Gå til innhold

Gebyr på ikke møtt time for barnet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mulig du kan argumentere med at det ikke er du som har bedt om time, men legen som har bedt om oppfølging. Lege kunne og burde ha ringt for å gjennomføre en tlf konsultasjon i stedet. Dette blir jo vanskelig når du har registrert feile kontaktopplysninger på deg selv. 

Anonymkode: 52ef7...ee4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp samme skjedde med meg og barnet på 8 år. Samme gebyr. Glemte også avtalen. Det var faktisk flaks at den ble glemt av , for akkurat den dagen ble han syk med et ekstremt smittsomt virus hvor sikkert alle på skolen har hatt den. Så verdt de pengene så han ikke smitta halve sykehuset 😅

Anonymkode: bdb28...045

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mulig du kan argumentere med at det ikke er du som har bedt om time, men legen som har bedt om oppfølging. Lege kunne og burde ha ringt for å gjennomføre en tlf konsultasjon i stedet. Dette blir jo vanskelig når du har registrert feile kontaktopplysninger på deg selv. 

Anonymkode: 52ef7...ee4

Om ts ikke syns denne oppfølgingstimen var viktig for barnet sitt, så skulle hun avbestilt den for 3 måneder siden. 

Anonymkode: 63532...e90

  • Liker 19
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Her er de som sier ifra om at de ikke har mulighet likevel (også i siste liten) tatt vekk. De 60% er kun de som bare ikke dukker opp.

Anonymkode: 733ab...99f

Da burde jaggu gebyret settes ENDA høyere!

Anonymkode: 1e20b...46a

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (31 minutter siden):

Jeg trodde man måtte betale vanlig timepris for uteblitt time, for barn vil jo det blir kr null. Ikke et gebyr på flere ganger timepris?

 

En liten oppklaring: barn betaler ikke ved oppmøte, fordi legen får kostnaden dekket fra staten (skattepenger). Voksne betaler en egenandel (dvs. en andel av det legetimen koster. Resten dekkes av staten). 

Når pasienter har møtt opp til timen, får legen sin refusjon fra staten. Dersom pasientene ikke møter opp, er det ikke utført en tjeneste som legen kan få refusjon for. 

Ved avbestilling kunne noen andre fått timen. Da ville legen fått inntjening og det hadde vært fremgang i køen blant pasienter som venter på time. 

Gebyret er satt høyt både av hensyn til å dekke kostnadene legene ellers ikke får inn ved ikke møtt på time, samtidig som det skal virke preventivt mot at folk ikke dukker opp (og køene er like lange). 

Endret av Stjertmeis
  • Liker 5
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Da burde jaggu gebyret settes ENDA høyere!

Anonymkode: 1e20b...46a

Noen kunne ha dødd fordi andre ikke møter opp til time.

Gebyret burde settes til 200.000.

Da ville folk husket timeavtalen.

Anonymkode: 22751...9a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du visste jo om timen, du har tom skrevet den inn i kalenderen din. Mener du seriøst at du tror at en påminnelse er en lovfestet rett som gjør at du kan slippe å betale for en time du har glemt?

Anonymkode: b2ba4...431

  • Liker 13
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det nok av firkantede helsearbeider som er ute av stand til å vise skjønn eller ikke ønsker viser skjønn. De kunne selvsagt valgt å la deg slippe gebyret når du ikke fikk påminnelse, men har valgt å presse det gjennom: noe de kan. Det største problemet er uansett politisk og må løses der: man kan ikke fortsette å kreve triple gebyrer for ikke-møtt da mange ikke har økonomisk mulighet til å dekke slikt og fordi det gjør timer hos spesialist utilgjengelig for en stor gruppe pasienter (psykiatriske pasienter møter eksempelvis ikke enklere i somatikken enn de gjør til timer relatert til deres psykiske helse).

Anonymkode: 4ba8d...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du visste jo om timen, du har tom skrevet den inn i kalenderen din. Mener du seriøst at du tror at en påminnelse er en lovfestet rett som gjør at du kan slippe å betale for en time du har glemt?

Anonymkode: b2ba4...431

Ja? Når man har diverse. Diagnoser og ber om å få påminnelse. Så har man rett til det ja. Burde da ikke fått en gebyr på 1600,- 

Anonymkode: 12e6b...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja? Når man har diverse. Diagnoser og ber om å få påminnelse. Så har man rett til det ja. Burde da ikke fått en gebyr på 1600,- 

Anonymkode: 12e6b...c49

Men da burde du kanskje være ekstra påpasselig med å informere om endring av telefonnummeret ditt da? Her har da tydeligvis behandlingsstedet gjort det du har bedt om (sendt påminnelse), men de har sendt det til feil nummer...

For du mener vel ikke at de skal ha ansvaret meg å sjekke om det er riktig telefonnummer før de sender ut denne påminnelsen også, eller? 

  • Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dessverre er det nok av firkantede helsearbeider som er ute av stand til å vise skjønn eller ikke ønsker viser skjønn. De kunne selvsagt valgt å la deg slippe gebyret når du ikke fikk påminnelse, men har valgt å presse det gjennom: noe de kan. Det største problemet er uansett politisk og må løses der: man kan ikke fortsette å kreve triple gebyrer for ikke-møtt da mange ikke har økonomisk mulighet til å dekke slikt og fordi det gjør timer hos spesialist utilgjengelig for en stor gruppe pasienter (psykiatriske pasienter møter eksempelvis ikke enklere i somatikken enn de gjør til timer relatert til deres psykiske helse).

Anonymkode: 4ba8d...e85

Så du mener at legene skal betale av sin lønn, for alle de som ikke møter opp, eller avbestiller i siste liten? Eller mener du at skattebetalerne skal betale for alle som ikke møter til avtale? 

Det er lov å avbestille. Det tar ikke mange minuttene. Har man blitt akutt syk samme dag, så blir man fritatt for gebyrer. 

Anonymkode: 63532...e90

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er TS. 

Man har krav på sine rettigheter det er ikke mange som setter seg ned og ser på det. 

1. Sekretæren hadde sagt så lenge det var feil tlf nr og jeg ikke hadde fått beskjed i forhold noe jeg har stilt krav til tidligere" så kunne jeg unngå å betale men fordi jeg viste om timen allikevel så får jeg gebyr. Akkurat dette synes jeg var helt på trynet. Jeg viste faktiske ikke at jeg hadde time igår. Og det er ikke jeg som hadde bestilt time engang det var barnelegen selv som ville bare ta en sjappt prat angående medesiner min datter hadde gått på for to år tiden. Det kostet meg nye BH 🥺🤣 

 

Anonymkode: 12e6b...c49

Du hadde jo lagt den i kalenderen sa du. Tenk om alle bare skulle glemt timer og ikke fått gebyr. Det hadde blitt et kostbart helsevesen.

Er man voksen med barn burde man klare å passe på sånne ting. Varsling på kalenderoppføringer dagen før på alle sånne ting her.

Anonymkode: 4eed2...c90

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er TS. 

Man har krav på sine rettigheter det er ikke mange som setter seg ned og ser på det. 

1. Sekretæren hadde sagt så lenge det var feil tlf nr og jeg ikke hadde fått beskjed i forhold noe jeg har stilt krav til tidligere" så kunne jeg unngå å betale men fordi jeg viste om timen allikevel så får jeg gebyr. Akkurat dette synes jeg var helt på trynet. Jeg viste faktiske ikke at jeg hadde time igår. Og det er ikke jeg som hadde bestilt time engang det var barnelegen selv som ville bare ta en sjappt prat angående medesiner min datter hadde gått på for to år tiden. Det kostet meg nye BH 🥺🤣 

 

Anonymkode: 12e6b...c49

Jo, du har visst om timen all den tid du fikk innkallingsbrev! Da er det ditt ansvar å følge opp - eller avbestille i deres situasjon  «siden legen kun skulle snakke om noen medisiner»…. Det du ser på som småtterier og unødvendighet, kan være viktig i en total pasientbehandling! 

Anonymkode: aacec...cf2

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er TS. 

Man har krav på sine rettigheter det er ikke mange som setter seg ned og ser på det. 

1. Sekretæren hadde sagt så lenge det var feil tlf nr og jeg ikke hadde fått beskjed i forhold noe jeg har stilt krav til tidligere" så kunne jeg unngå å betale men fordi jeg viste om timen allikevel så får jeg gebyr. Akkurat dette synes jeg var helt på trynet. Jeg viste faktiske ikke at jeg hadde time igår. Og det er ikke jeg som hadde bestilt time engang det var barnelegen selv som ville bare ta en sjappt prat angående medesiner min datter hadde gått på for to år tiden. Det kostet meg nye BH 🥺🤣 

 

Anonymkode: 12e6b...c49

Du får lese innkallingsbrevet bedre neste gang, for der står det også hvilket nummer de sender påminnelsen til. 

Du får også gjøre en vurdering på hvordan du legger ting inn i din kalender, slik at du får påminnelser der også. 
 

Jeg personlig, henger opp alle innkallelser på kjøleskapet. Jeg marker også tidspunktet. Jeg legger timen inn i telefonen på kalenderen der, med påminnelser. 
Det legges også inn i den fysiske ukeskalenderen som henger på kjøleskapet. 
 

Du har et klart forbedringspotensial i dine rutiner. 

Anonymkode: b1028...bb2

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

At det er gebyr synes jeg er greit, men 1600 kr er spinnvilt. Men så er jeg vant til et system uten egenandeler og gebyrer som dette, så blir lett sjokkert av sånt.

Anonymkode: 5808e...461

Jeg jobber i helsevesenet og bare min lønn per time er rundt 600. Utstyr, lokale, arbeidsgiveravgift etc etc dobler beløpet. Tripler? Og med ikke møtt så blir det dødtid som kunne hjulpet en annen pasient og ventetiden øker for alle, fordi nå må det bookes en ny time for den som ikke møtte. 

I BUP er det også gebyr når man ikke gir beskjed (gjøres nok unntak for ungdommer som har timer alene). 

Tidligere var det ikke gebyr for ikke møtt, ikke gitt beskjed. Etter at gebyr ble innført ble det dramatisk nedgang i ubrukte timer. Når det ikke får noen konsekvenser å glemme timer så blir folk sløve. 

So sorry TS, lite sympati å hente 

Anonymkode: 54c1c...896

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ja? Når man har diverse. Diagnoser og ber om å få påminnelse. Så har man rett til det ja. Burde da ikke fått en gebyr på 1600,- 

Anonymkode: 12e6b...c49

Men de hadde vel sendt påminnelse, til et nummer du hadde oppgitt feil. Du må slutte å legge skylden for dine tabber på andre.

Anonymkode: 1e006...36f

  • Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg jobber i helsevesenet og bare min lønn per time er rundt 600. Utstyr, lokale, arbeidsgiveravgift etc etc dobler beløpet. Tripler? Og med ikke møtt så blir det dødtid som kunne hjulpet en annen pasient og ventetiden øker for alle, fordi nå må det bookes en ny time for den som ikke møtte. 

I BUP er det også gebyr når man ikke gir beskjed (gjøres nok unntak for ungdommer som har timer alene). 

Tidligere var det ikke gebyr for ikke møtt, ikke gitt beskjed. Etter at gebyr ble innført ble det dramatisk nedgang i ubrukte timer. Når det ikke får noen konsekvenser å glemme timer så blir folk sløve. 

So sorry TS, lite sympati å hente 

Anonymkode: 54c1c...896

Hjelper ikke for min del, 1600 kr i gebyr er hinsides spinnvilt. Men som sagt, her hvor jeg bor finnes det hverken egenandeler eller gebyrer som dette, så jeg er vant til at legebesøkene er gratis. Dessuten så er jo det generelle prisnivået i Norge spinnvilt, så hvorfor ikke slike gebyrer også ... 🤷‍♂️

Anonymkode: 5808e...461

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hjelper ikke for min del, 1600 kr i gebyr er hinsides spinnvilt. Men som sagt, her hvor jeg bor finnes det hverken egenandeler eller gebyrer som dette, så jeg er vant til at legebesøkene er gratis. Dessuten så er jo det generelle prisnivået i Norge spinnvilt, så hvorfor ikke slike gebyrer også ... 🤷‍♂️

Anonymkode: 5808e...461

Hvilket land er dette? 

Anonymkode: 54c1c...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (26 minutter siden):

Men da burde du kanskje være ekstra påpasselig med å informere om endring av telefonnummeret ditt da? Her har da tydeligvis behandlingsstedet gjort det du har bedt om (sendt påminnelse), men de har sendt det til feil nummer...

For du mener vel ikke at de skal ha ansvaret meg å sjekke om det er riktig telefonnummer før de sender ut denne påminnelsen også, eller? 

Tlf nr mitt er registrert i folkeregisteret jeg viste ikke at de har feil tlf nr.

Anonymkode: 12e6b...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvilket land er dette? 

Anonymkode: 54c1c...896

Spania.

Anonymkode: 5808e...461

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...