Gå til innhold

Gutt 14 år og kvisete ansikt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt som er 14 år og som har begynt å få en god del kviser i ansiktet. Selv var jeg en kviseløs ungdom, så kan liksom ikke noe om dette. Selv har han nok ikke tenkt et sekund over dette, og bryr seg neppe, men jeg tenkte å sjekke ut om det er noe han bør gjøre for å håndtere dette best mulig.

Ansiktskrem? Vaske ansiktet med vann? Bare la det være helt i fred?

Anonymkode: 95080...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Få han til å endre kosthold. Kutt ut ultraprosessert mat og sukker, energidrikker og junk. 

Inflammatorisk aktivitet, uansett hvordan den slår ut, påvirkes av hva man har i seg. 

Kremer og rens og sånn er meningsløs symptomlindring. 

Anonymkode: 81085...816

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to tenåringer på 13 og 15, og begge har anlegg for kviser. Jeg hadde ekstremt mye kviser i tenårene, faren deres hadde litt mildere utslag. Uansett, jeg husker at jeg i 20-årene en gang så en dokumentar om tenåringer og kviser, og der ble det pekt på at melk og melkeprodukter er det verste for tenåringshuden. Dette har jeg hatt i mente siden, helt til mine egne barn begynte å få kviser. Vi har prøvd noen uker MED melk, og noen uker UTEN, og det er helt mindblowing hvor stor forskjell det er. Datteren min på 13 holder seg helt borte fra melkeprodukter nå, og huden er utrolig fin (den var ganske ille da hun drakk melk). Sønnen min på 15 nekter for tiden å ikke drikke melk pga oppheng på havregryn&melk, og hans hud er verre enn noen sinne. Huden var fin da han ikke drakk melk.

Når det gjelder hudpleieprodukter, kan jeg snakke av erfaring: du kan hive så mye penger du vil på kremer, renser og laserbehandlinger uten at det har noe særlig effekt på akne. Jeg prøvde ALT da jeg var mellom 15 og 25 år. Selvsagt er det viktig med en god rens av huden + tilføring av fukt, men jeg har aldri opplevd å få bedre hud av noe man putter på huden. 

Prøv én uke uten melkeprodukter, så ser du hva som hjelper.

Anonymkode: 3a002...54c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips!

Han er ikke så veldig på junk og energidrikker egentlig (vet liksom ikke helt om jeg orker noe kamp på den ene han drikker i helga + lørdagsgodteriet liksom). Men MELK derimot går det mye i. Drikker til alle måltider + frokostblanding. Så det var et interessant tips. Må absolutt teste ut dette. Hvis det er stor forskjell så er det jo interessant, og noe å vurdere. Men ettersom han ikke plages noe av kvisene, så er det ikke sikkert han vil kutte ut melk 100%. Men kanskje jeg kan overtale han i forkant av spesielle dager slik som konfirmasjonsdag o.l 😅

Anonymkode: 95080...835

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for gode tips!

Han er ikke så veldig på junk og energidrikker egentlig (vet liksom ikke helt om jeg orker noe kamp på den ene han drikker i helga + lørdagsgodteriet liksom). Men MELK derimot går det mye i. Drikker til alle måltider + frokostblanding. Så det var et interessant tips. Må absolutt teste ut dette. Hvis det er stor forskjell så er det jo interessant, og noe å vurdere. Men ettersom han ikke plages noe av kvisene, så er det ikke sikkert han vil kutte ut melk 100%. Men kanskje jeg kan overtale han i forkant av spesielle dager slik som konfirmasjonsdag o.l 😅

Anonymkode: 95080...835

Det der er oppskriften på å ødelegge selvbildet til ungen. Om han selv ikke plages av kvisene så skal vel ikke du, hans egen mor, være den som gjør at han får en følelse av at han burde skamme seg over huden sin?? Og det er slett ikke sikkert at det hjelper å kutte melk, så da sitter du potensielt igjen med et barn med både kviser og dårlig følelse over det. 

Anonymkode: 0b713...7e7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen dokumentert forskning som støtter at mat har noe å si for kviser. 
Mye er arvelig betinget, hormoner og hvilken hud man har er det som betyr noe.

Som mor til en sunn ungdom som hadde kviser , vil jeg anbefale deg legevitenskapen - korrekt behandling. 
Du må få en time til lege, for legemidlene er reseptpliktige. 
Det er en krem som tørker ut huden og en med en bakteriedrepende virkning. Husker ikke helt navnene nå.

Hvis ikke dette fungerer så kan man også få tablett kurer. Men min datter ble helt fin uten det.

Til sønnen din kan du feks bruke argumentet arr. Så ikke du gir han en følelse av å være ekkel eller noe:)

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det der er oppskriften på å ødelegge selvbildet til ungen. Om han selv ikke plages av kvisene så skal vel ikke du, hans egen mor, være den som gjør at han får en følelse av at han burde skamme seg over huden sin?? Og det er slett ikke sikkert at det hjelper å kutte melk, så da sitter du potensielt igjen med et barn med både kviser og dårlig følelse over det. 

Anonymkode: 0b713...7e7

Jeg er hun moren som anbefaler mine egne barn å kutte melk, uten at det har gjort noe på selvbildet til barna mine. Jeg har vært tydelig til dem at arr etter kviser er langt verre enn "kviser her og nå", og har brukt min egen hud som eksempel. For å si det sånn: min hud har hatt og har fortsatt arr etter mange harde år med kviser. Laserbehandlinger i voksen alder har tatt bort noen av arrene, mens andre arr sitter igjen i huden.

En tenåring klarer ikke tenke konsekvens i et langtidsperspektiv, så da må noen faktisk hjelpe dem med dette. F eks forklare at å ha sex kan føre til graviditet, som kan føre til barn, som igjen fører til 18 års ansvar for dette barnet. Da jeg selv var 15 tenkte jeg at det hadde vært SÅ koselig å ha en baby (avsto heldigvis likevel fra sex til jeg var myndig). Selv voksne mennesker klarer ikke alltid se konsekvensen av valg de gjør.

Anonymkode: 3a002...54c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eliseflisa skrev (4 minutter siden):

Det er ingen dokumentert forskning som støtter at mat har noe å si for kviser. 
Mye er arvelig betinget, hormoner og hvilken hud man har er det som betyr noe.

Som mor til en sunn ungdom som hadde kviser , vil jeg anbefale deg legevitenskapen - korrekt behandling. 
Du må få en time til lege, for legemidlene er reseptpliktige. 
Det er en krem som tørker ut huden og en med en bakteriedrepende virkning. Husker ikke helt navnene nå.

Hvis ikke dette fungerer så kan man også få tablett kurer. Men min datter ble helt fin uten det.

Til sønnen din kan du feks bruke argumentet arr. Så ikke du gir han en følelse av å være ekkel eller noe:)

https://matforhelsen.no/kviser-av-melk-kan-melkefritt-kost-forebygge-akne/

Anonymkode: 3a002...54c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja ser den, og jeg ser det er Metaforskning- så jeg er enig med deg ang melk.

Jeg tenkte mer på junk food osv egentlig :)

min datter drikker ikke melk og spiser ikke junk- men fikk alikevel masse kviser.

innlegget var ment til hun som mente kremer var tull:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er jo forskjellige og vil da få forskjellige resultater på mat og behandlinger. Det er lett å teste ut om eks melkeprodukter trigger akne. 

Jeg har en sønn med mye akne. Ingenting av kostholdsrestriksjoner eller enkel hudbehandling har fungert. Han går nå på iso-behandling. 

Jeg slet også med akne, men ikke i like stor grad. Å slutte med melk, sukker ol hadde ikke noen effekt på meg heller.

Akne er vanlig, men er fortsatt sett på som ekkelt. Mange ungdommer sliter psykisk grunnet akne, så legene er ikke like restriktive med medisinsk behandling lenger.

Anonymkode: 321a7...cd3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har samme erfaring som ab over, at kost og hudpleie fra ikke medisinsk team hjelper nada, ikke medisiner fra lege heller. Det som hjalp og som desverre kostet litt mer var en kosmetologisk sykepleier og produkter fra ZO Medical. 

Anonymkode: 56f99...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det der er oppskriften på å ødelegge selvbildet til ungen. Om han selv ikke plages av kvisene så skal vel ikke du, hans egen mor, være den som gjør at han får en følelse av at han burde skamme seg over huden sin?? Og det er slett ikke sikkert at det hjelper å kutte melk, så da sitter du potensielt igjen med et barn med både kviser og dårlig følelse over det. 

Anonymkode: 0b713...7e7

Dette var litt voldsomt da 😅
Det er ikke snakk om å trykke ungen ned noe og påpeke masse "feil" med ham :roll: Men vi snakker om en 14 år gammel gutt, som stort sett ikke bryr seg om noe annet enn hobbyene sine. Altså slettes ikke hvordan han ser ut. Så påminnelse om dusjing må til ja, skifte boxer osv. Dette er bedre nå enn da han var 12 f.eks, så det går fremover. Med svimete guttunger så tenker jeg at man må hjelpe dem litt på vei i livet mot å bli voksen. Men jeg opprettet innlegget her fordi jeg ikke kan noe om kviser, og ikke aner hvordan man hjelper på vei da.

Selv om han ikke bryr seg sånn utad, så er det vel ingen som LIKER å ha kviser. De er væskefylte, kan være smertefulle ved en viss størrelse osv. Så om jeg kan hjelpe ham med noen tips til hvordan slippe å ha dem, så tenker jeg at det er en del av min foreldrerolle. Å veilede.

Anonymkode: 95080...835

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette var litt voldsomt da 😅
Det er ikke snakk om å trykke ungen ned noe og påpeke masse "feil" med ham :roll: Men vi snakker om en 14 år gammel gutt, som stort sett ikke bryr seg om noe annet enn hobbyene sine. Altså slettes ikke hvordan han ser ut. Så påminnelse om dusjing må til ja, skifte boxer osv. Dette er bedre nå enn da han var 12 f.eks, så det går fremover. Med svimete guttunger så tenker jeg at man må hjelpe dem litt på vei i livet mot å bli voksen. Men jeg opprettet innlegget her fordi jeg ikke kan noe om kviser, og ikke aner hvordan man hjelper på vei da.

Selv om han ikke bryr seg sånn utad, så er det vel ingen som LIKER å ha kviser. De er væskefylte, kan være smertefulle ved en viss størrelse osv. Så om jeg kan hjelpe ham med noen tips til hvordan slippe å ha dem, så tenker jeg at det er en del av min foreldrerolle. Å veilede.

Anonymkode: 95080...835

Enig med deg.

Min sønn på 15 bryr seg heller ikke nevneverdig om utseendet sitt, og han har såpass høy selvtillit at han mener han har en liten flokk av jenter som svermer rundt ham på skolen. Problemet er, uten at han forstår det nå, at kviser anses som lite attraktivt. Så når han hiver på med sine store porsjoner melk&havregryn, popper flere og flere kviser frem i ansiktet. Jeg, altså moren hans, er ikke så opptatt av at han skal være attraktiv for ungdomsskolejentene, men jeg kan vedde på han vil kjenne på det selv om jentene slutter å sverme for ham. Så når jeg ber ham go easy on the milk, er det av flere grunner. Jeg husker nemlig hvordan jentene i klassen min snakket om gutter med kviser, og det var ikke pent. Håper virkelig ikke min sønn noen gang skal gå kallenavnet "pizzatryne" eller "kjøttkakefjes". 

Anonymkode: 3a002...54c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ærlig talt, dropp kostholdsfjas og kosmetikk, og hør med en lege. Hadde masse kviser som tenåring selv, og en mor som vekselvis avskrev det med "sånn er det å være tenåring", "ikke spis så mye potetgull" og håpløse forsøk med fuktighetskremer og Clearasil. Ødela selvbildet mitt fullstendig, og mistet mye sosialt på grunn av det der. Noen har bare vanskelig hud, det er i stor grad hormonelt og genetisk, og må behandles skikkelig.

For min del gikk det delvis over i løpet av 20-årene, men da jeg ble alvorlig syk og måtte gå på immundempende, fikk jeg nye utbrudd. Da hadde jeg heldigvis en fastlege som tok det på alvor, og jeg fikk medikamenter som faktisk fungerte.

Anonymkode: 10409...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tenåring har ikke masse kviser men får noen på og rundt nesen innimellom ved hårfestet og svært skjeldent på haken. Han er ikke flink til å følge opp hudpleie og når han er kvise fri dropper han ofte hudpleien også kommer kvisene tilbake.

De produktene vi har sett effekt av er en mild rens the ordinary Glycolipid Cream Cleanser. Etterfulgt av et serum/essence med Niacinamide. Bruker for øyeblikket Advanced Snail Radiance Dual Essence i hele ansiktet. Når dette har fått trekke inn tas det et lag med CeraVe Blemish Control Gel på de utsatte stedene som panne/hårfestet, hake, nesen og rundt nesen.

Som solkrem brukes oil control sun gel fra eucerin. Den er for acne utsatt hud.

Vi bruker også acne patches rett på kvisene. Masker osv nekter ungdommen å bruke så dette er maks innsats fra hans side og har god effekt når han gidder og gjøre dette jevnlig.

Viss din ungdom er veldig plaget av kviser vil ikke vanlig hudpleie alene fungere da må dere en tur til legen. En i familien hadde mye acne på kinnene og dette ble først borte etter antibiotika tabletter gitt på resept av lege. Hun hadde allerede kuttet vekk melk men det hjalp ikke. Hun burde gått til lege tidligere da hun har en del arr. Så anbefaler lege viss det er mye kviser. Er det moderat ville jeg kjøpt noen få produkter og prøvd det.

Så en dokumentar om inntak av vitamin b5 Visstnok kunne høye doser av vitamin b5 fjerne acne hos ungdom. Kan være vært å sjekke ut ved mye acne.

 

Anonymkode: 60055...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette var litt voldsomt da 😅
Det er ikke snakk om å trykke ungen ned noe og påpeke masse "feil" med ham :roll: Men vi snakker om en 14 år gammel gutt, som stort sett ikke bryr seg om noe annet enn hobbyene sine. Altså slettes ikke hvordan han ser ut. Så påminnelse om dusjing må til ja, skifte boxer osv. Dette er bedre nå enn da han var 12 f.eks, så det går fremover. Med svimete guttunger så tenker jeg at man må hjelpe dem litt på vei i livet mot å bli voksen. Men jeg opprettet innlegget her fordi jeg ikke kan noe om kviser, og ikke aner hvordan man hjelper på vei da.

Selv om han ikke bryr seg sånn utad, så er det vel ingen som LIKER å ha kviser. De er væskefylte, kan være smertefulle ved en viss størrelse osv. Så om jeg kan hjelpe ham med noen tips til hvordan slippe å ha dem, så tenker jeg at det er en del av min foreldrerolle. Å veilede.

Anonymkode: 95080...835

Dette er jeg enig i.

Men i et tidligere innlegg, som jeg kommenterte på, så var det ikke generell hygiene og hjelp til kviser generelt du fokuserte på. Det var å gjøre noe spesifikt f.eks rett før konfirmasjon. DET er hva jeg reagerte og kommenterte på grunnlag av, for det er et signal på at det er en kosmetisk grunn for det. Og det fraråder jeg deg. 
 

 

Anonymkode: 0b713...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Begge mine tenåringer fikk henvisning til hudlege og isotretinoin kur. De ble kvitt kvisene for godt og ingen arr eller merker etter kviser. 

Anonymkode: b97e1...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde droppet diverse kosholdsråd her og tatt en tur til legen. Ingen burde trenge å gå rundt med kviser nå når det finnes så mange gode midler mot dette. Mange trenger ikke sterke pillekurer heller- for begge mine holdt det med krem.

Anonymkode: e6dbc...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plager det ham ikke,  så sitt helt stille i båten. Heller kvisefjes enn dårlig selvtillit.

Plager det ham, fastlegen. 

Anonymkode: 44d47...711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...