AnonymBruker Skrevet 3. oktober #41 Del Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (På 2.10.2024 den 12.59): Er det bare jeg som syns det er vel mange som bruker vel mye tid på å finne en diagnose på seg selv? Venninner som skal gå barndommen i sømmene for å finne svaret på hvorfor de føler slik og slik og hvorfor de er single, ikke vil jobbe osv. Det må jo være traumer, selv om de har hatt normale foreldre…Også sykmeldes de fordi de sliter med livet Jeg har måttet ta litt avstand fra flere venninner der vi ikke kan ha én samtale uten at praten går inn på psykiske vansker og diagnoser og alt som er kjipt og vanskelig i hverdagen. Jeg har selv gått til mange ulike psykologer opp gjennom, helt til jeg traff en som mente at en stor del av problemet var denne konstante letingen etter å finne svaret på hva som var "galt" med meg og gruble over fortiden. Det var en aha-opplevelse som forandret mye. Jeg synes at dette fokuset vi har på åpenhet om psykisk helse, diagnoser osv har tippet litt over i en usunn selvopptatthet hvor diagnoser nærmest blir en slags identitet. Anonymkode: ecf3c...1de 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #42 Del Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det har blitt en samfunnssykdom i seg selv, diagnosejaget. Men folk er så opphengt i å forsvare egne diagnoser og lidelseshistorier (gjerne de som leder til uføre), at de ikke klarer å ta et skritt tilbake og se hvor vilt det har blitt i et samfunnsperspektiv. Jeg kan ikke ha en eneste samtale med venner uten at diagnosene blir en forklaring på hvorfor de ikke klarer skole eller jobb, hvorfor de ikke makter å trene eller ta seg av familie eller bolig. Og de viderefører det til barna. Sammenfattet fra reelle samtaler med venner; "ADHD delen av meg klarte ikke fokusere på det jeg burde gjøre, og spekterdiagnosen gjorde at jeg dret meg ut på sammenkomsten fordi det er umulig å forholde seg til andre. PTSD diagnosen gjør at jeg aldri klarer å stole på folk fordi mennesker fra fortiden har gjort meg så vondt". Det verste er at de jakter på diagnoser for barna sine og følger hver av deres påfunn og utfordringer og uttalelser med psykoanalytisk blikk. Barn er små uberegnelige rastløse vesener fordi de er barn. De trenger å få lov til å utvikle seg, føle seg frem, feile og prøve for å finne ut hvem de selv er. Barn trenger autonomi. Vi kan ikke skyve alle i en diagnoseboks når de er 6 år og hjernene deres er høyst plastiske. Folk tror at diagnoser hjelper. Noen ganger gjør de det, men ikke i den grad folk i dag jakter på dem. Det er destruktivt. AS Norge henger stadig mer bakpå både økonomisk og på folkehelse. Historisk har vi vært et hardført folk som reiser oss fra vanskelige tider og har klart å skape en solid velferdsstat. Men den robustheten vi hadde før famler mer og mer. Er det lov å si at vi må skjerpe oss? Sikkert ikke i dag. Anonymkode: b8ec2...6a7 Dette er nok det sanneste skrevet på KG denne uken. Anonymkode: aa1a7...eea 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #43 Del Skrevet 3. oktober Utrolig nedlatende innlegg av TS 🙄 Anonymkode: 0c252...f3a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #44 Del Skrevet 3. oktober Problemet med lipødem er at du må gå privat til plastisk kirurg for å få «diagnosen». Der kaster de diagnosen etter alle som kommer innom, nettopp for å tjene penger på lipødem-fettfjerning (som må betales av egen lomme). Jeg er med i en lipødemgruppe på Facebook og blir stadig overrasket over damer som har fått diagnosen, de kan ha de tynneste leggene jeg noen gang har sett, bruke størrelse small i bukser og har null smerter… Anonymkode: 2ac10...fc6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #45 Del Skrevet 3. oktober Jeg er en av de. Og synes virkelig ikke det er kult. Skammer meg over å feile så mye. Synes det er flaut, men har påvist både endometriose. Adenomyose. Pcos. Pmdd. Fødselsdepresjoner x 3. GAD og panikkangst. PTSD. Anonymkode: a6640...439 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #46 Del Skrevet 3. oktober Sefanja skrev (20 timer siden): Alke har diagnoser, da det finnes 55000 av de. Det er bare ett verktøy leger/ psykologer bruker for å kunne behandle/ medisinere riktig. Å si til noen med en alvorlig diagnose som depresjon at de skal ta seg sammen vitner om lav empati/ forståelse og evne til å vise medmennsklighet. Poenget til ts slik jeg leser innlegget hennes er at en god del av de som henviser til at de har «diagnoser» har satt disse selv som en forklaring på ditt eller datt. Og en andel av de som har fått diagnoser av fagfolk som faktisk er skolert til å gi de, anser diagnosen som en unnskyldning for å ikke, en ansvarsfraskrivelse og en statisk tilstand de ikke kan gjøre noe med. Noen diagnoser har man riktignok livet ut - da har man valget om man vil gjøre det beste ut av det eller bruke den som en unnskyldning - men ganske mange diagnoser kan man også jobbe seg gjennom og bli fri. Forøvrig har vi alle diagnoser hvis vi snakker lenge nok med helsevesenet. Alt kan settes et navn på, men det betyr ikke at det er riktig at det skal brukes som en hemsko resten av livet. Akkurat dét er noe man velger selv. Anonymkode: e8384...84e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #47 Del Skrevet 3. oktober Skjerp dere. Etter å ha blitt diagnostisert selv, etter mange år med relasjonene problemer, spiseforstyrrelser, syk redsel for å bli forlatt, enorme følelsessvingninger m.m. ble jeg ENDELIG diagnostisert i voksen alder. Og for første gang på åresvis/noen gang er jeg endelig -glad-, har økt selvinnsikt og selvbilde, tar bedre vare på alle rundt meg og er på jobb hver eneste dag. Og endelig leverer jeg også godt hver dag, etter å tidligere ha vært zombie på søvnløse gråtenetter ++. Diagnosen og med det; Riktig oppfølging, emosjonsbasert terapi, gruppeterapi ++ har gitt meg et nytt liv. FØR diagnosen skyldte jeg på ting rundt meg. MED den så jeg at det var mye med MEG, som JEG måtte jobbe med. Og det har hjulpet masse, etter nå 2-3år terapi. Hvordan tror dere fordomsfulle mennesker (trolig med helt andre hoder enn de av oss som har slitt mye) at terapi fungerer? At diagnoser fungerer? Som trådstarter sier: Skjerp dere. Anonymkode: 72d03...76f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 3. oktober #48 Del Skrevet 3. oktober Jeg kan i en viss grad forstå at det er et diagnosejag, spesielt når det gjelder autisme. Tidligere kunne man dra nytte av de egenskapene som en nevrodivergent hjerne kunne gi og bruke dem på en positiv måte. Men i dag er det mindre rom for å være annerledes. Derfor er mange som er avhengige av en diagnose for å kunne få tilrettelegging og den støtten de trenger i jobb og utdanning. Dessverre så fører selvdiagnosering til feilvurderinger og ødelegge både for en selv og for andre som faktisk har diagnosen. Bare se hvor utvannet autismebegrepet har blitt. Jeg ville få autismediagnosen bekreftet for å kunne komme meg ut i jobb, ikke fordi jeg synes synd på meg selv. Vi burde være takknemlige for det vi har, spesielt når vi er friske. Å lete etter problemer fører sjeldent til noe godt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #49 Del Skrevet 4. oktober Problemet med HI er enten-eller tenkningen, som en del mennesker ser ut til å ikke komme seg ut av. Det er både mulig å jakte en diagnose samtidig som man har en. Det er mulig å få en diagnose og ikke bruke den som unnskyldning. Det er mulig at eksponering av diagnoser både hjelper og skader, og så videre. Men denne utelukkende forakten og fordømmelsen som mange gretne folk lirer av seg og ikke egentlig klarer å plassere annet enn som et generelt samfunnsproblem, den er bare elendig. All den tid man ikke kjenner til individers historie, er det ganske lavpannet å bli sur og tverr hver gang noen forteller en historie om utredning eller mulig utredning, eller om de lurer på om de har noe. Før dette var fokuset nemlig på at man selv var dum og ubrukelig. Hvis det faktisk finnes en grunn til at ting er vanskeligere for noen mennesker enn andre, så er det selvfølgelig bedre å vite om dette, siden man da kan jobbe ut fra sitt eget utgangspunkt, i stedet for å jobbe ut fra alle andres utgangspunkt. Anonymkode: 33d5f...1dc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #50 Del Skrevet 4. oktober Kjenner en som mente at hun hadde blitt utbrent, og derfor ikke kunne hjelpe til med husarbeidet hjemme. Men daglige, harde treningsøkter gikk visst helt greit. Har selv hatt diagnosen utbrent, og da kom jeg meg ikke fra sengen til dusjen i starten. Vet at utbrenthet kan utarte seg noe ulikt, men å trene hardt daglig mens man sniker seg unna husarbeid tror jeg kalles noe annet 😂 Anonymkode: a696f...08c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #51 Del Skrevet 4. oktober Folk renner ned legekontor og psykologer for ingenting. Om man slutter å følge Snap, Tik Tok og andre steder med fullt fokus på diagnoser og sykdommer, og blir litt mindre selvopptatte, så hadde de fått det mye bedre. Folk må slutte med denne "helseangsten" og ikke gruble på sykdom og diagnoser hele tiden. Kjenner man lenge nok etter, så finner man alltids noe. Og alle med moderat ADHD som plutselig ikke klarer å gjøre litt husarbeid, er helt latterlig. Akkurat den var/er svært smittsom på sosiale medier 😃 Anonymkode: bafd7...ef7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #52 Del Skrevet 4. oktober AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du vet lite om kollegaen din.. Anonymkode: 5ef74...940 Ingen vet noe om kollegaen vår, annet enn at hun åpenbart har store problemer. Hun gjør ikke jobben sin i tide, legger skylda på andre og når hun blir konfrontert med oppførselen sin, så sykemelder hun seg men prøver å kontrollere alt fra kulissene... Anonymkode: a34c5...54d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #53 Del Skrevet 4. oktober Selvsagt kan man selv bli sykt av å ha et sykt barn. Anonymkode: 8f993...bbb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #54 Del Skrevet 4. oktober AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ingen vet noe om kollegaen vår, annet enn at hun åpenbart har store problemer. Hun gjør ikke jobben sin i tide, legger skylda på andre og når hun blir konfrontert med oppførselen sin, så sykemelder hun seg men prøver å kontrollere alt fra kulissene... Anonymkode: a34c5...54d Hun har helt sikkert ting på privaten som gjør at hun handler som hun gjør. Diagnose eller ei. Men jeg syns det er smålig å uttale seg om noen man vet så mye om Anonymkode: 5ef74...940 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #55 Del Skrevet 4. oktober Tja, man må ikke oppsøke en diagnose.. Her ba jeg om en blodprøve hos fastlegen og det medførte en ADHD-diagnose fra DPS jeg ikke forventet. Men samma det. Du mener at det å være lubben og endometriose ikke henger sammen??? Jeg har et par venninner med endometriose, og ja, de er litt lubne. Endometriose kjennetegnes tross alt av smerte. Ofte ekstremt smertefull menstruasjon, men det kan i tillegg være smertefull avføring, smertefull vannlating og smertefullt samleie. Vi snakker om kroniske smerter som medfører dårlig søvn, i tillegg til at man blir utmattet av å være i kronisk smerte. Dårlig søvn vet man at er relatert til vektøkning, og utmattelse og smerter fører ofte til at det er krevende å gjennomføre en god treningsøkt. Som om ikke det er ille nok i seg selv, så er det en del som får endometriose i tarmen, som medfører oppblåsthet, i tillegg til diaré og forstoppelse om hverandre, og en del blir feildiagnostisert med tarmproblemer og lever med smerter i enda flere år, før legene oppdager endometriosen. Så selv om de kanskje er litt lubne, fordi smertene påvirker søvn og energinivå, så blir det enda verre av å være oppblåst og ha en mage full av blodcyster. Du omtaler disse personene i HI som venninner, men hva slags venninne er du som er nedlatende og skylder på at de er litt lubne i stedet for å glede deg på dems vegne over at de endelig har fått et svar på lidelsene sine?! Et svar de for øvrig ikke har noen garanti for å bli helt "kurert" fra, enda de fleste blir smertefrie etter overgangsalderen. Anonymkode: 6807f...562 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #56 Del Skrevet 4. oktober AnonymBruker skrev (På 2.10.2024 den 12.59): Andre som er lubne med opplåste mager som legger ut bilder av at de har endometriose. Det kan godt være, men de har da samtidig fått seg et svar de tilsynelatende ønsket seg og kan leve med på hvorfor de er litt lubne. Hadde det være kun magen, ja da er sykdommen en åpentbart forklaring, men er man tykk, så er det nok heller der forklaringen ligger til stor mage. Anonymkode: f86ee...ab8 Altså, enten har man fått diagnosen, eller så har man ikke det. Burde være relativt lett å finne ut av. Har noen fått diagnosen og alt det medfører, så kan jeg love deg at ingen ønsker denne sykdommen. Det har ingenting med å være "lubben" å gjøre overhodet, det handler om smerter, blødninger, operasjoner. Ja, man kan bli oppblåst når det dannes blod og inflammasjon i livmor, mage, blære og tarm, man kan til og med få endometriose på lungene. Men det har ingenting med overvekt å gjøre. Anonymkode: a696f...08c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mannor Skrevet 4. oktober #57 Del Skrevet 4. oktober AnonymBruker skrev (På 2.10.2024 den 21.56): Det kan være de har en diagnose, mange har jo endometeise, lipødem og fødselsdepresjon. Greia er jo at dette ble jo nesten ikke snakket om før. Anonymkode: 199c9...da8 Utvikling heter det. Forskning gjør at verden går videre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 4. oktober #58 Del Skrevet 4. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Folk renner ned legekontor og psykologer for ingenting. Om man slutter å følge Snap, Tik Tok og andre steder med fullt fokus på diagnoser og sykdommer, og blir litt mindre selvopptatte, så hadde de fått det mye bedre. Folk må slutte med denne "helseangsten" og ikke gruble på sykdom og diagnoser hele tiden. Kjenner man lenge nok etter, så finner man alltids noe. Og alle med moderat ADHD som plutselig ikke klarer å gjøre litt husarbeid, er helt latterlig. Akkurat den var/er svært smittsom på sosiale medier 😃 Anonymkode: bafd7...ef7 For det første...du er klar over at det kan ta 6-12 mnd før man kanskje får en psykolog Slutte med helse angsten..noe forteller meg at du ikke har angst. Jeg har helse angst og har det i 3 år nå og kan gi t fortelle deg at dette er noe jeg unner min værste fiende. Dette er noe som ikke handler om finne Diagnoser som adhd etc....dette e nlr som sitter så i hode og kropp at det er helt jævli...og nei det er ikke bare å slute å tenkte Jeg har fått masse hjelp på tik tok...for der er det mennesker i forskjellige situasjoner og via hjelp kan man forbedre seg 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #59 Del Skrevet 4. oktober Flott at du trekker fram vanlige kvinnesykdommer og diagnoser. La oss hysje de ned igjen. Drit i kvinnehelse liksom. Vi får kvinne oss opp å lide i stillhet. Kvinner greide dette fint i gamledager. Alt som betyr noe er manneinfluensa. Anonymkode: 0769c...324 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #60 Del Skrevet 4. oktober Utrolig mange som blir diagnostisert autisme mens fellesnevneren hos de jeg vet om som har fått det, er ekstrem forsømmelse fra foreldre. Som om ungen til slutt blir apatisk, gir opp. Ser det gang på gang. Ofte forveksles det med autisme. Stakkars unger som ikke engang blir sett. Anonymkode: 9e2cd...bf5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå