Gå til innhold

Traumatiserende barndom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har hatt en barndom med fysisk og psykisk vold som har satt sine dype spor.

Jeg står mellom 2 valg: Enten å forsette å bo hjemme og spare penger til å kjøpe leilighet selv + jeg har et stort lån å betale ned men da går det jo mer utover psyken selv om jeg jobber med meg selv så godt jeg kan, men det er vanskelig når jeg har en mor som er alkoholiker og blir veldig frekk og negativ når hun er full og en far som har sinneproblemer og behandler meg som om jeg skal gjøre alt etter hva han sier, bare en kopp skulle stått på feil plass bare for å ta et eksempel men jeg setter ned foten uansett.

Eller så blir det å finne en leilighet så fort som mulig for da kan jeg i alle fall jobbe med meg selv uten å være rundt den konstante negative energien hos dem. Bare jeg er i nærheten rundt dem føles nesten ut som en fight or flight situasjon spesielt rundt min far da hans energi er ekstremt negativ og ubehagelig.

Hva hadde dere gjort? Er det umulig å jobbe med seg selv når en blir boende i et hjem der man har blitt traumatisert og i tillegg har fått konstatert kompleks PTSD pga sine foreldre, eller er det noen her som har gode råd som kan hjelpe på veien videre?

Det står også mellom å prøve å tilgi dem men kun for min egen skyld, men med en gang det blir krangling eller noen sier noe frekt til hverandre så går hjernen min mer mot "jeg hater dem". Hvordan kan jeg tilgi dem hver gang dette skjer? 

Anonymkode: b0bd9...fb8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta vare på helsa og flytt.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva hadde dere gjort? Er det umulig å jobbe med seg selv når en blir boende i et hjem der man har blitt traumatisert og i tillegg har fått konstatert kompleks PTSD pga sine foreldre, eller er det noen her som har gode råd som kan hjelpe på veien videre?

Jeg kan svare deg på dette, NEI. jeg forsøkte det, mens jeg gikk i terapi, å dra tilbake til det hjemmet mellom psykologtimene var helt helvete. Man kan ikke vli bedre og legge bak seg det man står midt oppi, sett helsa først og flytt.

Min medfølelse til deg forresten, det er forferdelig å ha vokst opp sånn og tapt alt på den måten. Klem. 

Anonymkode: 0fd86...56f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hei!

Jeg har hatt en barndom med fysisk og psykisk vold som har satt sine dype spor.

Jeg står mellom 2 valg: Enten å forsette å bo hjemme og spare penger til å kjøpe leilighet selv + jeg har et stort lån å betale ned men da går det jo mer utover psyken selv om jeg jobber med meg selv så godt jeg kan, men det er vanskelig når jeg har en mor som er alkoholiker og blir veldig frekk og negativ når hun er full og en far som har sinneproblemer og behandler meg som om jeg skal gjøre alt etter hva han sier, bare en kopp skulle stått på feil plass bare for å ta et eksempel men jeg setter ned foten uansett.

Eller så blir det å finne en leilighet så fort som mulig for da kan jeg i alle fall jobbe med meg selv uten å være rundt den konstante negative energien hos dem. Bare jeg er i nærheten rundt dem føles nesten ut som en fight or flight situasjon spesielt rundt min far da hans energi er ekstremt negativ og ubehagelig.

Det står også mellom å prøve å tilgi dem men kun for min egen skyld, men med en gang det blir krangling eller noen sier noe frekt til hverandre så går hjernen min mer mot "jeg hater dem". Hvordan kan jeg tilgi dem hver gang dette skjer? 

Anonymkode: b0bd9...fb8

Ditt fokus på å tilgi for din egen del er god, men de kommer til å fortsette å utsette deg for vold så lenge du bor hjemme. Helse er viktigere enn økonomi. Ønsker deg alt godt!

• Nyttig 1
Skrevet

Flytt! Jeg flytta ut da jeg var 16 pga psykisk vold fra mor, og fikk det mye bedre. Du kan jo bo i kollektiv for eksempel en periode og dermed bo ganske billig :)

Anonymkode: 8f714...7f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...