Gå til innhold

Barnehagelærere og ny jobb. Takler ikke yrket mer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til dere som er barnehagelærere eller jobber I barnehage og som har byttet yrke. Hva jobber dere som nå og hvorfor valgte dere noe annet? 

Jeg ble utdannet barnehagelærer og var i alle tre årene veldig motivert for yrket. Elsket de pedagogiske fagene og praksis. Ble ferdig utdannet som 24 åring og etter tre år med lite bemmaning, skyhøye krav til pedagogisk opplegg med svært få ansatte for å gjennomføre og konstant skifte av nye vikarer (Snakker da ofte om 19 åringer i tillegg)  kjenner nå at jeg er så fysiske og psykisk sliten at jeg ikke lengre klarer å være sosial på fritiden. Jeg ønsker ikke ta opp mer studielån da bacheloren pluss folkehøgskole allerede har gitt et stort lån så om jeg skulle tatt en ny grad måtte dette vært deltids imens jeg jobbet.  Jeg vil høre fra andre som har byttet fra barnehage og om hvordan hverdagen deres er nå

Anonymkode: fd571...614

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er utbrent selv. Men velger en gratis og langsiktig plan. Jeg jobber 100% nå sommerhalvåret. Om 6 uker er sykemeldingsperioden min nullstilt og jeg «kan» sykemeldes så fort jeg møter veggen (igjen). 
imens tar jeg videreutdanning, tok veiledning for barnehagelærere i fjor (30 stp) med stipend fra udir. I år tar jeg 30 stp spes ped med stipend fra udir. Har etterhvert et solid grunnlag for å jobbe andre plasser i systemet/kommunen. 

det er planen min. Bli kvalifisert til stillinger høyere oppover. Imens spekulerer jeg i sykemeldinger.. rett og slett. 

Anonymkode: 65c51...a19

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er utbrent selv. Men velger en gratis og langsiktig plan. Jeg jobber 100% nå sommerhalvåret. Om 6 uker er sykemeldingsperioden min nullstilt og jeg «kan» sykemeldes så fort jeg møter veggen (igjen). 
imens tar jeg videreutdanning, tok veiledning for barnehagelærere i fjor (30 stp) med stipend fra udir. I år tar jeg 30 stp spes ped med stipend fra udir. Har etterhvert et solid grunnlag for å jobbe andre plasser i systemet/kommunen. 

det er planen min. Bli kvalifisert til stillinger høyere oppover. Imens spekulerer jeg i sykemeldinger.. rett og slett. 

Nullstilt? Hvor lenge var du sykemeldt før du gikk for en nullstilling?

Anonymkode: 187d4...6d3

Skrevet

Jeg bit tenner sammen og jobbet i 2 år i barnehage mens jeg videreutdannet meg. Det gikk fint med 70% stilling. Lite penger, men jeg var veldig motivert.

Nå har jeg jobber i samme skole i 8 år og stortrives.

Lykke til, ts

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I dag kreves det mer eller mindre mastergrad for å kunne jobbe i kommunen eller høyere opp i systemet. Så du vil ikke komme langt med kun 30 stp i veiledning for barnehagelærere og 30 stp eller 60 stp i spesialpedagogikk.

Videreutdanningen fra Udir er mer som en kompetanseheving for å fortsette og jobbe i barnehagen. Så nei det vil absolutt ikke kunne legge et solid grunnlag for å jobbe i kommunen eller høyere opp. For du har for lite studiepoeng, og du har heller ikke den faglige tyngden som vi på master har.

Kanskje kan du være heldig å få deg en miljøterapeut stilling på en skole, men som oftest er det vernepleiere og sykepleiere som blir prioritert.

Anonymkode: 39b72...293

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Må si jeg lurer litt på dere som jobber bare et par år før dere blir utbrent eller ikke takler meg.

Jeg har jobbet  og (jobber fortsatt) i 18 år i barnehage som barnehagelærer på småbarnsavdeling med 14 små og 4 voksne, og ja det er til tider slitsomt, men utbrent? Så mye at man må sykemeldes i øst og vest? 

Persilleblad tenker jeg vi sier.:huh:

Anonymkode: 399af...6e2

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Må si jeg lurer litt på dere som jobber bare et par år før dere blir utbrent eller ikke takler meg.

Jeg har jobbet  og (jobber fortsatt) i 18 år i barnehage som barnehagelærer på småbarnsavdeling med 14 små og 4 voksne, og ja det er til tider slitsomt, men utbrent? Så mye at man må sykemeldes i øst og vest? 

Hos oss har vi de fleste timer og dager så langt i barnehageåret vært to voksne mesteparten av dagen på 18 barn.  Så ja, man kan oppleve så mye stress at man blir utbrent av sånt. 

Anonymkode: 3576f...efe

• Liker 3
Skrevet

Enig. "Vond rygg" etter en måneds jobbing.

Anonymkode: ede99...d1e

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hos oss har vi de fleste timer og dager så langt i barnehageåret vært to voksne mesteparten av dagen på 18 barn.  Så ja, man kan oppleve så mye stress at man blir utbrent av sånt. 

18 barn, altså storbarnsavdeling med 3 voksne? Da er det vel vanlig at dere innimellom er 2 voksne, hvis pedagogen f.eks har plantid, eller må på møter osv. Så altså -  ikke noe uvanlig det.

Skrevet

Jeg takker for meg etter snart 8 år.

Har vært i jobb siden jeg var 15, og sjeldent hatt en eneste ferie eller helg fri uten å jobbe. Kombinert med skole og etterhvert studier og barn. Hos meg har det i utgangspunktet ikke stått på kapasitet eller arbeidsmoral, har aldri vært sykemeldt før jeg begynte I bhg og jobbet frem til fødsel med barn nr 1.

Etter førstemann ble født har jeg kombinert jobb (butikk) med studier, og har sjeldent hatt et sekund med ro.

Men så begynte jeg å jobbe i bhg, 8-16, uten helgejobb eller studier som tok bort kapasitet, for 8 år siden. Har vært sykemeldt jevnt og trutt pga utbrenthet de siste 5 årene. 

Nå begynner jeg i ny jobb som miljøterapeut fra nyåret, og kommer nok ikke til å se meg tilbake til bhg med det første.

Anonymkode: f34c7...b8d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

18 barn, altså storbarnsavdeling med 3 voksne? Da er det vel vanlig at dere innimellom er 2 voksne, hvis pedagogen f.eks har plantid, eller må på møter osv. Så altså -  ikke noe uvanlig det.

Vi har vært to voksne på 18 barn pga. sykefravær og mangel på vikarer hele dager.

Og selv om det ikke er uvanlig, så har vi da altså en minimumsbemanning som vi ikke oppfyller i det hele tatt enkelte dager eller uker. 

Så ja, det er ikke rart at folk blir sykemeldte, utbrente og ønsker seg bort fra barnehagen. Synd, for det er egentlig verdens beste yrke. Men alle føringer og press har ødelagt yrket. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Eller kanskje de tar mer ansvar og jobber hardere enn deg?

Anonymkode: 1b3cd...fe3

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Eller kanskje de tar mer ansvar og jobber hardere enn deg?

Haha, ja sant.. noen av oss er bare mer robuste enn de som tar utdanningen nå 😏

Jeg skjønner du tar deg nær og det er jo helt i tråd med persillebladene det. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Å kalle mennesker som blir utbrent(ikke meg) for persilleblad sier litt om hvor moden du er....

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Å kalle mennesker som blir utbrent(ikke meg) for persilleblad sier litt om hvor moden du er....

:filer:

Skrevet

Eller så er det noe galt med utdanningen og bilde en får av barnehagen gjennom den, og så når en møter barnehagehverdagen så blir de mange forventingsbrudd og følelsen av å være utilstrekkelig? 

Selv mener jeg at mye av utdanningen jeg tok for noen år siden ikke har rot i virkeligheten. Eksempel Vi brukte en uke på å lære å lage Stop- motion film. Kan ikke se en gang iløpet av de årene jeg har jobbet at jeg har fått til å bruke den kunnskapen, så mye annet jeg må prioritere før.. 

Eller om et barn ikke ønsker å kle på seg så skal en ifølge en av mine lærer og forelesninger reflektere med barne rundt det, gå ut å kjenne på tempratur og la barnet eie avgjørelsen om at det burde ha klær på. Altså, tanken er fin, men når du skal få ut 18 unger alene med en ny vikar, så må en kanskje bruke andre metoder en de dem forkynnet på auditorium på universitetet.. 

Det jeg mangler fra min utdanning er gruppeledelse, hvordan kunne lede en gruppe barn på opp til, ja, opp til 18 barn. De verktøyene hadde jeg ikke nr jeg ble sendt inn i barnehagen som nyutdannet... 

Erfaring, stødige rutiner og strukturer, er faktorer for å lykkes. Og relasjonskompetanse og gruppeledelse. Selv er jeg så heldig å havnet i et lederteam med erfarne pedagoger. De gir meg råd og støtte når jeg føler meg ubrukelig for ikke klare å få til alt til enhver tid.. Har jobbet med at god nok er godt nok. 

Men ja, er søkk sliten etter jobb, som regel ordet jeg ingenting på ettermiddagen, samtlig som jeg sliter med å sove fordi jeg tenker jobb når jeg legger meg. Men gleder meg til å dra på jobb nesten hver dag likevel. 

Håper du støtter alle persilleblader som kommer til din barnehage, kanskje de kan bli en mer hardfør vekst etterhvert. 🙂 

Anonymkode: 2e1ff...931

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Til dere som er barnehagelærere eller jobber I barnehage og som har byttet yrke. Hva jobber dere som nå og hvorfor valgte dere noe annet? 

Jeg ble utdannet barnehagelærer og var i alle tre årene veldig motivert for yrket. Elsket de pedagogiske fagene og praksis. Ble ferdig utdannet som 24 åring og etter tre år med lite bemmaning, skyhøye krav til pedagogisk opplegg med svært få ansatte for å gjennomføre og konstant skifte av nye vikarer (Snakker da ofte om 19 åringer i tillegg)  kjenner nå at jeg er så fysiske og psykisk sliten at jeg ikke lengre klarer å være sosial på fritiden. Jeg ønsker ikke ta opp mer studielån da bacheloren pluss folkehøgskole allerede har gitt et stort lån så om jeg skulle tatt en ny grad måtte dette vært deltids imens jeg jobbet.  Jeg vil høre fra andre som har byttet fra barnehage og om hvordan hverdagen deres er nå

Anonymkode: fd571...614

Du kunne ikke sett om du fikk jobb på avlastning for barn da? 

Anonymkode: fb10d...7ed

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Du kunne ikke sett om du fikk jobb på avlastning for barn da? 

Anonymkode: fb10d...7ed

Sikkert chill

Anonymkode: 92f54...b1b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2024 den 18.53):

Er det en konkurranse? I så fall slo jeg deg med mine 22 år. 

Jobber fortsatt som ped.leder.

Det er jo mer jobb enn å være barnehagelærer, kanskje derfor du ikke synes det er så slitsomt? 

Anonymkode: 3e57d...ea8

• Liker 1
Skrevet

Er det en konkurranse? I så fall slo jeg deg med mine 22 år. 

Jobber fortsatt som ped.leder.

Det er jo mer jobb enn å være barnehagelærer, kanskje derfor du ikke synes det er så slitsomt? 

Anonymkode: 3e57d...ea8

Åh? Du er altså ikke barnehagelærer? Du er altså pedleder på disp da mener du? 

Barnehagelærer= pedagogisk leder. 

Med mindre du er på dispensasjon da, isåfall er du assistent på dispensasjon som pedagogisk leder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...