AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #1 Skrevet 2. oktober 2024 Hei, jeg var nylig hos fastlegen for å søke om utredning for ADHD. Jeg fylte ut et skjema hos fastlegen og så sendte fastlegen inn en søknad for meg. Men det skjemaet var svært grovt utformet. Det var bare et avkrysningsskjema. Jeg og fastlegen snakket også svært lite om tegnene mine for ADHD utenom det at fastlegen så raskt gjennom skjemaet. Grunnen til at jeg spør er at jeg tidligere har fått diagnosen autisme hos DPS. Lurte på om DPS ser på den diagnosen når de vurderer om jeg skal få utredning for ADHD. Anonymkode: 3375e...4bf
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #2 Skrevet 2. oktober 2024 Jeg fikk tidligere diagnosen aspergers. Da jeg søkte om adhd utredning fikk jeg avslag til tross for at jeg har alle symptomene og ALLE i min nærmeste (foreldre og flere søsken, og flere i min utvidede) familie er blitt diagnosert med adhd. Jeg er ikke helt sikker på hvorfor jeg fikk avslag. De sa de ikke så en god grunn til å utføre en utredning. Så, jeg gikk privat. Håper du får utredningen din, men det er ikke dumt å begynne og spare for privat utredning Anonymkode: 1c816...3b8
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #3 Skrevet 2. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er ikke helt sikker på hvorfor jeg fikk avslag. De sa de ikke så en god grunn til å utføre en utredning. Anonymkode: 1c816...3b8 Det skal være kostnadseffektiv for samfunnet å utrede deg, det står tydelig i prioriteringsveilederen. Så hvis du ikke er i jobb, og DPS mener at du ikke har alvorlige nok symptomer får man avslag. Anonymkode: e652b...24d 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #4 Skrevet 2. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg fikk tidligere diagnosen aspergers. Da jeg søkte om adhd utredning fikk jeg avslag til tross for at jeg har alle symptomene og ALLE i min nærmeste (foreldre og flere søsken, og flere i min utvidede) familie er blitt diagnosert med adhd. Jeg er ikke helt sikker på hvorfor jeg fikk avslag. De sa de ikke så en god grunn til å utføre en utredning. Så, jeg gikk privat. Håper du får utredningen din, men det er ikke dumt å begynne og spare for privat utredning Anonymkode: 1c816...3b8 Takk for svar! Nå lever jeg på NAV og kommer til å ta enormt lang tid for meg å spare opp til en ADHD-utredning. Skjønner ikke hvorfor du ikke fikk ADHD-utredning. Oss med asperger har ofte ADHD og og det er også stort overlapp mellom asperger og ADHD. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det skal være kostnadseffektiv for samfunnet å utrede deg, det står tydelig i prioriteringsveilederen. Så hvis du ikke er i jobb, og DPS mener at du ikke har alvorlige nok symptomer får man avslag. Anonymkode: e652b...24d Var ikke klar over dette med at man måtte være i jobb for å bli prioritert. Det er ikke jeg så da kommer jeg nok til å slite med å få utredning. Veldig frustrerende for etter min mening så burde DPS ha sjekket meg for ADHD samtidig som de sjekket med for autisme. TS Anonymkode: 3375e...4bf
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #5 Skrevet 2. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for svar! Nå lever jeg på NAV og kommer til å ta enormt lang tid for meg å spare opp til en ADHD-utredning. Skjønner ikke hvorfor du ikke fikk ADHD-utredning. Oss med asperger har ofte ADHD og og det er også stort overlapp mellom asperger og ADHD. Var ikke klar over dette med at man måtte være i jobb for å bli prioritert. Det er ikke jeg så da kommer jeg nok til å slite med å få utredning. Veldig frustrerende for etter min mening så burde DPS ha sjekket meg for ADHD samtidig som de sjekket med for autisme. TS Anonymkode: 3375e...4bf «Utdypende forklaring på tilstand Det henvises mange pasienter til utredning av mulig hyperkinetisk forstyrrelse. Spesialisthelsetjenesten bør konsentrere seg om utredning av de som har betydelige funksjonsproblemer på skole, arbeid og i hjemmet.» Anonymkode: 2b405...a99
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #6 Skrevet 2. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): «Utdypende forklaring på tilstand Det henvises mange pasienter til utredning av mulig hyperkinetisk forstyrrelse. Spesialisthelsetjenesten bør konsentrere seg om utredning av de som har betydelige funksjonsproblemer på skole, arbeid og i hjemmet.» Anonymkode: 2b405...a99 Takk for svar selv om det er veldig dumt for oss som lever på NAV. Ikke alle oss har gode trygder som gjør at vi lett kan spare opp til slike ting på egenhånd. TS Anonymkode: 3375e...4bf
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #7 Skrevet 2. oktober 2024 Det sies at alle får avslag hos DPS adhd utredning ved første søknad uansett (jobb eller ei). Er så stor pågang på akkurat dette. Får du avslag så må legen din skrive en bedre søknad og sende inn på nytt. Lykke til Anonymkode: 92833...8fd
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #8 Skrevet 2. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): «Utdypende forklaring på tilstand Det henvises mange pasienter til utredning av mulig hyperkinetisk forstyrrelse. Spesialisthelsetjenesten bør konsentrere seg om utredning av de som har betydelige funksjonsproblemer på skole, arbeid og i hjemmet.» Anonymkode: 2b405...a99 Glemte linken: https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/prioriteringsveiledere/psykisk-helsevern-for-voksne/tilstander-for-psykisk-helsevern-for-voksne/adhd-alvorlige-symptomer-og-nedsatt-funksjon#adhd-alvorlige-symptomer-og-nedsatt-funksjon-veiledende-frist-26-uker-begrunnelse Anonymkode: 2b405...a99
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #9 Skrevet 2. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for svar selv om det er veldig dumt for oss som lever på NAV. Ikke alle oss har gode trygder som gjør at vi lett kan spare opp til slike ting på egenhånd. TS Anonymkode: 3375e...4bf Men realiteten er at DPSene er presset og de har ikke kapasitet til å hjelpe alle som sender søknad så da må de naturlig nok prioritere de sykeste pasientene/de som trenger hjelpen mest. Anonymkode: 2b405...a99
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #10 Skrevet 2. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det sies at alle får avslag hos DPS adhd utredning ved første søknad uansett (jobb eller ei). Er så stor pågang på akkurat dette. Får du avslag så må legen din skrive en bedre søknad og sende inn på nytt. Lykke til Anonymkode: 92833...8fd Så lenge trådstarter ikke er i jobb eller studere oppfyller hun ikke kriteriene i prioriteringsveileder når det kommer til utredning av ADHD så uansett hvor mange søknader som sendes vil ende med avslag. Anonymkode: 2b405...a99 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #11 Skrevet 2. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det sies at alle får avslag hos DPS adhd utredning ved første søknad uansett (jobb eller ei). Er så stor pågang på akkurat dette. Får du avslag så må legen din skrive en bedre søknad og sende inn på nytt. Lykke til Anonymkode: 92833...8fd Takk for tipset! Har lest i mediene at det er mange som vil ha ADHD-diagnosen nå. Det var også delvis derfor jeg la inn min søknad om utredning siden jeg leste om ADHD i mediene. Nå har jeg i tillegg symptomene, men før jeg leste om ADHD så trodde jeg disse symptomene kun var autisme. Er først nå jeg har skjønt at mange av oss med autisme også har ADHD. Men når du skrier "bedre søknad". Hva bør den i såfall inneholde? Tenker du på utdypning rundt symptomene? For det tror jeg ikke legen min sendte denne gangen for hun spurte meg aldri om kommentarer til det skjemaet jeg fylte ut. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Glemte linken: https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/prioriteringsveiledere/psykisk-helsevern-for-voksne/tilstander-for-psykisk-helsevern-for-voksne/adhd-alvorlige-symptomer-og-nedsatt-funksjon#adhd-alvorlige-symptomer-og-nedsatt-funksjon-veiledende-frist-26-uker-begrunnelse Anonymkode: 2b405...a99 Takk. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så lenge trådstarter ikke er i jobb eller studere oppfyller hun ikke kriteriene i prioriteringsveileder når det kommer til utredning av ADHD så uansett hvor mange søknader som sendes vil ende med avslag. Anonymkode: 2b405...a99 Er det helt umulig å få ADHD-utredning hos DPS om man ikke er i jobb eller student? Jeg fikk autisme-diagnosen uten at jeg hadde jobb eller studerte og den utredningen fikk jeg hos DPS. TS Anonymkode: 3375e...4bf
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #12 Skrevet 2. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Takk for tipset! Har lest i mediene at det er mange som vil ha ADHD-diagnosen nå. Det var også delvis derfor jeg la inn min søknad om utredning siden jeg leste om ADHD i mediene. Nå har jeg i tillegg symptomene, men før jeg leste om ADHD så trodde jeg disse symptomene kun var autisme. Er først nå jeg har skjønt at mange av oss med autisme også har ADHD. Men når du skrier "bedre søknad". Hva bør den i såfall inneholde? Tenker du på utdypning rundt symptomene? For det tror jeg ikke legen min sendte denne gangen for hun spurte meg aldri om kommentarer til det skjemaet jeg fylte ut. Takk. Er det helt umulig å få ADHD-utredning hos DPS om man ikke er i jobb eller student? Jeg fikk autisme-diagnosen uten at jeg hadde jobb eller studerte og den utredningen fikk jeg hos DPS. TS Anonymkode: 3375e...4bf Poenget er at ADHD kan være ekstremt ødeleggende på mange arenaer i livet og dette inkluderer også skole og arbeidsplass ,så det er viktigere å få utredet de som studerer eller er i jobb jobb slik at de kan få rett behandling og forhåpentligvis ikke blir en del av NAV statistikken. Og det krever mye mer å leve med en ubehandlet ADHD når man har forpliktelser i hverdagen som man ikke kan avvike fra og som krever at hodet er på plass. Og dessuten ligger ADHD og autisme i to forskjellige prioriteringsveiledere. ADHD ligger under psykisk helse og autisme ligger under habilitering Anonymkode: 2b405...a99
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #13 Skrevet 2. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Poenget er at ADHD kan være ekstremt ødeleggende på mange arenaer i livet og dette inkluderer også skole og arbeidsplass ,så det er viktigere å få utredet de som studerer eller er i jobb jobb slik at de kan få rett behandling og forhåpentligvis ikke blir en del av NAV statistikken. Og det krever mye mer å leve med en ubehandlet ADHD når man har forpliktelser i hverdagen som man ikke kan avvike fra og som krever at hodet er på plass. Og dessuten ligger ADHD og autisme i to forskjellige prioriteringsveiledere. ADHD ligger under psykisk helse og autisme ligger under habilitering Anonymkode: 2b405...a99 Takk. Det er ikke meningen å skyte budbringeren. Er selvsagt glad for at du forteller meg reglene selv om jeg ikke liker reglene som de er. TS Anonymkode: 3375e...4bf
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #14 Skrevet 2. oktober 2024 Har også søkt om utredning for ADHD det tar så langt tid. Jeg har PTSD Legen mente jeg antageligvis hadde ADHD ifra det jeg har forklart han. Og ja de ser på diagnosene dine for tidligere også. Så de kan stille riktig dinaouse. Anonymkode: 6be59...359
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #15 Skrevet 2. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har også søkt om utredning for ADHD det tar så langt tid. Jeg har PTSD Legen mente jeg antageligvis hadde ADHD ifra det jeg har forklart han. Og ja de ser på diagnosene dine for tidligere også. Så de kan stille riktig dinaouse. Anonymkode: 6be59...359 Takk for svar og håper vi begge får ADHD-utredning. Jeg er klar over at det tar lang tid å få utreding. Men for en som er fattig så er det bedre å måtte vente en god stund enn å måtte betale av egen lomme. TS Anonymkode: 3375e...4bf
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #16 Skrevet 2. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk for svar og håper vi begge får ADHD-utredning. Jeg er klar over at det tar lang tid å få utreding. Men for en som er fattig så er det bedre å måtte vente en god stund enn å måtte betale av egen lomme. TS Anonymkode: 3375e...4bf Stemmer det håper du for svar så fort som mulig det skal nok ordne seg, lykke til ❤️ Anonymkode: 6be59...359
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #17 Skrevet 2. oktober 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Stemmer det håper du for svar så fort som mulig det skal nok ordne seg, lykke til ❤️ Anonymkode: 6be59...359 Takk og i like måte. TS Anonymkode: 3375e...4bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå