Gå til innhold

Ny midlertidig ledelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trenger noen råd og innspill. Min fast leder på arbeid er langtidssykemeldt og i hennes fravær ble det lagt opp til en løsning hvor hennes leder skulle ha personalansvar og en av mine kollegaer skulle ha det faglige ansvaret. Kollegaen som har fått fagansvar har jeg over tid hatt store bekymringer for når det gjelder utøvelse av sitt fag, manglende erfaring, samarbeidsevner ut mot andre instanser osv. Når jeg ble kjent med hvem ledelsen siktet seg inn på som midlertidig fagansvarlig følte jeg at det eneste rette var å be om en samtale med enhetsleder for å fortelle om mine bekymringer. Jeg ble møtt av en enhetsleder som viste svært lite forståelse for situasjonen og jeg har i etterkant blitt straffet på jobben min gjennom å bli fratatt oppgaver og ansvar og jeg opplever sterk utenforskap. Jeg er helt fortvilt og vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg kan ikke slutte pga bindingstid i 1 år til, og jeg har helseutfordringer som gjør at jeg ikke ønsker noen annen type jobb da denne jobbe gjør at jeg kan jobbe fullt. Hun som nå har lederansvar er helt tydelig ute etter å ta meg og bruker hersketeknikk og utestenging jevnt over. 

Jeg er rådløs. Jeg kan ikke snakke med enhetsleder da jeg har mistet all tillit til henne. Hva gjør jeg da? Føler jeg blir fremstilt som en vanskelig ansatt når alt jeg ber om er at tjenesten jeg jobber i har den beste løsningen i en vanskelig tid når min leder er sykemeldt. 

Anonymkode: c87b3...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snublefot62 skrev (46 minutter siden):

Har du snakket med tillitsvalgt?

Min fagforening har ikke tillitsvalgt på min jobb, men det er en som er tillitsvalgt i en annen fagforening i FO som tar jobben for oss. Har ikke tillit til han, da jeg opplever han som løsmunnet både på jobb og privat. Jeg kan kanskje ta kontakt med min fagforening på fylkesbasis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Min fagforening har ikke tillitsvalgt på min jobb, men det er en som er tillitsvalgt i en annen fagforening i FO som tar jobben for oss. Har ikke tillit til han, da jeg opplever han som løsmunnet både på jobb og privat. Jeg kan kanskje ta kontakt med min fagforening på fylkesbasis. 

Da bør du ta kontakt med fagforeningen din, og få hjelp der. Sånn du har det nå er jo ikke holdbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet her er at du har håndtert dette litt klundrete. Du skal ikke straffes for dette, men det er vanskelig å avgjøre her om du faktisk blir straffet (som er ulovlig) eller om du bare føler at du blir straffet.

Ny leder drar ofte med seg nye rutiner og nye måter å gjøre ting på. Dersom du midt oppi dette og står oppi en konflikt med vedkommende så kan det fort oppleves som at du blir straffet selv om kanskje det er faglige vurderinger som ligger bak. Eller bare et ønske om å gjøre noe på en ny måte.

Og til senere så kan det være lurt å vurdere hvilken motivasjon du har for å baksnakke en kollega/sjef til vedkommendes sjef. Er det for å hevde deg selv? Eller fordi du er oppriktig bekymret? Om det er pga det siste, hvorfor har du ikke snakket med din sjef om dette tidligere? Eller med vedkommende direkte?

Når vedkommende du snakker ned/baksnakker nettopp har fått utvidet fagansvar på jobben er det fort gjort å tenke at motivasjonen var å fremheve deg selv i stede for, eller å prøve å straffe noen som gikk fremfor deg i køen. Ikke sikkert det er rett, men det er lett å tenke sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...