Gå til innhold

Hotellbestilling: Hotels.com vs hotellets hjemmeside

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bestiller mye hotell (20+ netter i året, fordelt på 8-12 opphold), og min erfaring er at den beste prisen og fordeler (hvert 10. natt gratis, trumfpoeng som gjøres til Eurobonus-poeng) får jeg ved å bestille via Hotels.com. Jeg sjekket nå Farris bad, og der er det 1200,- billigere for en helg for to i februar ved å bestille direkte hos Farris bad. I tillegg er ikke frokost inkludert på Hotels.com. Kan heller ikke velge frokost, men prisen (som er grået ut) er 350,- per dag. Med andre ord vil et opphold for to på Farris bad i februar med frokost være 1900,- dyrere via Hotels.com enn direkte hos hotellet.

Noen andre som opplever dette?

Anonymkode: 60113...fd6

Skrevet

Jeg varierer litt. Avhengig av hvor det er, type hotell, betingelser og pris. Lokalt SPA hotell, som her, vil jeg ofte booke direkte med mindre jeg får genius rabatt. 

Direkte fra hotell kan være rimeligere. Men ofte er de mer firkanta ved avbestillinger, mens du hos booking.com (som jeg bruker en del) vet akkurat hvilken fleksibilitet du betaler for. Flere krever at du oppgir kortnummer, noen til og med passnummer. Da foretrekker jeg en stor bookingside, foran at en eller annen tilfeldig deltidsansatt et sted har tilgang til slike detaljer. 

Hos booking.com er jeg genius nivå 3. Her får jeg ofte 20% rabatt (har da aldri opplevd at direktebooking er rimeligere), og gratis oppgradering. Har en gang opplevd at jeg fikk et rom jeg ikke likte, klagde, fikk beskjed om at det var fordi jeg ikke hadde booket direkte. Jeg sendte melding til booking.com, og dagen etter fikk jeg oppgradering, unnskyldning, og gratis frokost på rommet ut oppholdet. 

Anonymkode: c7044...e9e

• Nyttig 1
Skrevet

Ja, jeg bestiller nesten alltid fra hotellets side, det er billigere i min erfaring, og ofte får man pakkepris eller rabattkode i tillegg hvis man følger litt med. Og ofte er det bedre deals med frokost, ja, eller oppgradering. Hotels.com og liknende sider skal jo ha en cut av det de fomidler. Det var billgere før, men jeg tror det lønner seg for hotellene med direkte bestilling og dermed har prisene blitt justert med årene.

Anonymkode: 00d3c...5d4

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har ganske mange hotellbookinger i utlandet per år, og sammenligner alltid hotels.com og booking.com for best pris. Da iberegnet fordelene ved viatrumf og stempelsamling hos hotels.com. Som regel sjekker jeg også pris på hotellets nettside, men det er veldig lenge siden at jeg har funnet bedre pris der. Skal sies at at jeg har høyeste kundenivå hos både hotels.com og booking.com, som ofte gir meg både gode tilbud og gratis oppgradering, og noen ganger gratis frokost inkludert.

Vet ikke hva slags regler hotels.com har, men vet at overnattingssteder som er på booking.com ikke har lov til å ta lavere pris ved direkte bestilling enn den prisen de legger ut på booking.com.

Litt pirk, men det er vel egentlig hver 11. overnatting som er gratis hos hotels.com, siden du må samle 10 overnattinger før du får en bonusovernatting.

Anonymkode: b64e1...0d6

• Nyttig 1
Skrevet

Hvis du undersøker prisen på samme hotell på hotell.com på to ulike enheter kan man få opp to helt ulike priser. Prisen kan også endre seg (til det verre) med viatrumf. Så det gjelder å følge litt med. 

Anonymkode: c3e00...de2

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg bestiller mye hotell (20+ netter i året, fordelt på 8-12 opphold), og min erfaring er at den beste prisen og fordeler (hvert 10. natt gratis, trumfpoeng som gjøres til Eurobonus-poeng) får jeg ved å bestille via Hotels.com. Jeg sjekket nå Farris bad, og der er det 1200,- billigere for en helg for to i februar ved å bestille direkte hos Farris bad. I tillegg er ikke frokost inkludert på Hotels.com. Kan heller ikke velge frokost, men prisen (som er grået ut) er 350,- per dag. Med andre ord vil et opphold for to på Farris bad i februar med frokost være 1900,- dyrere via Hotels.com enn direkte hos hotellet.

Det er flere pr siden hotels.com var et kurrant alternativ. Det er nok trygt nok, dersom du faktisk holder deg til hoteller, men de har også mye merkelig type «overnatting», blant annet steder som er på Airbnb. På Airbnb får du omtaler, på hotels virker det som om de sminker overnattingsstedene mer. 

Så du betaler mer, og du risikerer å få noe som ikke er et ordentlig overnattingssted. Ikke verdt sjansen lengre.

Anonymkode: e53f5...3a7

Skrevet

Jeg bruker stort sett alltid hotels.com pga hver 11.natt gratis.

Er også Gold medlem og får større rabatter enn hotellene kan gi meg direkte selv.

Noen hoteller er billigere å bestille via mobilen pga mobilpris, enn via PC.

Derfor sjekker jeg alltid dette også før jeg bestiller. Og bestiller med Viatrumf så jeg får Trumf poeng.

Betaler med Bank Norwegian kortet så får jeg også cash-poeng til flybilletter :D 

Drar til Frankrike neste uke og betaler kun for 6 av 9 netter der, resten var bonusnetter 😉 

Anonymkode: 50204...8ba

Skrevet

Som tidligere ansatt vet jeg hvor mye hotels.com (expedia) og booking.com tar i provisjon. Hos oss fikk du gjerne samme pris på nettsiden, men ringte du oss hadde vi ofte mye å gå på. Og man kan sikre seg et spesifikt rom i langt større grad enn ved å booke gjennom portaler som går inn i systemet og automatisk reserverer første ledige rom i kategorien. 

Anonymkode: 576d4...dcd

• Nyttig 1
Skrevet

Alltid direkte, skal være mye å spare før jeg ikke gjør det. Samme med fly..

Anonymkode: ce5ed...3ad

Skrevet

Jeg bestiller også nesten alltid direkte. Hotels.com tar mye provisjon og jeg vil heller gi pengene mine direkte til hotellet. Nå prøver jeg å velge mindre hoteller, og har aldri opplevd dårligere vilkår eller mindre inkludert ved å bestille direkte. Et hotell kan også gi hotels.com x antall rom, mens de selv beholder noen. Det er jo mulig at det er et slikt rom Farris har satt ned prisen på?

Anonymkode: afd3b...892

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Alltid direkte, skal være mye å spare før jeg ikke gjør det. Samme med fly..

Anonymkode: ce5ed...3ad

Får jo poeng via Viatrumf, i tillegg til hver 11. natt gratis. I tillegg kan jeg velge mellom de fleste hotell. Skal jeg booke hos hotellet direkte (og være med på deres lojalitetsprogram) er jeg bundet til én kjede. 

Skrevet

Jeg bestiller ofte via thon app men hvis jeg ikke skal på thon så bestiller jeg som oftest direkte, opplever som oftest at det er rimeligere evt samme pris som via hotels ol.

Anonymkode: 8b595...6b8

Skrevet

Sjekker alltid hotels.com mot hotellets sider, stort sett er prisen mer eller mindre lik. Så da velger jeg hotels.com og får hver tiende natt gratis, pluss noen prosenter fra viatrumf. Alle monner drar. 

Anonymkode: 80c50...51d

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sjekker alltid hotels.com mot hotellets sider, stort sett er prisen mer eller mindre lik. Så da velger jeg hotels.com og får hver tiende natt gratis, pluss noen prosenter fra viatrumf. Alle monner drar. 

Det er også min erfaring, men Farris Bad var altså ganske mye dyrere på hotels.com enn hotellet direkte.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du får også 5% om du bruker bank norwegian. 

Men min erfaring er likevel at booking.com med genius 3 alltid vil lønne seg. Kombinert med Morrow, da får du 2%. På toppen av de 10-20% de gir. 

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du får også 5% om du bruker bank norwegian. 

Men min erfaring er likevel at booking.com med genius 3 alltid vil lønne seg. Kombinert med Morrow, da får du 2%. På toppen av de 10-20% de gir. 

5% med bank norwegian, hvor ser du det?

Min erfaring med booking.com er at de nesten alltid koster det samme som hotels.com, og da uten at man får hver tiende natt gratis. Jeg er også genius. Men synes utvalget på booking.com har blitt dårligere. 

• Liker 1
Skrevet

Du kan også bruke VPN for å gå inn på hotellets sider fra en lokal addresse, i steden for en norsk addresse. Jeg har opplevd at det er en god del billigere. Man kan også ringe direkte til hotellet og spørre om priser.

Anonymkode: d2ca6...d78

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Får jo poeng via Viatrumf, i tillegg til hver 11. natt gratis. I tillegg kan jeg velge mellom de fleste hotell. Skal jeg booke hos hotellet direkte (og være med på deres lojalitetsprogram) er jeg bundet til én kjede. 

Ja, det er hovedgrunnen til at jeg bruker hotels.com også. Lojalitetsprogram er verdiløst for meg når jeg er noen hotellnetter her og der i mange ulike land, og nødvendigvis helt ulike kjeder. Jeg opparbeider meg aldri noen goder i noen kjeder, det er umulig. Men jeg har fått mange gratis netter gjennom hotels.com, og det monner. 

Anonymkode: c3e00...de2

• 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2024 den 5.12):

Ja.

Har og oppdaget at prisene på ving er anderledes om en går inn via Coop sin link og Vings egen app

Skrevet
Fru Uperfekt skrev (4 minutter siden):

Ja.

Har og oppdaget at prisene på ving er anderledes om en går inn via Coop sin link og Vings egen app

Du får rabatt på 600 kr som medlem i coop.

Anonymkode: fcba7...fb4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...