Gå til innhold

Gebyr på ikke møtt time for barnet

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ring sykehuset, du skal ikke betale når det er time til barnet, slik er det i hvert fall på BUP (også avglemte timer). 

Anonymkode: 35e3c...8a3

Jo du kan få gebyr for ikke og ha møtt opp, om du møter er timen gratis. Ikke noe unntak der pga det er barna. Men gebyret høres ekstremt høyt ut, her var det vel ca 400 kr på bupp engang vi glemte av timen.  Men det er din oppgave og sjekke om riktig nummer dem har ikke kapasitet til og dobbeltsjekke sånt. Driver selv med et datasystem i kommunen og mange mener det er våres feil at vi ikke har riktig telefonnummer, vi har 10 000 mennsker registeret i systemet og kan ikke sjekke om ditt telefonnummer er korrekt liksom, det er din oppgave og informere om så vi kan endre det

Anonymkode: 891bd...341

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Skal man egentlig betale får noe man ikke har fått påminnelse på??? De hadde fått feil tlf nr. Og hun dama mente at jeg er pliktig til å ringe om endre tlf nr. 

Anonymkode: 12e6b...c49

På legekontoret hos oss,står det plakat om å melde fra om ny jobb og nytt telefonnummer.

Anonymkode: ce01f...1bd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette er din egen feil,du må legge slikt inn med alarm på kalenderen. Her bruker jeg å skrive ut innkallingsbrev fra Helsami eller Helsenorge. Jeg håper det ikke var noe viktig barnet skulle.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ja du må betale. Man har ikke rett på å få påminnelse om time, her jeg jobber har vi ikke denne ordningen enda. Det er ditt ansvar å følge opp når du får en innkalling. Men gebyret høres veldig høyt ut? Hos oss er det vel rett i underkant av 400kr for barn. Jobber i spesialisthelsetjenesten. 

Anonymkode: 34289...851

Her fikk jeg vel minst 5 påminnelser i forkant av en avtale jeg hadde på sykehuset via Helsami og Helsenorge. Dette er helsemidt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jo du kan få gebyr for ikke og ha møtt opp, om du møter er timen gratis. Ikke noe unntak der pga det er barna. Men gebyret høres ekstremt høyt ut, her var det vel ca 400 kr på bupp engang vi glemte av timen.  Men det er din oppgave og sjekke om riktig nummer dem har ikke kapasitet til og dobbeltsjekke sånt. Driver selv med et datasystem i kommunen og mange mener det er våres feil at vi ikke har riktig telefonnummer, vi har 10 000 mennsker registeret i systemet og kan ikke sjekke om ditt telefonnummer er korrekt liksom, det er din oppgave og informere om så vi kan endre det

Helt standard gebyr. 

Gebyr dersom du ikkje møter opp

Dersom du ikkje kjem til timen du har fått, og du ikkje har gitt beskjed seinast 24 timar i førevegen, må du betala eit gebyr på 1612 kroner.

Gjeld det poliklinisk helsehjelp innan psykiatri eller rusbehandling, skal det ikkje krevjast høgare gebyr enn 403 kroner.

Behandlingsstaden kan ikkje krevje gebyret dersom du ikkje møter til avtalt video- eller telefonkonsultasjon.

Hugs å gi beskjed i god tid dersom du ikkje kan komme.

https://www.helsenorge.no/betaling-for-helsetjenester/betaling-pa-sykehus-og-poliklinikk/

Anonymkode: 63532...e90

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Thyra skrev (5 timer siden):

Jeg er fullt klar over at det offentlige betaler.

Og de krever en behandling/ konsultasjon for å refundere. Så når vi ikke kommer, vil legen få null. Da er det rett og rimelig at de kompenseres.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Man får varsel på Helsenorge.no om at man har fått brev. Da forventes det selvfølgelig at vedkommende skiver det ned. Jeg får som regel påminnelser hvis jeg har time på sykehus, men det er kanskje ikke alle helseforetak som praktiserer dette, og av og til skjer det glipper. Det betyr dessverre ikke at man er fritatt fra å betale gebyr. Innkallelse har du fått.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Er ikke sykehus som skal sørge for at du kommer til avtalt time. Du har hele ansvaret og det er riktig at du må betale for timen. Sykehuset skal ikke tape penger på at du ikke hadde alarm og bedre rutiner for å huske denne timen. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg ser du har skrevet samme innlegg på Slay Squad-gruppa på facebook. Du er ikke like kranglete når du ikke kan stå som anonym 🤣

Anonymkode: d0207...779

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ser du har skrevet samme innlegg på Slay Squad-gruppa på facebook. Du er ikke like kranglete når du ikke kan stå som anonym 🤣

:hoho:

Anonymkode: ce971...56d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Screenshoot?

Anonymkode: 86ac1...f12

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (3 timer siden):

Og de krever en behandling/ konsultasjon for å refundere. Så når vi ikke kommer, vil legen få null. Da er det rett og rimelig at de kompenseres.

Min erfaring er at det alltid er forsinkelser hos leger o.l. Så det virker ikke som om de har så mye dødtid, akkurat. De overbooker, virker det som. Om ingen uteble til timene ville det vel blitt enda mer forsinkelse?

Skrevet
Thyra skrev (3 timer siden):

Min erfaring er at det alltid er forsinkelser hos leger o.l. Så det virker ikke som om de har så mye dødtid, akkurat. De overbooker, virker det som. Om ingen uteble til timene ville det vel blitt enda mer forsinkelse?

Vet ikke om de overbooker. Når jeg prøver å bestille time time digitalt så er det ikke noe overlapp mellom legetimene. Men det er heller ikke noe pauser mellom hver legetime. Så om en legetime tar fem minutter ekstra så vil det alltid bli minst fem minutter forsinkelse for neste legetime. 

Så om behandlingen tar mer enn tiden som var satt opp så vil det bli forsinkelser. 

Selv var jeg for øvrig med på å lage en slik forsinkelse for en stund siden. Det var forsinkelse i kollektivtrafikken så jeg kom 10 minutter for sent til en legetime som var satt opp å ta 15 minutter. Legen kunne selvsagt gitt meg kun 5 minutter, men da hadde han ikke fått tid til å gjøre noe med problemet mitt. Så han ga meg 15 minutter og det førte til 10 minutters forsinkelse for nestemann. 

Selv var jeg svært glad for denne hjelpen for jeg hadde ventet 4 uker på time hos fastlegen og ville måtte vente 2 uker til om jeg skulle ha ny legetime. 

Skjønner at det var surt for de som kom etter meg, men jeg har selv måttet vente lenge fordi andre tidligere sikkert har kommet for sent til sin legetime. 

Anonymkode: fb5df...8ca

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2024 den 13.48):

Tlf nr mitt er registrert i folkeregisteret jeg viste ikke at de har feil tlf nr.

Hvilket telefonnummer påminnelse blir sendt til står i innkallelsesbrevet. Der står det også tydelig at hvis du vil ha påminnelse sendt til annet nr, må du gi beskjed. Les brevene bedre. Legg avtaler i kalenderen. 

Anonymkode: db67c...d45

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hvilket telefonnummer påminnelse blir sendt til står i innkallelsesbrevet. Der står det også tydelig at hvis du vil ha påminnelse sendt til annet nr, må du gi beskjed. Les brevene bedre. Legg avtaler i kalenderen. 

Anonymkode: db67c...d45

Jepp, det står til og med « vi har registrert dette telefonnummeret på deg, xxxxxxxx, si i fra om det ikke stemmer»

Folk må lese brevene sine nøyere, det står så mye viktig i det brevet. Ikke bare hvor og når, men også forberedelser som er minst like viktig for å få gjennomført timen sin. 

Anonymkode: 5d88c...143

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Angående feil telefonnummer. Var en pasient og mor til en unge som klagde til legen over at hun ikke hadde fått bekreftelse på sms for legetimen til ungen.  Viste seg at varselet hadde gått til barnefarens telefonnummer. Sier ikke at det er det som skjedde i dette tilfellet. Men virker som en del foreldre ikke snakker sammen. 

Anonymkode: b1798...fa4

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2024 den 12.04):

Dette er TS. 

Man har krav på sine rettigheter det er ikke mange som setter seg ned og ser på det. 

1. Sekretæren hadde sagt så lenge det var feil tlf nr og jeg ikke hadde fått beskjed i forhold noe jeg har stilt krav til tidligere" så kunne jeg unngå å betale men fordi jeg viste om timen allikevel så får jeg gebyr. Akkurat dette synes jeg var helt på trynet. Jeg viste faktiske ikke at jeg hadde time igår. Og det er ikke jeg som hadde bestilt time engang det var barnelegen selv som ville bare ta en sjappt prat angående medesiner min datter hadde gått på for to år tiden. Det kostet meg nye BH 🥺🤣 

Du viste jo om timen, det har du skrevet tidligerei tråden. Du glemte den fordi du ikke fikk påminnelse. Må nesten bestemme deg for hva historien din da før du ror deg bort

Anonymkode: 763c9...128

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du kan alltids klage..Men så lenge du har fått timen skriftlig er det ditt ansvar å holde styr på den. Enten det er 2 uker, 2 mnd eller to år frem. Riktig telefonnummer er også ditt ansvar. Vi har blitt bortskjemte på servicen med påminnelser og jevnlige spørsmål om kontaktopplysninger fortsatt stemmer. Men det er altså vårt ansvar når alt kommer til alt.

Syns derimot 1600 var gruelig mye. Var det hos privat praktiserende? Du må betale det beløpet klinikken taper. Ved ikke å møte opp til timen får ikke klinikken betalt for den. Så man må betale det beløpet klinikken taper. Det er grunnen til at man betaler hele beløpet, ikke bare egenandelen. 

Anonymkode: 105c3...0e2

1600 er standard takst i det offentlige helsevesen

Anonymkode: caab7...8b6

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er lavere beløp for ikke oppmøte uten å gi beskjed inpsykiatrien.

Anonymkode: caab7...8b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...