Gå til innhold

Gebyr på ikke møtt time for barnet

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Påminnelse er ikke noe helsevesenet plikter. Det er noe de begynte med for 7-8 år siden nettopp fordi så mange uteble, for å se om det kunne redusere ikke-møtt (selv om tjenesten har en viss kostnad), og det har hatt effekt. Det er imidlertid stor forskjell mellom sykehusene hvor lenge før de sender, og hvor mange ganger. Fastleger som er tilknytta helsenorge, der kommer det varsel på Mail eller sms etter hva man selv har huka av. Avtalespesialister har veldig ulik praksis. Jeg får sms 24 timer før, altså påminner for sent til å avlyse, men tidsnok til å huske på timen. 😉 Påminner på sms eller Mail er altså uansett ikke noe de er pliktig, det er ekstraservice. Og har man valgt å være digital bruker kommer innkallingsbrev på helsenorge. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 2.10.2024 den 18.57):

Burde egentlig vært barnevernssak om foreldre gjentatte ganger ikke møter opp med barn på timer i spesialisthelsetjenesten🙌

Anonymkode: 3222e...1c9

Det blir meldt til barnevernstjenesten dersom foreldre gjentatte ganger ikke tar med barna på nødvendig helseoppfølging. Det har jeg sett flere ganger på sykehuset der jeg jobbet før. 

Anonymkode: a585b...356

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (8 timer siden):

Min erfaring er at det alltid er forsinkelser hos leger o.l. Så det virker ikke som om de har så mye dødtid, akkurat. De overbooker, virker det som. Om ingen uteble til timene ville det vel blitt enda mer forsinkelse?

Når man har såpass lite kunnskap om et tema er det alltid lurt å la være å uttale seg.

Anonymkode: caab7...8b6

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (17 timer siden):

Jeg har aldri uteblitt fra en time. Men har flere ganger gått beskjed i siste liten at de dessverre må utsette timen min. Burde vært gebyr andre veien også..

Der er vi enige, er ikke gratis å ta seg fri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (8 timer siden):

Min erfaring er at det alltid er forsinkelser hos leger o.l. Så det virker ikke som om de har så mye dødtid, akkurat. De overbooker, virker det som. Om ingen uteble til timene ville det vel blitt enda mer forsinkelse?

Min erfaring og, samt rot. Fikk innk til meg selv, sto lite i innk brev så jeg ringte HuS for å høre hva timen gjaldt (null svar da de på tlf ikke hadde info heller) møtte opp ofc 45 min etter oppsatt time kom jeg inn.  Var preop time viste det seg, men inngrepet var allerede gjort, så legen og jeg satt å snakket om løst og fast og hen fikk seg spisepause.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Når man har såpass lite kunnskap om et tema er det alltid lurt å la være å uttale seg.

Lite kunnskap? Det er jo rart at jeg alltid må vente minst 20-30 minutter etter oppsatt time hos fastlegen. Til og med når jeg har fått første time på morgenen, har det vært forsinket.

Ja, jeg vet at enkelte pasienter kan ta ekstra tid, men mange tar også kortere tid, men de er alltid på etterskudd. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er enten sjeldent på lege eller går privat for i det offentlige er det forsinkelser 99 av 100 ganger 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (22 timer siden):

Du er enten sjeldent på lege eller går privat for i det offentlige er det forsinkelser 99 av 100 ganger 

Nå var det ikke det jeg sa så kanskje du bare skal lese kommentaren en gang til. Og angående din antagelse så kan jeg fortelle deg at jeg har ukentlig oppfølging av lege i det offentlige:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (23 timer siden):

Lite kunnskap? Det er jo rart at jeg alltid må vente minst 20-30 minutter etter oppsatt time hos fastlegen. Til og med når jeg har fått første time på morgenen, har det vært forsinket.

Ja, jeg vet at enkelte pasienter kan ta ekstra tid, men mange tar også kortere tid, men de er alltid på etterskudd. 

Les din første kommentar en gang til du så kanskje du forstår hvilken del av kommentaren jeg responderte på.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Les din første kommentar en gang til du så kanskje du forstår hvilken del av kommentaren jeg responderte på.

Ja, jeg trodde man måtte betale vanlig timepris for uteblitt time. Jeg har aldri uteblitt til time, men det pleier å stå på sms at time som ikke avbestilles innen 48 timer må betales. Ingenting om ekstra gebyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (11 minutter siden):

Ja, jeg trodde man måtte betale vanlig timepris for uteblitt time. Jeg har aldri uteblitt til time, men det pleier å stå på sms at time som ikke avbestilles innen 48 timer må betales. Ingenting om ekstra gebyr.

Ikke meg du siterer, men man må betale hele timen, ikke bare egenandelen siden sykehuset ikke kan kreve noe fra det offentlige når man ikke dukker opp til time. Er egne regler for psykiatri.

Anonymkode: 316ff...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...