setter grenser lærer hun. Problemet jeg mente jeg ikke så handlet ikke om respektløshenten men om hva mor gjør nå, og i så måte er vel problemet er hvordan man møter denne jenta på henns oppførsel i så fall. 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #14 Skrevet 2. oktober 2024 Liljerød skrev (7 minutter siden): Har selv to døtre på samme alder, så jeg vet godt hvordan det der er. Jeg gjør det sånn at de selv får penger til klær som de disponerer selv. Hvis de er brukt opp, så er de brukt opp og da må de vente på neste måned. Akkurat som jeg må gjøre hvis jeg har brukt opp lønnen min. I tillegg betaler jeg for ytterklær og sko, ettersom de ikke får et så veldig høyt beløp til klær og jeg påregner ikke at de har råd til dyrere ting med de månedlige klespengene. Jeg tar de alltid med når jeg kjøper klær og får dem til å prøve klærne osv. sånn at de er helt sikre på at de faktisk liker jakka/skoene. Dersom de hadde gjort noe sånt som du beskriver ville jeg ikke ha kjøpt ny jakke, jeg ville ha sagt at de får de selv selge jakka og kjøpe ny jakke for de pengene de får inn. Eller de må bruke den jakka, til det er naturlig å kjøpe ny av andre grunner. Jeg mistenker at noen kanskje har sagt noe stygt om jakken, også vil hun ikke si noe til deg fordi det er "flaut" ... Hun har ikke brukt jakken på skolen i dag, så ingen har sett den, så kan ikke være at noen har kommentert den. Anonymkode: dcdd7...544
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #15 Skrevet 2. oktober 2024 Kan være hun ser mange andre kjøpe mye uten at det er noe problem å angre seg osv. Er jo en kultur for hensynsløs shopping blandt oss, og akkurat tenåringer er sikkert ikke målgruppen til å gi det et kritisk blikk heller. Anonymkode: dd5c8...56f 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #16 Skrevet 2. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ikke ordne opp for henne. La henne løse problemet selv. Hun er ikke en drittunge. -hun kan ringe leverandør og høre om de lar henne bytte uten merkelapper. Det sier de mest sannsynlig nei til. -hun kan selge jakken, få lavere pris og kjøpe billigere jakke omhu får solgt. -hun kan bytte jakke med en venninne som vil ha den Osv..hun er stor nok til å finne en løsning selv. Anonymkode: 81575...cc8 Dette er et god liste å forholde seg til. Ikke bli sur eller komme med utsagn om takknemmelighet og andre forsøk på gi dårlig samvittighet. Si at det var synd at hun forandret mening, men det er ikke mulighet for å kjøpe ny jakke. Dette er jakka hun valgte, men hun kan forsøke alternativene over om hun ønsker. Anonymkode: 9f5a7...a77 5
Dojakitty Skrevet 2. oktober 2024 #17 Skrevet 2. oktober 2024 Trolltunge skrev (23 minutter siden): Hadde min datter gjort slikt hadde det ikke vært mitt problem. Hun hadde ikke fått ny jakke. Fikk gå med den hun hadde eller noe annet. Jepp. 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #18 Skrevet 2. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun har ikke brukt jakken på skolen i dag, så ingen har sett den, så kan ikke være at noen har kommentert den. Anonymkode: dcdd7...544 Hvorfor måtte du kommentere at den satt støpt på henne da? Kunne hun ikke få være fornøyd med den? Anonymkode: 07bdb...16a 3 1
Liljerød Skrevet 2. oktober 2024 #19 Skrevet 2. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun har ikke brukt jakken på skolen i dag, så ingen har sett den, så kan ikke være at noen har kommentert den. Anonymkode: dcdd7...544 De kommuniserer via andre kanaler enn fysisk på skolen også. Snap feks. Men kan godt være ingen har kommentert den altså, det vet jo ikke jeg noe om. 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #20 Skrevet 2. oktober 2024 Opplevd det samme selv. Vi ga to alternativer. Selg og kjøp deg en ny Gå med jakken Guttungen fikk solgt og kjøpte seg en ny. Anonymkode: 0e8f7...f11 6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå