Gå til innhold

Venninne selger «dritt» dyrt, overreager jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei venninne som shopper mye på temu ol eks et belte til 20kr for å så selge det på Finn/facebook for mye mer. Samme med smykker.. alt mulig. Kvaliteten er jo som så. Kjenner jeg syntes det er litt shady, som øredobber hun selger som sølv/gull når jeg tviler på at er par øredobber fra temu til 20kr er ekte.. om d har stempel. (Øredobbene selger hun for 400kr) så er mye penger å tjene. Hun er ikke fattig men tjener jo en del på dette. Merker jeg syntes det er ugreit men oppleves som for firkantet av folka rundt oss.. er jeg bare sær? Hadde du blitt snurt om noe du trodde var skikkelig kom fra temu? 

Anonymkode: 01bc8...d91

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kalles svindel , ville holdt meg unna personen. Er nok de som blir svindlet som må anmelde personen.

Anonymkode: 614f4...b77

• Liker 29
  • Nyttig 7
Skrevet

Hun er jo en svindler. 

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde du blitt snurt om noe du trodde var skikkelig kom fra temu? 

Jeg hadde blitt snurt dersom sølvøredobbene jeg kjøpte viste seg å ikke være sølv likevel, særlig fordi jeg er allergisk mot alt annet enn sølv og gull i ørene. Det er ikke bare litt shady, det hun driver med er jo direkte uærlig og nærmest ulovlig. Hun risikerer å bli utestengt fra Finn.

Anonymkode: 1b41b...ac5

• Liker 21
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis hun påstår at noe er "ekte" når det ikke er det (f.eks. påstår at juggel er sølv eller gull), er det jo rett og slett ulovlig. 

Du kan jo tipse finn 😆

• Liker 16
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Kalles svindel , ville holdt meg unna personen. Er nok de som blir svindlet som må anmelde personen.

Anonymkode: 614f4...b77

Næh.. ikke nødvendigvis. Grunnen til at temu er billig er at det dropper alle mellomleddene. Hvis en vanlig butikk skulle solgt dette ville det også vært mye dyrere enn rett fra fabrikk.

Anonymkode: 34ed4...254

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Næh.. ikke nødvendigvis. Grunnen til at temu er billig er at det dropper alle mellomleddene. Hvis en vanlig butikk skulle solgt dette ville det også vært mye dyrere enn rett fra fabrikk.

Men selvsagt... om hun lyver om kvalitet og materiale er det selvsagt ulovlig, og svindel.

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Å selge for dyrere enn du har kjøpt noe for er helt ok. Har handlet en del i utland, og har vesker som har steget i verdi. Da tar jeg jo markedspris. 

Å lyve om materialer eller ektehet, det er svindel. 

Anonymkode: eb549...980

• Liker 16
Skrevet

Påstår hun noe av det hun selger er noe det ikke er er det såklart svindel. Men om hun kjøper ting billig på temu for og selge videre med fortjeneste gjør hun jo bare som 99% av alle andre butikker og det er såklart fulstendig lovlig. 

Anonymkode: 50bd9...ca6

• Liker 5
Skrevet

Ts her. Hun sier det med smykker så står det jo at det er ekte når hun kjøper det og at hun vet ikke bedre så hun tar selgere på ordet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts her. Hun sier det med smykker så står det jo at det er ekte når hun kjøper det og at hun vet ikke bedre så hun tar selgere på ordet. 

Hun vet bedre, det er tross alt snakk om Temu.

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da hadde jeg rapportert henne. Hun får uansett ikke vite hvem som som gjør det.

Selv kjøper jeg vintage designe vesker og når jeg finner vesker som tydlig er falske, men markedsført under ekte navn rapporterer jeg dem. Går et par timer så er annonsen borte......ikke på Tise da, der bryr de seg ikke, så der må en være obs.

Anonymkode: d4291...297

• Liker 3
Skrevet

Hun driver i praksis som alle som holder på med dropshipping, det er ikke noe feil med det, annet enn det at hun lyver da.

Anonymkode: aaf21...8df

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kjøpsloven er ikke helt konkret på dette området, altså er det faktisk ikke nedfelt der at de opplysninger som selger faktisk gir om varen må være i samsvar med varen. Men, det kan foreligge mangel ved en vare når den ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om den og dens egenskaper, og som kan antas å ha innvirket på kjøpet. En kjøper som er allergisk mot legeringer med nikkel, for eksempel, vil sannsynligvis ikke kjøpe smykker som ikke er av edelmetall. Hvis kjøperen reagerer allergisk på et smykke h*n har kjøpt, så var sannsynligvis ikke smykket av den kvaliteten h*n var forespeilet og som bidro til at h*n valgte å gjennføre kjøpet. Altså er det da en mangel ved varen, og kjøper kan fremholde dette overfor selger og kreve at kjøpet heves.

Anonymkode: cefbe...efe

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjøpsloven er ikke helt konkret på dette området, altså er det faktisk ikke nedfelt der at de opplysninger som selger faktisk gir om varen må være i samsvar med varen. Men, det kan foreligge mangel ved en vare når den ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om den og dens egenskaper, og som kan antas å ha innvirket på kjøpet. En kjøper som er allergisk mot legeringer med nikkel, for eksempel, vil sannsynligvis ikke kjøpe smykker som ikke er av edelmetall. Hvis kjøperen reagerer allergisk på et smykke h*n har kjøpt, så var sannsynligvis ikke smykket av den kvaliteten h*n var forespeilet og som bidro til at h*n valgte å gjennføre kjøpet. Altså er det da en mangel ved varen, og kjøper kan fremholde dette overfor selger og kreve at kjøpet heves.

*gjennomføre, ikke gjennføre, skulle det stå i nest siste setning!

Skrevet

Det er småshady å kjøpe billig skrot på Temu og selge det mye dyrere, men det er ikke ulovlig eller svindel. Derimot er det svindel å markedsføre varer som "ekte" når det er billige kopier i potensielt giftig materiale.

Alle butikker kjøper inn varer til rimelig innkjøpspris og selger med påslag for å tjene penger, og det er helt vanlig for å tjene penger på salget. Så er det opp til kjøper om de synes prisen er grei eller ikke. Dersom en butikk kjøper smykker og øredobber på Temu i ymse materialer og markedsfører dem som "ekte" er det ulovlig. Det er overhodet ikke vanlig i norske butikker (og nå ser jeg bort i fra influensere som prøver å selge skrot fra Shein, Wish, Aliexpress og Temu som egen merch med kraftig påslag i pris).

Anonymkode: c4c00...20f

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hun driver i praksis som alle som holder på med dropshipping, det er ikke noe feil med det, annet enn det at hun lyver da.

Det er kanskje ikke ulovlig med dropshipping, men å skjære all form for dropshipping over en kam og blåse det bort med at det ikke er noe feil med at noen selger (giftig og allergifremkallende) søppel til gullpris, synes jeg er hårreisende. Men jeg er jo ikke akkurat sjokkert etter å ha sett hvor langt folk går for å unnskylde og forsvare Temu o.l. shady søppelselgere. Samme med venninna til TS; hun "vet ikke bedre"... Fornektelse kalles det. Man vet godt hva man holder på med, men vil bare ikke ta ansvaret.

Anonymkode: c4c00...20f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Uff da! Hun svindler jo folk for mye penger. Hadde jeg sendt en anonymt anmeldelse her men nå spørs det hvor god venn hun er for deg. 

Anonymkode: ac866...745

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Feil og feil, fru Blom. Det er en amoralsk måte å drive business på. Alt som er lov er ikke nødvendigvis høyverdig. Jeg skulle ønske folk gadd å strebe mer etter å gjøre det som er moralsk riktig enn bare "det som er lov". Det er mye dritt som er lov. Fripass til alle slasker som ikke gjør verden det spor bedre.

Anonymkode: 026c7...994

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor gjør du dette til ditt problem? 

Å videreselge ting er ikke forbudt (og 99% av ting vi kjøper selges ikke av produsent). Lyving er selvsagt ikke bra, men ikke blås dette opp

Anonymkode: b258c...0bd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...