Gå til innhold

Kjøpe sete med SAS Oslo-NY?


simba80

Anbefalte innlegg

Reiser med SAS fra Oslo til New York i vinterferien, lørdag-torsdag. Reiser med barnet mitt på 14. Vi har SAS go smart. Ser at endel av setene allerede er tatt på flyet.  Bør vi betale ekstra for å være sikre på at vi får sitte ved siden av hverandre? Koster i såfall 1200 kr ekstra tilsammen.  Synes i utgangspunktet at det er bortkastede penger på en allerede dyr tur, men mulig det er trenden nå at folk flest kjøper sete for å sikre seg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, du må kjøpe sete om dere vil være sikre på å sitte sammen. Du vil ikke være hun som maser på andre som har kjøpt seg seter om å bytte plass.

Anonymkode: 0fd93...b53

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dere må reservere sete for å forsikre dere at dere får sitte sammen

Anonymkode: 8fbe7...977

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke reist til USA med SAS, men reiste senest i går med SAS fra et land i Europa. Ved innsjekking i appen kunne jeg velge sete gratis. Om dette er annerledes på interkontinentale reiser kan kanskje noen andre her svare på.

Anonymkode: 8bd24...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo potensielt 8 timer og 15 minutter med god avstand mellom dere. Kanskje dere er heldige og blir plassert sammen, kanskje dere får hvert deres sete. 

Jeg er ikke begeistret for folk som kommer og spør om jeg kan flytte meg fordi de har vært gjerrige og booket flytur uten setereservasjon. Med mindre de tilbyr et bedre sete da. Om jeg er plassert på 15B eller E og noen tilbyr A, C, D eller F kunne jeg nok vurdert å flytte meg. 

SAS bruker vel 321Neo til NY nå for tiden, med 3+3 seter pr rad

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå har jeg ikke reist til USA med SAS, men reiste senest i går med SAS fra et land i Europa. Ved innsjekking i appen kunne jeg velge sete gratis. Om dette er annerledes på interkontinentale reiser kan kanskje noen andre her svare på.

Anonymkode: 8bd24...556

Det er det samme på interkontinentale ruter. Når innsjekk åpner er det gratis. Risikoen er jo selvfølgelig at alle andre har valgt og det eneste som står igjen er 2 midtseter på rad 34…

SAS flyr A320 til NY om vinteren og de er jo en del mindre enn flyene som tradisjonelt brukes interkontinentalt. Personlig hadde jeg heller blitt hjemme enn å sitte 8 timer i midtsetet på økonomiklasse…

Anonymkode: 03318...c1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp sete, ikke vær den kjipe sure morra som skal grine seg til seter.

Har kranglet med mødre om dette 2 ganger, begge gangene ga jeg ikke etter.

Anonymkode: fda25...e29

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

SAS flyr A320 til NY om vinteren og de er jo en del mindre enn flyene som tradisjonelt brukes interkontinentalt. Personlig hadde jeg heller blitt hjemme enn å sitte 8 timer i midtsetet på økonomiklasse…

Anonymkode: 03318...c1e

Du har ikke opplevd komfort på langtur før man har hatt sete i rad 45-53 E-F i en 747 flydd av British Airways

image.thumb.png.1edc5661830f323b878683599aa1010d.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist gang til USA booket vi ster sammen, så dagen før ble vi flyttet til et annet fly og fikk hvert vårt midtsete. Til og fra USA har vi oftere opplevd kansellerte fly og forsinkelser som gir flybytte, enn vi har opplevd at alt går fint. Så selv å booke seter på forhånd gir ingen garanti. 

Så vi tar sjansen og sjekker heller inn så fort det åpnes opp for det og har så langt alltid fått seter sammen....inntil det skjer noe med flyavgangen da... Det verste som kan skje er at en må sitte fra hverandre noen timer, noe som ikke er krise så lenge en ikke har små barn. Betaler iallfall ikke tusenvis for en tjeneste jeg ikke er garantert å få, det er penger jeg da heller vil bruke på ferien.

Anonymkode: c7cbb...f4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

simba80 skrev (39 minutter siden):

Reiser med SAS fra Oslo til New York i vinterferien, lørdag-torsdag. Reiser med barnet mitt på 14. Vi har SAS go smart. Ser at endel av setene allerede er tatt på flyet.  Bør vi betale ekstra for å være sikre på at vi får sitte ved siden av hverandre? Koster i såfall 1200 kr ekstra tilsammen.  Synes i utgangspunktet at det er bortkastede penger på en allerede dyr tur, men mulig det er trenden nå at folk flest kjøper sete for å sikre seg? 

14år, da klarer man seg uten mor.

Anonymkode: fda25...e29

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (17 minutter siden):

Du har ikke opplevd komfort på langtur før man har hatt sete i rad 45-53 E-F i en 747 flydd av British Airways

Ironi?

Anonymkode: 49d3e...336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ironi?

Anonymkode: 49d3e...336

Jepp. Med store bokstaver, strek under og utropstegn på slutten. 

For å gjøre gleden ekstra stor var det fly fra Heathrow til Bangkok, nydelige 12 timer. Toppet med english breakfast servert til frokost. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar til de som har svart på det jeg spør om. Handler ikke om at det er krise å ikke sitte sammen, men at det er hyggelig å gjøre det på en så lang tur, 14 år eller ikke. Spørsmålet var da om det har blitt veldig vanlig å kjøpe faste seter, sånn at man nesten er tvunget til å gjøre det samme.

Det er jo òg et poeng som en skriver at ved flybytte så kan man risikere å miste plassene man har betalt for.  Veldig vanlig at det skjer med Qatar, SAS flyr vi aldri med så kjenner ikke selskapet.  Aldri vært et problem med Norwegian. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg og mannen er ikke så nøye på å sitte sammen. 

Men sist ble vi plassert på hvert vårt midtsete, langt fra hverandre. Sitte mellom andre, det er jeg villig til å betale for å slippe. Så gratulerer til SAS som spiller dette godt nok til å få de pengene ut av meg.. 

Anonymkode: 7a452...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (2 timer siden):

Du har ikke opplevd komfort på langtur før man har hatt sete i rad 45-53 E-F i en 747 flydd av British Airways

image.thumb.png.1edc5661830f323b878683599aa1010d.png

58D/G slår det faktisk...

Du får jevn dunst fra toalettet. Og det er en jevn strøm av folk som bruker setet ditt som støtte/handtak når de går forbi. Og i perioder får du også gleden av folk som ikke har dusjet på timesvis, eller pusset tenner etter noen timer på øyet og alkohol kvelden før, som står i kø 20 cm fra deg. 

Anonymkode: 7a452...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

58D/G slår det faktisk...

Du får jevn dunst fra toalettet. Og det er en jevn strøm av folk som bruker setet ditt som støtte/handtak når de går forbi. Og i perioder får du også gleden av folk som ikke har dusjet på timesvis, eller pusset tenner etter noen timer på øyet og alkohol kvelden før, som står i kø 20 cm fra deg. 

Anonymkode: 7a452...51a

Digg med andres rumpe og underliv konstant mot hodet ditt, ja. 🤢 Æsj

Anonymkode: 8fbe7...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

newman01 skrev (4 timer siden):

Du har ikke opplevd komfort på langtur før man har hatt sete i rad 45-53 E-F i en 747 flydd av British Airways

image.thumb.png.1edc5661830f323b878683599aa1010d.png

Det var jo noen vindusseter på økonomi som var litt konge på de maskinene. 54 og 55 B og  J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To alternativer: 

1) Kjøp sete 

2) Ikke kjøp sete. Men kom da IKKE og be andre om å bytte sete hvis dere ikke får sete sammen. 

Anonymkode: fc2b8...65d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

simba80 skrev (På 2.10.2024 den 13.31):

Takk for svar til de som har svart på det jeg spør om. Handler ikke om at det er krise å ikke sitte sammen, men at det er hyggelig å gjøre det på en så lang tur, 14 år eller ikke. Spørsmålet var da om det har blitt veldig vanlig å kjøpe faste seter, sånn at man nesten er tvunget til å gjøre det samme.

Det er jo òg et poeng som en skriver at ved flybytte så kan man risikere å miste plassene man har betalt for.  Veldig vanlig at det skjer med Qatar, SAS flyr vi aldri med så kjenner ikke selskapet.  Aldri vært et problem med Norwegian. 

Dette er det rareste jeg har hørt. Jeg flyr fire langreiser hvert år og har aldri opplevd lignende.

For øvrig, hvis jeg hadde betalt for setereservasjon og ble byttet til et annet fly hvor jeg ikke fikk vindusetet heg betalte for, så hadde jeg jo vitterlig klaget - og fått de pengene igjen.

Qatar spesielt er veldig gode med refusjoner. Jeg kjenner meg ovrrhodet ikke igjeb i det du beskriver.

Jeg kan også nevne at det som regel pleide å være kun midtseter igjen ved innsjekking på flyplassen.

Anonymkode: b92bf...393

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

simba80 skrev (På 2.10.2024 den 13.31):

Takk for svar til de som har svart på det jeg spør om. Handler ikke om at det er krise å ikke sitte sammen, men at det er hyggelig å gjøre det på en så lang tur, 14 år eller ikke. Spørsmålet var da om det har blitt veldig vanlig å kjøpe faste seter, sånn at man nesten er tvunget til å gjøre det samme.

Det er jo òg et poeng som en skriver at ved flybytte så kan man risikere å miste plassene man har betalt for.  Veldig vanlig at det skjer med Qatar, SAS flyr vi aldri med så kjenner ikke selskapet.  Aldri vært et problem med Norwegian. 

SAS har jo et rykte på seg for å være blant de værste i klassen ved bytte av fly. Tar da aldri hensyn til hva folk har bestilt av seter. Og har og svart at de rett og slett ikke prioriterer å gjøre noe med det. Av de grunner har jeg IKKE reist med SAS på 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...