AnonymBruker Skrevet 2. oktober #1 Del Skrevet 2. oktober 80.000,- i avskrivning på studielån pr. år for lærere i Nord Troms og Finnmark blir innført. I tillegg til at man kan spare mye på billigere husleie. Noen få år i dette området, så har man spart opp egenkapital til bolig. Mange unge klager over økonomi og vansker med å spare opp egenkapital, så her bør det jo bli masse søknader på lærerjobber fremover! Anonymkode: 2e40a...863 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #2 Del Skrevet 2. oktober Uff, så trist å bo der. Hatt familie der og 1 av 5 somre var gode. Og mørketid, kuling og nesten null "kulturtilbud" ellers. Vanskelig å selge boligen. Null verdistigning. Hadde ikke flyttet dit om jeg hadde fått betalt for det. Anonymkode: 15173...18b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #3 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Uff, så trist å bo der. Hatt familie der og 1 av 5 somre var gode. Og mørketid, kuling og nesten null "kulturtilbud" ellers. Vanskelig å selge boligen. Null verdistigning. Hadde ikke flyttet dit om jeg hadde fått betalt for det. Anonymkode: 15173...18b Da har du nok ikke bruk for å spare kanskje 150.000 i året på billig husleie og nedskriving 🙂. Du har forøvrig et ganske merkelig inntrykk av vår nordligste landsdel. Jeg var lærervikar på en bitteliten plass i Finnmark for mange år siden, og det var helt fantastisk. Har bare gode minner 🙂 Anonymkode: 2e40a...863 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #4 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Uff, så trist å bo der. Hatt familie der og 1 av 5 somre var gode. Og mørketid, kuling og nesten null "kulturtilbud" ellers. Vanskelig å selge boligen. Null verdistigning. Hadde ikke flyttet dit om jeg hadde fått betalt for det. Anonymkode: 15173...18b Ikke lurt å kjøpe bolig for en kort periode uansett. Det er heller ikke alle steder i Nord-Norge hvor det er billig med bolig. Men ja, blir det 80k nedskriving av studielån i året er det det sammen som en STOR lønnsøkning, så definitivt noe flere burde vurdere! Jeg hadde i alle fall gjort det! Anonymkode: d537f...045 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #5 Del Skrevet 2. oktober Dyrt å leie også....dette er bortkastet. Anonymkode: c0cfd...f62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #6 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hadde ikke flyttet dit om jeg hadde fått betalt for det. Anonymkode: 15173...18b Det er jo nettopp det man får, betalt for det! Men om man klarer seg fint uten de pengene, så trenger man selvsagt ikke, det er jo helt frivillig. Jeg tjente/sparte masse på å bo og jobbe i Finnmark i 2 år. Såpass at jeg kunne kjøpe en leilighet i Oslo på egen hånd da jeg flytta sørover igjen. Verdt to år med kulde og mørke? Absolutt! Anonymkode: 8d99a...e6f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #7 Del Skrevet 2. oktober Er man ikke åpen for å flytte til f.eks nord eller ofre andre ting for et par år, kan man i hvertfall ikke forvente å få kjøpt seg bolig. Jeg bodde 6 år i kollektivt litt utenfor sentrum av studiebyen, bare for å spare til bolig. Jobbet ikke i studietiden, men fikk ekstra stipend. Sparte da 4 - 5 000 kr i mnd, dette var mellom 2017-2020. I år kjøpte jeg meg leilighet med startlån, og mitt sparepotensial var noe de la til grunn da jeg fikk boliglån. Man kan ikke få både pose og i sekk. Enten så må man ofre det å bo i sentrum av en by, ellers så må man bare godta at man ikke får spart og kjøpt seg bolig. Anonymkode: f1e8f...7b6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #8 Del Skrevet 2. oktober Jeg kjenner flere nyutdannede lærere som har gjort dette. Tar 2-3 år i nord, får nedskrevet studielån og får masse erfaring. Så søker de seg fast jobb i storbyen og popper rett inn i boligmarkedet. Anonymkode: 417c7...43c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #9 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg kjenner flere nyutdannede lærere som har gjort dette. Tar 2-3 år i nord, får nedskrevet studielån og får masse erfaring. Så søker de seg fast jobb i storbyen og popper rett inn i boligmarkedet. Anonymkode: 417c7...43c For en trist utvikling. Vi betaler altså for at noen skal lide seg gjennom tre år i et høl hvor et fåtall vil bo, for at de skal få kompensert for ulempen og lidelsen, slik at de kan flytte hjem igjen og endelig ha råd til bolig? Norge på sitt beste... Anonymkode: 4d6ca...36c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #10 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (14 minutter siden): For en trist utvikling. Vi betaler altså for at noen skal lide seg gjennom tre år i et høl hvor et fåtall vil bo, for at de skal få kompensert for ulempen og lidelsen, slik at de kan flytte hjem igjen og endelig ha råd til bolig? Norge på sitt beste... Anonymkode: 4d6ca...36c Ingen av de jeg kjenner led. De hadde det tvert i mot veldig bra. Anonymkode: 417c7...43c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #11 Del Skrevet 2. oktober Hadde et vennepar som gjorde dette, eneste minuset? Boligprisene steg så mye i mellomtiden at all "sparingen" de gjorde der oppe tapte seg ved at de måtte betale en langt høyere pris for og komme inn på boligmarkedet enn det vi som fortsatte og bo i byen gjorde. De gikk altså i netto 0 eller tapte penger på de 3 årene. Anonymkode: 2921e...bf2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #12 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke lurt å kjøpe bolig for en kort periode uansett. Det er heller ikke alle steder i Nord-Norge hvor det er billig med bolig. Men ja, blir det 80k nedskriving av studielån i året er det det sammen som en STOR lønnsøkning, så definitivt noe flere burde vurdere! Jeg hadde i alle fall gjort det! Anonymkode: d537f...045 Nedskriving, billigere å leie bolig, mindre skatt, billigere strøm.... Anonymkode: 2e40a...863 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #13 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): For en trist utvikling. Vi betaler altså for at noen skal lide seg gjennom tre år i et høl hvor et fåtall vil bo, for at de skal få kompensert for ulempen og lidelsen, slik at de kan flytte hjem igjen og endelig ha råd til bolig? Norge på sitt beste... Anonymkode: 4d6ca...36c Eller kanskje de absolutt ikke lider, og velger å bli nordpå livet ut 🙂. Vet om mange som har gjort det 🙂 Anonymkode: 2e40a...863 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #14 Del Skrevet 2. oktober På mange steder er det stor slitasje på bolig pga været og minimalt leieobjekter så det kan bli dyrt uansett. Flytt heller og bli engelsklærer i asia 1 år. Anonymkode: 15173...18b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vanlande Skrevet 2. oktober #15 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ingen av de jeg kjenner led. De hadde det tvert i mot veldig bra. Anonymkode: 417c7...43c Hvorfor ble de da ikke værende der? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #16 Del Skrevet 2. oktober Vanlande skrev (1 time siden): Hvorfor ble de da ikke værende der? Fordi de har familien lengre sør, og det er av betydning når de begynner å få barn. Anonymkode: 417c7...43c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå